Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÖZEL EĞİTİMDE TÜRKÇE ÖĞRETİMİ | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı | Salı 14:30-15:15 Salı 15:30-16:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Aslin ARSLANOĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Aslin ARSLANOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste, okuma ve yazma süreçleri, okuma ve süreci basamaklarında kullanılmak üzere materyal geliştirilmesi, hikaye metin yapısı öğeleri, öğrencilere hikaye metin yapısını öğretmek için materyal geliştirilmesi konularına ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Yazı yazma öğretimi için ön koşul beceriler-1,Yazı yazma öğretimi için ön koşul beceriler-2,Filizlenen okur-yazarlık-1,Filizlenen okur-yazarlık-2,Yazma ve yazma süreçleri,Yazılı anlatımın değerlendirilmesi,Okuma ve okuma süreçleri,Okumayı geliştirme stratejileri,Hikaye metin yapısı bilgisi,Hikaye öğretim tekniklerinin sınıfta uygulanması,Bilgi verici yazı metin yapısı bilgisi,Bilgi verici yazı okuma, anlama ve yazma öğretim yöntemleri,Bilgi verici yazı öğretim tekniklerinin sınıfta uygulanması,Hikaye okuma, anlama ve yazma öğretim yöntemleri; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci, özel eğitimde Türkçe öğretimine ilişkin aşağıdaki bilgi ve becerileri sergileyebilecektir: Okuma ve yazma süreçlerini açıklar; | 1, 2 | A |
Okuma ve süreci basamaklarında kullanılmak üzere materyal geliştirir; | 1, 2, 4 | A |
Hikaye metin yapısı öğelerini açıklar; | 1, 2, 4 | A |
Öğrencilere hikaye metin yapısını öğretmek için materyal geliştirir. | 1, 2, 3, 4 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma, 4: Alıştırma ve Uygulama |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Yazı yazma öğretimi için ön koşul beceriler-1 | Melekoğlu&Anılan (2021) (ed). Yazma Becerisi Öğretimi (ss.147-178) |
2 | Yazı yazma öğretimi için ön koşul beceriler-2 | Melekoğlu&Anılan (2021) (ed). Yazma Becerisi Öğretimi (ss.147-178) |
3 | Filizlenen okur-yazarlık-1 | Arzu Doğanay -Bilgi, A. ; Açıkgöz, G. ; Özmen, E. R., Er; Z. Erken Okuryazarlık. Milli Eğitim Bakanlığı |
4 | Filizlenen okur-yazarlık-2 | Arzu Doğanay -Bilgi, A. ; Açıkgöz, G. ; Özmen, E. R., Er; Z. Erken Okuryazarlık. Milli Eğitim Bakanlığı |
5 | Yazma ve yazma süreçleri | Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim 1. 2. ve 3. kademe Türkçe Ders Kitabı yazma etkinlikleri |
6 | Yazılı anlatımın değerlendirilmesi | Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim 1. 2. ve 3. kademe Türkçe Ders Kitabı yazma etkinlikleri |
7 | Okuma ve okuma süreçleri | Akyol vd. ( 2014). Okumayı Değerlendirme ve Öğretmenler için Kolay ve Pratik bir yol. örnek metinler |
8 | Okumayı geliştirme stratejileri | Akyol vd. ( 2014). Okumayı Değerlendirme ve Öğretmenler için Kolay ve Pratik bir yol. örnek metinler |
9 | Hikaye metin yapısı bilgisi | Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim 1. 2. ve 3. kademe Türkçe Ders Kitabı metin yapısı etkinlikleri |
10 | Hikaye öğretim tekniklerinin sınıfta uygulanması | Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim 1. 2. ve 3. kademe Türkçe Ders Kitabı metin yapısı etkinlikleri |
11 | Bilgi verici yazı metin yapısı bilgisi | MEB, 3. kademe Türkçe ders kitabı Tanımsal M etin/Okuyorum, Anlıyorum v e Anlatıyorum, Tanımsal M etin/Dinliyorum ve Anlıyorum 124-142 |
12 | Bilgi verici yazı okuma, anlama ve yazma öğretim yöntemleri | MEB, 3. kademe Türkçe ders kitabı Tanımsal M etin/Okuyorum, Anlıyorum v e Anlatıyorum, Tanımsal M etin/Dinliyorum ve Anlıyorum 124-142 |
13 | Bilgi verici yazı öğretim tekniklerinin sınıfta uygulanması | MEB, 3. kademe Türkçe ders kitabı Tanımsal M etin/Okuyorum, Anlıyorum v e Anlatıyorum, Tanımsal M etin/Dinliyorum ve Anlıyorum 124-142 |
14 | Hikaye okuma, anlama ve yazma öğretim yöntemleri | Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim 1. 2. ve 3. kademe Türkçe Ders Kitabı hikaye yazma etkinlikleri |
Kaynak |
1. Melekoğlu, M. A.& Anılan, H. (2021). Özel Eğitimde Türkçe Öğretimi. Eğiten. 2.Akçin, N.(2005) Zihin Engellilere Türkçe Öğretimi.Yayınlanmamış Ders Notları 3. Özmen, E. R. (2019). Türkçe Ders Kitabı, 1. 2. ve 3. KAdeme. Milli Eğitim Bakanlığı. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | X | |||||
0 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
0 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
0 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | X | |||||
0 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
0 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
0 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | X | |||||
0 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | X | |||||
0 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
0 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | X | |||||
0 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | X | |||||
0 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |