Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İŞİTME VE GÖRME YETERSİZLİĞİ | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı | Salı 12:00-12:45 Salı 12:45-13:30 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Aslin ARSLANOĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Aslin ARSLANOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu giriş dersi işitme ve görme yetersizliği olan bireylerin eğitimindeki tarihsel gelişmeleri, olay ve olguları ve eğitim uygulamalarına etkilerini, nedenlerini, tanılanma ölçütlerini ve değerlendirme sürecini, bu bireylerin özelliklerini ve eğitimlerinin genel ilkelerini tanımlayabilmeleri amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İşitme yetersisliğini tanımı ve tarihçesi,İşitme yetersizliğini tanılama süreci,İşitme yetersizliği olan bireylerin sınıflandırılması,İşitme yetersizliğinin yapısal nedenleri ve edinilmiş nedenleri,İşitme yetersizliği olan bireylerin demografik, sosyal ve öğrenme özellikleri,İşitme yetersizliği olan bireylerin psiko-sosyal, davranışsal ve fiziksel özellikleri,İşitme yetersızliği ve ilgili alanların değerlendirilmesi ve eğitsel alternatifler,Görme yetersizliğinin tanımı ve tarihçesi,Görme yetersizliğini tanılanma süreci,Görme yetersizliğinin etiyolojisi,Görme yetersizliğinin sınıflandırılması,Görme yetersizliği olan bireylerin psiko-sosyal, davranışsal ve fiziksel özellikleri,Görme yetersizliği ve ilgili alanların değerlendirilmesi,Görme yetersizliği olan bireyler için dünyada ve ülkemizdeki eğitsel alternatifler; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) İşitme ve görme yetersizliklerini tanımlar. | 1, 10, 14, 18, 2, 21, 3, 8 | A, C |
2) İşitme ve görme yetersizlikleri olan bireylerin eğitimindeki tarihsel gelişmeleri, olay ve olguları eğitim uygulamalarına etkileri açısından tanımlar. | 1, 2, 3 | E |
3) İşitme ve görme yetersizliklerine yol açan nedenleri tanımlar. | 1, 2, 4 | E |
4) İşitme ve görme yetersizlikleri olan bireylerin özelliklerini tanımlar. | 1, 2 | E, F |
5) İşitme ve görme yetersizlikleri tanılanma ölçütlerini ve değerlendirme sürecini tanımlar. | 15, 18, 7, 8 | |
6) İşitme ve görme yetersizliklerini olan bireylerin eğitiminin genel ilkelerini tanımlar. | 1 | A, C |
7) İşitme ve görme yetersizlikleri alanında dünyadaki uygulamaları tanımlar. | 1, 10, 2 |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 10: Beyin Fırtınası, 14: Bireysel Çalışma, 15: Problem Çözme, 18: Vaka Çalışması, 2: Soru - Cevap, 21: Video, 3: Tartışma, 4: Alıştırma ve Uygulama, 7: Rol Oynama, 8: Grup Çalışması |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav, C: Ödev, E: Kısa Sınav, F: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | İşitme yetersisliğini tanımı ve tarihçesi | Gürgür, H., & Şafak, P. (2017). (ed.) Bölüm 1. (ss. 2-34) |
2 | İşitme yetersizliğini tanılama süreci | Gürgür, H., & Şafak, P. (2017). (ed.) Bölüm 4. (ss.101-128) |
3 | İşitme yetersizliği olan bireylerin sınıflandırılması | Gürgür, H., & Şafak, P. (2017). (ed.) Bölüm 1. (ss. 2-34) |
4 | İşitme yetersizliğinin yapısal nedenleri ve edinilmiş nedenleri | Gürgür, H., & Şafak, P. (2017). (ed.) Bölüm 1. (ss. 2-34) |
5 | İşitme yetersizliği olan bireylerin demografik, sosyal ve öğrenme özellikleri | Gürgür, H., & Şafak, P. (2017). (ed.) Bölüm 2. (ss. 35-68) |
6 | İşitme yetersizliği olan bireylerin psiko-sosyal, davranışsal ve fiziksel özellikleri | Gürgür, H., & Şafak, P. (2017). (ed.) Bölüm 2. (ss. 35-68) |
7 | İşitme yetersızliği ve ilgili alanların değerlendirilmesi ve eğitsel alternatifler | Gürgür, H., & Şafak, P. (2017). (ed.) Bölüm 3. (ss. 69-100) |
8 | Görme yetersizliğinin tanımı ve tarihçesi | Gürgür, H., & Şafak, P. (2017). (ed.) Bölüm 5. (ss. 129-153) |
9 | Görme yetersizliğini tanılanma süreci | Gürgür, H., & Şafak, P. (2017). (ed.) Bölüm 5. (ss. 129-153) |
10 | Görme yetersizliğinin etiyolojisi | Gürgür, H., & Şafak, P. (2017). (ed.) Bölüm 5. (ss. 129-153) |
11 | Görme yetersizliğinin sınıflandırılması | Gürgür, H., & Şafak, P. (2017). (ed.) Bölüm 5. (ss. 129-153) |
12 | Görme yetersizliği olan bireylerin psiko-sosyal, davranışsal ve fiziksel özellikleri | Gürgür, H., & Şafak, P. (2017). (ed.) Bölüm 6. (ss. 154-188) |
13 | Görme yetersizliği ve ilgili alanların değerlendirilmesi | Gürgür, H., & Şafak, P. (2017). (ed.) Bölüm 8. (ss. 219-241) |
14 | Görme yetersizliği olan bireyler için dünyada ve ülkemizdeki eğitsel alternatifler | Gürgür, H., & Şafak, P. (2017). (ed.) Bölüm 7. (ss. 189-218) |
Kaynak |
Gürgür, H. ve Şafak, P. (2017). İşitme ve Görme Yetersizliği. Ankara: Pegem Akademi. Girgin Ü. (2003). İşitme engelli çocuklar için erken dönem okuma yazma eğitimi. U.Tüfekçioğlu (Ed.), İşitme, konuşma ve görme sorunu olan çocukların eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, Açıköğretim Fakültesi Yayınları., Gürgür, H. (2012). İşitme yetersizliğine sahip çocuklar. S. Vuran (Ed.), Özel eğitim (s.150-175) Ankara: Maya yayıncılık |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | X | |||||
0 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
0 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
0 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | X | |||||
0 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
0 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
0 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | X | |||||
0 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | X | |||||
0 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
0 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | X | |||||
0 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | X | |||||
0 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |