Öğretmen adaylarını ölçme ve değerlendirme temel kavramları, ölçme araçlarının çeşitleri, ölçme aracı geliştirme/değerlendirme, güvenirlik ve geçerlilik, bazı istatistiksel hesaplamalar yapma ve kazanımlar doğrultusunda öğrenmenin değerlendirilmesi konularında bilgilendirmek.
Dersin İçeriği
Bu ders; Ders içeriği ve kaynakların Tanıtımı,Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin önemi ve Temel Kavramlar,Ölçülebilir Öğrenme Kazanımlarının Oluşturulması,Öğretimde Ölçme ve Değerlendirmenin planlanması. Belirtke Tablosu,Ölçme Değerlendirmede Temel İstatistik İşlemler,Ölçme Değerlendirmede Temel İstatistik İşlemler,Ölçme Değerlendirmede Temel İstatistik İşlemler,Geçerlilik,Güvenilirlik,Performansların değerlendirilmesi ve Test çeşitleri,Performansların değerlendirilmesi ve Test çeşitleri,Not verme ve Sınıf İçi Değerlendirme,Test ve Madde Analizi,Proje Sonuçları Paylaşımı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin önemini açıklar
12, 13, 16, 9
A, C
Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramları ifade eder.
12, 13, 16, 9
A, C
Eğitimde kullanılan ölçme araçlarını özelliklerini ifade eder.
12, 13, 16, 19
A, C, E
İyi bir ölçme aracında bulunması istenen psikometrik özellikleri (güvenirlik, geçerlik, kullanışlılık) açıklar.
10, 12, 13, 16, 9
A, C
Ölçme kullanılan istatistiksel analizleri yapar
10, 12, 13, 16
A, C
Değerlendirme ve ölçme yapabilmek için uygun yöntemleri belirler.
16, 9
A, C
Eğitimde kullanılan ölçme araçlarını özelliklerine göre karşılaştırır.
10, 12, 13, 16, 9
A, C
Değerlendirme türlerini özelliklerine göre karşılaştırır
12, 13, 16, 9
A, C
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Ders içeriği ve kaynakların Tanıtımı
Karip (2015)
2
Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin önemi ve Temel Kavramlar
Karip (2015)
3
Ölçülebilir Öğrenme Kazanımlarının Oluşturulması
Karip (2015)
4
Öğretimde Ölçme ve Değerlendirmenin planlanması. Belirtke Tablosu
Karip (2015)
5
Ölçme Değerlendirmede Temel İstatistik İşlemler
Karip (2015)
6
Ölçme Değerlendirmede Temel İstatistik İşlemler
Karip (2015)
7
Ölçme Değerlendirmede Temel İstatistik İşlemler
Karip (2015)
8
Geçerlilik
Karip (2015)
9
Güvenilirlik
Karip (2015)
10
Performansların değerlendirilmesi ve Test çeşitleri
Karip (2015)
11
Performansların değerlendirilmesi ve Test çeşitleri
Karip (2015)
12
Not verme ve Sınıf İçi Değerlendirme
Karip (2015)
13
Test ve Madde Analizi
Karip (2015)
14
Proje Sonuçları Paylaşımı
Karip (2015)
Kaynak
Ölçme ve değerlendirme. Editör: Emin Karip. Pegem Akademi Yayınevi. 2015
Eğitimde ölçme ve değerlendirme.Neşe Güler, Pegem Akademi Yayınevi. 2021
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
1
5
5
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
1
5
5
Proje Sunumu / Seminer
1
10
10
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
1
10
10
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
15
15
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
20
20
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
93
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(93/30)
3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
-
Güz Dönemi
2+0
2
3
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Meslek Bilgisi
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. İlker ALTUNBAŞAK
Dersi Verenler
Doç.Dr. Şaban BERK
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Öğretmen adaylarını ölçme ve değerlendirme temel kavramları, ölçme araçlarının çeşitleri, ölçme aracı geliştirme/değerlendirme, güvenirlik ve geçerlilik, bazı istatistiksel hesaplamalar yapma ve kazanımlar doğrultusunda öğrenmenin değerlendirilmesi konularında bilgilendirmek.
Dersin İçeriği
Bu ders; Ders içeriği ve kaynakların Tanıtımı,Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin önemi ve Temel Kavramlar,Ölçülebilir Öğrenme Kazanımlarının Oluşturulması,Öğretimde Ölçme ve Değerlendirmenin planlanması. Belirtke Tablosu,Ölçme Değerlendirmede Temel İstatistik İşlemler,Ölçme Değerlendirmede Temel İstatistik İşlemler,Ölçme Değerlendirmede Temel İstatistik İşlemler,Geçerlilik,Güvenilirlik,Performansların değerlendirilmesi ve Test çeşitleri,Performansların değerlendirilmesi ve Test çeşitleri,Not verme ve Sınıf İçi Değerlendirme,Test ve Madde Analizi,Proje Sonuçları Paylaşımı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin önemini açıklar
12, 13, 16, 9
A, C
Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramları ifade eder.
12, 13, 16, 9
A, C
Eğitimde kullanılan ölçme araçlarını özelliklerini ifade eder.
12, 13, 16, 19
A, C, E
İyi bir ölçme aracında bulunması istenen psikometrik özellikleri (güvenirlik, geçerlik, kullanışlılık) açıklar.
10, 12, 13, 16, 9
A, C
Ölçme kullanılan istatistiksel analizleri yapar
10, 12, 13, 16
A, C
Değerlendirme ve ölçme yapabilmek için uygun yöntemleri belirler.
16, 9
A, C
Eğitimde kullanılan ölçme araçlarını özelliklerine göre karşılaştırır.
10, 12, 13, 16, 9
A, C
Değerlendirme türlerini özelliklerine göre karşılaştırır
12, 13, 16, 9
A, C
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Ders içeriği ve kaynakların Tanıtımı
Karip (2015)
2
Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin önemi ve Temel Kavramlar
Karip (2015)
3
Ölçülebilir Öğrenme Kazanımlarının Oluşturulması
Karip (2015)
4
Öğretimde Ölçme ve Değerlendirmenin planlanması. Belirtke Tablosu
Karip (2015)
5
Ölçme Değerlendirmede Temel İstatistik İşlemler
Karip (2015)
6
Ölçme Değerlendirmede Temel İstatistik İşlemler
Karip (2015)
7
Ölçme Değerlendirmede Temel İstatistik İşlemler
Karip (2015)
8
Geçerlilik
Karip (2015)
9
Güvenilirlik
Karip (2015)
10
Performansların değerlendirilmesi ve Test çeşitleri
Karip (2015)
11
Performansların değerlendirilmesi ve Test çeşitleri
Karip (2015)
12
Not verme ve Sınıf İçi Değerlendirme
Karip (2015)
13
Test ve Madde Analizi
Karip (2015)
14
Proje Sonuçları Paylaşımı
Karip (2015)
Kaynak
Ölçme ve değerlendirme. Editör: Emin Karip. Pegem Akademi Yayınevi. 2015
Eğitimde ölçme ve değerlendirme.Neşe Güler, Pegem Akademi Yayınevi. 2021
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.