Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYAL BİLİMLER İÇİN ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. İhsan EKEN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. İhsan EKEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Araştırmanın amacı ve tasarımı, metodolojisi ve tekniği, biçimi ve sunumu ile sık kullanılan istatistiksel yöntemlerle, veri yönetimi ve analizleri kullanarak öğrencinin araştırma yapmasını amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilimsel Yöntem ve Araştırma Temel Kavramlar,Bilimsel Araştırma Türleri,Problemi Tanımlama,Varsayımlar, Sınırlılıklar,Örneklem, Evren, Sınırlılıklar ve Uygulamaları,Verilerin Toplanması-Güvenilirlik, Geçerlilik,Verilerin Toplanması-Anket, Gözlem, Mülakat,İstatistiki teknikler,Tek değişkenli ve iki değişkenli istatistikler,Veri taramaları,Çoklu regrasyon,İçerik analizi ve sayısallaştırma,Araştırma Raporu Hazırlama,Araştırma Raporu Hazırlama; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İstatistiki modelleri tanımlar | A, E | |
Araştırma raporu hazırlar. | E | |
Nitel ve nicel yöntemleri uygulamalarla gösterir. | A, E | |
Veri toplama yöntemlerini gösterir | E | |
Bilimsel bilgiyi kullanır. | A, E | |
Bilimsel araştırma ile ilgili temel kavramları açıklar. | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilimsel Yöntem ve Araştırma Temel Kavramlar | Programın sayfasında verilen okuma listesi kontrol edilir |
2 | Bilimsel Araştırma Türleri | Gürbüz S., Şahin F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. |
3 | Problemi Tanımlama | Gürbüz S., Şahin F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri |
4 | Varsayımlar, Sınırlılıklar | Gürbüz S., Şahin F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri |
5 | Örneklem, Evren, Sınırlılıklar ve Uygulamaları | Gürbüz S., Şahin F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. |
6 | Verilerin Toplanması-Güvenilirlik, Geçerlilik | Gürbüz S., Şahin F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. |
7 | Verilerin Toplanması-Anket, Gözlem, Mülakat | Gürbüz S., Şahin F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. |
8 | İstatistiki teknikler | TABACHNİCK G. L., FİDELL L. S. (2020) Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı |
9 | Tek değişkenli ve iki değişkenli istatistikler | TABACHNİCK G. L., FİDELL L. S. (2020) Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı |
10 | Veri taramaları | TABACHNİCK G. L., FİDELL L. S. (2020) Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı |
11 | Çoklu regrasyon | TABACHNİCK G. L., FİDELL L. S. (2020) Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı |
12 | İçerik analizi ve sayısallaştırma | https://www.youtube.com/@Buracademy |
13 | Araştırma Raporu Hazırlama | Sayım F. (2021) Sosyal bilimlerde araştırma ve tez yazım yöntemleri |
14 | Araştırma Raporu Hazırlama | Sayım F. (2021) Sosyal bilimlerde araştırma ve tez yazım yöntemleri |
Kaynak |
Gürbüz, S. Şahin, D (2018)Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri, seçkin, 5. baskı Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı / Barbara G. Tabachnick; yazar: Linda S. Fidell ; çeviri editörü: Mustafa Baloğlu, 2020 Sayım F. (2021) Sosyal bilimlerde araştırma ve tez yazım yöntemleri, seçkin, İstanbul Bilimsel Arş ve Yazma Teknikleri, Suat Cereci, Alfa Yay. Araştırma Yöntem ve Teknikleri, Rauf Arıkan, Nobel Yay.. Neuman, W. L. (2016). Social Research Methods: Qualitative and Quantitative Approaches. Pearson. Bryman, A. (2016). Social Research Methods. Oxford University Press. Creswell, J. W. (2013). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Sage Publications. Babbie, E. R. (2016). The Practice of Social Research. Cengage Learning. Yin, R. K. (2017). Case Study Research and Applications: Design and Methods. Sage Publications. Maxwell, J. A. (2012). Qualitative Research Design: An Interactive Approach. Sage Publications. Seale, C. (2012). Researching Society and Culture. Sage Publications. Vogt, W. P., Gardner, D. C., & Haeffele, L. M. (2017). When to Use What Research Design. Guilford Press. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya tarihi, haber yazma teknikleri, haber türleri, uygulamalı gazetecilik gibi alanlarda ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
2 | Farklı iletişim ortamlarının özelliklerine uygun içerik üretimi sürecini bilir. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili kuram, yöntem, strateji ve tekniklere ilişkin bilgiye sahiptir. | X | |||||
4 | Medyanın kişiler ve toplumun düşünce, davranış ve değerleri üzerinde etkisinin bilincindedir. | ||||||
5 | Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | X | |||||
6 | Eleştirel düşünme, analiz ve sentez yapma becerisi geliştirir. | X | |||||
7 | Alanıyla ilgili yeni yöntem ve teknolojileri takip eder ve kullanır. | X | |||||
8 | Edindiği bilgilerle özgün bir medya içerik üretimi gerçekleştirme becerisi geliştirir. | ||||||
9 | Alanıyla ilgili görsel ve işitsel verileri ve yazınsal metinleri eleştirel yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
10 | Alanındaki sorunları saptar, bu sorunları çözmek için veri toplar, analiz eder; yorumlar ve çözüm önerileri sunar. | ||||||
11 | İçerik üretimi sürecinde demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | ||||||
12 | Alanı ile ilgili bireysel ya da grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi yerine getirir ya da bağımsız olarak yürütür. | ||||||
13 | Birey ve ekip üyesi olarak mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | ||||||
14 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | ||||||
15 | Alanındaki sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | ||||||
16 | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek paydaşlarıyla değerlendirir. | X | |||||
17 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | ||||||
18 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
19 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 1 | 14 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 50 | 100 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 50 | 100 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 234 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(234/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYAL BİLİMLER İÇİN ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. İhsan EKEN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. İhsan EKEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Araştırmanın amacı ve tasarımı, metodolojisi ve tekniği, biçimi ve sunumu ile sık kullanılan istatistiksel yöntemlerle, veri yönetimi ve analizleri kullanarak öğrencinin araştırma yapmasını amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilimsel Yöntem ve Araştırma Temel Kavramlar,Bilimsel Araştırma Türleri,Problemi Tanımlama,Varsayımlar, Sınırlılıklar,Örneklem, Evren, Sınırlılıklar ve Uygulamaları,Verilerin Toplanması-Güvenilirlik, Geçerlilik,Verilerin Toplanması-Anket, Gözlem, Mülakat,İstatistiki teknikler,Tek değişkenli ve iki değişkenli istatistikler,Veri taramaları,Çoklu regrasyon,İçerik analizi ve sayısallaştırma,Araştırma Raporu Hazırlama,Araştırma Raporu Hazırlama; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İstatistiki modelleri tanımlar | A, E | |
Araştırma raporu hazırlar. | E | |
Nitel ve nicel yöntemleri uygulamalarla gösterir. | A, E | |
Veri toplama yöntemlerini gösterir | E | |
Bilimsel bilgiyi kullanır. | A, E | |
Bilimsel araştırma ile ilgili temel kavramları açıklar. | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilimsel Yöntem ve Araştırma Temel Kavramlar | Programın sayfasında verilen okuma listesi kontrol edilir |
2 | Bilimsel Araştırma Türleri | Gürbüz S., Şahin F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. |
3 | Problemi Tanımlama | Gürbüz S., Şahin F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri |
4 | Varsayımlar, Sınırlılıklar | Gürbüz S., Şahin F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri |
5 | Örneklem, Evren, Sınırlılıklar ve Uygulamaları | Gürbüz S., Şahin F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. |
6 | Verilerin Toplanması-Güvenilirlik, Geçerlilik | Gürbüz S., Şahin F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. |
7 | Verilerin Toplanması-Anket, Gözlem, Mülakat | Gürbüz S., Şahin F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. |
8 | İstatistiki teknikler | TABACHNİCK G. L., FİDELL L. S. (2020) Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı |
9 | Tek değişkenli ve iki değişkenli istatistikler | TABACHNİCK G. L., FİDELL L. S. (2020) Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı |
10 | Veri taramaları | TABACHNİCK G. L., FİDELL L. S. (2020) Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı |
11 | Çoklu regrasyon | TABACHNİCK G. L., FİDELL L. S. (2020) Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı |
12 | İçerik analizi ve sayısallaştırma | https://www.youtube.com/@Buracademy |
13 | Araştırma Raporu Hazırlama | Sayım F. (2021) Sosyal bilimlerde araştırma ve tez yazım yöntemleri |
14 | Araştırma Raporu Hazırlama | Sayım F. (2021) Sosyal bilimlerde araştırma ve tez yazım yöntemleri |
Kaynak |
Gürbüz, S. Şahin, D (2018)Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri, seçkin, 5. baskı Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı / Barbara G. Tabachnick; yazar: Linda S. Fidell ; çeviri editörü: Mustafa Baloğlu, 2020 Sayım F. (2021) Sosyal bilimlerde araştırma ve tez yazım yöntemleri, seçkin, İstanbul Bilimsel Arş ve Yazma Teknikleri, Suat Cereci, Alfa Yay. Araştırma Yöntem ve Teknikleri, Rauf Arıkan, Nobel Yay.. Neuman, W. L. (2016). Social Research Methods: Qualitative and Quantitative Approaches. Pearson. Bryman, A. (2016). Social Research Methods. Oxford University Press. Creswell, J. W. (2013). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Sage Publications. Babbie, E. R. (2016). The Practice of Social Research. Cengage Learning. Yin, R. K. (2017). Case Study Research and Applications: Design and Methods. Sage Publications. Maxwell, J. A. (2012). Qualitative Research Design: An Interactive Approach. Sage Publications. Seale, C. (2012). Researching Society and Culture. Sage Publications. Vogt, W. P., Gardner, D. C., & Haeffele, L. M. (2017). When to Use What Research Design. Guilford Press. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya tarihi, haber yazma teknikleri, haber türleri, uygulamalı gazetecilik gibi alanlarda ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
2 | Farklı iletişim ortamlarının özelliklerine uygun içerik üretimi sürecini bilir. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili kuram, yöntem, strateji ve tekniklere ilişkin bilgiye sahiptir. | X | |||||
4 | Medyanın kişiler ve toplumun düşünce, davranış ve değerleri üzerinde etkisinin bilincindedir. | ||||||
5 | Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | X | |||||
6 | Eleştirel düşünme, analiz ve sentez yapma becerisi geliştirir. | X | |||||
7 | Alanıyla ilgili yeni yöntem ve teknolojileri takip eder ve kullanır. | X | |||||
8 | Edindiği bilgilerle özgün bir medya içerik üretimi gerçekleştirme becerisi geliştirir. | ||||||
9 | Alanıyla ilgili görsel ve işitsel verileri ve yazınsal metinleri eleştirel yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
10 | Alanındaki sorunları saptar, bu sorunları çözmek için veri toplar, analiz eder; yorumlar ve çözüm önerileri sunar. | ||||||
11 | İçerik üretimi sürecinde demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | ||||||
12 | Alanı ile ilgili bireysel ya da grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi yerine getirir ya da bağımsız olarak yürütür. | ||||||
13 | Birey ve ekip üyesi olarak mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | ||||||
14 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | ||||||
15 | Alanındaki sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | ||||||
16 | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek paydaşlarıyla değerlendirir. | X | |||||
17 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | ||||||
18 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
19 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |