Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YENİ PSİKOLOJİK DANIŞMA YAKLAŞIM VE MODEL. | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ferah ÇEKİCİ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ferah ÇEKİCİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı, yeni psikolojik danışma kuramları ve modellerinin temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışlarını ve danışma sürecinin nasıl işlediğinin incelenmesidir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Psikolojik Danışmada Güncel Yaklaşımlar ve Ortaya Çıkışı, Psikolojik Danışma Kuramların Sınıflandırılması ,Psikolojik Danışmada Güncel Yaklaşımlar ve Ortaya Çıkışı, Psikolojik Danışma Kuramların Sınıflandırılması,Öyküsel Terapi ,Çözüm Odaklı Terapi ,Feminist Terapi ,Pozitif Psikoterapi ,Feminist Terapi ,Kabul ve Kararlılık Temelli Terapiler: Kabul ve Kararlılık Terapisi ,Kabul ve Kararlılık Temelli Terapiler: Diyalektik Davranışçı Terapi ,Kabul ve Kararlılık Temelli Terapiler: Bilinçli Farkındalık Temelli Bilişsel Terapi ,Bağlanma Terapisi ,Duygu Odaklı Terapi ,Sistemik Terapi ,İlişkisel Kültürel Terapi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Çağdaş psikolojik danışma kuramlarını listeler. | 10, 13, 16, 9 | C |
2. Çağdaş psikolojik danışma kuramlarının temel ilke ve kavramlarını ifade eder. | 10, 13, 16, 9 | C |
3. Çağdaş psikolojik danışma kuramlarının tekniklerini listeler. | 10, 13, 16, 9 | C |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | C: Çoktan Seçmeli Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Psikolojik Danışmada Güncel Yaklaşımlar ve Ortaya Çıkışı, Psikolojik Danışma Kuramların Sınıflandırılması | Karataş, Z. & Yavuzer, Y. (2018). Işık Terzi, Ş., Ergüner Tekinalp, B., Üzbe Atalay, N., Kaynak, Ü. (2020). |
2 | Psikolojik Danışmada Güncel Yaklaşımlar ve Ortaya Çıkışı, Psikolojik Danışma Kuramların Sınıflandırılması | Karataş, Z. & Yavuzer, Y. (2018). Işık Terzi, Ş., Ergüner Tekinalp, B., Üzbe Atalay, N., Kaynak, Ü. (2020). |
3 | Öyküsel Terapi | Karataş, Z. & Yavuzer, Y. (2018). Işık Terzi, Ş., Ergüner Tekinalp, B., Üzbe Atalay, N., Kaynak, Ü. (2020). |
4 | Çözüm Odaklı Terapi | Karataş, Z. & Yavuzer, Y. (2018). Işık Terzi, Ş., Ergüner Tekinalp, B., Üzbe Atalay, N., Kaynak, Ü. (2020). |
5 | Feminist Terapi | Karataş, Z. & Yavuzer, Y. (2018). Işık Terzi, Ş., Ergüner Tekinalp, B., Üzbe Atalay, N., Kaynak, Ü. (2020). |
6 | Pozitif Psikoterapi | Karataş, Z. & Yavuzer, Y. (2018). Işık Terzi, Ş., Ergüner Tekinalp, B., Üzbe Atalay, N., Kaynak, Ü. (2020). |
7 | Feminist Terapi | Karataş, Z. & Yavuzer, Y. (2018). Işık Terzi, Ş., Ergüner Tekinalp, B., Üzbe Atalay, N., Kaynak, Ü. (2020). |
8 | Kabul ve Kararlılık Temelli Terapiler: Kabul ve Kararlılık Terapisi | Karataş, Z. & Yavuzer, Y. (2018). Işık Terzi, Ş., Ergüner Tekinalp, B., Üzbe Atalay, N., Kaynak, Ü. (2020). |
9 | Kabul ve Kararlılık Temelli Terapiler: Diyalektik Davranışçı Terapi | Karataş, Z. & Yavuzer, Y. (2018). Işık Terzi, Ş., Ergüner Tekinalp, B., Üzbe Atalay, N., Kaynak, Ü. (2020). |
10 | Kabul ve Kararlılık Temelli Terapiler: Bilinçli Farkındalık Temelli Bilişsel Terapi | Karataş, Z. & Yavuzer, Y. (2018). Işık Terzi, Ş., Ergüner Tekinalp, B., Üzbe Atalay, N., Kaynak, Ü. (2020). |
11 | Bağlanma Terapisi | Karataş, Z. & Yavuzer, Y. (2018). Işık Terzi, Ş., Ergüner Tekinalp, B., Üzbe Atalay, N., Kaynak, Ü. (2020). |
12 | Duygu Odaklı Terapi | Karataş, Z. & Yavuzer, Y. (2018). Işık Terzi, Ş., Ergüner Tekinalp, B., Üzbe Atalay, N., Kaynak, Ü. (2020). |
13 | Sistemik Terapi | Karataş, Z. & Yavuzer, Y. (2018). Işık Terzi, Ş., Ergüner Tekinalp, B., Üzbe Atalay, N., Kaynak, Ü. (2020). |
14 | İlişkisel Kültürel Terapi | Karataş, Z. & Yavuzer, Y. (2018). Işık Terzi, Ş., Ergüner Tekinalp, B., Üzbe Atalay, N., Kaynak, Ü. (2020). |
Kaynak |
Psikolojik Danışma Ve Psikoterapi Kuramları. (2018). Editörler: Zeynep Karataş , Yasemin Yavuzer. Pegem Akademi Yayıncılık. |
Psikolojik Danışmada Güncel Kuramlar (2020). Yazar(lar): Şerife Işık Terzi , Bengü Ergüner Tekinalp, Nazife Üzbe Atalay , Ümre Kaynak. 4. Baskı. Pegem Akademi Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | X | |||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | X | |||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 2 | 6 | 12 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 6 | 12 | 72 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 112 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(112/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YENİ PSİKOLOJİK DANIŞMA YAKLAŞIM VE MODEL. | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ferah ÇEKİCİ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ferah ÇEKİCİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı, yeni psikolojik danışma kuramları ve modellerinin temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışlarını ve danışma sürecinin nasıl işlediğinin incelenmesidir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Psikolojik Danışmada Güncel Yaklaşımlar ve Ortaya Çıkışı, Psikolojik Danışma Kuramların Sınıflandırılması ,Psikolojik Danışmada Güncel Yaklaşımlar ve Ortaya Çıkışı, Psikolojik Danışma Kuramların Sınıflandırılması,Öyküsel Terapi ,Çözüm Odaklı Terapi ,Feminist Terapi ,Pozitif Psikoterapi ,Feminist Terapi ,Kabul ve Kararlılık Temelli Terapiler: Kabul ve Kararlılık Terapisi ,Kabul ve Kararlılık Temelli Terapiler: Diyalektik Davranışçı Terapi ,Kabul ve Kararlılık Temelli Terapiler: Bilinçli Farkındalık Temelli Bilişsel Terapi ,Bağlanma Terapisi ,Duygu Odaklı Terapi ,Sistemik Terapi ,İlişkisel Kültürel Terapi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Çağdaş psikolojik danışma kuramlarını listeler. | 10, 13, 16, 9 | C |
2. Çağdaş psikolojik danışma kuramlarının temel ilke ve kavramlarını ifade eder. | 10, 13, 16, 9 | C |
3. Çağdaş psikolojik danışma kuramlarının tekniklerini listeler. | 10, 13, 16, 9 | C |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | C: Çoktan Seçmeli Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Psikolojik Danışmada Güncel Yaklaşımlar ve Ortaya Çıkışı, Psikolojik Danışma Kuramların Sınıflandırılması | Karataş, Z. & Yavuzer, Y. (2018). Işık Terzi, Ş., Ergüner Tekinalp, B., Üzbe Atalay, N., Kaynak, Ü. (2020). |
2 | Psikolojik Danışmada Güncel Yaklaşımlar ve Ortaya Çıkışı, Psikolojik Danışma Kuramların Sınıflandırılması | Karataş, Z. & Yavuzer, Y. (2018). Işık Terzi, Ş., Ergüner Tekinalp, B., Üzbe Atalay, N., Kaynak, Ü. (2020). |
3 | Öyküsel Terapi | Karataş, Z. & Yavuzer, Y. (2018). Işık Terzi, Ş., Ergüner Tekinalp, B., Üzbe Atalay, N., Kaynak, Ü. (2020). |
4 | Çözüm Odaklı Terapi | Karataş, Z. & Yavuzer, Y. (2018). Işık Terzi, Ş., Ergüner Tekinalp, B., Üzbe Atalay, N., Kaynak, Ü. (2020). |
5 | Feminist Terapi | Karataş, Z. & Yavuzer, Y. (2018). Işık Terzi, Ş., Ergüner Tekinalp, B., Üzbe Atalay, N., Kaynak, Ü. (2020). |
6 | Pozitif Psikoterapi | Karataş, Z. & Yavuzer, Y. (2018). Işık Terzi, Ş., Ergüner Tekinalp, B., Üzbe Atalay, N., Kaynak, Ü. (2020). |
7 | Feminist Terapi | Karataş, Z. & Yavuzer, Y. (2018). Işık Terzi, Ş., Ergüner Tekinalp, B., Üzbe Atalay, N., Kaynak, Ü. (2020). |
8 | Kabul ve Kararlılık Temelli Terapiler: Kabul ve Kararlılık Terapisi | Karataş, Z. & Yavuzer, Y. (2018). Işık Terzi, Ş., Ergüner Tekinalp, B., Üzbe Atalay, N., Kaynak, Ü. (2020). |
9 | Kabul ve Kararlılık Temelli Terapiler: Diyalektik Davranışçı Terapi | Karataş, Z. & Yavuzer, Y. (2018). Işık Terzi, Ş., Ergüner Tekinalp, B., Üzbe Atalay, N., Kaynak, Ü. (2020). |
10 | Kabul ve Kararlılık Temelli Terapiler: Bilinçli Farkındalık Temelli Bilişsel Terapi | Karataş, Z. & Yavuzer, Y. (2018). Işık Terzi, Ş., Ergüner Tekinalp, B., Üzbe Atalay, N., Kaynak, Ü. (2020). |
11 | Bağlanma Terapisi | Karataş, Z. & Yavuzer, Y. (2018). Işık Terzi, Ş., Ergüner Tekinalp, B., Üzbe Atalay, N., Kaynak, Ü. (2020). |
12 | Duygu Odaklı Terapi | Karataş, Z. & Yavuzer, Y. (2018). Işık Terzi, Ş., Ergüner Tekinalp, B., Üzbe Atalay, N., Kaynak, Ü. (2020). |
13 | Sistemik Terapi | Karataş, Z. & Yavuzer, Y. (2018). Işık Terzi, Ş., Ergüner Tekinalp, B., Üzbe Atalay, N., Kaynak, Ü. (2020). |
14 | İlişkisel Kültürel Terapi | Karataş, Z. & Yavuzer, Y. (2018). Işık Terzi, Ş., Ergüner Tekinalp, B., Üzbe Atalay, N., Kaynak, Ü. (2020). |
Kaynak |
Psikolojik Danışma Ve Psikoterapi Kuramları. (2018). Editörler: Zeynep Karataş , Yasemin Yavuzer. Pegem Akademi Yayıncılık. |
Psikolojik Danışmada Güncel Kuramlar (2020). Yazar(lar): Şerife Işık Terzi , Bengü Ergüner Tekinalp, Nazife Üzbe Atalay , Ümre Kaynak. 4. Baskı. Pegem Akademi Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | X | |||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | X | |||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |