Bu derste, okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve liselerdeki eğitsel, mesleki ve kişisel/sosyal RPD etkinliklerinin incelenmesi, test ve test dışı tekniklerin uygulanması ve yorumlanması; çeşitli konularda grup rehberliği, yaşam becerileri programlarının geliştirilerek uygulanması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Bir okul danışmanı olarak mesleğe oryantasyon,Öğrenci tanıma yöntemleri (öğrenci bilgi fişi, risk haritası)-Riba ve Rehberlik Planını tanıtma,-Sınıf gözlemi (öğrenci gözlemi),Sınıf gözlemi (öğrenci gözlemi) - BEP’in tanıtılması, dosyalanması ve sınıf rehber öğretmenlerine müşavirlik yapılması-Öğrenci görüşmesi gözlemlenmesi-Sınıf çalışması,BİLSEM’in tanıtılması, yönlendirme işlemlerinin tanıtılması, seminer gözlemi-BİLSEM’e öğrenci seçiminde nelere dikkat ediliyor, kriterler neler, evraklar neler?,Velilerle iletişimde dikkat edilecek konu ve hususlar. Veli görüşmesi sırasında gözlem formlarının kullanılması,Hollanda Mesleki Tercih Envanteri - uygulama ve raporlama,Grup rehberliği: Profesyonel hedef belirleme,Grup rehberliği: Öfke yönetimi,Ebeveynler için Seminer: Aile iletişimi,Devamsızlık Nedenleri Anketi-uygulama ve raporlama,Devamsızlık Nedenleri Anketi- bireysel görüşme,Başarısızlık nedenleri hakkında bireysel görüşme; Başarısızlık nedenleri anketi-uygulama ve raporlama,Başarısızlık nedenleri anketi:
Seminer: Madde bağımlılığı,Seminer: Teknoloji bağımlılığı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
İlkokul, ortaokul, lise gibi kurumlarda yürütülen psikolojik danışma ve rehberlik çalışmalarını tanır.
13, 2, 3, 5
E, F
Okul psikolojik danışmanının görev ve sorumluluklarını kavrar.
13, 2, 3, 5
E, F
Kişisel-sosyal, akademik ve kariyer gelişim alanlarında sunulan psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin amacını ve kapsamını yorumlar.
13, 2, 3, 5
E, F
Rehberlik Araştırma Merkezi ile okul arasındaki ilişkileri değerlendirir.
Bireyi tanımada öğrencilerin gelişimsel özelliklerine ve ihtiyaçlarına uygun teknikleri seçer, uygular.
13, 2, 3
E, F
Öğretim Yöntemleri:
12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli
Ölçme Yöntemleri:
E: Ödev, F: Proje Görevi
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Bir okul danışmanı olarak mesleğe oryantasyon
Okuma
2
Öğrenci tanıma yöntemleri (öğrenci bilgi fişi, risk haritası)-Riba ve Rehberlik Planını tanıtma,-Sınıf gözlemi (öğrenci gözlemi)
Aktivite Hazırlığı
3
Sınıf gözlemi (öğrenci gözlemi) - BEP’in tanıtılması, dosyalanması ve sınıf rehber öğretmenlerine müşavirlik yapılması-Öğrenci görüşmesi gözlemlenmesi-Sınıf çalışması
Aktivite Hazırlığı
4
BİLSEM’in tanıtılması, yönlendirme işlemlerinin tanıtılması, seminer gözlemi-BİLSEM’e öğrenci seçiminde nelere dikkat ediliyor, kriterler neler, evraklar neler?
Araştırma
5
Velilerle iletişimde dikkat edilecek konu ve hususlar. Veli görüşmesi sırasında gözlem formlarının kullanılması
Dosyalama
6
Hollanda Mesleki Tercih Envanteri - uygulama ve raporlama
Dosyalama
7
Grup rehberliği: Profesyonel hedef belirleme
Aktivite Hazırlığı
8
Grup rehberliği: Öfke yönetimi
Aktivite Hazırlığı
9
Ebeveynler için Seminer: Aile iletişimi
Araştırma ve Sunum Hazırlığı
10
Devamsızlık Nedenleri Anketi-uygulama ve raporlama
Dosyalama
11
Devamsızlık Nedenleri Anketi- bireysel görüşme
Dosyalama
12
Başarısızlık nedenleri hakkında bireysel görüşme; Başarısızlık nedenleri anketi-uygulama ve raporlama
Planlama
13
Başarısızlık nedenleri anketi:
Seminer: Madde bağımlılığı
Araştırma ve Sunum Hazırlığı
14
Seminer: Teknoloji bağımlılığı
Araştırma ve Sunum Hazırlığı
Kaynak
Özyürek, R. (2012). Okullarda Psikolojik Danışma ve Rehberlik Uygulamaları. Pegem Akademi Yayıncılık.
Schmitz, J. E. J. (2017). Okullarda Psikolojik Danışma ve Rehberlik
Öğrenciler İçin Kapsamlı Psikolojik Danışma ve Rehberlik Programları. Nobel Yayın Dağıtım.
Bu derste, okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve liselerdeki eğitsel, mesleki ve kişisel/sosyal RPD etkinliklerinin incelenmesi, test ve test dışı tekniklerin uygulanması ve yorumlanması; çeşitli konularda grup rehberliği, yaşam becerileri programlarının geliştirilerek uygulanması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Bir okul danışmanı olarak mesleğe oryantasyon,Öğrenci tanıma yöntemleri (öğrenci bilgi fişi, risk haritası)-Riba ve Rehberlik Planını tanıtma,-Sınıf gözlemi (öğrenci gözlemi),Sınıf gözlemi (öğrenci gözlemi) - BEP’in tanıtılması, dosyalanması ve sınıf rehber öğretmenlerine müşavirlik yapılması-Öğrenci görüşmesi gözlemlenmesi-Sınıf çalışması,BİLSEM’in tanıtılması, yönlendirme işlemlerinin tanıtılması, seminer gözlemi-BİLSEM’e öğrenci seçiminde nelere dikkat ediliyor, kriterler neler, evraklar neler?,Velilerle iletişimde dikkat edilecek konu ve hususlar. Veli görüşmesi sırasında gözlem formlarının kullanılması,Hollanda Mesleki Tercih Envanteri - uygulama ve raporlama,Grup rehberliği: Profesyonel hedef belirleme,Grup rehberliği: Öfke yönetimi,Ebeveynler için Seminer: Aile iletişimi,Devamsızlık Nedenleri Anketi-uygulama ve raporlama,Devamsızlık Nedenleri Anketi- bireysel görüşme,Başarısızlık nedenleri hakkında bireysel görüşme; Başarısızlık nedenleri anketi-uygulama ve raporlama,Başarısızlık nedenleri anketi:
Seminer: Madde bağımlılığı,Seminer: Teknoloji bağımlılığı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
İlkokul, ortaokul, lise gibi kurumlarda yürütülen psikolojik danışma ve rehberlik çalışmalarını tanır.
13, 2, 3, 5
E, F
Okul psikolojik danışmanının görev ve sorumluluklarını kavrar.
13, 2, 3, 5
E, F
Kişisel-sosyal, akademik ve kariyer gelişim alanlarında sunulan psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin amacını ve kapsamını yorumlar.
13, 2, 3, 5
E, F
Rehberlik Araştırma Merkezi ile okul arasındaki ilişkileri değerlendirir.
Bireyi tanımada öğrencilerin gelişimsel özelliklerine ve ihtiyaçlarına uygun teknikleri seçer, uygular.
13, 2, 3
E, F
Öğretim Yöntemleri:
12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli
Ölçme Yöntemleri:
E: Ödev, F: Proje Görevi
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Bir okul danışmanı olarak mesleğe oryantasyon
Okuma
2
Öğrenci tanıma yöntemleri (öğrenci bilgi fişi, risk haritası)-Riba ve Rehberlik Planını tanıtma,-Sınıf gözlemi (öğrenci gözlemi)
Aktivite Hazırlığı
3
Sınıf gözlemi (öğrenci gözlemi) - BEP’in tanıtılması, dosyalanması ve sınıf rehber öğretmenlerine müşavirlik yapılması-Öğrenci görüşmesi gözlemlenmesi-Sınıf çalışması
Aktivite Hazırlığı
4
BİLSEM’in tanıtılması, yönlendirme işlemlerinin tanıtılması, seminer gözlemi-BİLSEM’e öğrenci seçiminde nelere dikkat ediliyor, kriterler neler, evraklar neler?
Araştırma
5
Velilerle iletişimde dikkat edilecek konu ve hususlar. Veli görüşmesi sırasında gözlem formlarının kullanılması
Dosyalama
6
Hollanda Mesleki Tercih Envanteri - uygulama ve raporlama
Dosyalama
7
Grup rehberliği: Profesyonel hedef belirleme
Aktivite Hazırlığı
8
Grup rehberliği: Öfke yönetimi
Aktivite Hazırlığı
9
Ebeveynler için Seminer: Aile iletişimi
Araştırma ve Sunum Hazırlığı
10
Devamsızlık Nedenleri Anketi-uygulama ve raporlama
Dosyalama
11
Devamsızlık Nedenleri Anketi- bireysel görüşme
Dosyalama
12
Başarısızlık nedenleri hakkında bireysel görüşme; Başarısızlık nedenleri anketi-uygulama ve raporlama
Planlama
13
Başarısızlık nedenleri anketi:
Seminer: Madde bağımlılığı
Araştırma ve Sunum Hazırlığı
14
Seminer: Teknoloji bağımlılığı
Araştırma ve Sunum Hazırlığı
Kaynak
Özyürek, R. (2012). Okullarda Psikolojik Danışma ve Rehberlik Uygulamaları. Pegem Akademi Yayıncılık.
Schmitz, J. E. J. (2017). Okullarda Psikolojik Danışma ve Rehberlik
Öğrenciler İçin Kapsamlı Psikolojik Danışma ve Rehberlik Programları. Nobel Yayın Dağıtım.