Eğitim ortamlarındaki her türlü ayrımcılığa karşı mücadele edebilecek bilgiyi, beceriyi, değeri ve tutumu kazandırmak.
Dersin İçeriği
Bu ders; Kapsayıcı eğitimin tanımı, içeriği ve önemi,Kapsayıcı eğitimle ilgili ulusal ve uluslararası mevzuat,Kapsayıcı eğitimde yaklaşım ve standartlar,Kapsayıcı eğitimde öğretmen rolleri,Kapsayıcı öğretim programı ve materyalleri,Kapsayıcı eğitimde tutum ve değerler,Kapsayıcı okul ve sınıf,Arasınav,Kapsayıcı eğitim uygulamaları: öğrencileri farklılaştıran özellikler, etkili iletişim, kullanılan dil, psiko-sosyal destek,Kapsayıcı eğitim uygulamaları: öğrencileri farklılaştıran özellikler, etkili iletişim, kullanılan dil, psiko-sosyal destek,Kapsayıcı eğitim uygulamaları: öğretimi farklılaştırma ve örnekler, yöntemler ve teknikler, öğretimi planlama,Kapsayıcı eğitim uygulamaları: ders materyallerinde kapsayıcılık ve kapsayıcı etkinliklerin seçimi,Kapsayıcı ders tasarlama uygulamaları,Kapsayıcı ders tasarlama uygulamaları,Yıl sonu sınavı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Kapsayıcı erken çocukluk eğitimini tanımlar, temel ilkelerini açıklar.
10, 16, 9
A, E
Kapsayıcı erken çocukluk eğitiminin felsefi ve tarihsel sürecini açıklar ve tartışır.
10, 16, 9
A, E
Kapsayıcı erken çocukluk eğitiminin katkılarını açıklar.
10, 12, 16, 9
A, E
Kapsayıcı erken çocukluk eğitiminde yaşanan sorunları sıralar, tartışır ve bu sorunlara çözüm önerileri sunar.
10, 16, 9
A, E
Kapsayıcı erken çocukluk ortamlarında kullanılabilecek öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini açıklar ve uygulama örnekler verir.
10, 16, 9
A, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Kapsayıcı eğitimin tanımı, içeriği ve önemi
2
Kapsayıcı eğitimle ilgili ulusal ve uluslararası mevzuat
3
Kapsayıcı eğitimde yaklaşım ve standartlar
4
Kapsayıcı eğitimde öğretmen rolleri
5
Kapsayıcı öğretim programı ve materyalleri
6
Kapsayıcı eğitimde tutum ve değerler
7
Kapsayıcı okul ve sınıf
8
Arasınav
9
Kapsayıcı eğitim uygulamaları: öğrencileri farklılaştıran özellikler, etkili iletişim, kullanılan dil, psiko-sosyal destek
10
Kapsayıcı eğitim uygulamaları: öğrencileri farklılaştıran özellikler, etkili iletişim, kullanılan dil, psiko-sosyal destek
11
Kapsayıcı eğitim uygulamaları: öğretimi farklılaştırma ve örnekler, yöntemler ve teknikler, öğretimi planlama
12
Kapsayıcı eğitim uygulamaları: ders materyallerinde kapsayıcılık ve kapsayıcı etkinliklerin seçimi
13
Kapsayıcı ders tasarlama uygulamaları
14
Kapsayıcı ders tasarlama uygulamaları
15
Yıl sonu sınavı
Kaynak
Ceyhan, M. A. (2016). Kapsayıcı Eğitim: Okul Pratikleri, Öğretmen İhtiyaçları. Eğitim Reformu Girişimi [ERG].
Çayır, K., Soran, M. & Ergün, M. (2015). Engellilik ve Ayrımcılık: Eğitimciler için El Kitapçığı. Karekök Yayınları.
Düşün, Y. (2016). Türkiye’de Ortaöğretimde Kapsayıcı Eğitim Durum analizi. Eğitim Reformu Girişimi [ERG].
Eileen Allen, K. E. & Glynnis, E. C. (2015). The Exceptional Child Inclusion in Early Childhood Education. USA: Wadsworth, Cengage Learning.
Karten, T. J. (2011). (Edt.), Inclusive Practives. Thousand Oaks, California: Corwin.
Merey, Z. (Edt.), (2017). Çocuk Hakları. (2. Baskı), Pegem Akademi Yayıncılık.
Milli Eğitim Bakanlığı [MEB], (2013). Eğitimde Hakkaniyet, Şimdi!
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
11
2
22
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
14
2
28
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
7
2
14
Genel Sınav ve Hazırlığı
14
2
28
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
120
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(120/30)
4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
KAPSAYICI EĞİTİM
-
Güz Dönemi
2+0
2
4
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Seç. Meslek Bilgisi
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. Faika Yelda ACARBAY
Dersi Verenler
Öğr.Gör. Lale Pınar ÇORAKLI
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Eğitim ortamlarındaki her türlü ayrımcılığa karşı mücadele edebilecek bilgiyi, beceriyi, değeri ve tutumu kazandırmak.
Dersin İçeriği
Bu ders; Kapsayıcı eğitimin tanımı, içeriği ve önemi,Kapsayıcı eğitimle ilgili ulusal ve uluslararası mevzuat,Kapsayıcı eğitimde yaklaşım ve standartlar,Kapsayıcı eğitimde öğretmen rolleri,Kapsayıcı öğretim programı ve materyalleri,Kapsayıcı eğitimde tutum ve değerler,Kapsayıcı okul ve sınıf,Arasınav,Kapsayıcı eğitim uygulamaları: öğrencileri farklılaştıran özellikler, etkili iletişim, kullanılan dil, psiko-sosyal destek,Kapsayıcı eğitim uygulamaları: öğrencileri farklılaştıran özellikler, etkili iletişim, kullanılan dil, psiko-sosyal destek,Kapsayıcı eğitim uygulamaları: öğretimi farklılaştırma ve örnekler, yöntemler ve teknikler, öğretimi planlama,Kapsayıcı eğitim uygulamaları: ders materyallerinde kapsayıcılık ve kapsayıcı etkinliklerin seçimi,Kapsayıcı ders tasarlama uygulamaları,Kapsayıcı ders tasarlama uygulamaları,Yıl sonu sınavı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Kapsayıcı erken çocukluk eğitimini tanımlar, temel ilkelerini açıklar.
10, 16, 9
A, E
Kapsayıcı erken çocukluk eğitiminin felsefi ve tarihsel sürecini açıklar ve tartışır.
10, 16, 9
A, E
Kapsayıcı erken çocukluk eğitiminin katkılarını açıklar.
10, 12, 16, 9
A, E
Kapsayıcı erken çocukluk eğitiminde yaşanan sorunları sıralar, tartışır ve bu sorunlara çözüm önerileri sunar.
10, 16, 9
A, E
Kapsayıcı erken çocukluk ortamlarında kullanılabilecek öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini açıklar ve uygulama örnekler verir.
10, 16, 9
A, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Kapsayıcı eğitimin tanımı, içeriği ve önemi
2
Kapsayıcı eğitimle ilgili ulusal ve uluslararası mevzuat
3
Kapsayıcı eğitimde yaklaşım ve standartlar
4
Kapsayıcı eğitimde öğretmen rolleri
5
Kapsayıcı öğretim programı ve materyalleri
6
Kapsayıcı eğitimde tutum ve değerler
7
Kapsayıcı okul ve sınıf
8
Arasınav
9
Kapsayıcı eğitim uygulamaları: öğrencileri farklılaştıran özellikler, etkili iletişim, kullanılan dil, psiko-sosyal destek
10
Kapsayıcı eğitim uygulamaları: öğrencileri farklılaştıran özellikler, etkili iletişim, kullanılan dil, psiko-sosyal destek
11
Kapsayıcı eğitim uygulamaları: öğretimi farklılaştırma ve örnekler, yöntemler ve teknikler, öğretimi planlama
12
Kapsayıcı eğitim uygulamaları: ders materyallerinde kapsayıcılık ve kapsayıcı etkinliklerin seçimi
13
Kapsayıcı ders tasarlama uygulamaları
14
Kapsayıcı ders tasarlama uygulamaları
15
Yıl sonu sınavı
Kaynak
Ceyhan, M. A. (2016). Kapsayıcı Eğitim: Okul Pratikleri, Öğretmen İhtiyaçları. Eğitim Reformu Girişimi [ERG].
Çayır, K., Soran, M. & Ergün, M. (2015). Engellilik ve Ayrımcılık: Eğitimciler için El Kitapçığı. Karekök Yayınları.
Düşün, Y. (2016). Türkiye’de Ortaöğretimde Kapsayıcı Eğitim Durum analizi. Eğitim Reformu Girişimi [ERG].
Eileen Allen, K. E. & Glynnis, E. C. (2015). The Exceptional Child Inclusion in Early Childhood Education. USA: Wadsworth, Cengage Learning.
Karten, T. J. (2011). (Edt.), Inclusive Practives. Thousand Oaks, California: Corwin.
Merey, Z. (Edt.), (2017). Çocuk Hakları. (2. Baskı), Pegem Akademi Yayıncılık.
Milli Eğitim Bakanlığı [MEB], (2013). Eğitimde Hakkaniyet, Şimdi!
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.