Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÇOCUK HUKUKU | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Yakup Levent KORKUT |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Çocuk hukukukun temel ilke, kavram ve kurumlarını değerlendirmek |
Dersin İçeriği | Bu ders; Çocuk kimdir? Tarihte hukuk sistemleri çocuğa nasıl bir yer vermiştir?,Günümüz hukukunda çocuk. ,Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Sözleşmesi'nin genel özellikleri,Sözleşmenin Temel İlkeleri,Çocuğun Kişisel Hakları ve Özgürlükleri,Çocuğun Ailesi Tarafından veya Ailesi Dışındaki Bakım Ortamlarında Yetiştirilme ve Korunma Hakkı,Çocuğun Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Hakları,Özel Durumdaki Çocukların Korunma Hakları,Medeni Hukukta Çocuk Hakları,Anayasa Hukukunda Çocuk Hakları,Çocuk Koruma Kanunu'na Göre Çocuğun Korunması,Çocuk Koruma Sisteminin Değerlendirilmesi,Türkiye'de Çocuk Adalet Sistemi,Suça Sürüklenen Çocuklar Hakkında Sayısal Veriler ve Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Çocuğun hukuk sistemleri içindeki yerini kavrar. | 10, 16, 9 | A, E |
Uluslararası hukukta çocukla ilgili gelişmeleri ve ana düzenlemeleri kavrar. | 10, 16, 9 | A, E |
Çocuk hukuku ile ilgili temel ilke, kavram ve kurumları açıklar. | 10, 16, 9 | A, E |
Medeni hukuk, uluslararası hukuk ve anayasa hukukunda çocukla ilgili temel ilke, kavram ve kurumları açıklar. | 10, 16, 9 | A, E |
Çocuk hukukundan kaynaklanan hukuki sorunları değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, E |
Çocuğun yüksek menfaati temel kavramı çerçevesinde çocuğun korunması sistemlerini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, E |
Çocukla ilgili ulusal hukuk sistemi içinde verilen yargı kararlarını değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, E |
Uluslararası hukukta çocuk hakları düzenlemelerini ve uluslararası koruma mekanizmaları tarafından alınan kararları değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Çocuk kimdir? Tarihte hukuk sistemleri çocuğa nasıl bir yer vermiştir? | Konuyla ilgili okumaları yapar. |
2 | Günümüz hukukunda çocuk. | Konuyla ilgili okumaları yapar. |
3 | Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Sözleşmesi'nin genel özellikleri | Konuyla ilgili okumaları yapar. |
4 | Sözleşmenin Temel İlkeleri | Konuyla ilgili okumaları yapar. |
5 | Çocuğun Kişisel Hakları ve Özgürlükleri | Konuyla ilgili okumaları yapar. |
6 | Çocuğun Ailesi Tarafından veya Ailesi Dışındaki Bakım Ortamlarında Yetiştirilme ve Korunma Hakkı | Konuyla ilgili okumaları yapar. |
7 | Çocuğun Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Hakları | Konuyla ilgili okumaları yapar. |
8 | Özel Durumdaki Çocukların Korunma Hakları | Konuyla ilgili okumaları yapar. |
9 | Medeni Hukukta Çocuk Hakları | Konuyla ilgili okumaları yapar. |
10 | Anayasa Hukukunda Çocuk Hakları | Konuyla ilgili okumaları yapar. |
11 | Çocuk Koruma Kanunu'na Göre Çocuğun Korunması | Konuyla ilgili okumaları yapar. |
12 | Çocuk Koruma Sisteminin Değerlendirilmesi | Konuyla ilgili okumaları yapar. |
13 | Türkiye'de Çocuk Adalet Sistemi | Konuyla ilgili okumaları yapar. |
14 | Suça Sürüklenen Çocuklar Hakkında Sayısal Veriler ve Değerlendirme | Konuyla ilgili okumaları yapar. |
Kaynak |
Emine Akyüz, Çocuk Hukuku, Çocuğun Hakları ve Korunması, Pegem Akademi yayınları, Ankara 2012 |
Özdemir H. ve Ruhi, A. C. (2023). Çocuk Hukuku. On İki Levha Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | ||||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | X | |||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | ||||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 7 | 3 | 21 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 14 | 3 | 42 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 91 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(91/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÇOCUK HUKUKU | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Yakup Levent KORKUT |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Çocuk hukukukun temel ilke, kavram ve kurumlarını değerlendirmek |
Dersin İçeriği | Bu ders; Çocuk kimdir? Tarihte hukuk sistemleri çocuğa nasıl bir yer vermiştir?,Günümüz hukukunda çocuk. ,Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Sözleşmesi'nin genel özellikleri,Sözleşmenin Temel İlkeleri,Çocuğun Kişisel Hakları ve Özgürlükleri,Çocuğun Ailesi Tarafından veya Ailesi Dışındaki Bakım Ortamlarında Yetiştirilme ve Korunma Hakkı,Çocuğun Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Hakları,Özel Durumdaki Çocukların Korunma Hakları,Medeni Hukukta Çocuk Hakları,Anayasa Hukukunda Çocuk Hakları,Çocuk Koruma Kanunu'na Göre Çocuğun Korunması,Çocuk Koruma Sisteminin Değerlendirilmesi,Türkiye'de Çocuk Adalet Sistemi,Suça Sürüklenen Çocuklar Hakkında Sayısal Veriler ve Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Çocuğun hukuk sistemleri içindeki yerini kavrar. | 10, 16, 9 | A, E |
Uluslararası hukukta çocukla ilgili gelişmeleri ve ana düzenlemeleri kavrar. | 10, 16, 9 | A, E |
Çocuk hukuku ile ilgili temel ilke, kavram ve kurumları açıklar. | 10, 16, 9 | A, E |
Medeni hukuk, uluslararası hukuk ve anayasa hukukunda çocukla ilgili temel ilke, kavram ve kurumları açıklar. | 10, 16, 9 | A, E |
Çocuk hukukundan kaynaklanan hukuki sorunları değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, E |
Çocuğun yüksek menfaati temel kavramı çerçevesinde çocuğun korunması sistemlerini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, E |
Çocukla ilgili ulusal hukuk sistemi içinde verilen yargı kararlarını değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, E |
Uluslararası hukukta çocuk hakları düzenlemelerini ve uluslararası koruma mekanizmaları tarafından alınan kararları değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Çocuk kimdir? Tarihte hukuk sistemleri çocuğa nasıl bir yer vermiştir? | Konuyla ilgili okumaları yapar. |
2 | Günümüz hukukunda çocuk. | Konuyla ilgili okumaları yapar. |
3 | Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Sözleşmesi'nin genel özellikleri | Konuyla ilgili okumaları yapar. |
4 | Sözleşmenin Temel İlkeleri | Konuyla ilgili okumaları yapar. |
5 | Çocuğun Kişisel Hakları ve Özgürlükleri | Konuyla ilgili okumaları yapar. |
6 | Çocuğun Ailesi Tarafından veya Ailesi Dışındaki Bakım Ortamlarında Yetiştirilme ve Korunma Hakkı | Konuyla ilgili okumaları yapar. |
7 | Çocuğun Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Hakları | Konuyla ilgili okumaları yapar. |
8 | Özel Durumdaki Çocukların Korunma Hakları | Konuyla ilgili okumaları yapar. |
9 | Medeni Hukukta Çocuk Hakları | Konuyla ilgili okumaları yapar. |
10 | Anayasa Hukukunda Çocuk Hakları | Konuyla ilgili okumaları yapar. |
11 | Çocuk Koruma Kanunu'na Göre Çocuğun Korunması | Konuyla ilgili okumaları yapar. |
12 | Çocuk Koruma Sisteminin Değerlendirilmesi | Konuyla ilgili okumaları yapar. |
13 | Türkiye'de Çocuk Adalet Sistemi | Konuyla ilgili okumaları yapar. |
14 | Suça Sürüklenen Çocuklar Hakkında Sayısal Veriler ve Değerlendirme | Konuyla ilgili okumaları yapar. |
Kaynak |
Emine Akyüz, Çocuk Hukuku, Çocuğun Hakları ve Korunması, Pegem Akademi yayınları, Ankara 2012 |
Özdemir H. ve Ruhi, A. C. (2023). Çocuk Hukuku. On İki Levha Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | ||||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | X | |||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | ||||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |