Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİĞE GİRİŞPCG1114966Güz Dönemi3+037
Ders Programı

Pazartesi 15:30-16:15

Pazartesi 16:30-17:15

Pazartesi 17:30-18:15

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Servet BAYRAM
Dersi VerenlerProf.Dr. Servet BAYRAM
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders ile öğrencilerin, psikolojik danışma alanını ve alanın okul ortamına uygulanmasını açıklaması; okul psikolojik danışma programlarını, organizasyonunu ve bunların değerlendirilmesini açıklaması; okul psikolojik danışmanının rolleri ve işlevlerini listelemesi; bireylerin büyüme, gelişme ve psikolojik sağlığını iyileştirme yollarını açıklaması; okul ortamında krize müdahale ve etik dahil olmak üzere, rehberlik ve psikolojik danışma ilkeleri ve uygulamalarını analiz etmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Okullarda Rehberlik ve Psikolojik Danışma Alanı ve Rehberliğin Temel Kavramları,Psikolojik Danışmanlık ve Rehberliğin Tarihçesi,Rehberlik ve Danışmanlığa Dört Genel Yaklaşım ve Danışmanlığa Sistematik Yaklaşım,Okul Ortamlarında Çalışan Danışmanlar için Temel Teorik Kavramlar ve Danışmanlık Teorileri,Kişisel-Sosyal Rehberlik,Eğitim Rehberliği,Danışmanlık Oturumunun Yapılandırılması, Danışmanlığın Aşamaları, Temel Danışmanlık Becerilerine Genel Bakış, Etkili Danışmanın Becerileri ve Nitelikleri ,Mesleki Rehberlik,Okul Ortamında Etik ve Gizlilik ve Danışmanlıkta Ahlak, Değerler ve Etik,Okul Rehberlik Programları ,Özel Eğitim,Bireyselleştirilmiş Tanınma,Yapılandırılmış Okul Danışmanlığı Programları
,Okullar ve Travma ve Afet Kurtarma Planı ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanında kullanılan temel terminoloji ve kavramları açıklar. 16, 9A
Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanındaki temel çalışma alanları, kuramları, bakış açıları ve kavramları özetler.16, 9A
Psikolojik Danışmanlık alanının diğer çalışma alanları ile ilgisini, ortak çalışma olanaklarını, diğer alanlara entegrasyonunu analiz eder.16, 9A
Psikolojik Danışma kuram ve ilkelerini günlük sosyal, kişisel ve davranışsal sorunlara nasıl uygulayacağını açıklar. 13, 16, 9A
Psikolojik Danışma alanında, sosyal ve kültürel çeşitlilikle ilgili konuları listeler. 13, 16, 9A
Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanındaki temel çalışma alanları ve bakış açıları benzerliklerini ve farklılıklarını karşılaştırır. 16, 19, 9A
Öğretim Yöntemleri:13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Okullarda Rehberlik ve Psikolojik Danışma Alanı ve Rehberliğin Temel KavramlarıBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
2Psikolojik Danışmanlık ve Rehberliğin TarihçesiBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
3Rehberlik ve Danışmanlığa Dört Genel Yaklaşım ve Danışmanlığa Sistematik YaklaşımBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
4Okul Ortamlarında Çalışan Danışmanlar için Temel Teorik Kavramlar ve Danışmanlık TeorileriBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
5Kişisel-Sosyal RehberlikBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
6Eğitim RehberliğiBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
7Danışmanlık Oturumunun Yapılandırılması, Danışmanlığın Aşamaları, Temel Danışmanlık Becerilerine Genel Bakış, Etkili Danışmanın Becerileri ve Nitelikleri Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
8Mesleki RehberlikBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
9Okul Ortamında Etik ve Gizlilik ve Danışmanlıkta Ahlak, Değerler ve EtikBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
10Okul Rehberlik Programları Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
11Özel EğitimBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
12Bireyselleştirilmiş TanınmaBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
13Yapılandırılmış Okul Danışmanlığı Programları
Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
14Okullar ve Travma ve Afet Kurtarma Planı Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
Kaynak
Bor, R., Ebner-Landy, J., Gill, S. & Brace, C. (2002). Counselling in Schools. SAGE Publications Ltd Nystul, M. S. (2016). Introduction to Counselling: an Art and Science Perspective, 5th Ed., Sage Publication. McLeod, J. (2004). An Introduction to Counselling, Open University Press Dahir, C. A., & Stone, C. B. (2023). The Transformed School Counselor. Cengage Learning.
Lambie, G. W., Stickl Haugen, J., Borland, J. R., & Campbell, L. O. (2019). Who Took" Counseling" out of the Role of Professional School Counselors in the United States?. Journal of School-Based Counseling Policy and Evaluation, 1(3), 51-61. Fallon, L. M., Everett, S., La Salle, T. P., Luh, H. J., Feinberg, A., & Sugai, G. (2023). The What, Why, and How for School Counselors. The School Counselor’s Guide to Multi-Tiered Systems of Support. Hilts, D., Peters, H. C., Liu, Y., & Luke, M. (2022). The model for supervision of school counseling leadership. Journal of Counselor Leadership and Advocacy, 9(2), 99-114. Steen, S., Melchior, S., Stone, T., & Melfie, J. (2023). Access to Schools. School Counseling Research: Advancing the Professional Evidence Base, 27.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı7749
Genel Sınav ve Hazırlığı148112
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)203
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(203/30)7
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİĞE GİRİŞPCG1114966Güz Dönemi3+037
Ders Programı

Pazartesi 15:30-16:15

Pazartesi 16:30-17:15

Pazartesi 17:30-18:15

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Servet BAYRAM
Dersi VerenlerProf.Dr. Servet BAYRAM
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders ile öğrencilerin, psikolojik danışma alanını ve alanın okul ortamına uygulanmasını açıklaması; okul psikolojik danışma programlarını, organizasyonunu ve bunların değerlendirilmesini açıklaması; okul psikolojik danışmanının rolleri ve işlevlerini listelemesi; bireylerin büyüme, gelişme ve psikolojik sağlığını iyileştirme yollarını açıklaması; okul ortamında krize müdahale ve etik dahil olmak üzere, rehberlik ve psikolojik danışma ilkeleri ve uygulamalarını analiz etmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Okullarda Rehberlik ve Psikolojik Danışma Alanı ve Rehberliğin Temel Kavramları,Psikolojik Danışmanlık ve Rehberliğin Tarihçesi,Rehberlik ve Danışmanlığa Dört Genel Yaklaşım ve Danışmanlığa Sistematik Yaklaşım,Okul Ortamlarında Çalışan Danışmanlar için Temel Teorik Kavramlar ve Danışmanlık Teorileri,Kişisel-Sosyal Rehberlik,Eğitim Rehberliği,Danışmanlık Oturumunun Yapılandırılması, Danışmanlığın Aşamaları, Temel Danışmanlık Becerilerine Genel Bakış, Etkili Danışmanın Becerileri ve Nitelikleri ,Mesleki Rehberlik,Okul Ortamında Etik ve Gizlilik ve Danışmanlıkta Ahlak, Değerler ve Etik,Okul Rehberlik Programları ,Özel Eğitim,Bireyselleştirilmiş Tanınma,Yapılandırılmış Okul Danışmanlığı Programları
,Okullar ve Travma ve Afet Kurtarma Planı ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanında kullanılan temel terminoloji ve kavramları açıklar. 16, 9A
Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanındaki temel çalışma alanları, kuramları, bakış açıları ve kavramları özetler.16, 9A
Psikolojik Danışmanlık alanının diğer çalışma alanları ile ilgisini, ortak çalışma olanaklarını, diğer alanlara entegrasyonunu analiz eder.16, 9A
Psikolojik Danışma kuram ve ilkelerini günlük sosyal, kişisel ve davranışsal sorunlara nasıl uygulayacağını açıklar. 13, 16, 9A
Psikolojik Danışma alanında, sosyal ve kültürel çeşitlilikle ilgili konuları listeler. 13, 16, 9A
Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanındaki temel çalışma alanları ve bakış açıları benzerliklerini ve farklılıklarını karşılaştırır. 16, 19, 9A
Öğretim Yöntemleri:13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Okullarda Rehberlik ve Psikolojik Danışma Alanı ve Rehberliğin Temel KavramlarıBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
2Psikolojik Danışmanlık ve Rehberliğin TarihçesiBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
3Rehberlik ve Danışmanlığa Dört Genel Yaklaşım ve Danışmanlığa Sistematik YaklaşımBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
4Okul Ortamlarında Çalışan Danışmanlar için Temel Teorik Kavramlar ve Danışmanlık TeorileriBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
5Kişisel-Sosyal RehberlikBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
6Eğitim RehberliğiBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
7Danışmanlık Oturumunun Yapılandırılması, Danışmanlığın Aşamaları, Temel Danışmanlık Becerilerine Genel Bakış, Etkili Danışmanın Becerileri ve Nitelikleri Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
8Mesleki RehberlikBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
9Okul Ortamında Etik ve Gizlilik ve Danışmanlıkta Ahlak, Değerler ve EtikBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
10Okul Rehberlik Programları Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
11Özel EğitimBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
12Bireyselleştirilmiş TanınmaBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
13Yapılandırılmış Okul Danışmanlığı Programları
Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
14Okullar ve Travma ve Afet Kurtarma Planı Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
Kaynak
Bor, R., Ebner-Landy, J., Gill, S. & Brace, C. (2002). Counselling in Schools. SAGE Publications Ltd Nystul, M. S. (2016). Introduction to Counselling: an Art and Science Perspective, 5th Ed., Sage Publication. McLeod, J. (2004). An Introduction to Counselling, Open University Press Dahir, C. A., & Stone, C. B. (2023). The Transformed School Counselor. Cengage Learning.
Lambie, G. W., Stickl Haugen, J., Borland, J. R., & Campbell, L. O. (2019). Who Took" Counseling" out of the Role of Professional School Counselors in the United States?. Journal of School-Based Counseling Policy and Evaluation, 1(3), 51-61. Fallon, L. M., Everett, S., La Salle, T. P., Luh, H. J., Feinberg, A., & Sugai, G. (2023). The What, Why, and How for School Counselors. The School Counselor’s Guide to Multi-Tiered Systems of Support. Hilts, D., Peters, H. C., Liu, Y., & Luke, M. (2022). The model for supervision of school counseling leadership. Journal of Counselor Leadership and Advocacy, 9(2), 99-114. Steen, S., Melchior, S., Stone, T., & Melfie, J. (2023). Access to Schools. School Counseling Research: Advancing the Professional Evidence Base, 27.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:05Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:07