Bu derste kişilerarası ilişkilerde temel bir role sahip olan çeşitli konuların incelenmesi ve böylece ilişki dinamiklerine dair derinlemesine bilgi sağlanması amaçlanmaktadır. Bu konular arasında bağlanma, sosyo-duygusal beceriler (örneğin, empati, duygu düzenleme, mentalizasyon), oyunsallık, cinsellik, çatışma ve şiddet, ilişkilerin sonlandırılması yer almaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Bağlanma Kuramı – Bakımveren ile Bağlanma ,Bağlanma Kuramı – Bakımveren ile Bağlanma ,Bağlanma Kuramı – Gelişimsel Bakış ,Bağlanma Kuramı – Romantik İlişkiler ,Güvenli Üs Olarak Terapist ,Empati ve Şefkat ,Duygu Düzenleme Becerileri ,Mentalizasyon ve Zihinselleştirilmiş Duygulanım ,Mentalizasyon ve Zihinselleştirilmiş Duygulanım,Oyunsallık ,Cinsellik ,Çatışma ve Şiddet ,İlişkilerin Sonlandırılması,Film Analizi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Bağlanma Kuramının yakın ilişkilerdeki önemini açıklar.
10, 16, 19, 9
E
Yakın ilişkilerde rol oynayan empati kavramının önemini değerlendirir.
16, 19, 9
E
Yakın ilişkilerde duygu düzenlemenin rolünü tartışır.
16, 19, 9
E
Oyunsallığın yakın ilişkilerdeki rolünü değerlendirir.
16, 19, 9
E
İlişkilerin sonlanmasına yol açan temel faktörleri özetler.
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Bağlanma Kuramı – Bakımveren ile Bağlanma
K1 – Bölüm 1 ve 2
2
Bağlanma Kuramı – Bakımveren ile Bağlanma
K1 – Bölüm 1 ve 2
3
Bağlanma Kuramı – Gelişimsel Bakış
K1 – Bölüm 3
4
Bağlanma Kuramı – Romantik İlişkiler
K1 – Bölüm 5
5
Güvenli Üs Olarak Terapist
K2 – Bölüm 3
6
Empati ve Şefkat
K1 – Bölüm 6
7
Duygu Düzenleme Becerileri
Gross, J. J. (1998)
8
Mentalizasyon ve Zihinselleştirilmiş Duygulanım
K3- Bölüm 1
9
Mentalizasyon ve Zihinselleştirilmiş Duygulanım
K2 – Bölüm 4
10
Oyunsallık
Betcher, R. W. (1977)
11
Cinsellik
K1 – Bölüm 9
12
Çatışma ve Şiddet
K1- Bölüm 8
13
İlişkilerin Sonlandırılması
K1- Bölüm 13
14
Film Analizi
Lemma, A. (2017)
Kaynak
K1. Kahya, Y. (Ed.) (2022). Yakın İlişkiler Psikolojisi İlk Bağlanma İlişkisinden Romantik İlişkiler ve Ötesine, Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık, Ankara.
K2. Obegi, J. H. & Berant, E. (2009). Attachment Theory and Research in Clinical Work with Adults, The Guilford Press, New York.
K3. Fonagy, P., Gergely, G., Jurist, E. L. & Target, M. (2002). Affect Regulation, Mentalization, and the Development of the Self, Other Press, New York.
1. Gross, J. J. (1998). The emerging field of emotion regulation: An integrative review. Review of General Psychology, 2(3), 271-299.
2. Betcher, R. W. (1977). Intimate play and marital adaptation: Regression in the presence of another. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Boston University, Boston.
3. Lemma, A. (2017). Chapter 3 The disintermediation of desire From 3D(esire) to 2D(esire). The digital age on the couch: Psychoanalytic practice and new media. Taylor & Francis.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Psikoloji lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, Klinik Psikoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme ve alanın ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme
X
2
Klinik Psikoloji alanında edinilen uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme, edinilen bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme ve alan ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme
X
3
Klinik Psikoloji alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme ve alan ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme
X
4
Klinik Psikoloji alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme
X
5
Alandaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme
X
6
Alan ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri öğretebilme ve gözetebilme ve alanda özümsenen bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
35
Genel Sınavın Başarıya Oranı
65
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
3
42
Rehberli Problem Çözme
14
6
84
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
2
10
20
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
1
25
25
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
30
30
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
30
30
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
231
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(231/30)
8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
KİŞİLERARASI İLİŞKİLERDE DİNAMİKLER
-
Bahar Dönemi
3+0
3
8
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. Nağme GÖR
Dersi Verenler
Dr.Öğr.Üye. Nağme GÖR
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu derste kişilerarası ilişkilerde temel bir role sahip olan çeşitli konuların incelenmesi ve böylece ilişki dinamiklerine dair derinlemesine bilgi sağlanması amaçlanmaktadır. Bu konular arasında bağlanma, sosyo-duygusal beceriler (örneğin, empati, duygu düzenleme, mentalizasyon), oyunsallık, cinsellik, çatışma ve şiddet, ilişkilerin sonlandırılması yer almaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Bağlanma Kuramı – Bakımveren ile Bağlanma ,Bağlanma Kuramı – Bakımveren ile Bağlanma ,Bağlanma Kuramı – Gelişimsel Bakış ,Bağlanma Kuramı – Romantik İlişkiler ,Güvenli Üs Olarak Terapist ,Empati ve Şefkat ,Duygu Düzenleme Becerileri ,Mentalizasyon ve Zihinselleştirilmiş Duygulanım ,Mentalizasyon ve Zihinselleştirilmiş Duygulanım,Oyunsallık ,Cinsellik ,Çatışma ve Şiddet ,İlişkilerin Sonlandırılması,Film Analizi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Bağlanma Kuramının yakın ilişkilerdeki önemini açıklar.
10, 16, 19, 9
E
Yakın ilişkilerde rol oynayan empati kavramının önemini değerlendirir.
16, 19, 9
E
Yakın ilişkilerde duygu düzenlemenin rolünü tartışır.
16, 19, 9
E
Oyunsallığın yakın ilişkilerdeki rolünü değerlendirir.
16, 19, 9
E
İlişkilerin sonlanmasına yol açan temel faktörleri özetler.
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Bağlanma Kuramı – Bakımveren ile Bağlanma
K1 – Bölüm 1 ve 2
2
Bağlanma Kuramı – Bakımveren ile Bağlanma
K1 – Bölüm 1 ve 2
3
Bağlanma Kuramı – Gelişimsel Bakış
K1 – Bölüm 3
4
Bağlanma Kuramı – Romantik İlişkiler
K1 – Bölüm 5
5
Güvenli Üs Olarak Terapist
K2 – Bölüm 3
6
Empati ve Şefkat
K1 – Bölüm 6
7
Duygu Düzenleme Becerileri
Gross, J. J. (1998)
8
Mentalizasyon ve Zihinselleştirilmiş Duygulanım
K3- Bölüm 1
9
Mentalizasyon ve Zihinselleştirilmiş Duygulanım
K2 – Bölüm 4
10
Oyunsallık
Betcher, R. W. (1977)
11
Cinsellik
K1 – Bölüm 9
12
Çatışma ve Şiddet
K1- Bölüm 8
13
İlişkilerin Sonlandırılması
K1- Bölüm 13
14
Film Analizi
Lemma, A. (2017)
Kaynak
K1. Kahya, Y. (Ed.) (2022). Yakın İlişkiler Psikolojisi İlk Bağlanma İlişkisinden Romantik İlişkiler ve Ötesine, Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık, Ankara.
K2. Obegi, J. H. & Berant, E. (2009). Attachment Theory and Research in Clinical Work with Adults, The Guilford Press, New York.
K3. Fonagy, P., Gergely, G., Jurist, E. L. & Target, M. (2002). Affect Regulation, Mentalization, and the Development of the Self, Other Press, New York.
1. Gross, J. J. (1998). The emerging field of emotion regulation: An integrative review. Review of General Psychology, 2(3), 271-299.
2. Betcher, R. W. (1977). Intimate play and marital adaptation: Regression in the presence of another. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Boston University, Boston.
3. Lemma, A. (2017). Chapter 3 The disintermediation of desire From 3D(esire) to 2D(esire). The digital age on the couch: Psychoanalytic practice and new media. Taylor & Francis.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Psikoloji lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, Klinik Psikoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme ve alanın ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme
X
2
Klinik Psikoloji alanında edinilen uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme, edinilen bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme ve alan ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme
X
3
Klinik Psikoloji alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme ve alan ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme
X
4
Klinik Psikoloji alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme
X
5
Alandaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme
X
6
Alan ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri öğretebilme ve gözetebilme ve alanda özümsenen bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme