Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ERGONOMİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Devrim TARAKCI |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Devrim TARAKCI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İnsanların anatomik özelliklerini, antropometrik karakteristiklerini, fizyolojik kapasite ve toleranslarını göz önünde tutarak endüstriyel iş ortamındaki tüm faktörlerin etkisi ile oluşabilecek, organik ve psikososyal stresler karşısında sistem verimliliği ve insan-makine-çevre uyumunun temel yasalarını ortaya koymaya çalışalarak çok disiplinli bir araştırma ve geliştirme alanıyla bu konuda bilgi sahibi olma ve bunun işyerinde pratik olarak kullanma becerisine sahip olma amaçlanmaktadır |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. İşbilimi Ergonomi ve tarihsel gelişimi hakkında temel bilgiler edinmek, İşbilim açısından insan iş kriterleri ve iş sınıflandırmaları yapmak,Antropometri ve antropometri-iş arasındaki ilişkileri öğrenmek,İş kriterleri ve iş sınıflandırmaları yapmak,Statik iş – dinamik iş tanımlaması ve performans hesaplamaları,Çevresel faktörlerin iş yaşamına etkisine genel giriş,Çevresel faktörlerden iklim etkeni hakkında bilgi ve kontrol yöntemleri,Çevresel faktörlerden gürültü etkeni hakkında bilgi ve kontrol yöntemleri ., Çevresel faktörlerden aydınlatma, iş ortamında zararlı etkenler ve toz etkenleri hakkında bilgi ve kontrol yöntemleri,İş sistemleri, insan-makine ilişkisi,Ergonomik iş, işyeri düzenlemesi,Bürolarda iş yeri düzenlemesi ,Çeşitli iş düzenlemeleri,Yük kaldırma, taşıma ve kuvvet uygulama, İşyerinin ergonomik uygunluğunun kontrolleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Ergonominin iş sağlığı ve güvenliği açısından önemini tanımlar. | 10, 14 | A, E |
Ofis çalışanlarında uygun ergonomik müdahale yaklaşımlarını tanımlar. | 10 | A, E |
Fabrika çalışanlarında uygun ergonomik yaklaşımları tanımlar. | 10 | A, E |
2. Makine –insan etkileşimini açıklar. | 16, 9 | A, E |
3. Antropometri bilgilerinin makine ve sistem tasarımında kullanılmasını ifade eder. | 16 | A, E |
4. İş ortamında insan sağlığına zarar veren etkenleri saptar. | 16 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. İşbilimi Ergonomi ve tarihsel gelişimi hakkında temel bilgiler edinmek | Mühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)-www.pubmed.com |
2 | İşbilim açısından insan iş kriterleri ve iş sınıflandırmaları yapmak | Mühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)-www.pubmed.com |
3 | Antropometri ve antropometri-iş arasındaki ilişkileri öğrenmek | Mühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)-www.pubmed.com |
4 | İş kriterleri ve iş sınıflandırmaları yapmak | Mühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)-www.pubmed.com |
5 | Statik iş – dinamik iş tanımlaması ve performans hesaplamaları | Mühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)-www.pubmed.com |
6 | Çevresel faktörlerin iş yaşamına etkisine genel giriş | Mühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)-www.pubmed.com |
7 | Çevresel faktörlerden iklim etkeni hakkında bilgi ve kontrol yöntemleri | Mühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)-www.pubmed.com |
8 | Çevresel faktörlerden gürültü etkeni hakkında bilgi ve kontrol yöntemleri . | Mühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)-www.pubmed.com |
9 | Çevresel faktörlerden aydınlatma, iş ortamında zararlı etkenler ve toz etkenleri hakkında bilgi ve kontrol yöntemleri | Mühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)-www.pubmed.com |
10 | İş sistemleri, insan-makine ilişkisi | Mühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)-www.pubmed.com |
11 | Ergonomik iş, işyeri düzenlemesi | Mühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)-www.pubmed.com |
12 | Bürolarda iş yeri düzenlemesi | Mühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)-www.pubmed.com |
13 | Çeşitli iş düzenlemeleri | Mühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)-www.pubmed.com |
14 | Yük kaldırma, taşıma ve kuvvet uygulama, İşyerinin ergonomik uygunluğunun kontrolleri | Mühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)-www.pubmed.com |
Kaynak |
Mühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)Kitap, dergi ve web siteleri |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kavrayarak bağlantı kurar. | X | |||||
3 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, değerlendirir ve bu bilgiyi problemlerin çözümünde kullanır. | X | |||||
4 | İş Sağlığı ve Güvenliğine dair bireysel ve toplumsal sorunlar üzerinde fikir yürütür ve güncel gelişmeler ışığında çözümler üretir. | X | |||||
5 | İş Sağlığı ve Güvenliği uygulamasında karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | X | |||||
6 | İş Sağlığı ve Güvenliği ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
7 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanında karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | |||||
8 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
9 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X | |||||
10 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır. | X | |||||
11 | İş Sağlığı ve Güvenliği kavram ve kuramları, yerleşik uygulama ve kurallarını eleştirel bir gözle sorgulayarak gerektiğinde bunları geliştirir ve değiştirmek üzere girişimde bulunur. | X | |||||
12 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
13 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanına ilişkin bilgilerin edinilmesi, işlenmesi ve değerlendirilmesi süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | X | |||||
14 | Uzman olmanın gerektirdiği dürüstlük ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 3 | 14 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 3 | 20 | 60 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 3 | 10 | 30 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 45 | 45 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 45 | 45 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 222 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(222/30) | 7 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ERGONOMİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Devrim TARAKCI |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Devrim TARAKCI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İnsanların anatomik özelliklerini, antropometrik karakteristiklerini, fizyolojik kapasite ve toleranslarını göz önünde tutarak endüstriyel iş ortamındaki tüm faktörlerin etkisi ile oluşabilecek, organik ve psikososyal stresler karşısında sistem verimliliği ve insan-makine-çevre uyumunun temel yasalarını ortaya koymaya çalışalarak çok disiplinli bir araştırma ve geliştirme alanıyla bu konuda bilgi sahibi olma ve bunun işyerinde pratik olarak kullanma becerisine sahip olma amaçlanmaktadır |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. İşbilimi Ergonomi ve tarihsel gelişimi hakkında temel bilgiler edinmek, İşbilim açısından insan iş kriterleri ve iş sınıflandırmaları yapmak,Antropometri ve antropometri-iş arasındaki ilişkileri öğrenmek,İş kriterleri ve iş sınıflandırmaları yapmak,Statik iş – dinamik iş tanımlaması ve performans hesaplamaları,Çevresel faktörlerin iş yaşamına etkisine genel giriş,Çevresel faktörlerden iklim etkeni hakkında bilgi ve kontrol yöntemleri,Çevresel faktörlerden gürültü etkeni hakkında bilgi ve kontrol yöntemleri ., Çevresel faktörlerden aydınlatma, iş ortamında zararlı etkenler ve toz etkenleri hakkında bilgi ve kontrol yöntemleri,İş sistemleri, insan-makine ilişkisi,Ergonomik iş, işyeri düzenlemesi,Bürolarda iş yeri düzenlemesi ,Çeşitli iş düzenlemeleri,Yük kaldırma, taşıma ve kuvvet uygulama, İşyerinin ergonomik uygunluğunun kontrolleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Ergonominin iş sağlığı ve güvenliği açısından önemini tanımlar. | 10, 14 | A, E |
Ofis çalışanlarında uygun ergonomik müdahale yaklaşımlarını tanımlar. | 10 | A, E |
Fabrika çalışanlarında uygun ergonomik yaklaşımları tanımlar. | 10 | A, E |
2. Makine –insan etkileşimini açıklar. | 16, 9 | A, E |
3. Antropometri bilgilerinin makine ve sistem tasarımında kullanılmasını ifade eder. | 16 | A, E |
4. İş ortamında insan sağlığına zarar veren etkenleri saptar. | 16 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. İşbilimi Ergonomi ve tarihsel gelişimi hakkında temel bilgiler edinmek | Mühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)-www.pubmed.com |
2 | İşbilim açısından insan iş kriterleri ve iş sınıflandırmaları yapmak | Mühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)-www.pubmed.com |
3 | Antropometri ve antropometri-iş arasındaki ilişkileri öğrenmek | Mühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)-www.pubmed.com |
4 | İş kriterleri ve iş sınıflandırmaları yapmak | Mühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)-www.pubmed.com |
5 | Statik iş – dinamik iş tanımlaması ve performans hesaplamaları | Mühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)-www.pubmed.com |
6 | Çevresel faktörlerin iş yaşamına etkisine genel giriş | Mühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)-www.pubmed.com |
7 | Çevresel faktörlerden iklim etkeni hakkında bilgi ve kontrol yöntemleri | Mühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)-www.pubmed.com |
8 | Çevresel faktörlerden gürültü etkeni hakkında bilgi ve kontrol yöntemleri . | Mühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)-www.pubmed.com |
9 | Çevresel faktörlerden aydınlatma, iş ortamında zararlı etkenler ve toz etkenleri hakkında bilgi ve kontrol yöntemleri | Mühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)-www.pubmed.com |
10 | İş sistemleri, insan-makine ilişkisi | Mühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)-www.pubmed.com |
11 | Ergonomik iş, işyeri düzenlemesi | Mühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)-www.pubmed.com |
12 | Bürolarda iş yeri düzenlemesi | Mühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)-www.pubmed.com |
13 | Çeşitli iş düzenlemeleri | Mühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)-www.pubmed.com |
14 | Yük kaldırma, taşıma ve kuvvet uygulama, İşyerinin ergonomik uygunluğunun kontrolleri | Mühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)-www.pubmed.com |
Kaynak |
Mühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)Kitap, dergi ve web siteleri |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kavrayarak bağlantı kurar. | X | |||||
3 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, değerlendirir ve bu bilgiyi problemlerin çözümünde kullanır. | X | |||||
4 | İş Sağlığı ve Güvenliğine dair bireysel ve toplumsal sorunlar üzerinde fikir yürütür ve güncel gelişmeler ışığında çözümler üretir. | X | |||||
5 | İş Sağlığı ve Güvenliği uygulamasında karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | X | |||||
6 | İş Sağlığı ve Güvenliği ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
7 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanında karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | |||||
8 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
9 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X | |||||
10 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır. | X | |||||
11 | İş Sağlığı ve Güvenliği kavram ve kuramları, yerleşik uygulama ve kurallarını eleştirel bir gözle sorgulayarak gerektiğinde bunları geliştirir ve değiştirmek üzere girişimde bulunur. | X | |||||
12 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
13 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanına ilişkin bilgilerin edinilmesi, işlenmesi ve değerlendirilmesi süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | X | |||||
14 | Uzman olmanın gerektirdiği dürüstlük ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |