Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MESLEKİ REHBERLİK UYGULAMALARI | - | Bahar Dönemi | 1+2 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sena GÜME |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ülkü TOSUN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders ile öğrencilerin, süpervizyon eşliğinde, mesleki rehberlik ve psikolojik danışmada kullanılan ölçme araçlarını uygulama, değerlendirme ve raporlaştırmayı öğrenmeleri; bireyle mesleki rehberlik ve psikolojik danışma yapma becerilerini geliştirmeleri amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Derse giriş,Öz-farkındalıkla ilgili etkinlikler,Öz-farkındalıkla ilgili etkinlikler,Kariyer Aile Ağacı,Mesleki Olgunluk Ölçeğinin Uygulanması ve Yorumlanması,Lise öğrencileri için 1. hafta grup etkinliklerinin hazırlanması,Lise öğrencileri için 2. hafta grup etkinliklerinin hazırlanması,Lise öğrencileri için 3. hafta grup etkinliklerinin hazırlanması,Lise öğrencileri için 4. hafta grup etkinliklerinin hazırlanması,Uygulamaların değerlendirilmesi,Uygulamaların değerlendirilmesi,Geleceğin meslekleri,Sosyal medya kullanımı,Engelli bireylerde kariyer danışmanlığı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Kariyer psikolojik danışmanlığı alanında kullanılan test ve test dışı teknikleri açıklar. | 16, 6, 9 | E |
1.1. Kariyer psikolojik danışmanlığı alanında kullanılan test ve test dışı teknikleri uygular. | 10, 16, 6, 9 | E |
1.2. Kariyer psikolojik danışmanlığı alanında kullanılan test ve test dışı tekniklerin sonuçlarını yorumlar. | 10, 16, 6, 9 | E |
2. Gelişim dönemlerine uygun kariyer psikolojik danışması sürecini yürütür. | 10, 16, 6, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse giriş | |
2 | Öz-farkındalıkla ilgili etkinlikler | İlgili okumaların yapılması |
3 | Öz-farkındalıkla ilgili etkinlikler | İlgili okumaların yapılması |
4 | Kariyer Aile Ağacı | İlgili okumaların yapılması |
5 | Mesleki Olgunluk Ölçeğinin Uygulanması ve Yorumlanması | İlgili okumaların yapılması |
6 | Lise öğrencileri için 1. hafta grup etkinliklerinin hazırlanması | İlgili okumaların yapılması |
7 | Lise öğrencileri için 2. hafta grup etkinliklerinin hazırlanması | İlgili okumaların yapılması |
8 | Lise öğrencileri için 3. hafta grup etkinliklerinin hazırlanması | 1. oturumun yapılması |
9 | Lise öğrencileri için 4. hafta grup etkinliklerinin hazırlanması | 2. oturumun yapılması |
10 | Uygulamaların değerlendirilmesi | 3. oturumun yapılması |
11 | Uygulamaların değerlendirilmesi | 4. oturumun yapılması |
12 | Geleceğin meslekleri | İlgili okumaların yapılması |
13 | Sosyal medya kullanımı | İlgili okumaların yapılması |
14 | Engelli bireylerde kariyer danışmanlığı | İlgili okumaların yapılması |
Kaynak |
Amundson, N., Poehnell, G. ve Pattern, M. (2008). Mesleki Teleskop (Çev. F. Korkut- Owen). Ankara: Anı Yayıncılık. Bolles, R. N. (2011). Paraşütüm ne renk (En iyi iş nasıl bulunur?). İstanbul: Optimist Yayın Dağıtım. Korkut-Owen, F., Mutlu-Süral, T., Arıcı-Şahin, F. ve Demirtaş-Zorbaz, S. (2015). Kariyer Yelkenlisi Modeli. Ankara: Anı Yayıncılık. Özyürek, R. (2009). Kariyer psikolojik danışması süreci ve ilgi envanterlerinin profillerini yorumlama becerileri. Bacanlı, F. (2019). Bir mesleki grup rehberlği programı ve uygulama kılavuzu. Ankara: Nobel. Erkan, S. (2013). Örnek grup rehberliği etkinlikleri. Ankara: Pegem. Erkan, S. & Kaya, A. (Ed.). (2013). Deneysel olarak sınanmış grup rehberliği programları-I. Ankara: Pegem. Erkan, S. & Kaya, A. (Ed.). (2012). Deneysel olarak sınanmış grup rehberliği programları-II. Ankara: Pegem. Erkan, S. & Kaya, A. (Ed.). (2012). Deneysel olarak sınanmış grup rehberliği programları-III. Ankara: Pegem. Hamamcı, Z. (2011). Çocuğunuzun meslek gelişimine nasıl yardımcı olabilirsiniz? Anne baba el kitabı. Y. Kuzgun ve F. Bacanlı (Dizi Editörleri). Rehberlik ve psikolojik danışmada kullanılan ölçme araçları dizisi 5. Ankara: Nobel. İş ve İşçi Bulma Kurumu (1998). Meslekler Rehberi. Ankara: MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. Kuzgun, Y. (2019). Akademik Benlik Kavramı Ölçeği el kitabı. Ankara: Nobel. Kuzgun, Y (019). Meslek Rehberliği ve Danışmanlığına Giriş. Ankara: Nobel. Kuzgun, Y (2019) Kendini Değerlendirme Envanteri El Kitabı. Ankara: Nobel. Kuzgun, Y. & Bacanlı, F. (2019). Mesleki Olgunluk Ölçeği El Kitabı. Ankara: Nobel. Öztemel, K. (2021). Kariyer Planlama ve Geliştirme. Pegem Akademi Öztemel, K. (2021). Vaka Örnekleriyle Kariyer Rehberliği ve Kariyer Psikolojik Danışması (Editör). Ankara: Pegem Usluer, E. (2011). Meslek İnceleme Kılavuzu. Y. Kuzgun ve F. Bacanlı (Dizi Editörleri). Rehberlik ve psikolojik danışmada kullanılan ölçme araçları dizisi 5. Ankara: Nobel. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | X | |||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | X | |||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 6 | 12 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 2 | 4 | 8 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 8 | 8 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 8 | 8 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 64 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(64/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MESLEKİ REHBERLİK UYGULAMALARI | - | Bahar Dönemi | 1+2 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sena GÜME |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ülkü TOSUN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders ile öğrencilerin, süpervizyon eşliğinde, mesleki rehberlik ve psikolojik danışmada kullanılan ölçme araçlarını uygulama, değerlendirme ve raporlaştırmayı öğrenmeleri; bireyle mesleki rehberlik ve psikolojik danışma yapma becerilerini geliştirmeleri amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Derse giriş,Öz-farkındalıkla ilgili etkinlikler,Öz-farkındalıkla ilgili etkinlikler,Kariyer Aile Ağacı,Mesleki Olgunluk Ölçeğinin Uygulanması ve Yorumlanması,Lise öğrencileri için 1. hafta grup etkinliklerinin hazırlanması,Lise öğrencileri için 2. hafta grup etkinliklerinin hazırlanması,Lise öğrencileri için 3. hafta grup etkinliklerinin hazırlanması,Lise öğrencileri için 4. hafta grup etkinliklerinin hazırlanması,Uygulamaların değerlendirilmesi,Uygulamaların değerlendirilmesi,Geleceğin meslekleri,Sosyal medya kullanımı,Engelli bireylerde kariyer danışmanlığı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Kariyer psikolojik danışmanlığı alanında kullanılan test ve test dışı teknikleri açıklar. | 16, 6, 9 | E |
1.1. Kariyer psikolojik danışmanlığı alanında kullanılan test ve test dışı teknikleri uygular. | 10, 16, 6, 9 | E |
1.2. Kariyer psikolojik danışmanlığı alanında kullanılan test ve test dışı tekniklerin sonuçlarını yorumlar. | 10, 16, 6, 9 | E |
2. Gelişim dönemlerine uygun kariyer psikolojik danışması sürecini yürütür. | 10, 16, 6, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse giriş | |
2 | Öz-farkındalıkla ilgili etkinlikler | İlgili okumaların yapılması |
3 | Öz-farkındalıkla ilgili etkinlikler | İlgili okumaların yapılması |
4 | Kariyer Aile Ağacı | İlgili okumaların yapılması |
5 | Mesleki Olgunluk Ölçeğinin Uygulanması ve Yorumlanması | İlgili okumaların yapılması |
6 | Lise öğrencileri için 1. hafta grup etkinliklerinin hazırlanması | İlgili okumaların yapılması |
7 | Lise öğrencileri için 2. hafta grup etkinliklerinin hazırlanması | İlgili okumaların yapılması |
8 | Lise öğrencileri için 3. hafta grup etkinliklerinin hazırlanması | 1. oturumun yapılması |
9 | Lise öğrencileri için 4. hafta grup etkinliklerinin hazırlanması | 2. oturumun yapılması |
10 | Uygulamaların değerlendirilmesi | 3. oturumun yapılması |
11 | Uygulamaların değerlendirilmesi | 4. oturumun yapılması |
12 | Geleceğin meslekleri | İlgili okumaların yapılması |
13 | Sosyal medya kullanımı | İlgili okumaların yapılması |
14 | Engelli bireylerde kariyer danışmanlığı | İlgili okumaların yapılması |
Kaynak |
Amundson, N., Poehnell, G. ve Pattern, M. (2008). Mesleki Teleskop (Çev. F. Korkut- Owen). Ankara: Anı Yayıncılık. Bolles, R. N. (2011). Paraşütüm ne renk (En iyi iş nasıl bulunur?). İstanbul: Optimist Yayın Dağıtım. Korkut-Owen, F., Mutlu-Süral, T., Arıcı-Şahin, F. ve Demirtaş-Zorbaz, S. (2015). Kariyer Yelkenlisi Modeli. Ankara: Anı Yayıncılık. Özyürek, R. (2009). Kariyer psikolojik danışması süreci ve ilgi envanterlerinin profillerini yorumlama becerileri. Bacanlı, F. (2019). Bir mesleki grup rehberlği programı ve uygulama kılavuzu. Ankara: Nobel. Erkan, S. (2013). Örnek grup rehberliği etkinlikleri. Ankara: Pegem. Erkan, S. & Kaya, A. (Ed.). (2013). Deneysel olarak sınanmış grup rehberliği programları-I. Ankara: Pegem. Erkan, S. & Kaya, A. (Ed.). (2012). Deneysel olarak sınanmış grup rehberliği programları-II. Ankara: Pegem. Erkan, S. & Kaya, A. (Ed.). (2012). Deneysel olarak sınanmış grup rehberliği programları-III. Ankara: Pegem. Hamamcı, Z. (2011). Çocuğunuzun meslek gelişimine nasıl yardımcı olabilirsiniz? Anne baba el kitabı. Y. Kuzgun ve F. Bacanlı (Dizi Editörleri). Rehberlik ve psikolojik danışmada kullanılan ölçme araçları dizisi 5. Ankara: Nobel. İş ve İşçi Bulma Kurumu (1998). Meslekler Rehberi. Ankara: MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. Kuzgun, Y. (2019). Akademik Benlik Kavramı Ölçeği el kitabı. Ankara: Nobel. Kuzgun, Y (019). Meslek Rehberliği ve Danışmanlığına Giriş. Ankara: Nobel. Kuzgun, Y (2019) Kendini Değerlendirme Envanteri El Kitabı. Ankara: Nobel. Kuzgun, Y. & Bacanlı, F. (2019). Mesleki Olgunluk Ölçeği El Kitabı. Ankara: Nobel. Öztemel, K. (2021). Kariyer Planlama ve Geliştirme. Pegem Akademi Öztemel, K. (2021). Vaka Örnekleriyle Kariyer Rehberliği ve Kariyer Psikolojik Danışması (Editör). Ankara: Pegem Usluer, E. (2011). Meslek İnceleme Kılavuzu. Y. Kuzgun ve F. Bacanlı (Dizi Editörleri). Rehberlik ve psikolojik danışmada kullanılan ölçme araçları dizisi 5. Ankara: Nobel. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | X | |||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | X | |||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |