Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KRİZE MÜDAHALE | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Aslı Burçak TAŞÖREN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. İhsan İlker ÇİTLİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı, öğrencilere olası bir kriz durumunu tanıyabilme ve formülasyonunu yapabilme, krize kişiye zarar vermeden müdahale edebilme gibi beceriler kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kriz kavramı ve tarihçesi ,Krize müdahale kavramı ve kriz tepkileri ,Kriz değerlendirmesi ve formülasyonu ,Kriz danışmanlığı ve teknikler ,Yasal durumlar ve etik,İntihar eğilimi ve kendine zarar verme davranışı,Vize,Aile içi şiddet ve boşanma ,Siber zorbalık,Çocuk istismarı ve ihmali ,Alkol ve/veya madde kullanımı ,Cinsel saldırı ve taciz,Ölüm ve yas,Final; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Kriz ve travmaya müdahalenin tarihini kavrar. | 10, 16, 6, 9 | A |
Kriz ve travma danışmanlığı kuram ve modellerini açıklar. | 10, 16, 6, 9 | A |
Kriz danışmanlarının rolleri ve sorumluluklarını ifade eder. | 10, 16, 6, 9 | A |
Danışmanların karşılaşabileceği başlıca yaygın krizleri tanımlar. | 10, 16, 6, 9 | A |
Krizlerin ve afetlerin insanlar üzerindeki etkisini açıklar. | 10, 16, 6, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kriz kavramı ve tarihçesi | Erdur Baker, Ö. & Doğan, T. (2016). Kriz danışmanlığı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık |
2 | Krize müdahale kavramı ve kriz tepkileri | Erdur Baker, Ö. & Doğan, T. (2016). Kriz danışmanlığı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. |
3 | Kriz değerlendirmesi ve formülasyonu | Erdur Baker, Ö. & Doğan, T. (2016). Kriz danışmanlığı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık |
4 | Kriz danışmanlığı ve teknikler | Erdur Baker, Ö. & Doğan, T. (2016). Kriz danışmanlığı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık |
5 | Yasal durumlar ve etik | Erdur Baker, Ö. & Doğan, T. (2016). Kriz danışmanlığı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık |
6 | İntihar eğilimi ve kendine zarar verme davranışı | Erdur Baker, Ö. & Doğan, T. (2016). Kriz danışmanlığı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık |
7 | Vize | |
8 | Aile içi şiddet ve boşanma | Erdur Baker, Ö. & Doğan, T. (2016). Kriz danışmanlığı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık |
9 | Siber zorbalık | Erdur Baker, Ö. & Doğan, T. (2016). Kriz danışmanlığı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık |
10 | Çocuk istismarı ve ihmali | Erdur Baker, Ö. & Doğan, T. (2016). Kriz danışmanlığı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık |
11 | Alkol ve/veya madde kullanımı | Erdur Baker, Ö. & Doğan, T. (2016). Kriz danışmanlığı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık |
12 | Cinsel saldırı ve taciz | Erdur Baker, Ö. & Doğan, T. (2016). Kriz danışmanlığı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık |
13 | Ölüm ve yas | Erdur Baker, Ö. & Doğan, T. (2016). Kriz danışmanlığı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık |
14 | Final |
Kaynak |
Erdur Baker, Ö. & Doğan, T. (2016). Kriz danışmanlığı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Roberts, A. (2005). Crisis intervention handbook: Assessment, treatment, and research. Oxford, England: Oxford University Press |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | X | |||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | X | |||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 1 | 2 | 2 | |||
Rehberli Problem Çözme | 1 | 10 | 10 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 15 | 15 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 30 | 30 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 1 | 30 | 30 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 107 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(107/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KRİZE MÜDAHALE | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Aslı Burçak TAŞÖREN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. İhsan İlker ÇİTLİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı, öğrencilere olası bir kriz durumunu tanıyabilme ve formülasyonunu yapabilme, krize kişiye zarar vermeden müdahale edebilme gibi beceriler kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kriz kavramı ve tarihçesi ,Krize müdahale kavramı ve kriz tepkileri ,Kriz değerlendirmesi ve formülasyonu ,Kriz danışmanlığı ve teknikler ,Yasal durumlar ve etik,İntihar eğilimi ve kendine zarar verme davranışı,Vize,Aile içi şiddet ve boşanma ,Siber zorbalık,Çocuk istismarı ve ihmali ,Alkol ve/veya madde kullanımı ,Cinsel saldırı ve taciz,Ölüm ve yas,Final; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Kriz ve travmaya müdahalenin tarihini kavrar. | 10, 16, 6, 9 | A |
Kriz ve travma danışmanlığı kuram ve modellerini açıklar. | 10, 16, 6, 9 | A |
Kriz danışmanlarının rolleri ve sorumluluklarını ifade eder. | 10, 16, 6, 9 | A |
Danışmanların karşılaşabileceği başlıca yaygın krizleri tanımlar. | 10, 16, 6, 9 | A |
Krizlerin ve afetlerin insanlar üzerindeki etkisini açıklar. | 10, 16, 6, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kriz kavramı ve tarihçesi | Erdur Baker, Ö. & Doğan, T. (2016). Kriz danışmanlığı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık |
2 | Krize müdahale kavramı ve kriz tepkileri | Erdur Baker, Ö. & Doğan, T. (2016). Kriz danışmanlığı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. |
3 | Kriz değerlendirmesi ve formülasyonu | Erdur Baker, Ö. & Doğan, T. (2016). Kriz danışmanlığı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık |
4 | Kriz danışmanlığı ve teknikler | Erdur Baker, Ö. & Doğan, T. (2016). Kriz danışmanlığı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık |
5 | Yasal durumlar ve etik | Erdur Baker, Ö. & Doğan, T. (2016). Kriz danışmanlığı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık |
6 | İntihar eğilimi ve kendine zarar verme davranışı | Erdur Baker, Ö. & Doğan, T. (2016). Kriz danışmanlığı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık |
7 | Vize | |
8 | Aile içi şiddet ve boşanma | Erdur Baker, Ö. & Doğan, T. (2016). Kriz danışmanlığı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık |
9 | Siber zorbalık | Erdur Baker, Ö. & Doğan, T. (2016). Kriz danışmanlığı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık |
10 | Çocuk istismarı ve ihmali | Erdur Baker, Ö. & Doğan, T. (2016). Kriz danışmanlığı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık |
11 | Alkol ve/veya madde kullanımı | Erdur Baker, Ö. & Doğan, T. (2016). Kriz danışmanlığı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık |
12 | Cinsel saldırı ve taciz | Erdur Baker, Ö. & Doğan, T. (2016). Kriz danışmanlığı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık |
13 | Ölüm ve yas | Erdur Baker, Ö. & Doğan, T. (2016). Kriz danışmanlığı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık |
14 | Final |
Kaynak |
Erdur Baker, Ö. & Doğan, T. (2016). Kriz danışmanlığı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Roberts, A. (2005). Crisis intervention handbook: Assessment, treatment, and research. Oxford, England: Oxford University Press |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | X | |||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | X | |||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |