Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ÇOCUK VE GENÇLERDE AKRAN ZORB. VE ÖNLENMESİ-Güz Dönemi3+037
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Ferah ÇEKİCİ
Dersi VerenlerProf.Dr. Tuncay AYAS
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıAkran zorbalığının tanımı ve kapsamı, saldırganlık kuramları, akran zorbalığı ve şiddetin psikososyal yapıları hakkında bilgileri öğrenmek ve önlemler almak
Dersin İçeriğiBu ders; Saldırganlığın Tanımı ve Kapsamı,Saldırganlık Kuramları,Saldırganlık ve Şiddetin Psikososyal Yapıları,Zorbalığın Nedenleri,Okullarda yaşanan zorbalık olayları,Zorba ve mağdur öğrencinin özellikleri,Sanal zorbalık ,Akran zorbalığının etkileri,Akran zorbalığında okul faktörü,Ailenin akran zorbalığına etkisi,Akran zorbalığını önlemede ailenin ve okulun rolü,Akran Zorbalığını Önlemeye Yönelik Yapılacak Çalışmalar,Sanal zorbalığı önlemeye yönelik yapılacak çalışmalar,Zorbalığı Önlemeye Yönelik Çalışmalar: Araştırmaların İncelenmesi ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Saldırganlığın tanımı ve kapsamını aktarır. 2. Geleneksel ve sanal zorbalığın ne olduğunu bilir 3. Okullardaki zorbalık olaylarının farkına varır 4. Akran zorbalık olaylarını önlemek için neler yapılması gerektiğini bilir 10, 16, 6, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Saldırganlığın Tanımı ve KapsamıAyas, T. (2020). Şahin, M., & Akbaba, S. (2018).
2Saldırganlık KuramlarıAyas, T. (2020). Şahin, M., & Akbaba, S. (2018).
3Saldırganlık ve Şiddetin Psikososyal YapılarıAyas, T. (2020). Şahin, M., & Akbaba, S. (2018).
4Zorbalığın NedenleriAyas, T. (2020). Şahin, M., & Akbaba, S. (2018).
5Okullarda yaşanan zorbalık olaylarıAyas, T. (2020). Şahin, M., & Akbaba, S. (2018).
6Zorba ve mağdur öğrencinin özellikleriAyas, T. (2020). Şahin, M., & Akbaba, S. (2018).
7Sanal zorbalık Ayas, T. (2020). Şahin, M., & Akbaba, S. (2018).
8Akran zorbalığının etkileriAyas, T. (2020). Şahin, M., & Akbaba, S. (2018).
9Akran zorbalığında okul faktörüAyas, T. (2020). Şahin, M., & Akbaba, S. (2018).
10Ailenin akran zorbalığına etkisiAyas, T. (2020). Şahin, M., & Akbaba, S. (2018).
11Akran zorbalığını önlemede ailenin ve okulun rolüAyas, T. (2020). Şahin, M., & Akbaba, S. (2018).
12Akran Zorbalığını Önlemeye Yönelik Yapılacak ÇalışmalarAyas, T. (2020). Şahin, M., & Akbaba, S. (2018).
13Sanal zorbalığı önlemeye yönelik yapılacak çalışmalarAyas, T. (2020). Şahin, M., & Akbaba, S. (2018).
14Zorbalığı Önlemeye Yönelik Çalışmalar: Araştırmaların İncelenmesi Ayas, T. (2020). Şahin, M., & Akbaba, S. (2018).
Kaynak
Ayas, T. (2020). Okullarda Zorbalığı Önlemek. Ankara: VizeTek Yayıncılık. Şahin, M., & Akbaba, S. (2018). Okulda ve Sanal Ortamda Zorbalık ve Empati. Nobel Akademi Yayıncılık. Ayas, T. Okullarda Yaygın Sorun Olan Zorbalığı Önlemek, Maya Akademi, Ankara,2010 Portakal, H,. Çocuk Eğitiminde Özgürlük Ve Saldırganlık, Altın Kitaplar Yayınevi, İstanbul, 1994. Portakal, H,. Eğitimde Özgürlük Ve Saldırganlık, Cem Yayınevi, İstanbul, 1999. Stein, A,. Çev: Polat N,. Saldırgan Çocuk, Papirüs Yayınevi, İstanbul, 1997

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder.
X
2
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar.
X
3
Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar.
X
4
Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular.
X
5
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür.
X
6
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir.
X
7
Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir.
X
8
Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı16060
Genel Sınav ve Hazırlığı1100100
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)202
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(202/30)7
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ÇOCUK VE GENÇLERDE AKRAN ZORB. VE ÖNLENMESİ-Güz Dönemi3+037
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Ferah ÇEKİCİ
Dersi VerenlerProf.Dr. Tuncay AYAS
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıAkran zorbalığının tanımı ve kapsamı, saldırganlık kuramları, akran zorbalığı ve şiddetin psikososyal yapıları hakkında bilgileri öğrenmek ve önlemler almak
Dersin İçeriğiBu ders; Saldırganlığın Tanımı ve Kapsamı,Saldırganlık Kuramları,Saldırganlık ve Şiddetin Psikososyal Yapıları,Zorbalığın Nedenleri,Okullarda yaşanan zorbalık olayları,Zorba ve mağdur öğrencinin özellikleri,Sanal zorbalık ,Akran zorbalığının etkileri,Akran zorbalığında okul faktörü,Ailenin akran zorbalığına etkisi,Akran zorbalığını önlemede ailenin ve okulun rolü,Akran Zorbalığını Önlemeye Yönelik Yapılacak Çalışmalar,Sanal zorbalığı önlemeye yönelik yapılacak çalışmalar,Zorbalığı Önlemeye Yönelik Çalışmalar: Araştırmaların İncelenmesi ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Saldırganlığın tanımı ve kapsamını aktarır. 2. Geleneksel ve sanal zorbalığın ne olduğunu bilir 3. Okullardaki zorbalık olaylarının farkına varır 4. Akran zorbalık olaylarını önlemek için neler yapılması gerektiğini bilir 10, 16, 6, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Saldırganlığın Tanımı ve KapsamıAyas, T. (2020). Şahin, M., & Akbaba, S. (2018).
2Saldırganlık KuramlarıAyas, T. (2020). Şahin, M., & Akbaba, S. (2018).
3Saldırganlık ve Şiddetin Psikososyal YapılarıAyas, T. (2020). Şahin, M., & Akbaba, S. (2018).
4Zorbalığın NedenleriAyas, T. (2020). Şahin, M., & Akbaba, S. (2018).
5Okullarda yaşanan zorbalık olaylarıAyas, T. (2020). Şahin, M., & Akbaba, S. (2018).
6Zorba ve mağdur öğrencinin özellikleriAyas, T. (2020). Şahin, M., & Akbaba, S. (2018).
7Sanal zorbalık Ayas, T. (2020). Şahin, M., & Akbaba, S. (2018).
8Akran zorbalığının etkileriAyas, T. (2020). Şahin, M., & Akbaba, S. (2018).
9Akran zorbalığında okul faktörüAyas, T. (2020). Şahin, M., & Akbaba, S. (2018).
10Ailenin akran zorbalığına etkisiAyas, T. (2020). Şahin, M., & Akbaba, S. (2018).
11Akran zorbalığını önlemede ailenin ve okulun rolüAyas, T. (2020). Şahin, M., & Akbaba, S. (2018).
12Akran Zorbalığını Önlemeye Yönelik Yapılacak ÇalışmalarAyas, T. (2020). Şahin, M., & Akbaba, S. (2018).
13Sanal zorbalığı önlemeye yönelik yapılacak çalışmalarAyas, T. (2020). Şahin, M., & Akbaba, S. (2018).
14Zorbalığı Önlemeye Yönelik Çalışmalar: Araştırmaların İncelenmesi Ayas, T. (2020). Şahin, M., & Akbaba, S. (2018).
Kaynak
Ayas, T. (2020). Okullarda Zorbalığı Önlemek. Ankara: VizeTek Yayıncılık. Şahin, M., & Akbaba, S. (2018). Okulda ve Sanal Ortamda Zorbalık ve Empati. Nobel Akademi Yayıncılık. Ayas, T. Okullarda Yaygın Sorun Olan Zorbalığı Önlemek, Maya Akademi, Ankara,2010 Portakal, H,. Çocuk Eğitiminde Özgürlük Ve Saldırganlık, Altın Kitaplar Yayınevi, İstanbul, 1994. Portakal, H,. Eğitimde Özgürlük Ve Saldırganlık, Cem Yayınevi, İstanbul, 1999. Stein, A,. Çev: Polat N,. Saldırgan Çocuk, Papirüs Yayınevi, İstanbul, 1997

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder.
X
2
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar.
X
3
Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar.
X
4
Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular.
X
5
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür.
X
6
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir.
X
7
Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir.
X
8
Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 31/01/2023 - 14:45Son Güncelleme Tarihi: 31/01/2023 - 14:46