Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KISA SÜRELİ PSİKOLOJİK DANIŞMA | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ferah ÇEKİCİ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. Aykut BORA |
Dersin Yardımcıları | Çözüm odaklı yaklaşımın teorik temelleri, çözüm odaklı terapide temel kavramlar ilkeler ile müdahele ve uygulamalar. |
Dersin Amacı | Dersin genel amacı, çözüm odaklı yaklaşımın teorik temelleri, çözüm odaklı terapide temel kavramlar ilkeler ile müdahele ve uygulamalar konu alanlarında öğrencilerin temel kavram ve ilkeleri öğrenmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Çözüm Odaklı Terapinin Gelişimi ve Varsayımları ,Terapide Etik Konular; Olumlu Başlangıç Aşaması ,Amaç Oluşturma ,Çözüm Oluşturma Adımları,İstisna/Olağandışı Çerçevesi; Olumlu Geri Bildirim ,Oturum Sonrası Hazırlık; Eyleme Geçme ,Etkileşimsel Matris,Başkalarını Problem Olarak Algılama ve Çözümler; İşbirliği Yapmak,Gönüllü/Gönülsüz Danışanlar; Terapiyi sonlandırmak ,Vaka Örnekleri,Çözüm Odaklı Terapi Alanında Araştırmalar,Çözüm Odaklı Terapide Geleceğe İlişkin Yönelimler,Genel Tekrar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Çözüm odaklı terapinin temel ilkelerini ve tarihsel gelişimini tanımlar | 10, 8, 9 | A |
Çözüm odaklı terapi becerilerini açıklar | 13, 4, 6, 9 | A |
Çözüm odaklı terapideki teröpatik yöntemleri tanımlar | 13, 19, 4, 8, 9 | A |
Çözüm oluşturma beceri ve tekniklerini kullanarak çözüm odaklı bir görüşme gerçekleştirir | 14, 15, 4, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Çözüm Odaklı Terapinin Gelişimi ve Varsayımları | Walter, John L. & Peller, Jane E. (1992). s: 10-37 |
2 | Terapide Etik Konular; Olumlu Başlangıç Aşaması | Macdonald, A. (2007). s: 66-77; Walter, John L. & Peller, Jane E. (1992). s: 37-51 |
3 | Amaç Oluşturma | Walter, John L. & Peller, Jane E. (1992). s: 51-63 |
4 | Çözüm Oluşturma Adımları | Walter, John L. & Peller, Jane E. (1992). s: 63-76 |
5 | İstisna/Olağandışı Çerçevesi; Olumlu Geri Bildirim | Walter, John L. & Peller, Jane E. (1992). s: 91-140 |
6 | Oturum Sonrası Hazırlık; Eyleme Geçme | Walter, John L. & Peller, Jane E. (1992). s: 140-168 |
7 | Etkileşimsel Matris | Walter, John L. & Peller, Jane E. (1992). s: 168-188 |
8 | Başkalarını Problem Olarak Algılama ve Çözümler; İşbirliği Yapmak | Walter, John L. & Peller, Jane E. (1992). s: 188-217 |
9 | Gönüllü/Gönülsüz Danışanlar; Terapiyi sonlandırmak | Walter, John L. & Peller, Jane E. (1992). s: 242-259 |
10 | Vaka Örnekleri | Walter, John L. & Peller, Jane E. (1992). s: 217-242 |
11 | Çözüm Odaklı Terapi Alanında Araştırmalar | Macdonald, A. (2007). s: 88-115 |
12 | Çözüm Odaklı Terapide Geleceğe İlişkin Yönelimler | Macdonald, A. (2007). s: 179-188 |
13 | Genel Tekrar |
Kaynak |
Walter, John L. & Peller, Jane E. (1992). Becoming solution-focused in brief therapy. New York: Brunner/Mazel. ; Macdonald, A. (2007). Solution-focused therapy: Theory, research and practice. Los Angeles, London, New Delhi, Singapore: SAGE Publications |
Nelson, S. T. (2010). Doing something different: Solution focused brief therapy practices. New York: Taylor and Francis Group. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | X | |||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | X | |||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 20 | 20 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 7 | 3 | 21 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 14 | 3 | 42 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 111 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(111/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KISA SÜRELİ PSİKOLOJİK DANIŞMA | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ferah ÇEKİCİ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. Aykut BORA |
Dersin Yardımcıları | Çözüm odaklı yaklaşımın teorik temelleri, çözüm odaklı terapide temel kavramlar ilkeler ile müdahele ve uygulamalar. |
Dersin Amacı | Dersin genel amacı, çözüm odaklı yaklaşımın teorik temelleri, çözüm odaklı terapide temel kavramlar ilkeler ile müdahele ve uygulamalar konu alanlarında öğrencilerin temel kavram ve ilkeleri öğrenmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Çözüm Odaklı Terapinin Gelişimi ve Varsayımları ,Terapide Etik Konular; Olumlu Başlangıç Aşaması ,Amaç Oluşturma ,Çözüm Oluşturma Adımları,İstisna/Olağandışı Çerçevesi; Olumlu Geri Bildirim ,Oturum Sonrası Hazırlık; Eyleme Geçme ,Etkileşimsel Matris,Başkalarını Problem Olarak Algılama ve Çözümler; İşbirliği Yapmak,Gönüllü/Gönülsüz Danışanlar; Terapiyi sonlandırmak ,Vaka Örnekleri,Çözüm Odaklı Terapi Alanında Araştırmalar,Çözüm Odaklı Terapide Geleceğe İlişkin Yönelimler,Genel Tekrar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Çözüm odaklı terapinin temel ilkelerini ve tarihsel gelişimini tanımlar | 10, 8, 9 | A |
Çözüm odaklı terapi becerilerini açıklar | 13, 4, 6, 9 | A |
Çözüm odaklı terapideki teröpatik yöntemleri tanımlar | 13, 19, 4, 8, 9 | A |
Çözüm oluşturma beceri ve tekniklerini kullanarak çözüm odaklı bir görüşme gerçekleştirir | 14, 15, 4, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Çözüm Odaklı Terapinin Gelişimi ve Varsayımları | Walter, John L. & Peller, Jane E. (1992). s: 10-37 |
2 | Terapide Etik Konular; Olumlu Başlangıç Aşaması | Macdonald, A. (2007). s: 66-77; Walter, John L. & Peller, Jane E. (1992). s: 37-51 |
3 | Amaç Oluşturma | Walter, John L. & Peller, Jane E. (1992). s: 51-63 |
4 | Çözüm Oluşturma Adımları | Walter, John L. & Peller, Jane E. (1992). s: 63-76 |
5 | İstisna/Olağandışı Çerçevesi; Olumlu Geri Bildirim | Walter, John L. & Peller, Jane E. (1992). s: 91-140 |
6 | Oturum Sonrası Hazırlık; Eyleme Geçme | Walter, John L. & Peller, Jane E. (1992). s: 140-168 |
7 | Etkileşimsel Matris | Walter, John L. & Peller, Jane E. (1992). s: 168-188 |
8 | Başkalarını Problem Olarak Algılama ve Çözümler; İşbirliği Yapmak | Walter, John L. & Peller, Jane E. (1992). s: 188-217 |
9 | Gönüllü/Gönülsüz Danışanlar; Terapiyi sonlandırmak | Walter, John L. & Peller, Jane E. (1992). s: 242-259 |
10 | Vaka Örnekleri | Walter, John L. & Peller, Jane E. (1992). s: 217-242 |
11 | Çözüm Odaklı Terapi Alanında Araştırmalar | Macdonald, A. (2007). s: 88-115 |
12 | Çözüm Odaklı Terapide Geleceğe İlişkin Yönelimler | Macdonald, A. (2007). s: 179-188 |
13 | Genel Tekrar |
Kaynak |
Walter, John L. & Peller, Jane E. (1992). Becoming solution-focused in brief therapy. New York: Brunner/Mazel. ; Macdonald, A. (2007). Solution-focused therapy: Theory, research and practice. Los Angeles, London, New Delhi, Singapore: SAGE Publications |
Nelson, S. T. (2010). Doing something different: Solution focused brief therapy practices. New York: Taylor and Francis Group. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | X | |||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | X | |||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |