Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KLİNİK ECZACILIK | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Büşra Nur ÇATTIK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Büşra Nur ÇATTIK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Klinik eczacılık ve hasta odaklı kavramları tanıtmak, klinik eczacının akılcı ilaç kullanımı ve hasta tedavisinin başarıya ulaşmasında üstlenebileceği rolleri akut ve kronik olgular üzerinden göstermektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Klinik Eczacılığa Giriş, Hasta Odaklı Kavramlar, Dünyada ve Türkiye'de Mevcut Durum,Terapötik ilaç izlemi ve laboratuar sonuçların değerlendirlmesi,Astım ve KOAH ,Üst ve Alt Solunum Yolu İnfeksiyonları ,Peptik Ülser ve Reflu,İshal ve Kabızlık ,Non Steroidal Anti-inflammatuvar ilaçlar, ağrı ve ateş ,Diyabet,Hipertansiyon ,Böbrek Yetmezliği ,Hiperlipidemi ,Koroner arter hastalığı,Kalp yetmezliği ,Venöz tromboembolizm; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Klinik eczacılık ve hasta odaklı eczacılık kavramlarını tanır | 16, 9 | A |
1.1. Klinik eczacılığı ve hasta odaklı diğer kavramları tanımlar. | 16, 9 | A |
1.2. Eczacının genel ve spesifik klinik rollerini açıklar | 16, 9 | A |
1.3. Klinik eczacılık, farmasötik bakım ve iyi eczacılık uygulamaları arasındaki ilişkiyi yorumlar. | 13, 9 | A |
1.4. Dokuz yıldızlı eczacı kavramını tanır. | 19, 9 | E |
2. Toplumda sıkça görülen bazı akut ve kronik hastalıkların tedavisinde eczacının rollerini tartışır | 13, 16, 4, 9 | |
2.1. Kronik ve akut hastalıkların yönetiminde eczacıya düşen başlıca görevleri yorumlar. | 13, 16, 9 | A |
1.5. Akılcı ilaç kullanımı ilkelerini açıklar. | 16, 9 | A |
2.2. Hastalıkların tedavisine güncel yaklaşımları ifade eder. | 10, 13, 9 | A |
2.3. Geriatri, pediyatri, gebelik ve laktasyon gibi özel durumlarda ilaç tercihi ve ilaç kullanımı hakkında danışmanlık kaynaklarını tanır. | 10, 13, 38, 6, 9 | A |
3. Hastaya özgü ideal tedavi seçeneklerini anlatır. | 13, 16, 6, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 38: Bakım Planı, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Klinik Eczacılığa Giriş, Hasta Odaklı Kavramlar, Dünyada ve Türkiye'de Mevcut Durum | 1, 2, 3, 4 |
2 | Terapötik ilaç izlemi ve laboratuar sonuçların değerlendirlmesi | 1, 2, 3, 4 |
3 | Astım ve KOAH | 1, 2, 3, 4, 5 |
4 | Üst ve Alt Solunum Yolu İnfeksiyonları | 1, 2, 3, 4 |
5 | Peptik Ülser ve Reflu | 1, 2, 3, 4 |
6 | İshal ve Kabızlık | 1, 2, 3, 4 |
7 | Non Steroidal Anti-inflammatuvar ilaçlar, ağrı ve ateş | 1, 2, 3, 4 |
8 | Diyabet | 1, 2, 3, 4, 5 |
9 | Hipertansiyon | 1, 2, 3, 4, 5 |
10 | Böbrek Yetmezliği | 1, 2, 3, 4, 5 |
11 | Hiperlipidemi | 1, 2, 3, 4, 5 |
12 | Koroner arter hastalığı | 1, 2, 3, 4, 5 |
13 | Kalp yetmezliği | 1, 2, 3, 4, 5 |
14 | Venöz tromboembolizm | 1, 2, 3, 4, 5 |
Kaynak |
1.Her konu için ders notu çıktısı Kaynak kitaplar: 2. Dipiro JT (2020), Pharmacotherapy A Pathophysiologic Approach (11th ed.) McGraw Hill, US. 3. Wiffen P (2017) Oxford Handbook of Clinical Pharmacy (3rd ed.) Oxford Uni P 4. Whittleseas C (2019), Clinical Pharmacy and Therapeutics (6th ed.) Elsevier |
5. Güncel tedavi kılavuzları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar. | X | |||||
4 | PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. | X | |||||
5 | PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır. | X | |||||
7 | PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | X | |||||
8 | PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. | X | |||||
9 | PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | ||||||
10 | PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir. | X | |||||
12 | PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
13 | PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. | X | |||||
16 | PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır. | ||||||
17 | PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. | X | |||||
18 | PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır. | ||||||
19 | PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar. | ||||||
20 | PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 1 | 14 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 1 | 14 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 7 | 2 | 14 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 14 | 2 | 28 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 112 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(112/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KLİNİK ECZACILIK | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Büşra Nur ÇATTIK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Büşra Nur ÇATTIK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Klinik eczacılık ve hasta odaklı kavramları tanıtmak, klinik eczacının akılcı ilaç kullanımı ve hasta tedavisinin başarıya ulaşmasında üstlenebileceği rolleri akut ve kronik olgular üzerinden göstermektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Klinik Eczacılığa Giriş, Hasta Odaklı Kavramlar, Dünyada ve Türkiye'de Mevcut Durum,Terapötik ilaç izlemi ve laboratuar sonuçların değerlendirlmesi,Astım ve KOAH ,Üst ve Alt Solunum Yolu İnfeksiyonları ,Peptik Ülser ve Reflu,İshal ve Kabızlık ,Non Steroidal Anti-inflammatuvar ilaçlar, ağrı ve ateş ,Diyabet,Hipertansiyon ,Böbrek Yetmezliği ,Hiperlipidemi ,Koroner arter hastalığı,Kalp yetmezliği ,Venöz tromboembolizm; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Klinik eczacılık ve hasta odaklı eczacılık kavramlarını tanır | 16, 9 | A |
1.1. Klinik eczacılığı ve hasta odaklı diğer kavramları tanımlar. | 16, 9 | A |
1.2. Eczacının genel ve spesifik klinik rollerini açıklar | 16, 9 | A |
1.3. Klinik eczacılık, farmasötik bakım ve iyi eczacılık uygulamaları arasındaki ilişkiyi yorumlar. | 13, 9 | A |
1.4. Dokuz yıldızlı eczacı kavramını tanır. | 19, 9 | E |
2. Toplumda sıkça görülen bazı akut ve kronik hastalıkların tedavisinde eczacının rollerini tartışır | 13, 16, 4, 9 | |
2.1. Kronik ve akut hastalıkların yönetiminde eczacıya düşen başlıca görevleri yorumlar. | 13, 16, 9 | A |
1.5. Akılcı ilaç kullanımı ilkelerini açıklar. | 16, 9 | A |
2.2. Hastalıkların tedavisine güncel yaklaşımları ifade eder. | 10, 13, 9 | A |
2.3. Geriatri, pediyatri, gebelik ve laktasyon gibi özel durumlarda ilaç tercihi ve ilaç kullanımı hakkında danışmanlık kaynaklarını tanır. | 10, 13, 38, 6, 9 | A |
3. Hastaya özgü ideal tedavi seçeneklerini anlatır. | 13, 16, 6, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 38: Bakım Planı, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Klinik Eczacılığa Giriş, Hasta Odaklı Kavramlar, Dünyada ve Türkiye'de Mevcut Durum | 1, 2, 3, 4 |
2 | Terapötik ilaç izlemi ve laboratuar sonuçların değerlendirlmesi | 1, 2, 3, 4 |
3 | Astım ve KOAH | 1, 2, 3, 4, 5 |
4 | Üst ve Alt Solunum Yolu İnfeksiyonları | 1, 2, 3, 4 |
5 | Peptik Ülser ve Reflu | 1, 2, 3, 4 |
6 | İshal ve Kabızlık | 1, 2, 3, 4 |
7 | Non Steroidal Anti-inflammatuvar ilaçlar, ağrı ve ateş | 1, 2, 3, 4 |
8 | Diyabet | 1, 2, 3, 4, 5 |
9 | Hipertansiyon | 1, 2, 3, 4, 5 |
10 | Böbrek Yetmezliği | 1, 2, 3, 4, 5 |
11 | Hiperlipidemi | 1, 2, 3, 4, 5 |
12 | Koroner arter hastalığı | 1, 2, 3, 4, 5 |
13 | Kalp yetmezliği | 1, 2, 3, 4, 5 |
14 | Venöz tromboembolizm | 1, 2, 3, 4, 5 |
Kaynak |
1.Her konu için ders notu çıktısı Kaynak kitaplar: 2. Dipiro JT (2020), Pharmacotherapy A Pathophysiologic Approach (11th ed.) McGraw Hill, US. 3. Wiffen P (2017) Oxford Handbook of Clinical Pharmacy (3rd ed.) Oxford Uni P 4. Whittleseas C (2019), Clinical Pharmacy and Therapeutics (6th ed.) Elsevier |
5. Güncel tedavi kılavuzları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar. | X | |||||
4 | PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. | X | |||||
5 | PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır. | X | |||||
7 | PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | X | |||||
8 | PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. | X | |||||
9 | PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | ||||||
10 | PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir. | X | |||||
12 | PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
13 | PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. | X | |||||
16 | PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır. | ||||||
17 | PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. | X | |||||
18 | PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır. | ||||||
19 | PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar. | ||||||
20 | PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |