Bu dersin amacı akıl yürütmenin matematik eğitimindeki yerini ve akıl yürütme becerisini öğrencilere kazandırabilmenin yöntemlerini matematik öğretim programı çerçevesinde tartışmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Akıl Yürütme Tanımı ve Türleri ,Akıl Yürütme Becerisi,Akıl Yürütme ve İspat,Akıl Yürütme ve Örüntü,Akıl Yürütme ve Argümantasyon,Akıl Yürütme ve Tahmin ,Uzamsal Akıl Yürütme ,Problem Kurma ve Problem Çözme Sürecinde Akıl Yürütme,Matematiksel Modelleme Sürecinde Akıl Yürütme,Etkinlik Tasarlama Sürecinde Akıl Yürütme,Orantısal ve Olasılıksal Akıl Yürütme,Akıl Yürütme ve Üstbiliş,Akıl Yürütme ve Matematik Kaygısı,Akıl Yürütmenin Becerisinin Değerlendirilmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Matematik öğretiminde akıl yürütmeyi ve önemini açıklar.
10, 16, 5, 9
E
Mantık ve akıl yürütme arasındaki ilişkiyi açıklar.
10, 16, 5, 9
E
Matematik öğretiminde kullanılabilecek farklı akıl yürütme stratejilerini açıklar ve örneklendirir.
10, 16, 5, 6
A, E
Yuvarlama, zihinden işlem yapma, tahmin etme gibi stratejileri açıklar.
10, 16, 5, 6
E
Matematik öğretiminde kullanılan farklı akıl yürütme çerçevelerini açıklar.
10, 16, 5, 6
E
Akıl yürütme türlerini (tümdengelimli, tümevarımsal, geri çıkarımlı ve analojik akıl yürütme) ifade eder ve örnekler verir.
10, 16, 5, 6
A, E
İspatlama sürecinde uygun akıl yürütme türlerini kullanır.
10, 16, 5, 6
A, E
Problem çözme sürecinde uygun akıl yürütme türlerini kullanır.
10, 16, 5, 6
E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Akıl Yürütme Tanımı ve Türleri
İlgili kaynaklar
2
Akıl Yürütme Becerisi
İlgili kaynaklar
3
Akıl Yürütme ve İspat
İlgili kaynaklar
4
Akıl Yürütme ve Örüntü
İlgili kaynaklar
5
Akıl Yürütme ve Argümantasyon
İlgili kaynaklar
6
Akıl Yürütme ve Tahmin
İlgili kaynaklar
7
Uzamsal Akıl Yürütme
İlgili kaynaklar
8
Problem Kurma ve Problem Çözme Sürecinde Akıl Yürütme
İlgili kaynaklar
9
Matematiksel Modelleme Sürecinde Akıl Yürütme
İlgili kaynaklar
10
Etkinlik Tasarlama Sürecinde Akıl Yürütme
İlgili kaynaklar
11
Orantısal ve Olasılıksal Akıl Yürütme
İlgili kaynaklar
12
Akıl Yürütme ve Üstbiliş
İlgili kaynaklar
13
Akıl Yürütme ve Matematik Kaygısı
İlgili kaynaklar
14
Akıl Yürütmenin Becerisinin Değerlendirilmesi
İlgili kaynaklar
Kaynak
1. Van de Walle, J.A., Karp, K.S., & Bay Williams, J.M. (2012). İlkokul ve Ortaokul Matematiği Gelişimsel Yaklaşımla Öğretim (7. Baskıdan) (Çev. Ed. S. Durmuş). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
2. Yıldırım, C., Matematiksel Düşünme (2019), Ankara: Remzi Kitabevi.
3. Erdem, E. (2022). Mantıksal Akıl Yürütme, Ankara: Pegem.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
İlköğretim matematik öğretmenliği alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
İlköğretim matematik öğretmenliği alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
2
İlköğretim matematik öğretmenliği alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
3
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
4
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
5
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
6
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
Ölçme ve değerlendirme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
3
42
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
1
10
10
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
8
8
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
8
8
Performans Görevi, Bakım Planı
2
8
16
Toplam İş Yükü (Saat)
84
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(84/30)
3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
MANTIKSAL AKIL YÜRÜTME
-
Güz Dönemi
2+0
2
3
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Alan Eğitimi
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. Esra YEMENLİ
Dersi Verenler
Dr.Öğr.Üye. Esra YEMENLİ
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu dersin amacı akıl yürütmenin matematik eğitimindeki yerini ve akıl yürütme becerisini öğrencilere kazandırabilmenin yöntemlerini matematik öğretim programı çerçevesinde tartışmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Akıl Yürütme Tanımı ve Türleri ,Akıl Yürütme Becerisi,Akıl Yürütme ve İspat,Akıl Yürütme ve Örüntü,Akıl Yürütme ve Argümantasyon,Akıl Yürütme ve Tahmin ,Uzamsal Akıl Yürütme ,Problem Kurma ve Problem Çözme Sürecinde Akıl Yürütme,Matematiksel Modelleme Sürecinde Akıl Yürütme,Etkinlik Tasarlama Sürecinde Akıl Yürütme,Orantısal ve Olasılıksal Akıl Yürütme,Akıl Yürütme ve Üstbiliş,Akıl Yürütme ve Matematik Kaygısı,Akıl Yürütmenin Becerisinin Değerlendirilmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Matematik öğretiminde akıl yürütmeyi ve önemini açıklar.
10, 16, 5, 9
E
Mantık ve akıl yürütme arasındaki ilişkiyi açıklar.
10, 16, 5, 9
E
Matematik öğretiminde kullanılabilecek farklı akıl yürütme stratejilerini açıklar ve örneklendirir.
10, 16, 5, 6
A, E
Yuvarlama, zihinden işlem yapma, tahmin etme gibi stratejileri açıklar.
10, 16, 5, 6
E
Matematik öğretiminde kullanılan farklı akıl yürütme çerçevelerini açıklar.
10, 16, 5, 6
E
Akıl yürütme türlerini (tümdengelimli, tümevarımsal, geri çıkarımlı ve analojik akıl yürütme) ifade eder ve örnekler verir.
10, 16, 5, 6
A, E
İspatlama sürecinde uygun akıl yürütme türlerini kullanır.
10, 16, 5, 6
A, E
Problem çözme sürecinde uygun akıl yürütme türlerini kullanır.
10, 16, 5, 6
E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Akıl Yürütme Tanımı ve Türleri
İlgili kaynaklar
2
Akıl Yürütme Becerisi
İlgili kaynaklar
3
Akıl Yürütme ve İspat
İlgili kaynaklar
4
Akıl Yürütme ve Örüntü
İlgili kaynaklar
5
Akıl Yürütme ve Argümantasyon
İlgili kaynaklar
6
Akıl Yürütme ve Tahmin
İlgili kaynaklar
7
Uzamsal Akıl Yürütme
İlgili kaynaklar
8
Problem Kurma ve Problem Çözme Sürecinde Akıl Yürütme
İlgili kaynaklar
9
Matematiksel Modelleme Sürecinde Akıl Yürütme
İlgili kaynaklar
10
Etkinlik Tasarlama Sürecinde Akıl Yürütme
İlgili kaynaklar
11
Orantısal ve Olasılıksal Akıl Yürütme
İlgili kaynaklar
12
Akıl Yürütme ve Üstbiliş
İlgili kaynaklar
13
Akıl Yürütme ve Matematik Kaygısı
İlgili kaynaklar
14
Akıl Yürütmenin Becerisinin Değerlendirilmesi
İlgili kaynaklar
Kaynak
1. Van de Walle, J.A., Karp, K.S., & Bay Williams, J.M. (2012). İlkokul ve Ortaokul Matematiği Gelişimsel Yaklaşımla Öğretim (7. Baskıdan) (Çev. Ed. S. Durmuş). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
2. Yıldırım, C., Matematiksel Düşünme (2019), Ankara: Remzi Kitabevi.
3. Erdem, E. (2022). Mantıksal Akıl Yürütme, Ankara: Pegem.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
İlköğretim matematik öğretmenliği alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
İlköğretim matematik öğretmenliği alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
2
İlköğretim matematik öğretmenliği alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
3
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
4
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
5
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
6
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
Ölçme ve değerlendirme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.