Bu ders, eğitim alanındaki nicel yaklaşım ve yöntemler, nitel yaklaşım ve yöntemler ile karma yaklaşım ve yöntemlere ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılmasını amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders; bilimsel araştırma kavramı, tanımlar,eğitim araştırmalarında problem durumu,temel paradigmalar ve araştırma yöntemleri,eğitim araştırmalarında örneklem/ çalışma grubu,veri toplama teknikleri 1(nicel),veri toplama teknikleri 2 (nitel),veri analizi 1 (nicel),veri analizi 2 (nitel),kodlama çeşitleri,bilimsel kaynaklar ve veri tabanlarına erişim,geçerlik güvenirlik kavramları,eylem araştırması,araştırma raporu yazma,araştırma önerisi hazırlama; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Araştırma yöntemleriyle ilgili temel kavramlar ve ilkeleri açıklar;
16
A, E
Veri toplama araçlarının genel özelliklerini açıklar;
16
A, E
Bilimsel araştırmaları temel paradigmalara göre analiz eder;
16
A, E
Nicel, nitel ve karma araştırma desenlerini tanımlar;
16
A, E
Araştırma sürecini yönetir (sorunu fark etme, problemi ve örneklemi belirleme, veri toplama ve analizi, sonuçları yorumlama);
16
A, E
Öğretim Yöntemleri:
16: Soru - Cevap Tekniği
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
bilimsel araştırma kavramı, tanımlar
Büyüköztürk vd. (ss.2-33)
2
eğitim araştırmalarında problem durumu
Büyüköztürk vd. (ss.38-74)
3
temel paradigmalar ve araştırma yöntemleri
4
eğitim araştırmalarında örneklem/ çalışma grubu
Büyüköztürk vd. (ss.80-99)
5
veri toplama teknikleri 1(nicel)
Büyüköztürk vd. 4. bölüm (ss.102-170)
6
veri toplama teknikleri 2 (nitel)
Yıldırım & Şİmşek (2005). 6. bölüm (ss.119-147)
7
veri analizi 1 (nicel)
8
veri analizi 2 (nitel)
Yıldırım & Şimşek (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (ss. 221-250)
9
kodlama çeşitleri
Yıldırım & Şimşek (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (ss. 221-250)
10
bilimsel kaynaklar ve veri tabanlarına erişim
11
geçerlik güvenirlik kavramları
Büyüköztürk vd. (ss.102-170)
12
eylem araştırması
Yıldırım & Şimşek (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (ss. 296-305)
13
araştırma raporu yazma
Büyüköztürk vd. 7. bölüm (ss.272-329)
14
araştırma önerisi hazırlama
örnek araştırma önerisi inceleme
Kaynak
Karasar, N. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayıncılık.
Babbie, E. ( 2007). The practice of social research . Wadsworth, US.
Büyüköztürk vd. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi
Babbie, E. ( 2007). The practice of social research . Wadsworth, US. adlı kaynaktan yapılacak tercümeler içeren kitapcık
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
1
5
5
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
1
2
2
Proje Sunumu / Seminer
1
15
15
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
1
10
10
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
15
15
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
20
20
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
95
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(95/30)
3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
BİLİM VE ARAŞTIRMA ETİĞİ
-
Bahar Dönemi
2+0
2
3
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Seç. Genel Kültür
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL
Dersi Verenler
Dr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu ders, eğitim alanındaki nicel yaklaşım ve yöntemler, nitel yaklaşım ve yöntemler ile karma yaklaşım ve yöntemlere ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılmasını amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders; bilimsel araştırma kavramı, tanımlar,eğitim araştırmalarında problem durumu,temel paradigmalar ve araştırma yöntemleri,eğitim araştırmalarında örneklem/ çalışma grubu,veri toplama teknikleri 1(nicel),veri toplama teknikleri 2 (nitel),veri analizi 1 (nicel),veri analizi 2 (nitel),kodlama çeşitleri,bilimsel kaynaklar ve veri tabanlarına erişim,geçerlik güvenirlik kavramları,eylem araştırması,araştırma raporu yazma,araştırma önerisi hazırlama; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Araştırma yöntemleriyle ilgili temel kavramlar ve ilkeleri açıklar;
16
A, E
Veri toplama araçlarının genel özelliklerini açıklar;
16
A, E
Bilimsel araştırmaları temel paradigmalara göre analiz eder;
16
A, E
Nicel, nitel ve karma araştırma desenlerini tanımlar;
16
A, E
Araştırma sürecini yönetir (sorunu fark etme, problemi ve örneklemi belirleme, veri toplama ve analizi, sonuçları yorumlama);
16
A, E
Öğretim Yöntemleri:
16: Soru - Cevap Tekniği
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
bilimsel araştırma kavramı, tanımlar
Büyüköztürk vd. (ss.2-33)
2
eğitim araştırmalarında problem durumu
Büyüköztürk vd. (ss.38-74)
3
temel paradigmalar ve araştırma yöntemleri
4
eğitim araştırmalarında örneklem/ çalışma grubu
Büyüköztürk vd. (ss.80-99)
5
veri toplama teknikleri 1(nicel)
Büyüköztürk vd. 4. bölüm (ss.102-170)
6
veri toplama teknikleri 2 (nitel)
Yıldırım & Şİmşek (2005). 6. bölüm (ss.119-147)
7
veri analizi 1 (nicel)
8
veri analizi 2 (nitel)
Yıldırım & Şimşek (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (ss. 221-250)
9
kodlama çeşitleri
Yıldırım & Şimşek (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (ss. 221-250)
10
bilimsel kaynaklar ve veri tabanlarına erişim
11
geçerlik güvenirlik kavramları
Büyüköztürk vd. (ss.102-170)
12
eylem araştırması
Yıldırım & Şimşek (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (ss. 296-305)
13
araştırma raporu yazma
Büyüköztürk vd. 7. bölüm (ss.272-329)
14
araştırma önerisi hazırlama
örnek araştırma önerisi inceleme
Kaynak
Karasar, N. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayıncılık.
Babbie, E. ( 2007). The practice of social research . Wadsworth, US.
Büyüköztürk vd. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi
Babbie, E. ( 2007). The practice of social research . Wadsworth, US. adlı kaynaktan yapılacak tercümeler içeren kitapcık
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.