Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BRAİLLE OKUMA-YAZMA | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı | Çarşamba 09:00-09:45 Çarşamba 10:00-10:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ülkü TOSUN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Sevgi KIRBOYUN TİPİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Özel eğitim öğretmen adaylarının bu ders sayesinde Braille alfabesi ile okuma ve yazma eğitimi konusunda yeterliklerinin artırılması amaçlanmaktadır. Braille yazı sistemi; Braille yazı sisteminde kullanılan araç ve gereçler; Braille alfabesiyle okuma ve yazma, tek harfli, iki harfli, hece ve kelime kökü kısaltmalarını kullanarak okuma, yazma; kabartma matematik ve fen sembolleri. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma, dersin içeriğinin tanıtımı, ders kaynaklarının açıklanması.,Braille alfabesinin tanıtımı, tarihçesi(görsel sunum ve videolar).,Braille alfabesinin tanıtımı(harfler, semboller, noktalama işaretleri v.b).,Braille yazı sisteminde kullanılan araç ve gereçler(tablet, kabartma kalem, takoz, perkıns daktilo, teknolojik aletler v.s).,Braille yazı sisteminde kullanılan araç ve gereçler.,Braille alfabesiyle okuma ve yazma.,Braille alfabesiyle okuma ve yazma(Perkıns ve Alman daktiloları ile okuma yazma).,Tek harfli, iki harfli, hece ve kelime kökü kısaltmalarını kullanarak okuma, yazma.,Tek harfli, iki harfli, hece ve kelime kökü kısaltmalarını kullanarak okuma, yazma.,Tek harfli, iki harfli, hece ve kelime kökü kısaltmalarını kullanarak okuma, yazma.,Tek harfli, iki harfli, hece ve kelime kökü kısaltmalarını kullanarak okuma, yazma.,Kabartma matematik ve fen sembolleri.,Kabartma matematik ve fen sembolleri.,Kabartma matematik ve fen sembolleri.; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Braille yazı sistemini; Braille yazı sisteminde kullanılan araç ve gereçleri; Braille alfabesiyle okuma ve yazmayı, tek harfli, iki harfli, hece ve kelime kökü kısaltmalarını kullanarak okumayı, yazmayı kabartma matematik ve fen sembollerini tanır ve açıklar. | 1, 10, 12, 2, 3 | C, D |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 10: Beyin Fırtınası, 12: Örnek Olay, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma |
Ölçme Yöntemleri: | C: Ödev, D: Proje / Tasarım |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Tanışma, dersin içeriğinin tanıtımı, ders kaynaklarının açıklanması. | Ders notlarını gözden geçirir. |
2 | Braille alfabesinin tanıtımı, tarihçesi(görsel sunum ve videolar). | Ders notlarını gözden geçirir. |
3 | Braille alfabesinin tanıtımı(harfler, semboller, noktalama işaretleri v.b). | Ders notlarını gözden geçirir. |
4 | Braille yazı sisteminde kullanılan araç ve gereçler(tablet, kabartma kalem, takoz, perkıns daktilo, teknolojik aletler v.s). | Ders notlarını gözden geçirir. |
5 | Braille yazı sisteminde kullanılan araç ve gereçler. | Ders notlarını gözden geçirir. |
6 | Braille alfabesiyle okuma ve yazma. | Ders notlarını gözden geçirir. |
7 | Braille alfabesiyle okuma ve yazma(Perkıns ve Alman daktiloları ile okuma yazma). | Ders notlarını gözden geçirir. |
8 | Tek harfli, iki harfli, hece ve kelime kökü kısaltmalarını kullanarak okuma, yazma. | Ders notlarını gözden geçirir. |
9 | Tek harfli, iki harfli, hece ve kelime kökü kısaltmalarını kullanarak okuma, yazma. | Ders notlarını gözden geçirir. |
10 | Tek harfli, iki harfli, hece ve kelime kökü kısaltmalarını kullanarak okuma, yazma. | Ders notlarını gözden geçirir. |
11 | Tek harfli, iki harfli, hece ve kelime kökü kısaltmalarını kullanarak okuma, yazma. | Ders notlarını gözden geçirir. |
12 | Kabartma matematik ve fen sembolleri. | Ders notlarını gözden geçirir. |
13 | Kabartma matematik ve fen sembolleri. | Ders notlarını gözden geçirir. |
14 | Kabartma matematik ve fen sembolleri. | Ders notlarını gözden geçirir. |
Kaynak |
Görme Engellilere Okuma Yazma Öğretimi Kılavuzu, Tuba TUNCER, 2013, MEB yayınları. T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü KİŞİSEL GELİŞİM VE EĞİTİM GÖRME ENGELLİLER İÇİN BRAİL ALFABESİ (KABARTMA YAZI) Özel Eğitim Okulları İçin Braille Kabartma Yazı Klavuzu, MEB yayınları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | X | |||||
0 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
0 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
0 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | X | |||||
0 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
0 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
0 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | X | |||||
0 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | X | |||||
0 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
0 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | X | |||||
0 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | X | |||||
0 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |