Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Genel Kültür |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Adviye Pınar KONYALIOĞLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Halil İbrahim SAĞLAM |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders; Bilim, Bilimsel Araştırmanın Temel Kavramları,Bilimsel Araştırmanın Aşamaları ,Araştırmaların Sınıflandırılması,Nicel Araştırma Teknikleri,Araştırmalarda Etik,Örnek Araştırmaların İncelenmesi ve Tartışılması,Örnek Araştırmaların İncelenmesi ve Tartışılması,Örnek Araştırmaların İncelenmesi ve Tartışılması,Nitel Araştırma Teknikleri,Örnek Araştırmaların İncelenmesi ve Tartışılması,Örnek Araştırmaların İncelenmesi ve Tartışılması,Bilimsel Araştırmalarda Raporlaştırma ,Değerlendirme,Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilim, Bilimsel Araştırmanın Temel Kavramları,Bilimsel Araştırmanın Aşamaları ,Araştırmaların Sınıflandırılması,Nicel Araştırma Teknikleri,Araştırmalarda Etik,Örnek Araştırmaların İncelenmesi ve Tartışılması,Örnek Araştırmaların İncelenmesi ve Tartışılması,Örnek Araştırmaların İncelenmesi ve Tartışılması,Nitel Araştırma Teknikleri,Örnek Araştırmaların İncelenmesi ve Tartışılması,Örnek Araştırmaların İncelenmesi ve Tartışılması,Bilimsel Araştırmalarda Raporlaştırma ,Bilimsel Araştırmalarda Raporlaştırma,Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bilim, Bilimsel Araştırmanın Temel Kavramları,Bilimsel Araştırmanın Aşamaları ,Araştırmaların Sınıflandırılması,Nicel Araştırma Teknikleri,Araştırmalarda Etik,Örnek Araştırmaların İncelenmesi ve Tartışılması,Örnek Araştırmaların İncelenmesi ve Tartışılması,Örnek Araştırmaların İncelenmesi ve Tartışılması,Nitel Araştırma Teknikleri,Örnek Araştırmaların İncelenmesi ve Tartışılması,Örnek Araştırmaların İncelenmesi ve Tartışılması,Bilimsel Araştırmalarda Raporlaştırma ,Değerlendirme,Değerlendirme; konularına ilişkin bilgi ve becerilere sahip olma | 10, 16, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilim, Bilimsel Araştırmanın Temel Kavramları | Bilimsel araştırma nedir? Araştırınız. |
2 | Bilimsel Araştırmanın Aşamaları | Önceden paylaşılmış olan ders notları gözden geçirilir. |
3 | Araştırmaların Sınıflandırılması | Önceden paylaşılmış ders notları gözden geçirilir. |
4 | Nicel Araştırma Teknikleri | Önceden paylaşılmış ders notları gözden geçirilir. |
5 | Araştırmalarda Etik | Önceden paylaşılmış ders notlarını gözden geçirir. |
6 | Örnek Araştırmaların İncelenmesi ve Tartışılması | Öğrencilere önceden örnek araştırma gönderilir. |
7 | Örnek Araştırmaların İncelenmesi ve Tartışılması | Önceden paylaşılmış ders notları gözden geçirilir. |
8 | Örnek Araştırmaların İncelenmesi ve Tartışılması | Önceden paylaşılmış ders notları gözden geçirilir. |
9 | Nitel Araştırma Teknikleri | Önceden paylaşılmış ders notları gözden geçirilir. |
10 | Örnek Araştırmaların İncelenmesi ve Tartışılması | Araştrımalar dersten önce incelenir. |
11 | Örnek Araştırmaların İncelenmesi ve Tartışılması | Önceden paylaşılmış ders notları gözden geçirilir. |
12 | Bilimsel Araştırmalarda Raporlaştırma | Önceden paylaşılmış ders notları gözden geçirilir. |
13 | Bilimsel Araştırmalarda Raporlaştırma | Önceden paylaşılmış ders notları gözden geçirilir. |
14 | Değerlendirme | Önceden paylaşılmış ders notları gözden geçirilir. |
Kaynak |
Karasar, N. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayıncılık. Babbie, E. ( 2007). The practice of social research . Wadsworth, US. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | X | |||||
2 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
3 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
4 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | X | |||||
8 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | X | |||||
9 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | X | |||||
11 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | X | |||||
12 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 5 | 5 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 2 | 2 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 15 | 15 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 95 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(95/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Genel Kültür |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Adviye Pınar KONYALIOĞLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Halil İbrahim SAĞLAM |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders; Bilim, Bilimsel Araştırmanın Temel Kavramları,Bilimsel Araştırmanın Aşamaları ,Araştırmaların Sınıflandırılması,Nicel Araştırma Teknikleri,Araştırmalarda Etik,Örnek Araştırmaların İncelenmesi ve Tartışılması,Örnek Araştırmaların İncelenmesi ve Tartışılması,Örnek Araştırmaların İncelenmesi ve Tartışılması,Nitel Araştırma Teknikleri,Örnek Araştırmaların İncelenmesi ve Tartışılması,Örnek Araştırmaların İncelenmesi ve Tartışılması,Bilimsel Araştırmalarda Raporlaştırma ,Değerlendirme,Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilim, Bilimsel Araştırmanın Temel Kavramları,Bilimsel Araştırmanın Aşamaları ,Araştırmaların Sınıflandırılması,Nicel Araştırma Teknikleri,Araştırmalarda Etik,Örnek Araştırmaların İncelenmesi ve Tartışılması,Örnek Araştırmaların İncelenmesi ve Tartışılması,Örnek Araştırmaların İncelenmesi ve Tartışılması,Nitel Araştırma Teknikleri,Örnek Araştırmaların İncelenmesi ve Tartışılması,Örnek Araştırmaların İncelenmesi ve Tartışılması,Bilimsel Araştırmalarda Raporlaştırma ,Bilimsel Araştırmalarda Raporlaştırma,Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bilim, Bilimsel Araştırmanın Temel Kavramları,Bilimsel Araştırmanın Aşamaları ,Araştırmaların Sınıflandırılması,Nicel Araştırma Teknikleri,Araştırmalarda Etik,Örnek Araştırmaların İncelenmesi ve Tartışılması,Örnek Araştırmaların İncelenmesi ve Tartışılması,Örnek Araştırmaların İncelenmesi ve Tartışılması,Nitel Araştırma Teknikleri,Örnek Araştırmaların İncelenmesi ve Tartışılması,Örnek Araştırmaların İncelenmesi ve Tartışılması,Bilimsel Araştırmalarda Raporlaştırma ,Değerlendirme,Değerlendirme; konularına ilişkin bilgi ve becerilere sahip olma | 10, 16, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilim, Bilimsel Araştırmanın Temel Kavramları | Bilimsel araştırma nedir? Araştırınız. |
2 | Bilimsel Araştırmanın Aşamaları | Önceden paylaşılmış olan ders notları gözden geçirilir. |
3 | Araştırmaların Sınıflandırılması | Önceden paylaşılmış ders notları gözden geçirilir. |
4 | Nicel Araştırma Teknikleri | Önceden paylaşılmış ders notları gözden geçirilir. |
5 | Araştırmalarda Etik | Önceden paylaşılmış ders notlarını gözden geçirir. |
6 | Örnek Araştırmaların İncelenmesi ve Tartışılması | Öğrencilere önceden örnek araştırma gönderilir. |
7 | Örnek Araştırmaların İncelenmesi ve Tartışılması | Önceden paylaşılmış ders notları gözden geçirilir. |
8 | Örnek Araştırmaların İncelenmesi ve Tartışılması | Önceden paylaşılmış ders notları gözden geçirilir. |
9 | Nitel Araştırma Teknikleri | Önceden paylaşılmış ders notları gözden geçirilir. |
10 | Örnek Araştırmaların İncelenmesi ve Tartışılması | Araştrımalar dersten önce incelenir. |
11 | Örnek Araştırmaların İncelenmesi ve Tartışılması | Önceden paylaşılmış ders notları gözden geçirilir. |
12 | Bilimsel Araştırmalarda Raporlaştırma | Önceden paylaşılmış ders notları gözden geçirilir. |
13 | Bilimsel Araştırmalarda Raporlaştırma | Önceden paylaşılmış ders notları gözden geçirilir. |
14 | Değerlendirme | Önceden paylaşılmış ders notları gözden geçirilir. |
Kaynak |
Karasar, N. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayıncılık. Babbie, E. ( 2007). The practice of social research . Wadsworth, US. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | X | |||||
2 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
3 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
4 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | X | |||||
8 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | X | |||||
9 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | X | |||||
11 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | X | |||||
12 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |