Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
UYGULAMALI DAVRANIŞ ANALİZİ | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı | Çarşamba 15:30-16:15 Çarşamba 16:30-17:15 Çarşamba 17:30-18:15 Çarşamba 18:30-19:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ülkü TOSUN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Dilek ERBAŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste, UDA’nın tanımını ve temel dayanakları, hedef davranış belirleme, davranışsal veri toplama teknikleri, yeni davranışlar kazandırma ve var olan davranışın sıklığını arttırma, hoşa gitmeyen davranışları azaltma veya ortadan kaldırma, meydana gelen davranış değişikliğini kalıcı hale getirme konularına ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Uygulamalı Davranış Analizinin Temelleri,Hedef Davranış Belirleme ve Tanımlama,Hedef Davranışı Değerlendirme, Dolaylı-Doğrudan değerlendirme,Tek Denekli Araştırmalar,Uygun Davranışı Arttırma-Yeni Davranış Kazandırma Pekiştirme,Davranış Öncesi Uyaranlar,Zincirleme-Şekil Verme ,Sembol Pekiştirme,Davranış Azaltma/Ortadan Kaldırma,Ayrımlı Pekiştirme,Söndürme-Hoşa Giden Uyaran Çekme,Hoşa Gitmeyen Uyaran Verme ve Örnek Uygulamalar,Davranış Değişikliğinde Kalıcılık ve Genellemenin Sağlanması,Örnek Uygulamalar; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci, uygulamalı davranış analizine ilişkin aşağıdaki bilgi ve becerileri gösterebilecektir: Uygulamalı Davranış Analizi ile ilgili temel öğeleri tanımlar; | 2 | A |
Uygulamalı Davranış Analizinin tüm basamaklarını açıklar; | 2 | A |
Uygulamalı Davranış Analizini uygular. | 2, 4 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 2: Soru - Cevap, 4: Alıştırma ve Uygulama |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Uygulamalı Davranış Analizinin Temelleri | Tekin-İftar, E. (ed) (2016). Bölüm 1 (ss.3-40) |
2 | Hedef Davranış Belirleme ve Tanımlama | Tekin-İftar, E. (ed) (2016). Bölüm 2- (ss.43-98 |
3 | Hedef Davranışı Değerlendirme, Dolaylı-Doğrudan değerlendirme | Tekin-İftar, E. (ed) (2016). Bölüm 3- (ss.99-144) |
4 | Tek Denekli Araştırmalar | Tekin-İftar, E. (ed) (2016). Bölüm 4- (ss.147-210) |
5 | Uygun Davranışı Arttırma-Yeni Davranış Kazandırma Pekiştirme | Tekin-İftar, E. (ed) (2016). Bölüm 5- (ss.213-266) |
6 | Davranış Öncesi Uyaranlar | Tekin-İftar, E. (ed) (2016). Bölüm 6 (ss.267-328) |
7 | Zincirleme-Şekil Verme | Tekin-İftar, E. (ed) (2016). Bölüm 7-8- (ss. 329-388) |
8 | Sembol Pekiştirme | Tekin-İftar, E. (ed) (2016). Bölüm 10- (ss.415-440) |
9 | Davranış Azaltma/Ortadan Kaldırma | Tekin-İftar, E. (ED). (2014). Bölüm 5.OSB olan çocukların problem davranışlarının azaltılması. (ss.181-236). Vize Yayıncılık |
10 | Ayrımlı Pekiştirme | Tekin-İftar, E. (ed) (2016). Bölüm 11- (ss.443-486) |
11 | Söndürme-Hoşa Giden Uyaran Çekme | Tekin-İftar, E. (ed) (2016). Bölüm 12-13 (ss.487-560) |
12 | Hoşa Gitmeyen Uyaran Verme ve Örnek Uygulamalar | Tekin-İftar, E. (ed) (2016). Bölüm 14 (ss.565-604) |
13 | Davranış Değişikliğinde Kalıcılık ve Genellemenin Sağlanması | Tekin-İftar, E. (ed) (2016). Bölüm 15-16 (ss.605-668) |
14 | Örnek Uygulamalar | Çalışma notları |
Kaynak |
Tekin-İftar. E. (ed.). (2016). Uygulamalı Davranış Analizi. Vize Yayıncılık, Ankara. Tekin-İftar. E. (ed.).(2014). Otizm Specktum Bozukluğu Olan Çocuklar ve Eğitimleri. Vize Yayıncılık, Ankara. Erbaş, D., Kırcaali-İftar, G., Tekin-İftar, E. (2007). İşlevsel Değerlendirme. Kök Yayıncılık, Ankara. Özyürek, M. (2005). Sınıfta Davranış Değiştirme. Uygulamalı Davranış Analizi. Kök Yayıncılık, Ankara. Tekin-İftar, E., Kırcaali-İftar, G. (2017). Özel Eğitimde Yanlışsız Öğretim Yöntemleri. Vize Yayıncılık, Ankara. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | X | |||||
0 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
0 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
0 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | X | |||||
0 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
0 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
0 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | X | |||||
0 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | X | |||||
0 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
0 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | X | |||||
0 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | X | |||||
0 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |