Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MESLEKİ REHBERLİK UYGULAMALARI | 1+2 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ülkü TOSUN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ülkü TOSUN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | dersin amacı, öğrencilerde küçük ve büyük gruplarda mesleki rehberlik uygulamaları yapma becerilerinin kazandırılmasıdır. Ayrıca öğrenciler mesleki rehberlik alanındaki test ve test dışı araçları uygulamayı, değerlendirmeyi ve yorumlamayı da öğrenirler |
Dersin İçeriği | Bu ders; ,Kariyer danışmanlığı sürecindeki teknikler,Kariyer danışmanlığı sürecindeki beceriler,Öz-farkındalık ile ilişkili etkinlikler,Öz farkındalıkla ilgili uygulamalar,Ortaokul 8. sınıf öğrencileri için mesleki rehberlik grup etkinliklerinin hazırlanması,lise 9.sınıf öğrencileri için mesleki grup etkinliklerinin hazırlanması,Meslek değerleri,meslekleri anlama , tanıma ile ilgili etkinlikler,Akademik Benlik Algısı ölçeğinin uygulanması ve yorumlanması,Mesleki olgunluk ölçeğinin uygulanması ve yorumlanması,Mesleki uyum ölçeğinin uygulanması ve yorumlanması,Kariyer aile ağacı ,Kariyer danışmanlığında sosyal medyanın kullanımı,Engelli bireylerle Kariyer danışmanlığı; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Okul psikolojik danışmanlarının kullandıkları yöntemleri uygulayabilir. | 1, 16, 2, 3, 4 | C, F |
1.1.Büyük grup rehberliği yöntemine göre psikoeğitim programı uygular | 1, 16, 2, 3, 4 | C, F |
1.2.Periyodik bireysel görüşme yöntemi ile öğrencilerle bir oturum görüşme yapar | 1, 16, 2, 3, 4 | C, F |
2.Psikoeğitim programı geliştirebilir | 1, 16, 2, 3, 4 | C, F |
2.1.Kariyer rehberliği konusunda psikoeğitim programı geliştirir | 1, 16, 2, 3, 4 | C, F |
3.Program değerlendirebilir. | 1, 2, 3 | C, F |
3.1.Uyguladığı okul psikolojik danışmanlığı yöntemlerine uygun olacak şekilde program değerlendirme materyali geliştirir ve uygular | 1, 16, 2, 3, 4 | C, F |
3.2.Program değerlendirme verilerinden bir rapor hazırlar | 1, 16, 2, 3, 4 | C, F |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 16: Proje Temelli Öğrenme, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma, 4: Alıştırma ve Uygulama |
Ölçme Yöntemleri: | C: Ödev, F: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
0 | ||
1 | Kariyer danışmanlığı sürecindeki teknikler | Yeşilyaprak,2011; Özyürek,2013 İlgili Bölümler |
2 | Kariyer danışmanlığı sürecindeki beceriler | Yeşilyaprak,2011; Özyürek,2013 İlgili Bölümler |
3 | Öz-farkındalık ile ilişkili etkinlikler | Külahoğlu, Ş. , 2011, İlgii Bölümler |
4 | Öz farkındalıkla ilgili uygulamalar | Külahoğlu, Ş. , 2011, İlgii Bölümler |
5 | Ortaokul 8. sınıf öğrencileri için mesleki rehberlik grup etkinliklerinin hazırlanması | Yeşilyaprak, B.,2011; Amudsen,N, Poenhell,G. & Pattern,N.2010, İlgili Bölümler |
6 | lise 9.sınıf öğrencileri için mesleki grup etkinliklerinin hazırlanması | Yeşilyaprak, B.,2011; Amudsen,N, Poenhell,G. & Pattern,N.2010, İlgili Bölümler |
7 | Meslek değerleri | Yeşilyaprak,2011; Özyürek,2013 İlgili Bölümler |
8 | meslekleri anlama , tanıma ile ilgili etkinlikler | Amudsen,N, Poenhell,G. & Pattern,N.2010, Külahoğlu,Ş.,2011; İlgili Bölümler |
9 | Akademik Benlik Algısı ölçeğinin uygulanması ve yorumlanması | Ölçek dersin hocası tarafından derste sunulur |
10 | Mesleki olgunluk ölçeğinin uygulanması ve yorumlanması | Ölçek dersin hocası tarafından derste sunulur |
11 | Mesleki uyum ölçeğinin uygulanması ve yorumlanması | Ölçek dersin hocası tarafından derste sunulur |
12 | Kariyer aile ağacı | Zunker,V.G. 2006. İlgili Bölümler |
13 | Kariyer danışmanlığında sosyal medyanın kullanımı | Zunker,V.G. 2006. İlgili Bölümler |
14 | Engelli bireylerle Kariyer danışmanlığı | Zunker,V.G. 2006. İlgili Bölümler |
Kaynak |
- Yeşilyaprak, Binnur (2011). Mesleki Rehberlik ve Kariyer Danışmanlığı, Ankara:Pegem Yayınları - Özyürek, Ragıp (2013). Kariyer Psikolojik Danışmanlığı Kuramları. Ankara:Nobel Yayınları - Amundson, N.,Poehnell,G., Pattern,M. (2010). Mesleki Teleskop. Ankara :Anı Yayınları - Zunker, VVernon,G. (2006). Career Counseling. Thomson Brooks/Cole - Külahoğlu, Ş.(2011). Mesleki Geleceğim. Nobel yayın Dağıtım |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
0 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
0 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
0 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
0 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
0 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
0 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
0 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
0 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | X | |||||
0 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
0 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | X | |||||
0 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
0 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
0 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
0 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
0 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |