Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ZY'DE KAVRAM ÖĞRETİMİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Özge ÖZLÜ ÜNLÜ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Aynur GICI VATANSEVER |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders kapsamında öğretmen adaylarına, zihin yetersizliği olan bireylere kavram öğretimi ile ilgili temel bilgileri kazandırmak amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kavramı tanımlama; kavram çeşitleri; kavram öğretiminin yararları, kavram öğretiminin unsurları; kavram öğretiminde dikkat edilecek noktalar,Kavramın Analizi; kavramın yapısına ilişkin özellikler,Kavramın Analizi; kavramın sunumuna ilişkin özellikler,Kavram öğretiminin planlanması: Öğretimi hedeflenen kavramı tanımlama, ilişkili ve ilişkisiz nitelikleri ile olumlu ve olumsuz örnekleri belirleme, önkoşul davranışları belirleme, öğrenmeye hazırlık becerilerini kazandırma, araç setlerini oluşturma,Kavram öğretiminin planlanması: doğru ve yanlış tepkileri tanımlama, etkili pekiştireçleri belirleme ve kullanma, öğretim yöntemine karar verme, öğretimsel amaçları oluşturma.,Kavram öğretiminin planlanması: eşleme düzeyi kavram öğretimi için ölçüt bağımlı ölçü araçlarının hazırlanması.,Kavram öğretiminin planlanması: kavrama düzeyi kavram öğretimi için ölçüt bağımlı ölçü araçlarının hazırlanması.,Kavram öğretiminin uygulanması ve değerlendirilmesi: kavram öğretiminde yanlışsız öğretim yöntemlerinin kullanımı,Kavram öğretiminin uygulanması ve değerlendirilmesi: kavram öğretiminde doğrudan öğretim yönteminin kullanımı,Kavram öğretiminin uygulanması ve değerlendirilmesi: kavram öğretiminde gömülü öğretim ve diğer yöntemlerinin kullanımı,Kavram öğretiminin uygulanması ve değerlendirilmesi: kavram öğretiminde teknolojinin kullanımı.,Kavram Öğretimi Modülleri,Kavram Öğretimi Modülleri,Kavram Öğretimi Modülleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Kavramı ve kavram çeşitlerini tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Çocukların kavramı öğrenme süreçlerimi açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Kavramın yapısına ve sunumuna ilişkin özelliklerini dikkate alarak kavram analizini yapar. | 15, 16, 37, 9 | A |
Zihin yetersizliği olan bireylere kavram öğretiminde kullanılan yöntemleri açıklar. | 15, 16, 37, 9 | A |
Zihin yetersizliği olan bir bireye yönelik kavram öğretimi tasarlar. | 15, 16, 37, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kavramı tanımlama; kavram çeşitleri; kavram öğretiminin yararları, kavram öğretiminin unsurları; kavram öğretiminde dikkat edilecek noktalar | Vuran ve Çelik (Ed) (2008), 1. Bölüm, s.13-16 Vuran ve Çelik (Ed) (2008), 1. Bölüm, s.16-19 |
2 | Kavramın Analizi; kavramın yapısına ilişkin özellikler | Avcıoğlu (Ed) (2021), 3. Bölüm, s.39-59 |
3 | Kavramın Analizi; kavramın sunumuna ilişkin özellikler | Avcıoğlu (Ed) (2021), 3. Bölüm, s.39-59 |
4 | Kavram öğretiminin planlanması: Öğretimi hedeflenen kavramı tanımlama, ilişkili ve ilişkisiz nitelikleri ile olumlu ve olumsuz örnekleri belirleme, önkoşul davranışları belirleme, öğrenmeye hazırlık becerilerini kazandırma, araç setlerini oluşturma | Vuran ve Çelik (Ed) (2008), 1. Bölüm, s.19-26 |
5 | Kavram öğretiminin planlanması: doğru ve yanlış tepkileri tanımlama, etkili pekiştireçleri belirleme ve kullanma, öğretim yöntemine karar verme, öğretimsel amaçları oluşturma. | Vuran ve Çelik (Ed) (2008), 1. Bölüm, s.26-29, ders notları, Avcıoğlu (Ed) (2021), 5. Bölüm, s.99-125 |
6 | Kavram öğretiminin planlanması: eşleme düzeyi kavram öğretimi için ölçüt bağımlı ölçü araçlarının hazırlanması. | Vuran ve Çelik (Ed) (2008), 1. Bölüm, s.26-29, ders notları, Avcıoğlu (Ed) (2021), 5. Bölüm, s.99-125 |
7 | Kavram öğretiminin planlanması: kavrama düzeyi kavram öğretimi için ölçüt bağımlı ölçü araçlarının hazırlanması. | Vuran ve Çelik (Ed) (2008), 1. Bölüm, s.29, ders notları |
8 | Kavram öğretiminin uygulanması ve değerlendirilmesi: kavram öğretiminde yanlışsız öğretim yöntemlerinin kullanımı | Vuran ve Çelik (Ed) (2008), 1. Bölüm, s.29, ders notları |
9 | Kavram öğretiminin uygulanması ve değerlendirilmesi: kavram öğretiminde doğrudan öğretim yönteminin kullanımı | Vuran ve Çelik (Ed) (2008), 1. Bölüm, s.30-39 |
10 | Kavram öğretiminin uygulanması ve değerlendirilmesi: kavram öğretiminde gömülü öğretim ve diğer yöntemlerinin kullanımı | Vuran ve Çelik (Ed) (2008), 2. Bölüm, s.41-47 |
11 | Kavram öğretiminin uygulanması ve değerlendirilmesi: kavram öğretiminde teknolojinin kullanımı. | Vuran ve Çelik (Ed) (2008), 2. Bölüm, s.47-52 |
12 | Kavram Öğretimi Modülleri | Vuran ve Çelik (Ed) (2008), 2. Bölüm, s.52-63 |
13 | Kavram Öğretimi Modülleri | Vuran ve Çelik (Ed) (2008), 3. Bölüm, s.66-178 |
14 | Kavram Öğretimi Modülleri | Vuran ve Çelik (Ed) (2008), 3. Bölüm, s.178-209 |
Kaynak |
Vuran, S., Çelik, S. (2020). Örneklerle Kavram Öğretimi; Zihinsel Yetersizlik Gösteren Çocuklar İçin. Vize Akademik Avcıoğlu, Hasan (2021) Özel Eğitimde Kavram Öğretimi Pegem Akademi. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | X | |||||
2 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
3 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
4 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | X | |||||
8 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | X | |||||
9 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | X | |||||
11 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | X | |||||
12 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 15 | 15 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 2 | 15 | 30 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 15 | 1 | 15 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(108/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ZY'DE KAVRAM ÖĞRETİMİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Özge ÖZLÜ ÜNLÜ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Aynur GICI VATANSEVER |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders kapsamında öğretmen adaylarına, zihin yetersizliği olan bireylere kavram öğretimi ile ilgili temel bilgileri kazandırmak amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kavramı tanımlama; kavram çeşitleri; kavram öğretiminin yararları, kavram öğretiminin unsurları; kavram öğretiminde dikkat edilecek noktalar,Kavramın Analizi; kavramın yapısına ilişkin özellikler,Kavramın Analizi; kavramın sunumuna ilişkin özellikler,Kavram öğretiminin planlanması: Öğretimi hedeflenen kavramı tanımlama, ilişkili ve ilişkisiz nitelikleri ile olumlu ve olumsuz örnekleri belirleme, önkoşul davranışları belirleme, öğrenmeye hazırlık becerilerini kazandırma, araç setlerini oluşturma,Kavram öğretiminin planlanması: doğru ve yanlış tepkileri tanımlama, etkili pekiştireçleri belirleme ve kullanma, öğretim yöntemine karar verme, öğretimsel amaçları oluşturma.,Kavram öğretiminin planlanması: eşleme düzeyi kavram öğretimi için ölçüt bağımlı ölçü araçlarının hazırlanması.,Kavram öğretiminin planlanması: kavrama düzeyi kavram öğretimi için ölçüt bağımlı ölçü araçlarının hazırlanması.,Kavram öğretiminin uygulanması ve değerlendirilmesi: kavram öğretiminde yanlışsız öğretim yöntemlerinin kullanımı,Kavram öğretiminin uygulanması ve değerlendirilmesi: kavram öğretiminde doğrudan öğretim yönteminin kullanımı,Kavram öğretiminin uygulanması ve değerlendirilmesi: kavram öğretiminde gömülü öğretim ve diğer yöntemlerinin kullanımı,Kavram öğretiminin uygulanması ve değerlendirilmesi: kavram öğretiminde teknolojinin kullanımı.,Kavram Öğretimi Modülleri,Kavram Öğretimi Modülleri,Kavram Öğretimi Modülleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Kavramı ve kavram çeşitlerini tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Çocukların kavramı öğrenme süreçlerimi açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Kavramın yapısına ve sunumuna ilişkin özelliklerini dikkate alarak kavram analizini yapar. | 15, 16, 37, 9 | A |
Zihin yetersizliği olan bireylere kavram öğretiminde kullanılan yöntemleri açıklar. | 15, 16, 37, 9 | A |
Zihin yetersizliği olan bir bireye yönelik kavram öğretimi tasarlar. | 15, 16, 37, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kavramı tanımlama; kavram çeşitleri; kavram öğretiminin yararları, kavram öğretiminin unsurları; kavram öğretiminde dikkat edilecek noktalar | Vuran ve Çelik (Ed) (2008), 1. Bölüm, s.13-16 Vuran ve Çelik (Ed) (2008), 1. Bölüm, s.16-19 |
2 | Kavramın Analizi; kavramın yapısına ilişkin özellikler | Avcıoğlu (Ed) (2021), 3. Bölüm, s.39-59 |
3 | Kavramın Analizi; kavramın sunumuna ilişkin özellikler | Avcıoğlu (Ed) (2021), 3. Bölüm, s.39-59 |
4 | Kavram öğretiminin planlanması: Öğretimi hedeflenen kavramı tanımlama, ilişkili ve ilişkisiz nitelikleri ile olumlu ve olumsuz örnekleri belirleme, önkoşul davranışları belirleme, öğrenmeye hazırlık becerilerini kazandırma, araç setlerini oluşturma | Vuran ve Çelik (Ed) (2008), 1. Bölüm, s.19-26 |
5 | Kavram öğretiminin planlanması: doğru ve yanlış tepkileri tanımlama, etkili pekiştireçleri belirleme ve kullanma, öğretim yöntemine karar verme, öğretimsel amaçları oluşturma. | Vuran ve Çelik (Ed) (2008), 1. Bölüm, s.26-29, ders notları, Avcıoğlu (Ed) (2021), 5. Bölüm, s.99-125 |
6 | Kavram öğretiminin planlanması: eşleme düzeyi kavram öğretimi için ölçüt bağımlı ölçü araçlarının hazırlanması. | Vuran ve Çelik (Ed) (2008), 1. Bölüm, s.26-29, ders notları, Avcıoğlu (Ed) (2021), 5. Bölüm, s.99-125 |
7 | Kavram öğretiminin planlanması: kavrama düzeyi kavram öğretimi için ölçüt bağımlı ölçü araçlarının hazırlanması. | Vuran ve Çelik (Ed) (2008), 1. Bölüm, s.29, ders notları |
8 | Kavram öğretiminin uygulanması ve değerlendirilmesi: kavram öğretiminde yanlışsız öğretim yöntemlerinin kullanımı | Vuran ve Çelik (Ed) (2008), 1. Bölüm, s.29, ders notları |
9 | Kavram öğretiminin uygulanması ve değerlendirilmesi: kavram öğretiminde doğrudan öğretim yönteminin kullanımı | Vuran ve Çelik (Ed) (2008), 1. Bölüm, s.30-39 |
10 | Kavram öğretiminin uygulanması ve değerlendirilmesi: kavram öğretiminde gömülü öğretim ve diğer yöntemlerinin kullanımı | Vuran ve Çelik (Ed) (2008), 2. Bölüm, s.41-47 |
11 | Kavram öğretiminin uygulanması ve değerlendirilmesi: kavram öğretiminde teknolojinin kullanımı. | Vuran ve Çelik (Ed) (2008), 2. Bölüm, s.47-52 |
12 | Kavram Öğretimi Modülleri | Vuran ve Çelik (Ed) (2008), 2. Bölüm, s.52-63 |
13 | Kavram Öğretimi Modülleri | Vuran ve Çelik (Ed) (2008), 3. Bölüm, s.66-178 |
14 | Kavram Öğretimi Modülleri | Vuran ve Çelik (Ed) (2008), 3. Bölüm, s.178-209 |
Kaynak |
Vuran, S., Çelik, S. (2020). Örneklerle Kavram Öğretimi; Zihinsel Yetersizlik Gösteren Çocuklar İçin. Vize Akademik Avcıoğlu, Hasan (2021) Özel Eğitimde Kavram Öğretimi Pegem Akademi. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | X | |||||
2 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
3 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
4 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | X | |||||
8 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | X | |||||
9 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | X | |||||
11 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | X | |||||
12 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |