Kavramsal çerçeve: Karakter, kişilik/şahsiyet, değer, erdem, ahlak, huy, mizaç vd.; karakter gelişimi ve eğitimi; karakter gelişiminde ve eğitiminde aile, çevre ve okul; değerlerin tanımı ve sınıflandırılması; değerlerin kaynakları ve bireysel, toplumsal, kültürel, dini, ahlaki temelleri; karakter ve değer eğitimi yaklaşım ve uygulamaları; karakter ve değer eğitiminde kültürlerarası farklılaşma ve birlikte yaşama kültürü; eğitim felsefesi ve hedefleri yönünden karakter ve değer eğitimi; karakter/değer eğitiminde öğretim yöntemleri ve teknikleri; modern ve çok kültürlü toplumlarda değerler krizi ve eğitim; insani-kültürel kalkınma sürecinde değer eğitimi; Türk eğitim ve kültür tarihinden değer eğitimiyle ilgili örnekler, Türkiye’de değerler eğitimi uygulamaları ve araştırmaları; karakter ve değer eğitiminde rol
model olarak öğretmen.
Dersin Amacı
Bu derste, öğrencilerin kendi karakter özelliklerininin farkına varmaları; öğrencilere güçlü özelliklerini geliştirmede Character Strengths and Virtues: A Handbook and Classification (Peterson ve Seligman, 2004) 'den uyarlanan karakter güçleri üzerinden yapılan okumalar, değerlendirme ve tartışmalar, podcast ve videolar ile de desteklenerek güçlü yanlarını geliştirilmesi amaçlanır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Giriş,Covid 19: Stres Yönetimi ve Öz-Düzenleme,Aksiyondaki Değerler,Altı Temel Erdem Kategorisi,Bilgelik ve Bilgi
,Cesaret ve Korku,İnsanlık,Empati nedir?,Adalet,Mizaç,Değer eğitimi nasıl olmalı (Ödev Teslimi),Aşkınlık nedir?,Karakter Eğitimi ve Çocuklarla Hikayeler,Karakter Eğitimi ve Psikoeğitim Programları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Öğrenciler stres yönetimi ile öz düzenlemeyi ilişkilendirir.
10, 11, 9
A, E
Öğrenciler "24 Karakter Gücünü" ve ilgili değer ve erdemleri kavrarlar.
10, 11, 9
A, E
Öğrenciler Altı Temel Erdemi Kategorisini snıflandırabilirler.
10, 11, 9
A, E
Öğrenciler Bilgelik ve Bilgi arasındaki ilişkiyi fark ederler.
10, 11, 9
A, E
Öğrenciler Cesaret ve Korku arasındaki ilişkiyi fark ederler.
10, 11, 9
A, E
Öğrenciler "İnsanlık" erdemini birbiriyle ilişkili üç karakter gücüyle (Sevme ve Sevilme Kapasitesi, Nezaket ve Sosyal Zeka) ilişkilendirmeyi öğrenirler.
10, 11, 9
A, E
Öğrenciler empatinin bileşenlerini tanır.
10, 11, 9
A, E
Öğrenciler "Adalet" erdemini ve "adil olma" ilişkilendirmeyi öğrenirler.
10, 11, 9
A, E
Öğrenciler "Ölçülü Olma" erdemini ve "affetme" ve "öz-düzenleme" gibi karakter güçlerini geliştirirler.
10, 11, 9
A, E
Öğrenciler "Aşkınlık" erdemini spiriutualite, iman, amaç anlam ekseninde tartışır.
10, 11, 9
A, E
Öğrenciler Karakter Eğitimi konulu Psikoeğitim Programları tasarlar.
10, 11, 9
A, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Giriş
Giriş
2
Covid 19: Stres Yönetimi ve Öz-Düzenleme
6 Temel Güçlülük ve Beyin Aşamaları Modeli
3
Aksiyondaki Değerler
Aksiyondaki Değerler
4
Altı Temel Erdem Kategorisi
Ders Okuması
5
Bilgelik ve Bilgi
Ders Okuması
6
Cesaret ve Korku
Video: Kırılganlığın Gücü
7
İnsanlık
Video: Pema Chödren
8
Empati nedir?
Pozitif Duygular ve Optimizm
9
Adalet
Ders Okuması
10
Mizaç
Ders Okuması
11
Değer eğitimi nasıl olmalı (Ödev Teslimi)
Ödev
12
Aşkınlık nedir?
Ders Okuması
13
Karakter Eğitimi ve Çocuklarla Hikayeler
Ders Okuması
14
Karakter Eğitimi ve Psikoeğitim Programları
Ders Okuması
Kaynak
Seligman, M. (2002). Authentic Happiness: Using the New Positive Psychology to Realise your Potential for Lasting Fulfillment. British Library Cataloguing in Publication Data: London
The VIA Classification of Character Strengths Full Descriptions
Konulara ilişkin podcast ve kısa videolar
https://www.utsc.utoronto.ca/projects/flourish/building-your-strengths/
https://www.viacharacter.org/resources/videos
10 Best TED Talks on VIA Character Strengths and Virtues
https://positivepsychology.com/tedtalks-via-strengths-virtues/
https://www.typologycentral.com/forums/online-personality-tests/13364-via-signature-strengths-questionnaire.html
https://positivepsychology.com/character-strength-examples-interventions-worksheets/
12 Character Strength Examples, Interventions, and Worksheets
https://www.viacharacter.org/character-strengths
https://positivepsychology.com/category/compassion/
https://www.theemotionmachine.com/flourish-a-new-understanding-of-happiness-and-well-being/
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
2
28
56
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
20
20
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
20
20
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
96
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(96/30)
3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
KARAKTER VE DEĞER EĞİTİMİ
-
Bahar Dönemi
2+0
2
3
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Alan Eğitimi
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dr.Öğr.Üye. İlker ALTUNBAŞAK
Dersin Yardımcıları
Kavramsal çerçeve: Karakter, kişilik/şahsiyet, değer, erdem, ahlak, huy, mizaç vd.; karakter gelişimi ve eğitimi; karakter gelişiminde ve eğitiminde aile, çevre ve okul; değerlerin tanımı ve sınıflandırılması; değerlerin kaynakları ve bireysel, toplumsal, kültürel, dini, ahlaki temelleri; karakter ve değer eğitimi yaklaşım ve uygulamaları; karakter ve değer eğitiminde kültürlerarası farklılaşma ve birlikte yaşama kültürü; eğitim felsefesi ve hedefleri yönünden karakter ve değer eğitimi; karakter/değer eğitiminde öğretim yöntemleri ve teknikleri; modern ve çok kültürlü toplumlarda değerler krizi ve eğitim; insani-kültürel kalkınma sürecinde değer eğitimi; Türk eğitim ve kültür tarihinden değer eğitimiyle ilgili örnekler, Türkiye’de değerler eğitimi uygulamaları ve araştırmaları; karakter ve değer eğitiminde rol
model olarak öğretmen.
Dersin Amacı
Bu derste, öğrencilerin kendi karakter özelliklerininin farkına varmaları; öğrencilere güçlü özelliklerini geliştirmede Character Strengths and Virtues: A Handbook and Classification (Peterson ve Seligman, 2004) 'den uyarlanan karakter güçleri üzerinden yapılan okumalar, değerlendirme ve tartışmalar, podcast ve videolar ile de desteklenerek güçlü yanlarını geliştirilmesi amaçlanır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Giriş,Covid 19: Stres Yönetimi ve Öz-Düzenleme,Aksiyondaki Değerler,Altı Temel Erdem Kategorisi,Bilgelik ve Bilgi
,Cesaret ve Korku,İnsanlık,Empati nedir?,Adalet,Mizaç,Değer eğitimi nasıl olmalı (Ödev Teslimi),Aşkınlık nedir?,Karakter Eğitimi ve Çocuklarla Hikayeler,Karakter Eğitimi ve Psikoeğitim Programları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Öğrenciler stres yönetimi ile öz düzenlemeyi ilişkilendirir.
10, 11, 9
A, E
Öğrenciler "24 Karakter Gücünü" ve ilgili değer ve erdemleri kavrarlar.
10, 11, 9
A, E
Öğrenciler Altı Temel Erdemi Kategorisini snıflandırabilirler.
10, 11, 9
A, E
Öğrenciler Bilgelik ve Bilgi arasındaki ilişkiyi fark ederler.
10, 11, 9
A, E
Öğrenciler Cesaret ve Korku arasındaki ilişkiyi fark ederler.
10, 11, 9
A, E
Öğrenciler "İnsanlık" erdemini birbiriyle ilişkili üç karakter gücüyle (Sevme ve Sevilme Kapasitesi, Nezaket ve Sosyal Zeka) ilişkilendirmeyi öğrenirler.
10, 11, 9
A, E
Öğrenciler empatinin bileşenlerini tanır.
10, 11, 9
A, E
Öğrenciler "Adalet" erdemini ve "adil olma" ilişkilendirmeyi öğrenirler.
10, 11, 9
A, E
Öğrenciler "Ölçülü Olma" erdemini ve "affetme" ve "öz-düzenleme" gibi karakter güçlerini geliştirirler.
10, 11, 9
A, E
Öğrenciler "Aşkınlık" erdemini spiriutualite, iman, amaç anlam ekseninde tartışır.
10, 11, 9
A, E
Öğrenciler Karakter Eğitimi konulu Psikoeğitim Programları tasarlar.
10, 11, 9
A, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Giriş
Giriş
2
Covid 19: Stres Yönetimi ve Öz-Düzenleme
6 Temel Güçlülük ve Beyin Aşamaları Modeli
3
Aksiyondaki Değerler
Aksiyondaki Değerler
4
Altı Temel Erdem Kategorisi
Ders Okuması
5
Bilgelik ve Bilgi
Ders Okuması
6
Cesaret ve Korku
Video: Kırılganlığın Gücü
7
İnsanlık
Video: Pema Chödren
8
Empati nedir?
Pozitif Duygular ve Optimizm
9
Adalet
Ders Okuması
10
Mizaç
Ders Okuması
11
Değer eğitimi nasıl olmalı (Ödev Teslimi)
Ödev
12
Aşkınlık nedir?
Ders Okuması
13
Karakter Eğitimi ve Çocuklarla Hikayeler
Ders Okuması
14
Karakter Eğitimi ve Psikoeğitim Programları
Ders Okuması
Kaynak
Seligman, M. (2002). Authentic Happiness: Using the New Positive Psychology to Realise your Potential for Lasting Fulfillment. British Library Cataloguing in Publication Data: London
The VIA Classification of Character Strengths Full Descriptions
Konulara ilişkin podcast ve kısa videolar
https://www.utsc.utoronto.ca/projects/flourish/building-your-strengths/
https://www.viacharacter.org/resources/videos
10 Best TED Talks on VIA Character Strengths and Virtues
https://positivepsychology.com/tedtalks-via-strengths-virtues/
https://www.typologycentral.com/forums/online-personality-tests/13364-via-signature-strengths-questionnaire.html
https://positivepsychology.com/character-strength-examples-interventions-worksheets/
12 Character Strength Examples, Interventions, and Worksheets
https://www.viacharacter.org/character-strengths
https://positivepsychology.com/category/compassion/
https://www.theemotionmachine.com/flourish-a-new-understanding-of-happiness-and-well-being/
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.