Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÖZEL EĞİTİMDE ÖĞRETMENLİK UYGULAMASI I | - | Güz Dönemi | 2+8 | 6 | 15 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Meslek Bilgisi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Hatice ŞENGÜL ERDEM |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Tayyar TEPE, Dr.Öğr.Üye. Adem Bağış ALÇİÇEK, Dr.Öğr.Üye. Hatice ŞENGÜL ERDEM, Dr.Öğr.Üye. Adviye Pınar KONYALIOĞLU, Öğr.Gör. Nagehan UZUN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders ile, öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine daha iyi hazırlanmalarını, öğrenimleri süresince kazandıkları genel kültür, özel alan eğitimi ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgi, beceri, tutum ve davranışlarını gerçek bir eğitim-öğretim ortamı içinde kullanabilme yeterliği kazanmalarını, Özel Eğitim Kurumlarında ilgili öğretim sürecine katılarak, öğretimin planlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi etkinliklerini bizzat gerçekleştirmeleri amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Davranış değiştirme programı hazırlama ve uygulama,,anekdot kaydı tutma, anekdot kaydını ABC kaydına çevirme, tuttuğu kayıtlardan bir öğrencinin değiştirilecek bir davranışını belirleme,, değiştirme tekniğine karar verme, seçtiği davranış değiştirme tekniğini uygulama,,uygulamasına ilişkin günlük kayıt tutma,uygulama sonucunda davranış değiştirme uygulaması sonuç raporu yazma,,uygulama sonucunda davranış değiştirme uygulaması sonuç raporu yazma, ,hazırladığı ölçü araçlarıyla öğrencilerin yapabildikleri belirleme,,beceri öğretimi yapma, ,yaptığı öğretime ilişkin kayıt tutma, ,kalıcılık ve genelleme çalışmaları yapma ve kayıtların grafiksel gösterimi.,kalıcılık ve genelleme çalışmaları yapma ve kayıtların grafiksel gösterimi.,kalıcılık ve genelleme çalışmaları yapma ve kayıtların grafiksel gösterimi.,kalıcılık ve genelleme çalışmaları yapma ve kayıtların grafiksel gösterimi.,kalıcılık ve genelleme çalışmaları yapma ve kayıtların grafiksel gösterimi.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci, özel eğitimde öğretmenlik uygulaması I'e ilişkin aşağıdaki bilgi ve becerileri sergileyebilecektir: Davranış değiştirme programı hazırlar ve uygular; | 16, 6, 9 | A |
Anekdot kaydı tutar; Anekdot kaydını ABC kaydına çevirir; | 16, 6, 9 | A |
Tuttuğu kayıtlardan bir öğrencinin değiştirilecek bir davranışını belirler; Değiştirme tekniğine karar verir; | 16, 6, 9 | A |
Seçtiği davranış değiştirme tekniğini uygular; | 16, 6, 9 | A |
Uygulamasına ilişkin günlük kayıt tutar; | 16, 6, 9 | A |
Uygulama sonucunda davranış değiştirme uygulaması sonuç raporu yazar; | 16, 6, 9 | A |
Hazırladığı ölçü araçlarıyla öğrencilerin yapabildikleri belirler; | 16, 6, 9 | A |
Beceri öğretimi yapar; | 16, 6, 9 | A |
Yaptığı öğretime ilişkin kayıt tutar; | 16, 6, 9 | A |
Kalıcılık ve genelleme çalışmaları yapar; Kayıtların grafiksel gösterimini yapar. | 16, 6, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Davranış değiştirme programı hazırlama ve uygulama, | eğitim ortamında gözlem |
2 | anekdot kaydı tutma, anekdot kaydını ABC kaydına çevirme, tuttuğu kayıtlardan bir öğrencinin değiştirilecek bir davranışını belirleme, | Öncül-Davranış-Sonuç kaydı |
3 | değiştirme tekniğine karar verme, seçtiği davranış değiştirme tekniğini uygulama, | özel gereksinimli çocukları gözlemleme |
4 | uygulamasına ilişkin günlük kayıt tutma | örnek grafik inceleme |
5 | uygulama sonucunda davranış değiştirme uygulaması sonuç raporu yazma, | rapor örnekleri inceleme |
6 | uygulama sonucunda davranış değiştirme uygulaması sonuç raporu yazma, | rapor örnekleri inceleme |
7 | hazırladığı ölçü araçlarıyla öğrencilerin yapabildikleri belirleme, | informal değerlendirme araçlarını inceleme |
8 | beceri öğretimi yapma, | beceri seçme |
9 | yaptığı öğretime ilişkin kayıt tutma, | kayıt örneklerini inceleme |
10 | kalıcılık ve genelleme çalışmaları yapma ve kayıtların grafiksel gösterimi. | örnek grafik inceleme ve yorumlama |
11 | kalıcılık ve genelleme çalışmaları yapma ve kayıtların grafiksel gösterimi. | örnek grafik inceleme ve yorumlama |
12 | kalıcılık ve genelleme çalışmaları yapma ve kayıtların grafiksel gösterimi. | örnek grafik inceleme ve yorumlama |
13 | kalıcılık ve genelleme çalışmaları yapma ve kayıtların grafiksel gösterimi. | örnek grafik inceleme ve yorumlama |
14 | kalıcılık ve genelleme çalışmaları yapma ve kayıtların grafiksel gösterimi. | örnek grafik inceleme ve yorumlama |
Kaynak |
Ders Koordinatörü ve Ders Öğretim Elamanları tarafından hazırlanan Öğretmenlik Uygulaması Yönergesi. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | X | |||||
2 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
3 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
4 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | X | |||||
8 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | X | |||||
9 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | X | |||||
11 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | X | |||||
12 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 15 | 210 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 12 | 8 | 96 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 4 | 8 | 32 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 4 | 10 | 40 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 438 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(438/30) | 15 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÖZEL EĞİTİMDE ÖĞRETMENLİK UYGULAMASI I | - | Güz Dönemi | 2+8 | 6 | 15 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Meslek Bilgisi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Hatice ŞENGÜL ERDEM |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Tayyar TEPE, Dr.Öğr.Üye. Adem Bağış ALÇİÇEK, Dr.Öğr.Üye. Hatice ŞENGÜL ERDEM, Dr.Öğr.Üye. Adviye Pınar KONYALIOĞLU, Öğr.Gör. Nagehan UZUN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders ile, öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine daha iyi hazırlanmalarını, öğrenimleri süresince kazandıkları genel kültür, özel alan eğitimi ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgi, beceri, tutum ve davranışlarını gerçek bir eğitim-öğretim ortamı içinde kullanabilme yeterliği kazanmalarını, Özel Eğitim Kurumlarında ilgili öğretim sürecine katılarak, öğretimin planlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi etkinliklerini bizzat gerçekleştirmeleri amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Davranış değiştirme programı hazırlama ve uygulama,,anekdot kaydı tutma, anekdot kaydını ABC kaydına çevirme, tuttuğu kayıtlardan bir öğrencinin değiştirilecek bir davranışını belirleme,, değiştirme tekniğine karar verme, seçtiği davranış değiştirme tekniğini uygulama,,uygulamasına ilişkin günlük kayıt tutma,uygulama sonucunda davranış değiştirme uygulaması sonuç raporu yazma,,uygulama sonucunda davranış değiştirme uygulaması sonuç raporu yazma, ,hazırladığı ölçü araçlarıyla öğrencilerin yapabildikleri belirleme,,beceri öğretimi yapma, ,yaptığı öğretime ilişkin kayıt tutma, ,kalıcılık ve genelleme çalışmaları yapma ve kayıtların grafiksel gösterimi.,kalıcılık ve genelleme çalışmaları yapma ve kayıtların grafiksel gösterimi.,kalıcılık ve genelleme çalışmaları yapma ve kayıtların grafiksel gösterimi.,kalıcılık ve genelleme çalışmaları yapma ve kayıtların grafiksel gösterimi.,kalıcılık ve genelleme çalışmaları yapma ve kayıtların grafiksel gösterimi.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci, özel eğitimde öğretmenlik uygulaması I'e ilişkin aşağıdaki bilgi ve becerileri sergileyebilecektir: Davranış değiştirme programı hazırlar ve uygular; | 16, 6, 9 | A |
Anekdot kaydı tutar; Anekdot kaydını ABC kaydına çevirir; | 16, 6, 9 | A |
Tuttuğu kayıtlardan bir öğrencinin değiştirilecek bir davranışını belirler; Değiştirme tekniğine karar verir; | 16, 6, 9 | A |
Seçtiği davranış değiştirme tekniğini uygular; | 16, 6, 9 | A |
Uygulamasına ilişkin günlük kayıt tutar; | 16, 6, 9 | A |
Uygulama sonucunda davranış değiştirme uygulaması sonuç raporu yazar; | 16, 6, 9 | A |
Hazırladığı ölçü araçlarıyla öğrencilerin yapabildikleri belirler; | 16, 6, 9 | A |
Beceri öğretimi yapar; | 16, 6, 9 | A |
Yaptığı öğretime ilişkin kayıt tutar; | 16, 6, 9 | A |
Kalıcılık ve genelleme çalışmaları yapar; Kayıtların grafiksel gösterimini yapar. | 16, 6, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Davranış değiştirme programı hazırlama ve uygulama, | eğitim ortamında gözlem |
2 | anekdot kaydı tutma, anekdot kaydını ABC kaydına çevirme, tuttuğu kayıtlardan bir öğrencinin değiştirilecek bir davranışını belirleme, | Öncül-Davranış-Sonuç kaydı |
3 | değiştirme tekniğine karar verme, seçtiği davranış değiştirme tekniğini uygulama, | özel gereksinimli çocukları gözlemleme |
4 | uygulamasına ilişkin günlük kayıt tutma | örnek grafik inceleme |
5 | uygulama sonucunda davranış değiştirme uygulaması sonuç raporu yazma, | rapor örnekleri inceleme |
6 | uygulama sonucunda davranış değiştirme uygulaması sonuç raporu yazma, | rapor örnekleri inceleme |
7 | hazırladığı ölçü araçlarıyla öğrencilerin yapabildikleri belirleme, | informal değerlendirme araçlarını inceleme |
8 | beceri öğretimi yapma, | beceri seçme |
9 | yaptığı öğretime ilişkin kayıt tutma, | kayıt örneklerini inceleme |
10 | kalıcılık ve genelleme çalışmaları yapma ve kayıtların grafiksel gösterimi. | örnek grafik inceleme ve yorumlama |
11 | kalıcılık ve genelleme çalışmaları yapma ve kayıtların grafiksel gösterimi. | örnek grafik inceleme ve yorumlama |
12 | kalıcılık ve genelleme çalışmaları yapma ve kayıtların grafiksel gösterimi. | örnek grafik inceleme ve yorumlama |
13 | kalıcılık ve genelleme çalışmaları yapma ve kayıtların grafiksel gösterimi. | örnek grafik inceleme ve yorumlama |
14 | kalıcılık ve genelleme çalışmaları yapma ve kayıtların grafiksel gösterimi. | örnek grafik inceleme ve yorumlama |
Kaynak |
Ders Koordinatörü ve Ders Öğretim Elamanları tarafından hazırlanan Öğretmenlik Uygulaması Yönergesi. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | X | |||||
2 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
3 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
4 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | X | |||||
8 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | X | |||||
9 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | X | |||||
11 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | X | |||||
12 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |