Bu ders ile öğrencilerin, sayılar ve İşlemler öğrenme alanına dahil olan konuları açıklaması; ileride öğretecek oldukları konuların içeriğine dair kavramları açıklaması; bu konuların ortaokul matematiğine uygun olan yöntem ve teknikleri açıklaması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Öğretim Programlarının sayılar ve işlemler alanı ile ilişkili olarak incelenmesi,Sayı hissinin gelişimi,Dört işlemin anlamlarının geliştirilmesi,Bölme ve bölünebilme,Çarpanlar ve katlar EBOB EKOK kavramlarının incelenmesi,Tam sayılar ile ilgili temel kavramlar ve öğretimi,Tam sayılarda işlemler,Kesirler ile ilgili temel kavramlar,Kesirlerde işlemler ve öğretimi,Ondalık sayılar ve öğretimi,Ondalık sayılarda işlemler ilgili temel kavramlar,Yüzde kavramı ve öğretimi,Rasyonel ve İrrasyonel sayılar,Üslü ve köklü sayıların öğretimi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Temel sayı sistemlerini ve bunların arasındaki ilişkileri açıklar.
10, 16, 9
A, E, F
Bölünebilme kuralları, EKOK ve EBOB kavramları ile ilgili uygulamalar yapar.
10, 16, 9
A, E, F
Oran, orantı kavramları ile ilgili uygulamalar yapar.
10, 16, 9
A, E, F
Sayı sistemlerinin öğretimi için ders içeriği yapar.
10, 16, 9
A, E, F
Sayı sistemlerinin günlük hayat kullanımlarını açıklar.
10, 16, 9
A, E, F
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Öğretim Programlarının sayılar ve işlemler alanı ile ilişkili olarak incelenmesi
[1], [2], [3]
2
Sayı hissinin gelişimi
[1], [2], [3]
3
Dört işlemin anlamlarının geliştirilmesi
[1], [2], [3]
4
Bölme ve bölünebilme
[1], [2], [3]
5
Çarpanlar ve katlar EBOB EKOK kavramlarının incelenmesi
[1], [2], [3]
6
Tam sayılar ile ilgili temel kavramlar ve öğretimi
[1], [2], [3]
7
Tam sayılarda işlemler
[1], [2], [3]
8
Kesirler ile ilgili temel kavramlar
[1], [2], [3]
9
Kesirlerde işlemler ve öğretimi
[1], [2], [3]
10
Ondalık sayılar ve öğretimi
[1], [2], [3]
11
Ondalık sayılarda işlemler ilgili temel kavramlar
[1], [2], [3]
12
Yüzde kavramı ve öğretimi
[1], [2], [3]
13
Rasyonel ve İrrasyonel sayılar
[1], [2], [3]
14
Üslü ve köklü sayıların öğretimi
[1], [2], [3]
Kaynak
[1] Van de Walle, J. A. , Karp, K. S., Bay-Williams, J. M. İlkokul ve Ortaokul Matematiği Gelişimsel Yaklaşımla Öğretim. Çeviri editörü: Prof. Dr. Soner Durmuş. Nobel Yayınları. (En son basım)
[2] Ertekin, E., & Ünlü, M. Kuramdan uygulamaya etkinlik örnekleriyle sayıların öğretimi. Pegem Akademi. (En son basım)
[3] Horzum, T. (2016). İrrasyonel sayıların öğretimi için görsel model önerisi: e ve π sayıları. Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 42-57.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
İlköğretim matematik öğretmenliği alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
İlköğretim matematik öğretmenliği alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
2
İlköğretim matematik öğretmenliği alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
3
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
4
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
5
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
6
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
Ölçme ve değerlendirme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
1
3
3
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
1
4
4
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Genel Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
7
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(7/30)
0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
SAYILARIN ÖĞRETİMİ
-
Güz Dönemi
3+0
3
5
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Alan Eğitimi
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. Figen BOZKUŞ
Dersi Verenler
Doç.Dr. Zeynep DOĞAN
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu ders ile öğrencilerin, sayılar ve İşlemler öğrenme alanına dahil olan konuları açıklaması; ileride öğretecek oldukları konuların içeriğine dair kavramları açıklaması; bu konuların ortaokul matematiğine uygun olan yöntem ve teknikleri açıklaması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Öğretim Programlarının sayılar ve işlemler alanı ile ilişkili olarak incelenmesi,Sayı hissinin gelişimi,Dört işlemin anlamlarının geliştirilmesi,Bölme ve bölünebilme,Çarpanlar ve katlar EBOB EKOK kavramlarının incelenmesi,Tam sayılar ile ilgili temel kavramlar ve öğretimi,Tam sayılarda işlemler,Kesirler ile ilgili temel kavramlar,Kesirlerde işlemler ve öğretimi,Ondalık sayılar ve öğretimi,Ondalık sayılarda işlemler ilgili temel kavramlar,Yüzde kavramı ve öğretimi,Rasyonel ve İrrasyonel sayılar,Üslü ve köklü sayıların öğretimi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Temel sayı sistemlerini ve bunların arasındaki ilişkileri açıklar.
10, 16, 9
A, E, F
Bölünebilme kuralları, EKOK ve EBOB kavramları ile ilgili uygulamalar yapar.
10, 16, 9
A, E, F
Oran, orantı kavramları ile ilgili uygulamalar yapar.
10, 16, 9
A, E, F
Sayı sistemlerinin öğretimi için ders içeriği yapar.
10, 16, 9
A, E, F
Sayı sistemlerinin günlük hayat kullanımlarını açıklar.
10, 16, 9
A, E, F
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Öğretim Programlarının sayılar ve işlemler alanı ile ilişkili olarak incelenmesi
[1], [2], [3]
2
Sayı hissinin gelişimi
[1], [2], [3]
3
Dört işlemin anlamlarının geliştirilmesi
[1], [2], [3]
4
Bölme ve bölünebilme
[1], [2], [3]
5
Çarpanlar ve katlar EBOB EKOK kavramlarının incelenmesi
[1], [2], [3]
6
Tam sayılar ile ilgili temel kavramlar ve öğretimi
[1], [2], [3]
7
Tam sayılarda işlemler
[1], [2], [3]
8
Kesirler ile ilgili temel kavramlar
[1], [2], [3]
9
Kesirlerde işlemler ve öğretimi
[1], [2], [3]
10
Ondalık sayılar ve öğretimi
[1], [2], [3]
11
Ondalık sayılarda işlemler ilgili temel kavramlar
[1], [2], [3]
12
Yüzde kavramı ve öğretimi
[1], [2], [3]
13
Rasyonel ve İrrasyonel sayılar
[1], [2], [3]
14
Üslü ve köklü sayıların öğretimi
[1], [2], [3]
Kaynak
[1] Van de Walle, J. A. , Karp, K. S., Bay-Williams, J. M. İlkokul ve Ortaokul Matematiği Gelişimsel Yaklaşımla Öğretim. Çeviri editörü: Prof. Dr. Soner Durmuş. Nobel Yayınları. (En son basım)
[2] Ertekin, E., & Ünlü, M. Kuramdan uygulamaya etkinlik örnekleriyle sayıların öğretimi. Pegem Akademi. (En son basım)
[3] Horzum, T. (2016). İrrasyonel sayıların öğretimi için görsel model önerisi: e ve π sayıları. Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 42-57.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
İlköğretim matematik öğretmenliği alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
İlköğretim matematik öğretmenliği alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
2
İlköğretim matematik öğretmenliği alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
3
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
4
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
5
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
6
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
Ölçme ve değerlendirme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.