Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TIBBİ BİYOLOJİ VE GENETİK | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. İlyas ÖZÇİÇEK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. İlyas ÖZÇİÇEK, Doç.Dr. Nihal KARAKAŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hücre ve kalıtsal materyalin genel yapısı ve işlevleri konularında bilgilendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Hayatın temelleri, hücrenin makro molekülleri ve hücreye giriş,Hücre ve organelleri,Hücre zarından taşınma,DNA, kromozom ve genom,DNA replikasyonu ve tamir mekanizmaları,RNA ve protein sentezi,Gen ifadesinin kontrolü, Epigenetik ve Epigenom,Hücre iskeleti, hücrelerin tutunması ve ekstraselüler matriks,Lipit/protein sentezi ve hücre içi taşınımları,Sinyal iletimi,Hücre döngüsü, yaşlanması ve ölümü,Mendel genetiği ve Mendel dışı kalıtım,Sitogenetik,Kanser biyolojisi, kök hücreler ve immünobiyoloji; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.1. Hücrenin organelleri ve bunların işlevlerini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
1.3. Hücre tiplerinin özelliklerini açıklar ve birbirleriyle kıyaslar. | 10, 16, 9 | A |
1. Hücre tipleri, organeller ve genetik materyal ile ilgili kavramları tanımlayabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
1.2. Bu yapılarda meydana gelebilecek fonksiyon bozukluklarını tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
2. Genetik materyal ile ilgili temel kavramları tanımlayabilecek, bunların işlevlerini, olası hataları ve sonuçlarını tartışabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
2.1. Gen, kromozom, DNA ve RNA tanımlarını yapar, bu kavramların özelliklerini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
2.2. DNA’nın replikasyonunu, onarımını ve regülasyonunu açıklar, görevli molekülleri tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
2.3. RNA sentezini açıklar ve görevli molekülleri tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
2.4. Protein sentezi ve translasyonunu açıklar, görevli molekülleri tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
3. Hücre döngüsü ve hücre bölünmelerinin aşamalarını açıklayabilecek, bunları genotip ve fenotiple ilişkilendirebilecek ve kansere etkilerini tartışabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
3.1. Hücre döngüsünün aşamalarını ve mitoz-mayoz bölünmeleri açıklar. | 10, 16, 9 | A |
3.2. Kromozom anomalilerini sınıflandırır. | 10, 16, 9 | A |
3.3. Kanserle ilgili terimleri tanımlar ve kanserin oluşum mekanizmalarını yorumlar. | 10, 16, 9 | A |
4. Genetik teknolojisinin etiği hakkında bilgi verebilecek ve insan genom projesini tartışabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
4.1. Genetik biliminde kullanılan yöntemleri sayar. | 10, 16, 9 | A |
4.2. İnsan genom projesinin amacını açıklar, olumlu ve olumsuz yönlerini tartışır. | 10, 9 | A |
4.3. Genetik bilimi ve insan genom projesinin etiği hakkında yorum yapar. | 10, 16, 9 | A |
5. Vücuttaki sistemler arası ilişkileri değerlendirebilecektir. | 10, 16, 9 | A |
5.1. Sistemlerin yapılarını tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
5.2. Sistemlerin işleyişlerini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hayatın temelleri, hücrenin makro molekülleri ve hücreye giriş | 1, 2, 3, 4, 5 |
2 | Hücre ve organelleri | 1, 2, 3, 4, 5 |
3 | Hücre zarından taşınma | 1, 2, 3, 4, 5 |
4 | DNA, kromozom ve genom | 1, 2, 3, 4, 5 |
5 | DNA replikasyonu ve tamir mekanizmaları | 1, 2, 3, 4, 5 |
6 | RNA ve protein sentezi | 1, 2, 3, 4, 5 |
7 | Gen ifadesinin kontrolü, Epigenetik ve Epigenom | 1, 2, 3, 4, 5 |
8 | Hücre iskeleti, hücrelerin tutunması ve ekstraselüler matriks | 1, 2, 3, 4, 5 |
9 | Lipit/protein sentezi ve hücre içi taşınımları | 1, 2, 3, 4, 5 |
10 | Sinyal iletimi | 1, 2, 3, 4, 5 |
11 | Hücre döngüsü, yaşlanması ve ölümü | 1, 2, 3, 4, 5 |
12 | Mendel genetiği ve Mendel dışı kalıtım | 1, 2, 3, 4, 5 |
13 | Sitogenetik | 1, 2, 3, 4, 5 |
14 | Kanser biyolojisi, kök hücreler ve immünobiyoloji | 1, 2, 3, 4, 5 |
Kaynak |
1. Sakızlı M, Atabey N. (Eds.). Hücre Moleküler Yaklaşım, İzmir Tıp Kitabevi, İzmir 2006. 2. Alberts B, Bray A, Lewis J. Molecular Biology of Cell, Garland Publishing, Inc., New York 1989. |
3. Kiziroğlu İ. Genel Biyoloji, Desen Yayınları, Ankara. 4. Çarin M.N (ed). Tıbbi Biyoloji, Nobel Tıp Kitabevleri. 5. Başaran A. Tıbbi Biyoloji Ders Kitabı, Pelikan Yayıncılık, Ankara. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. | ||||||
3 | PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar. | ||||||
4 | PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. | ||||||
5 | PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar. | ||||||
6 | PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır. | ||||||
7 | PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | X | |||||
8 | PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. | ||||||
9 | PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | ||||||
10 | PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir. | X | |||||
12 | PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
13 | PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar. | ||||||
15 | PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. | ||||||
16 | PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır. | X | |||||
17 | PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. | ||||||
18 | PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır. | ||||||
19 | PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar. | ||||||
20 | PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | ||||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 5 | 70 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 40 | 40 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 182 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(182/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TIBBİ BİYOLOJİ VE GENETİK | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. İlyas ÖZÇİÇEK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. İlyas ÖZÇİÇEK, Doç.Dr. Nihal KARAKAŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hücre ve kalıtsal materyalin genel yapısı ve işlevleri konularında bilgilendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Hayatın temelleri, hücrenin makro molekülleri ve hücreye giriş,Hücre ve organelleri,Hücre zarından taşınma,DNA, kromozom ve genom,DNA replikasyonu ve tamir mekanizmaları,RNA ve protein sentezi,Gen ifadesinin kontrolü, Epigenetik ve Epigenom,Hücre iskeleti, hücrelerin tutunması ve ekstraselüler matriks,Lipit/protein sentezi ve hücre içi taşınımları,Sinyal iletimi,Hücre döngüsü, yaşlanması ve ölümü,Mendel genetiği ve Mendel dışı kalıtım,Sitogenetik,Kanser biyolojisi, kök hücreler ve immünobiyoloji; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.1. Hücrenin organelleri ve bunların işlevlerini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
1.3. Hücre tiplerinin özelliklerini açıklar ve birbirleriyle kıyaslar. | 10, 16, 9 | A |
1. Hücre tipleri, organeller ve genetik materyal ile ilgili kavramları tanımlayabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
1.2. Bu yapılarda meydana gelebilecek fonksiyon bozukluklarını tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
2. Genetik materyal ile ilgili temel kavramları tanımlayabilecek, bunların işlevlerini, olası hataları ve sonuçlarını tartışabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
2.1. Gen, kromozom, DNA ve RNA tanımlarını yapar, bu kavramların özelliklerini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
2.2. DNA’nın replikasyonunu, onarımını ve regülasyonunu açıklar, görevli molekülleri tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
2.3. RNA sentezini açıklar ve görevli molekülleri tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
2.4. Protein sentezi ve translasyonunu açıklar, görevli molekülleri tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
3. Hücre döngüsü ve hücre bölünmelerinin aşamalarını açıklayabilecek, bunları genotip ve fenotiple ilişkilendirebilecek ve kansere etkilerini tartışabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
3.1. Hücre döngüsünün aşamalarını ve mitoz-mayoz bölünmeleri açıklar. | 10, 16, 9 | A |
3.2. Kromozom anomalilerini sınıflandırır. | 10, 16, 9 | A |
3.3. Kanserle ilgili terimleri tanımlar ve kanserin oluşum mekanizmalarını yorumlar. | 10, 16, 9 | A |
4. Genetik teknolojisinin etiği hakkında bilgi verebilecek ve insan genom projesini tartışabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
4.1. Genetik biliminde kullanılan yöntemleri sayar. | 10, 16, 9 | A |
4.2. İnsan genom projesinin amacını açıklar, olumlu ve olumsuz yönlerini tartışır. | 10, 9 | A |
4.3. Genetik bilimi ve insan genom projesinin etiği hakkında yorum yapar. | 10, 16, 9 | A |
5. Vücuttaki sistemler arası ilişkileri değerlendirebilecektir. | 10, 16, 9 | A |
5.1. Sistemlerin yapılarını tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
5.2. Sistemlerin işleyişlerini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hayatın temelleri, hücrenin makro molekülleri ve hücreye giriş | 1, 2, 3, 4, 5 |
2 | Hücre ve organelleri | 1, 2, 3, 4, 5 |
3 | Hücre zarından taşınma | 1, 2, 3, 4, 5 |
4 | DNA, kromozom ve genom | 1, 2, 3, 4, 5 |
5 | DNA replikasyonu ve tamir mekanizmaları | 1, 2, 3, 4, 5 |
6 | RNA ve protein sentezi | 1, 2, 3, 4, 5 |
7 | Gen ifadesinin kontrolü, Epigenetik ve Epigenom | 1, 2, 3, 4, 5 |
8 | Hücre iskeleti, hücrelerin tutunması ve ekstraselüler matriks | 1, 2, 3, 4, 5 |
9 | Lipit/protein sentezi ve hücre içi taşınımları | 1, 2, 3, 4, 5 |
10 | Sinyal iletimi | 1, 2, 3, 4, 5 |
11 | Hücre döngüsü, yaşlanması ve ölümü | 1, 2, 3, 4, 5 |
12 | Mendel genetiği ve Mendel dışı kalıtım | 1, 2, 3, 4, 5 |
13 | Sitogenetik | 1, 2, 3, 4, 5 |
14 | Kanser biyolojisi, kök hücreler ve immünobiyoloji | 1, 2, 3, 4, 5 |
Kaynak |
1. Sakızlı M, Atabey N. (Eds.). Hücre Moleküler Yaklaşım, İzmir Tıp Kitabevi, İzmir 2006. 2. Alberts B, Bray A, Lewis J. Molecular Biology of Cell, Garland Publishing, Inc., New York 1989. |
3. Kiziroğlu İ. Genel Biyoloji, Desen Yayınları, Ankara. 4. Çarin M.N (ed). Tıbbi Biyoloji, Nobel Tıp Kitabevleri. 5. Başaran A. Tıbbi Biyoloji Ders Kitabı, Pelikan Yayıncılık, Ankara. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. | ||||||
3 | PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar. | ||||||
4 | PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. | ||||||
5 | PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar. | ||||||
6 | PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır. | ||||||
7 | PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | X | |||||
8 | PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. | ||||||
9 | PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | ||||||
10 | PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir. | X | |||||
12 | PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
13 | PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar. | ||||||
15 | PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. | ||||||
16 | PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır. | X | |||||
17 | PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. | ||||||
18 | PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır. | ||||||
19 | PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar. | ||||||
20 | PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | ||||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |