Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İŞ VE SOSYAL GÜVENLİK HUKU. GÜNCEL KONULAR | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Mehmet Saim AŞCI |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Mehmet Saim AŞCI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İşçi ve işveren arasındaki iş ilişkisinin kurulması, içeriği ve sona ermesine ilişkin hukuki düzenlemelerle, uygulamaya yönelik bilgilerin öğrenilmesi, işçilerin mesleki örgütlenmeleri olarak sendikaların kurulması, faaliyetleri, toplu iş sözleşmesinin yapılması ve içeriği ile sosyal güvenlik sistemi içerisindeki primli rejimin öğretilmesidir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İş ve Sosyal Hukuku kavramları ve önemi,İş Hukukunun özellikleri ve temel kavramları,İş Kanununun kapsamı ve iş sözleşmeleri,İş sözleşmesinde tarafların borçları, çalışma ve dinlenme süreleri,İş sözleşmesinin sona ermesi,İş Sözleşmesinin sona ermesinin sonuçları,İş Güvencesi kavramı ve önemi,İş Güvencesi ile sağlanan haklar ve işverenin yükümlülükleri,Kıdem Tazminatı kavramı ve önemi,Toplu İş Hukuku,Sosyal güvenlik kavramı, gelişimi ve kapsamı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. İş Hukukunun temel kavramlarını, ortaya çıkışını ve tarihi gelişimini değerlendirir. | 16, 9 | A |
2. İşyeri ve işletme kavramları ile asıl işveren – alt işveren (taşeron) kavramlarını açıklar. | 16, 9 | A |
3. İşverenin ve işçinin hak ve yükümlülüklerini değerlendirir. | 16, 9 | A |
4. İş sözleşmesinin sona ermesine ilişkin yasal düzenlemeleri, Yargıtay’ın yerleşik kararlarını ve buna ilişkin hukuki sonuçlarını yorumlar. | 16, 9 | A |
5. İş sağlığı ve güvenliği kavramını ve alınması gereken tedbirler ile alınmamasının hukuki sonuçlarını sıralar. | 16, 9 | A |
6. Toplu iş sözleşmesinin yapılmasını, yetkili sendikanın belirlenmesini, toplu iş sözleşmesinden kimlerin hangi koşullarla yararlanabileceğini, grev ve lokavt kavramlarını sıralar. | 16, 9 | A |
7. Sosyal sigorta kavramını, sigorta kollarını, işe giriş bildirimleri ve prim ödenmesini, ödenmemesinin hukuki sonuçlarını, iş kazası ve meslek hastalığı kavramını açıklar. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İş ve Sosyal Hukuku kavramları ve önemi | Kitaptan ilgili bölümün okunması |
2 | İş Hukukunun özellikleri ve temel kavramları | Kitaptan ilgili bölümün okunması |
3 | İş Kanununun kapsamı ve iş sözleşmeleri | Kitaptan ilgili bölümün okunması |
4 | İş sözleşmesinde tarafların borçları, çalışma ve dinlenme süreleri | Kitaptan ilgili bölümün okunması |
5 | İş sözleşmesinin sona ermesi | Kitaptan ilgili bölümün okunması |
6 | İş Sözleşmesinin sona ermesinin sonuçları | Kitaptan ilgili bölümün okunması |
7 | İş Güvencesi kavramı ve önemi | Kitaptan ilgili bölümün okunması |
8 | İş Güvencesi ile sağlanan haklar ve işverenin yükümlülükleri | Kitaptan ilgili bölümün okunması |
9 | Kıdem Tazminatı kavramı ve önemi | Kitaptan ilgili bölümün okunması |
10 | Toplu İş Hukuku | Kitaptan ilgili bölümün okunması |
11 | Sosyal güvenlik kavramı, gelişimi ve kapsamı | Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Kaynak |
1- ÇELİK Nuri/CANİKLİOĞLU Nurşen/CANBOLAT Talat, İş Hukuku Dersleri, 33. Yenilenmiş Bası, İstanbul 2020. 2- SÜZEK Sarper, İş Hukuku, 19. Yenilenmiş Baskı, İstanbul 2020. 3- ASTARLI Muhittin/ BAYSAL Ulaş/ MOLLAMAHMUTOĞLU Hamdi, İş Hukuku Ders Kitabı Cilt:1 Bireysel İş Hukuku, 4. Baskı, İstanbul 2020. 4- EYRENCİ Öner/ TAŞKENT Savaş/ ULUCAN Devrim/ BASKAN Ş. Esra, İş Hukuku, 10. Baskı, İstanbul 2020. 5- EKMEKÇİ Ömer/ YİĞİT Esra, Bireysel İş Hukuku Dersleri, 2. Baskı, İstanbul 2020. 6- TUNCAY A. Can/ SAVAŞ KUTSAL Burcu, Toplu İş Hukuku, 7. Bası, 2019. 7- ŞAHLANAN Fevzi, Toplu İş Hukuku, İstanbul 2020. 8- EKMEKÇİ Ömer, Toplu İş Hukuku Dersleri, 3. Bası, İstanbul 2021. 9- GÜZEL Ali/OKUR A.Rıza/CANİKLİOĞLU Nurşen, Sosyal Güvenlik Hukuku, 18. Yenilenmiş Bası, İstanbul 2020. 10- TUNCAY A. Can/ EKMEKÇİ Ömer, Sosyal Güvenlik Hukuku Dersleri, 20. Yenilenmiş Bası, İstanbul 2019. 11- NAZLI Seçkin, Anayasanın Çalışma Hak ve Özgürlüğüne İlişkin Düzenlemelerinin İş Hukukuna Etkileri, 2015 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma | X | |||||
2 | İşletmecilik alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında İşletme Yönetimi ile ilgili temel kaynaklar, güncel trendler ve yaklaşımlar hakkında bilgilere sahip olma. | X | |||||
3 | İşletme Yönetimi alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve bu bilgiyi işletmelerin üst düzey yönetsel problemlerin çözümünde kullanma. | X | |||||
4 | İşletme Yönetimine dair dair bireysel ve toplumsal sorunlar üzerinde fikir yürütme ve güncel gelişmeler ışığında çözümler üretme | X | |||||
5 | İşletmecilik kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları İşletmecilik alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözme. | X | |||||
6 | İşletme Yönetimi alanında ve alt disiplinlerinde uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütme. | X | |||||
7 | İşletme Yönetimi alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirme ve sorumluluk alarak çözüm üretme | X | |||||
8 | İşletme Yönetimi alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme. | X | |||||
9 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirme ve bunları davranışa dönüştürme. | X | |||||
10 | İşletmecilik alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgiler ile yönetim kuram ve uygulamasına ilişkin güncel gelişmeleri alanındaki ve alan dışındaki gruplara yazılı ve sözlü olarak sistemli biçimde aktarma. | X | |||||
11 | İşletmecilik kavram ve kurumları, yerleşik yönetim uygulaması ve kurallarını eleştirel bir gözle sorgulayarak gerektiğinde bunları geliştirme ve değiştirmek üzere girişimde bulunma. | X | |||||
12 | İşletme Yönetimi alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanma. | X | |||||
13 | İşletme Yönetimi alanlarına ve alt disiplinlerine ilişkin bilgileri edinme, işleme ve değerlendirme süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirme. | X | |||||
14 | Üst Düzey Yönetici olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretme. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 3 | 42 | 126 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 2 | 10 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 4 | 10 | 40 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 186 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(186/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İŞ VE SOSYAL GÜVENLİK HUKU. GÜNCEL KONULAR | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Mehmet Saim AŞCI |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Mehmet Saim AŞCI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İşçi ve işveren arasındaki iş ilişkisinin kurulması, içeriği ve sona ermesine ilişkin hukuki düzenlemelerle, uygulamaya yönelik bilgilerin öğrenilmesi, işçilerin mesleki örgütlenmeleri olarak sendikaların kurulması, faaliyetleri, toplu iş sözleşmesinin yapılması ve içeriği ile sosyal güvenlik sistemi içerisindeki primli rejimin öğretilmesidir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İş ve Sosyal Hukuku kavramları ve önemi,İş Hukukunun özellikleri ve temel kavramları,İş Kanununun kapsamı ve iş sözleşmeleri,İş sözleşmesinde tarafların borçları, çalışma ve dinlenme süreleri,İş sözleşmesinin sona ermesi,İş Sözleşmesinin sona ermesinin sonuçları,İş Güvencesi kavramı ve önemi,İş Güvencesi ile sağlanan haklar ve işverenin yükümlülükleri,Kıdem Tazminatı kavramı ve önemi,Toplu İş Hukuku,Sosyal güvenlik kavramı, gelişimi ve kapsamı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. İş Hukukunun temel kavramlarını, ortaya çıkışını ve tarihi gelişimini değerlendirir. | 16, 9 | A |
2. İşyeri ve işletme kavramları ile asıl işveren – alt işveren (taşeron) kavramlarını açıklar. | 16, 9 | A |
3. İşverenin ve işçinin hak ve yükümlülüklerini değerlendirir. | 16, 9 | A |
4. İş sözleşmesinin sona ermesine ilişkin yasal düzenlemeleri, Yargıtay’ın yerleşik kararlarını ve buna ilişkin hukuki sonuçlarını yorumlar. | 16, 9 | A |
5. İş sağlığı ve güvenliği kavramını ve alınması gereken tedbirler ile alınmamasının hukuki sonuçlarını sıralar. | 16, 9 | A |
6. Toplu iş sözleşmesinin yapılmasını, yetkili sendikanın belirlenmesini, toplu iş sözleşmesinden kimlerin hangi koşullarla yararlanabileceğini, grev ve lokavt kavramlarını sıralar. | 16, 9 | A |
7. Sosyal sigorta kavramını, sigorta kollarını, işe giriş bildirimleri ve prim ödenmesini, ödenmemesinin hukuki sonuçlarını, iş kazası ve meslek hastalığı kavramını açıklar. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İş ve Sosyal Hukuku kavramları ve önemi | Kitaptan ilgili bölümün okunması |
2 | İş Hukukunun özellikleri ve temel kavramları | Kitaptan ilgili bölümün okunması |
3 | İş Kanununun kapsamı ve iş sözleşmeleri | Kitaptan ilgili bölümün okunması |
4 | İş sözleşmesinde tarafların borçları, çalışma ve dinlenme süreleri | Kitaptan ilgili bölümün okunması |
5 | İş sözleşmesinin sona ermesi | Kitaptan ilgili bölümün okunması |
6 | İş Sözleşmesinin sona ermesinin sonuçları | Kitaptan ilgili bölümün okunması |
7 | İş Güvencesi kavramı ve önemi | Kitaptan ilgili bölümün okunması |
8 | İş Güvencesi ile sağlanan haklar ve işverenin yükümlülükleri | Kitaptan ilgili bölümün okunması |
9 | Kıdem Tazminatı kavramı ve önemi | Kitaptan ilgili bölümün okunması |
10 | Toplu İş Hukuku | Kitaptan ilgili bölümün okunması |
11 | Sosyal güvenlik kavramı, gelişimi ve kapsamı | Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Kaynak |
1- ÇELİK Nuri/CANİKLİOĞLU Nurşen/CANBOLAT Talat, İş Hukuku Dersleri, 33. Yenilenmiş Bası, İstanbul 2020. 2- SÜZEK Sarper, İş Hukuku, 19. Yenilenmiş Baskı, İstanbul 2020. 3- ASTARLI Muhittin/ BAYSAL Ulaş/ MOLLAMAHMUTOĞLU Hamdi, İş Hukuku Ders Kitabı Cilt:1 Bireysel İş Hukuku, 4. Baskı, İstanbul 2020. 4- EYRENCİ Öner/ TAŞKENT Savaş/ ULUCAN Devrim/ BASKAN Ş. Esra, İş Hukuku, 10. Baskı, İstanbul 2020. 5- EKMEKÇİ Ömer/ YİĞİT Esra, Bireysel İş Hukuku Dersleri, 2. Baskı, İstanbul 2020. 6- TUNCAY A. Can/ SAVAŞ KUTSAL Burcu, Toplu İş Hukuku, 7. Bası, 2019. 7- ŞAHLANAN Fevzi, Toplu İş Hukuku, İstanbul 2020. 8- EKMEKÇİ Ömer, Toplu İş Hukuku Dersleri, 3. Bası, İstanbul 2021. 9- GÜZEL Ali/OKUR A.Rıza/CANİKLİOĞLU Nurşen, Sosyal Güvenlik Hukuku, 18. Yenilenmiş Bası, İstanbul 2020. 10- TUNCAY A. Can/ EKMEKÇİ Ömer, Sosyal Güvenlik Hukuku Dersleri, 20. Yenilenmiş Bası, İstanbul 2019. 11- NAZLI Seçkin, Anayasanın Çalışma Hak ve Özgürlüğüne İlişkin Düzenlemelerinin İş Hukukuna Etkileri, 2015 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma | X | |||||
2 | İşletmecilik alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında İşletme Yönetimi ile ilgili temel kaynaklar, güncel trendler ve yaklaşımlar hakkında bilgilere sahip olma. | X | |||||
3 | İşletme Yönetimi alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve bu bilgiyi işletmelerin üst düzey yönetsel problemlerin çözümünde kullanma. | X | |||||
4 | İşletme Yönetimine dair dair bireysel ve toplumsal sorunlar üzerinde fikir yürütme ve güncel gelişmeler ışığında çözümler üretme | X | |||||
5 | İşletmecilik kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları İşletmecilik alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözme. | X | |||||
6 | İşletme Yönetimi alanında ve alt disiplinlerinde uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütme. | X | |||||
7 | İşletme Yönetimi alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirme ve sorumluluk alarak çözüm üretme | X | |||||
8 | İşletme Yönetimi alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme. | X | |||||
9 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirme ve bunları davranışa dönüştürme. | X | |||||
10 | İşletmecilik alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgiler ile yönetim kuram ve uygulamasına ilişkin güncel gelişmeleri alanındaki ve alan dışındaki gruplara yazılı ve sözlü olarak sistemli biçimde aktarma. | X | |||||
11 | İşletmecilik kavram ve kurumları, yerleşik yönetim uygulaması ve kurallarını eleştirel bir gözle sorgulayarak gerektiğinde bunları geliştirme ve değiştirmek üzere girişimde bulunma. | X | |||||
12 | İşletme Yönetimi alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanma. | X | |||||
13 | İşletme Yönetimi alanlarına ve alt disiplinlerine ilişkin bilgileri edinme, işleme ve değerlendirme süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirme. | X | |||||
14 | Üst Düzey Yönetici olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretme. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |