Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FARMAKOGNOZİ UYGULAMA I | - | Güz Dönemi | 0+3 | 1,5 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Tuğba İDUĞ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Tuğba İDUĞ, Prof.Dr. Fatma TOSUN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Mikroskopik inceleme ile aktif maddeleri glikozit ve fenolik bileşikler olan bitkisel drogların tanımlanması, tıbbi bitkilerde bulunan biyoaktif fenolik maddelerin kimyasal yöntemlerle teşhisi ve glikozitlerin miktar tayinini yapmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1- Demostrasyon,2- Drogların mikroskobik incelenmesi 1,3- Drogların mikroskobik incelenmesi 2,4- Drogların mikroskobik incelenmesi 3,5- Drogların mikroskobik incelenmesi 4,6- Drogların mikroskobik incelenmesi 5,7-Oz ve poliholozit teşhisi,8- Antrakinon teşhisi,9- Tanen teşhisi,10- Flavonoid teşhisi,11- İnce tabaka kromatografisi uygulaması,12- Siyanojenik heterozit teşhisi,13- Kardiyotonik Glikozit Teşhisi,14- Kül miktar tayini ve Köpürme indisi tayini; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
2. Teşhis reaksiyonları yardımı ile bitki ve droglarda antrakinon ve tanen bulunup bulunmadığını tespit eder. | 10, 12, 14, 16, 17, 19, 5, 8, 9 | A, D, E |
2.1. Teşhis reaksiyonları kullanarak bitki ve droglarda flavonoid ve siyanojenik heterozit bulunup bulunmadığını tespit eder | 10, 12, 14, 16, 17, 19, 5, 8, 9 | A, D, E |
2.2. Deoksioz teşhis reaksiyonları kullanarak bitki ve droglarda kardiyotonik glikozit olup olmadığını teşhis eder. | 10, 12, 14, 16, 17, 19, 5, 8, 9 | A, D, E |
3. Kromatografi ve benzeri teknikleri kullanıp bitki ve droglarda bulunan etkin maddelerin kalitatif ve kantitatif olarak analizlerini yapar. | 10, 12, 14, 16, 17, 19, 5, 8, 9 | A, D, E |
1. Mikroskobu kullanarak drog teşhisi yapar. | 10, 12, 14, 16, 17, 19, 5, 8, 9 | A, D, E |
1.1. Drogları karakteristik doku, kristal, örtü tüyü, vb. gibi mikroskobik yapılar yardımı ile tanır. | 10, 12, 14, 16, 17, 19, 5, 8, 9 | A, D, E |
1.2. Tanımlanan droglarda mikroskobik yapıları inceleyerek katıştırma olup olmadığını anlar. | 10, 12, 14, 16, 17, 19, 5, 8, 9 | A, D, E |
3.1. İnce Tabaka Kromatografisi yardımı ile droglardaki etkin maddeleri ayrıştırır, plak üzerinde belirteç yardımı ile teşhis eder. | 10, 12, 14, 16, 17, 19, 5, 8, 9 | A, D, E |
3.2. Saponozit taşıyan droglarda köpürme indisi tayini yapar | 10, 12, 14, 16, 17, 19, 5, 8, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1- Demostrasyon | 1, 2, 3, 4 |
2 | 2- Drogların mikroskobik incelenmesi 1 | 1, 2, 3, 4 |
3 | 3- Drogların mikroskobik incelenmesi 2 | 1, 2, 3, 4 |
4 | 4- Drogların mikroskobik incelenmesi 3 | 1, 2, 3, 4 |
5 | 5- Drogların mikroskobik incelenmesi 4 | 1, 2, 3, 4 |
6 | 6- Drogların mikroskobik incelenmesi 5 | 1, 2, 3, 4 |
7 | 7-Oz ve poliholozit teşhisi | 1, 2, 3, 4 |
8 | 8- Antrakinon teşhisi | 1, 2, 3, 4 |
9 | 9- Tanen teşhisi | 1, 2, 3, 4 |
10 | 10- Flavonoid teşhisi | 1, 2, 3, 4 |
11 | 11- İnce tabaka kromatografisi uygulaması | 1, 2, 3, 4 |
12 | 12- Siyanojenik heterozit teşhisi | 1, 2, 3, 4 |
13 | 13- Kardiyotonik Glikozit Teşhisi | 1, 2, 3, 4 |
14 | 14- Kül miktar tayini ve Köpürme indisi tayini | 1, 2, 3, 4 |
Kaynak |
1- Farmakognozi Uygulama I Laboratuar Notları öğrencilere verilecektir. 2- Upton, R., Graff, A., Jolliffe, G., Williamson, E. (2011) American Herbal Pharmacopoeia Botanical Pharmacognosy - Microscopic Characterization of Botanical Medicines, CRC Press aylor&Francis Group 3- Wagner, H. And Bladt, S. (2009) Plant Drug Analysis: A Thin Layer Chromatgraphy Atlas 2nd Ed. Springer 4- Jackson, B. P., Snowdon, D. W. (2019) eBook Atlas of Microscopy of Medicinal Plants, Culinary Herbs and Spices CBS Publishers & Distributors 5- Heinrich, M. (2012) Fundamentals of Pharmacognosy and Phytotherapy 2Ed. Elsevier Health Sciences |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar. | X | |||||
4 | PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. | ||||||
5 | PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır. | ||||||
7 | PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | X | |||||
8 | PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. | X | |||||
9 | PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | X | |||||
10 | PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir. | X | |||||
12 | PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
13 | PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. | X | |||||
16 | PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır. | ||||||
17 | PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. | X | |||||
18 | PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır. | X | |||||
19 | PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar. | X | |||||
20 | PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 8 | 8 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 14 | 14 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 24 | 24 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(88/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FARMAKOGNOZİ UYGULAMA I | - | Güz Dönemi | 0+3 | 1,5 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Tuğba İDUĞ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Tuğba İDUĞ, Prof.Dr. Fatma TOSUN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Mikroskopik inceleme ile aktif maddeleri glikozit ve fenolik bileşikler olan bitkisel drogların tanımlanması, tıbbi bitkilerde bulunan biyoaktif fenolik maddelerin kimyasal yöntemlerle teşhisi ve glikozitlerin miktar tayinini yapmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1- Demostrasyon,2- Drogların mikroskobik incelenmesi 1,3- Drogların mikroskobik incelenmesi 2,4- Drogların mikroskobik incelenmesi 3,5- Drogların mikroskobik incelenmesi 4,6- Drogların mikroskobik incelenmesi 5,7-Oz ve poliholozit teşhisi,8- Antrakinon teşhisi,9- Tanen teşhisi,10- Flavonoid teşhisi,11- İnce tabaka kromatografisi uygulaması,12- Siyanojenik heterozit teşhisi,13- Kardiyotonik Glikozit Teşhisi,14- Kül miktar tayini ve Köpürme indisi tayini; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
2. Teşhis reaksiyonları yardımı ile bitki ve droglarda antrakinon ve tanen bulunup bulunmadığını tespit eder. | 10, 12, 14, 16, 17, 19, 5, 8, 9 | A, D, E |
2.1. Teşhis reaksiyonları kullanarak bitki ve droglarda flavonoid ve siyanojenik heterozit bulunup bulunmadığını tespit eder | 10, 12, 14, 16, 17, 19, 5, 8, 9 | A, D, E |
2.2. Deoksioz teşhis reaksiyonları kullanarak bitki ve droglarda kardiyotonik glikozit olup olmadığını teşhis eder. | 10, 12, 14, 16, 17, 19, 5, 8, 9 | A, D, E |
3. Kromatografi ve benzeri teknikleri kullanıp bitki ve droglarda bulunan etkin maddelerin kalitatif ve kantitatif olarak analizlerini yapar. | 10, 12, 14, 16, 17, 19, 5, 8, 9 | A, D, E |
1. Mikroskobu kullanarak drog teşhisi yapar. | 10, 12, 14, 16, 17, 19, 5, 8, 9 | A, D, E |
1.1. Drogları karakteristik doku, kristal, örtü tüyü, vb. gibi mikroskobik yapılar yardımı ile tanır. | 10, 12, 14, 16, 17, 19, 5, 8, 9 | A, D, E |
1.2. Tanımlanan droglarda mikroskobik yapıları inceleyerek katıştırma olup olmadığını anlar. | 10, 12, 14, 16, 17, 19, 5, 8, 9 | A, D, E |
3.1. İnce Tabaka Kromatografisi yardımı ile droglardaki etkin maddeleri ayrıştırır, plak üzerinde belirteç yardımı ile teşhis eder. | 10, 12, 14, 16, 17, 19, 5, 8, 9 | A, D, E |
3.2. Saponozit taşıyan droglarda köpürme indisi tayini yapar | 10, 12, 14, 16, 17, 19, 5, 8, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1- Demostrasyon | 1, 2, 3, 4 |
2 | 2- Drogların mikroskobik incelenmesi 1 | 1, 2, 3, 4 |
3 | 3- Drogların mikroskobik incelenmesi 2 | 1, 2, 3, 4 |
4 | 4- Drogların mikroskobik incelenmesi 3 | 1, 2, 3, 4 |
5 | 5- Drogların mikroskobik incelenmesi 4 | 1, 2, 3, 4 |
6 | 6- Drogların mikroskobik incelenmesi 5 | 1, 2, 3, 4 |
7 | 7-Oz ve poliholozit teşhisi | 1, 2, 3, 4 |
8 | 8- Antrakinon teşhisi | 1, 2, 3, 4 |
9 | 9- Tanen teşhisi | 1, 2, 3, 4 |
10 | 10- Flavonoid teşhisi | 1, 2, 3, 4 |
11 | 11- İnce tabaka kromatografisi uygulaması | 1, 2, 3, 4 |
12 | 12- Siyanojenik heterozit teşhisi | 1, 2, 3, 4 |
13 | 13- Kardiyotonik Glikozit Teşhisi | 1, 2, 3, 4 |
14 | 14- Kül miktar tayini ve Köpürme indisi tayini | 1, 2, 3, 4 |
Kaynak |
1- Farmakognozi Uygulama I Laboratuar Notları öğrencilere verilecektir. 2- Upton, R., Graff, A., Jolliffe, G., Williamson, E. (2011) American Herbal Pharmacopoeia Botanical Pharmacognosy - Microscopic Characterization of Botanical Medicines, CRC Press aylor&Francis Group 3- Wagner, H. And Bladt, S. (2009) Plant Drug Analysis: A Thin Layer Chromatgraphy Atlas 2nd Ed. Springer 4- Jackson, B. P., Snowdon, D. W. (2019) eBook Atlas of Microscopy of Medicinal Plants, Culinary Herbs and Spices CBS Publishers & Distributors 5- Heinrich, M. (2012) Fundamentals of Pharmacognosy and Phytotherapy 2Ed. Elsevier Health Sciences |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar. | X | |||||
4 | PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. | ||||||
5 | PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır. | ||||||
7 | PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | X | |||||
8 | PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. | X | |||||
9 | PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | X | |||||
10 | PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir. | X | |||||
12 | PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
13 | PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. | X | |||||
16 | PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır. | ||||||
17 | PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. | X | |||||
18 | PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır. | X | |||||
19 | PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar. | X | |||||
20 | PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |