Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PATOLOJİ | - | Senelik | 9+0 | - | 1 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul Dersi |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Sergülen DERVİŞOĞLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Sergülen DERVİŞOĞLU, Dr.Öğr.Üye. Elif KUZUCULAR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı diş hekimliği öğrencilerinin patoloji ile ilgili temel bilgileri edinmeleri, konularla ilgili temel kavramları, hastalıkların etiyolojisini ve gelişme mekanizmasını öğrenmeleri ve patolojinin kullandığı temel yöntemleri öğrenip, patoloji laboratuvarının işleyişi konusunda hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. Diş hekimliği öğrencilerinin, hücre, doku hasarı ve onarım mekanizmalarını ve kliniğini, inflamasyonu ; patogenezi ve klinik sonuçlarını tanımlayarak ; bilgiyi rutinde kullanabilmelerini sağlayacak temel kavramları aktarmak, yara onarımı ve iyileşme tiplerini kavramalarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Patolojiye giriş, Patoloji nedir ne yapar? Hücre zedelenmesi ve mekanizmaları,Hücresel adaptasyon bozuklukları,Hücre içi birikimler ,Hücre ölümü/ nekroz/ apoptoz,İltihap tanımı, tipleri, patogenez ve belirtileri ,Akut-kronik iltihap,Onarım ve yara iyileşmesi ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
9,İltihap mekanizmasını bilir | 10, 16, 9 | A |
1. patolojinin temel prensiplerini açıklar | 10, 16, 9 | A |
2. hücre yaşam siklusunu açıklar | 10, 16, 9 | A |
3. hücre ölümünü bilir | 10, 16, 9 | A |
4. iltihabın klinikopatolojik bulgularını bilir | 10, 16, 9 | A |
5. onarım tiplerini ve basamaklarını mekanizması ile birlikte bilir | 10, 16, 9 | A |
6. Patolojinin hastalık tanısındaki işlevini kavrar | 10, 16, 9 | A |
7. İltihap tiplerini bilir | 10, 16, 9 | A |
8. hücresel adaptasyon çeşitlerini bilir | 10, 16, 9 | A |
10. nekroz çeşitlerini kavrar ve alt tiplerini sayar | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Patolojiye giriş, Patoloji nedir ne yapar? Hücre zedelenmesi ve mekanizmaları | |
2 | Hücresel adaptasyon bozuklukları | - |
3 | Hücre içi birikimler | |
4 | Hücre ölümü/ nekroz/ apoptoz | |
5 | İltihap tanımı, tipleri, patogenez ve belirtileri | |
6 | Akut-kronik iltihap | |
7 | Onarım ve yara iyileşmesi |
Kaynak |
Temel Patoloji Prof. Dr. Gamze Mocan KUZEY, Robbins Temel Patoloji 2019 ders notları, web/internet siteleri power point sunum öğrencilere verilecektir |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1.Diş hekimliği alanında kullanılan uygulama araç-gereçlerini, en güncel bilgileri içeren literatürü ve diğer kaynakları izleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Diş hekimliği alanında elde ettiği bilgilerin kaynağını, doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirebilme bilgisine sahiptir. Bu bilgileri sağlık alanındaki tüm disiplinlerin bilgileri ile bütünleştirir, analiz eder ve mesleki uygulamalarında kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış bir veriyi yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir ve hastalara en ideal tedavi uygulamasını yapar. | X | |||||
4 | PY-4. Diş hekimliği alanındaki bilgilerini diğer sağlık disiplinlerinin bilgileri ile bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturarak birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar. | ||||||
5 | PY-5. Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde aktarır, sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | ||||||
6 | PY-6. İleri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak diş hekimliği alanı ile ilgili bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | ||||||
7 | PY-7.Diş hekimliği alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi ya da bireysel olarak sorumluluk alır. | ||||||
8 | PY-8. Diş hekimliği alanındaki sorunların çözümünde liderlik görevini üstlenir, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci inceleyerek değerlendirir. | ||||||
9 | PY-9. Diş hekimliği alanındaki öğrenme gereksinimlerini ve hedeflerini belirler, kaynaklara etkin ve hızlı bir şekilde ulaşarak öğrenmesini yönlendirir. Gelişime açıktır, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve bu davranışını meslek hayatı boyunca devam ettirir. | ||||||
10 | PY-10. Diş hekimliği alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, onların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler ve kendi düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilere aktarır. | ||||||
11 | PY-11.Diş hekimliği alanındaki bilgilerini meslektaşları, hasta ve hasta yakınları ile her bireye özgü olarak eleştirel bir bakış açısı ile inceler ve geliştirir. | ||||||
12 | PY-12.Diş hekimliği alanındaki uluslararası yayınları ve toplantıları takip ederek mesleki gelişimini sürdürecek ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kuracak düzeyde yabancı dil (İngilizce) bilir. | ||||||
13 | PY-13 .Diş hekimliği alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
14 | PY-14. Diş hekimliği mesleğini icra ederken hasta verilerinin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması safhalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı davranır ve bu değerleri öğretir. | ||||||
15 | PY-15. Diş hekimliği ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir, uygular ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | ||||||
16 | PY-16.Diş hekimliği alanında özümsediği bilgileri, birey ve topluma dair ağız ve diş sağlığı problemlerinin çözümünde disiplinler arası çalışmalarda kullanır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 16 | 1 | 16 | |||
Ders Saati | 16 | 1 | 16 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 32 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(32/30) | 1 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PATOLOJİ | - | Senelik | 9+0 | - | 1 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul Dersi |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Sergülen DERVİŞOĞLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Sergülen DERVİŞOĞLU, Dr.Öğr.Üye. Elif KUZUCULAR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı diş hekimliği öğrencilerinin patoloji ile ilgili temel bilgileri edinmeleri, konularla ilgili temel kavramları, hastalıkların etiyolojisini ve gelişme mekanizmasını öğrenmeleri ve patolojinin kullandığı temel yöntemleri öğrenip, patoloji laboratuvarının işleyişi konusunda hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. Diş hekimliği öğrencilerinin, hücre, doku hasarı ve onarım mekanizmalarını ve kliniğini, inflamasyonu ; patogenezi ve klinik sonuçlarını tanımlayarak ; bilgiyi rutinde kullanabilmelerini sağlayacak temel kavramları aktarmak, yara onarımı ve iyileşme tiplerini kavramalarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Patolojiye giriş, Patoloji nedir ne yapar? Hücre zedelenmesi ve mekanizmaları,Hücresel adaptasyon bozuklukları,Hücre içi birikimler ,Hücre ölümü/ nekroz/ apoptoz,İltihap tanımı, tipleri, patogenez ve belirtileri ,Akut-kronik iltihap,Onarım ve yara iyileşmesi ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
9,İltihap mekanizmasını bilir | 10, 16, 9 | A |
1. patolojinin temel prensiplerini açıklar | 10, 16, 9 | A |
2. hücre yaşam siklusunu açıklar | 10, 16, 9 | A |
3. hücre ölümünü bilir | 10, 16, 9 | A |
4. iltihabın klinikopatolojik bulgularını bilir | 10, 16, 9 | A |
5. onarım tiplerini ve basamaklarını mekanizması ile birlikte bilir | 10, 16, 9 | A |
6. Patolojinin hastalık tanısındaki işlevini kavrar | 10, 16, 9 | A |
7. İltihap tiplerini bilir | 10, 16, 9 | A |
8. hücresel adaptasyon çeşitlerini bilir | 10, 16, 9 | A |
10. nekroz çeşitlerini kavrar ve alt tiplerini sayar | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Patolojiye giriş, Patoloji nedir ne yapar? Hücre zedelenmesi ve mekanizmaları | |
2 | Hücresel adaptasyon bozuklukları | - |
3 | Hücre içi birikimler | |
4 | Hücre ölümü/ nekroz/ apoptoz | |
5 | İltihap tanımı, tipleri, patogenez ve belirtileri | |
6 | Akut-kronik iltihap | |
7 | Onarım ve yara iyileşmesi |
Kaynak |
Temel Patoloji Prof. Dr. Gamze Mocan KUZEY, Robbins Temel Patoloji 2019 ders notları, web/internet siteleri power point sunum öğrencilere verilecektir |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1.Diş hekimliği alanında kullanılan uygulama araç-gereçlerini, en güncel bilgileri içeren literatürü ve diğer kaynakları izleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Diş hekimliği alanında elde ettiği bilgilerin kaynağını, doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirebilme bilgisine sahiptir. Bu bilgileri sağlık alanındaki tüm disiplinlerin bilgileri ile bütünleştirir, analiz eder ve mesleki uygulamalarında kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış bir veriyi yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir ve hastalara en ideal tedavi uygulamasını yapar. | X | |||||
4 | PY-4. Diş hekimliği alanındaki bilgilerini diğer sağlık disiplinlerinin bilgileri ile bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturarak birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar. | ||||||
5 | PY-5. Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde aktarır, sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | ||||||
6 | PY-6. İleri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak diş hekimliği alanı ile ilgili bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | ||||||
7 | PY-7.Diş hekimliği alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi ya da bireysel olarak sorumluluk alır. | ||||||
8 | PY-8. Diş hekimliği alanındaki sorunların çözümünde liderlik görevini üstlenir, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci inceleyerek değerlendirir. | ||||||
9 | PY-9. Diş hekimliği alanındaki öğrenme gereksinimlerini ve hedeflerini belirler, kaynaklara etkin ve hızlı bir şekilde ulaşarak öğrenmesini yönlendirir. Gelişime açıktır, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve bu davranışını meslek hayatı boyunca devam ettirir. | ||||||
10 | PY-10. Diş hekimliği alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, onların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler ve kendi düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilere aktarır. | ||||||
11 | PY-11.Diş hekimliği alanındaki bilgilerini meslektaşları, hasta ve hasta yakınları ile her bireye özgü olarak eleştirel bir bakış açısı ile inceler ve geliştirir. | ||||||
12 | PY-12.Diş hekimliği alanındaki uluslararası yayınları ve toplantıları takip ederek mesleki gelişimini sürdürecek ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kuracak düzeyde yabancı dil (İngilizce) bilir. | ||||||
13 | PY-13 .Diş hekimliği alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
14 | PY-14. Diş hekimliği mesleğini icra ederken hasta verilerinin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması safhalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı davranır ve bu değerleri öğretir. | ||||||
15 | PY-15. Diş hekimliği ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir, uygular ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | ||||||
16 | PY-16.Diş hekimliği alanında özümsediği bilgileri, birey ve topluma dair ağız ve diş sağlığı problemlerinin çözümünde disiplinler arası çalışmalarda kullanır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |