Sosyal/kültürel antropoloji disiplininin tarihsel gelişimini, temel kavramları, yöntemini ve bakış açısını değerlendirmektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; 1.“Kültür” kavramına giriş,2.Antropolojinin Temel Konuları ve “Kültür” Kavramı,3.Sosyal ve Kültürel Antropolojinin Tarihçesi ve Gelişimi-I: Sömürgecilik dönemi,
keşif yazını ve “masa başı” antropologları
,4.Sosyal ve Kültürel Antropolojinin Tarihçesi ve Gelişimi-II:Sosyal evrimci
yaklaşım, eleştirisi ve tarihsel tikelcilik yaklaşımı,5.Sosyal ve Kültürel Antropolojide Yöntem: Katılarak gözlem tekniği, özneler
arası ilişki ve etik.
,6.Kültür ve Ekoloji ilişkisi,7.Kültür ve Üretim Biçimleri,8.Kültür ve Ekonomi Bağlamı,9.Toplumsal Cinsiyet ve Evlilik,10.Aile, Akrabalık ve Soy Sistemleri,11.Sosyal Organizasyon
,12.Din Antropolojisi,13.Kültürel Değişme, Küreselleşme ve Antropoloji,14.Küreselleşme ve Uygulamalı Antropoloji; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1.Antropolojinin alt alanlarını, sosyal ve kültürel antropolojinin bir bilim olarak kökenini, gelişimini, tarihçesini ve temel kavramlarını değerlendirebilecektir.
10, 16, 19, 9
A, E
1.1.Sosyal/Kültürel antropolojinin bir bilim olarak kökenini, gelişimini, tarihçesini çözümler.
10, 16, 19, 9
A, E
2.1.Sosyal ve Kültürel Antropolojide “alan çalışması” tekniklerini, katılarak gözlem tekniğini ve “etnografya” yöntemini birleştirir.
10, 16, 19, 9
A, E
3.Kültür analizinin temel konularını kavrayabilecek ve bütüncül bakış açısı geliştirebilecektir.
10, 16, 19, 9
A, E
4.1.Toplum içerisindeki kurumların, sembollerin, sosyal yapıların etkileşimini, zaman içerisindeki değişimini, farklı formlar altında görünümlerini karşılaştırır.
10, 16, 19, 9
A, E
4.3.Günümüzde antropolojinin uygulama alanlarını ve dünyadaki örneklerini karşılaştırır.
10, 16, 19, 9
A, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
1.“Kültür” kavramına giriş
Ders Okuması
2
2.Antropolojinin Temel Konuları ve “Kültür” Kavramı
Ders Okuması
3
3.Sosyal ve Kültürel Antropolojinin Tarihçesi ve Gelişimi-I: Sömürgecilik dönemi,
keşif yazını ve “masa başı” antropologları
Ders Okuması
4
4.Sosyal ve Kültürel Antropolojinin Tarihçesi ve Gelişimi-II:Sosyal evrimci
yaklaşım, eleştirisi ve tarihsel tikelcilik yaklaşımı
Ders Okuması
5
5.Sosyal ve Kültürel Antropolojide Yöntem: Katılarak gözlem tekniği, özneler
arası ilişki ve etik.
Ders Okuması
6
6.Kültür ve Ekoloji ilişkisi
Ders Okuması
7
7.Kültür ve Üretim Biçimleri
Ders Okuması
8
8.Kültür ve Ekonomi Bağlamı
Ders Okuması
9
9.Toplumsal Cinsiyet ve Evlilik
Ders okuması
10
10.Aile, Akrabalık ve Soy Sistemleri
Ders Okuması
11
11.Sosyal Organizasyon
Ders Okuması
12
12.Din Antropolojisi
Ders Okuması
13
13.Kültürel Değişme, Küreselleşme ve Antropoloji
Ders Okuması
14
14.Küreselleşme ve Uygulamalı Antropoloji
Ders Okuması
Kaynak
Ders notları •Benedict, Ruth. [1934] 2003. Kültür Kalıpları. Çev.Nilgün Şarman. İstanbul: Payel Yayınları.
•Chagnon, Napoleon A. [1968] 2004. Yanomamö: Savaşa Doğanlar. Çev. Burcu Bölükbaşı. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
•Cook, James. [1893]. 2006. “Birinci Yolculuk (1768-1769) “. Dünyanın Çevresinde Yolculuk Öyküleri. Çev. Aysen Altınel. İstanbul: İthaki Yayınları. S. 33-67.
Delaney, C. Tohum ve Toprak: Türk Köy Toplumunda Cinsiyet ve Kozmoloji. Çev. Selda Somuncuoğlu- Aksu Bora. İstanbul: İletişim Yayınları.
•Douglas, Mary. [1966]. 2007. Saflık ve Tehlike: Kirlilik ve Tabu Kavramlarının Bir Çözümlemesi. Çev. Emine Ayhan. İstanbul: Metis Yayınları.
•Güvenç, Bozkurt. 1996. İnsan ve Kültür. İstanbul: Remzi Kitabevi.
•Haviland, William A. 2008. Kültürel Antropoloji. Çev. İnan Deniz Erguvan Sarıoğlu. İstanbul: Kaknüs Yayınları.
•Malinowski, B. Büyü, Bilim ve Din. Payel Y.
•Özbudun, Sibel ve Şafak, Balkı. 2005. Antropoloji: Kuramlar/Kuramcılar (Antropoloji Kuramlarına Bakış). Ankara: Dipnot Yayınları.
•Wulf, Christoph. [2004]. 2009. Tarihsel Kültürel Antropoloji. Çev. Özgür Dünya Sarısoy. Ankara: Dipnot Yayınları. s. 109-134.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
3
4
12
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
40
40
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
40
40
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
120
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(120/30)
4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
KÜLTÜREL ANTROPOLOJİ
-
Güz Dönemi
2+0
2
4
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Alan Eğitimi
Dersin Koordinatörü
Öğr.Gör. Cansu ÇİPRUT
Dersi Verenler
Doç.Dr. Can CEYLAN
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Sosyal/kültürel antropoloji disiplininin tarihsel gelişimini, temel kavramları, yöntemini ve bakış açısını değerlendirmektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; 1.“Kültür” kavramına giriş,2.Antropolojinin Temel Konuları ve “Kültür” Kavramı,3.Sosyal ve Kültürel Antropolojinin Tarihçesi ve Gelişimi-I: Sömürgecilik dönemi,
keşif yazını ve “masa başı” antropologları
,4.Sosyal ve Kültürel Antropolojinin Tarihçesi ve Gelişimi-II:Sosyal evrimci
yaklaşım, eleştirisi ve tarihsel tikelcilik yaklaşımı,5.Sosyal ve Kültürel Antropolojide Yöntem: Katılarak gözlem tekniği, özneler
arası ilişki ve etik.
,6.Kültür ve Ekoloji ilişkisi,7.Kültür ve Üretim Biçimleri,8.Kültür ve Ekonomi Bağlamı,9.Toplumsal Cinsiyet ve Evlilik,10.Aile, Akrabalık ve Soy Sistemleri,11.Sosyal Organizasyon
,12.Din Antropolojisi,13.Kültürel Değişme, Küreselleşme ve Antropoloji,14.Küreselleşme ve Uygulamalı Antropoloji; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1.Antropolojinin alt alanlarını, sosyal ve kültürel antropolojinin bir bilim olarak kökenini, gelişimini, tarihçesini ve temel kavramlarını değerlendirebilecektir.
10, 16, 19, 9
A, E
1.1.Sosyal/Kültürel antropolojinin bir bilim olarak kökenini, gelişimini, tarihçesini çözümler.
10, 16, 19, 9
A, E
2.1.Sosyal ve Kültürel Antropolojide “alan çalışması” tekniklerini, katılarak gözlem tekniğini ve “etnografya” yöntemini birleştirir.
10, 16, 19, 9
A, E
3.Kültür analizinin temel konularını kavrayabilecek ve bütüncül bakış açısı geliştirebilecektir.
10, 16, 19, 9
A, E
4.1.Toplum içerisindeki kurumların, sembollerin, sosyal yapıların etkileşimini, zaman içerisindeki değişimini, farklı formlar altında görünümlerini karşılaştırır.
10, 16, 19, 9
A, E
4.3.Günümüzde antropolojinin uygulama alanlarını ve dünyadaki örneklerini karşılaştırır.
10, 16, 19, 9
A, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
1.“Kültür” kavramına giriş
Ders Okuması
2
2.Antropolojinin Temel Konuları ve “Kültür” Kavramı
Ders Okuması
3
3.Sosyal ve Kültürel Antropolojinin Tarihçesi ve Gelişimi-I: Sömürgecilik dönemi,
keşif yazını ve “masa başı” antropologları
Ders Okuması
4
4.Sosyal ve Kültürel Antropolojinin Tarihçesi ve Gelişimi-II:Sosyal evrimci
yaklaşım, eleştirisi ve tarihsel tikelcilik yaklaşımı
Ders Okuması
5
5.Sosyal ve Kültürel Antropolojide Yöntem: Katılarak gözlem tekniği, özneler
arası ilişki ve etik.
Ders Okuması
6
6.Kültür ve Ekoloji ilişkisi
Ders Okuması
7
7.Kültür ve Üretim Biçimleri
Ders Okuması
8
8.Kültür ve Ekonomi Bağlamı
Ders Okuması
9
9.Toplumsal Cinsiyet ve Evlilik
Ders okuması
10
10.Aile, Akrabalık ve Soy Sistemleri
Ders Okuması
11
11.Sosyal Organizasyon
Ders Okuması
12
12.Din Antropolojisi
Ders Okuması
13
13.Kültürel Değişme, Küreselleşme ve Antropoloji
Ders Okuması
14
14.Küreselleşme ve Uygulamalı Antropoloji
Ders Okuması
Kaynak
Ders notları •Benedict, Ruth. [1934] 2003. Kültür Kalıpları. Çev.Nilgün Şarman. İstanbul: Payel Yayınları.
•Chagnon, Napoleon A. [1968] 2004. Yanomamö: Savaşa Doğanlar. Çev. Burcu Bölükbaşı. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
•Cook, James. [1893]. 2006. “Birinci Yolculuk (1768-1769) “. Dünyanın Çevresinde Yolculuk Öyküleri. Çev. Aysen Altınel. İstanbul: İthaki Yayınları. S. 33-67.
Delaney, C. Tohum ve Toprak: Türk Köy Toplumunda Cinsiyet ve Kozmoloji. Çev. Selda Somuncuoğlu- Aksu Bora. İstanbul: İletişim Yayınları.
•Douglas, Mary. [1966]. 2007. Saflık ve Tehlike: Kirlilik ve Tabu Kavramlarının Bir Çözümlemesi. Çev. Emine Ayhan. İstanbul: Metis Yayınları.
•Güvenç, Bozkurt. 1996. İnsan ve Kültür. İstanbul: Remzi Kitabevi.
•Haviland, William A. 2008. Kültürel Antropoloji. Çev. İnan Deniz Erguvan Sarıoğlu. İstanbul: Kaknüs Yayınları.
•Malinowski, B. Büyü, Bilim ve Din. Payel Y.
•Özbudun, Sibel ve Şafak, Balkı. 2005. Antropoloji: Kuramlar/Kuramcılar (Antropoloji Kuramlarına Bakış). Ankara: Dipnot Yayınları.
•Wulf, Christoph. [2004]. 2009. Tarihsel Kültürel Antropoloji. Çev. Özgür Dünya Sarısoy. Ankara: Dipnot Yayınları. s. 109-134.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.