Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TIP HUKUKU VE ETİĞİNİN TEMEL KAVRAMLARI II | SHKD1211165 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı | Salı 16:30-17:15 Salı 17:30-18:15 Salı 18:30-19:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Esra ALAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Gürkan SERT |
Dersin Yardımcıları | Ar. Gör. Sinem Taştekin |
Dersin Amacı | Tıp etiği ve tıp hukukunda temel kavramlar ve bunların ulusal mevzuattaki durumunun belirlenmesi |
Dersin İçeriği | Bu ders; TIBBİ MÜDAHALE KAVRAMI, ÖZERKLİK HAKKI VE AYDINLATILMIŞ ONAM,ORGAN VE DOKU AKTARIMI, İSTEMLİ DÜŞÜK,ÜREMEYE YARDIMCI TEDAVİLER, İNSAN ÜZERİNDE ARAŞTIRMA,ÖTANAZİ,SAĞLIKTA ÖZEL YAŞAM,HASTA HAKLARI,CİNSEL HAKLAR VE ÜREME HAKLARI,ZORUNLU TIBBİ GİRİŞİMLER, YARGI KARAR ÖRNEKLERİ,OLGU TARTIŞMASI I,GENEL DEĞERLENDİRME; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Tıbbi Müdahale Kavramını etik ve yasal çerçevede tanımlar. | 13, 9 | A |
2.Tıbbi müdahaleyi Tıp etiğine ve hukukuna aykırı hale getiren yaklaşımları tartışır. | 13, 9 | A |
3.Hasta Hakları kavramını tıp hukuku ve etiği açısından değerlendirir. | 13, 9 | A |
4.Hasta haklarının tarihsel gelişimini ve konu ile ilgili önemli gelişmeleri analiz eder. | 13, 9 | A |
5.Hasta hakları ile ilgili Ulusal ve Uluslararası belgeleri karşılaştırır. | 13, 9 | A |
6.Hasta haklarının uygulanmasında karşılaşılan etik sorunları belirler. | 13, 9 | A |
7.Organ/doku ve kök hücre aktarımı, İstemli Düşük, Üremeye Yardımcı Teknikler, gibi tıbbi girişimleri etik ve yasal çerçevesi ile analiz eder. | 13, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | TIBBİ MÜDAHALE KAVRAMI | öğretim üyesinin ders notları, deontoloji ile ilgili ulusal ve uluslarası düzenlemeler |
2 | ÖZERKLİK HAKKI VE AYDINLATILMIŞ ONAM | öğretim üyesinin ders notları, deontoloji ile ilgili ulusal ve uluslarası düzenlemeler |
3 | ORGAN VE DOKU AKTARIMI | öğretim üyesinin ders notları, deontoloji ile ilgili ulusal ve uluslarası düzenlemeler |
4 | İSTEMLİ DÜŞÜK | öğretim üyesinin ders notları, deontoloji ile ilgili ulusal ve uluslarası düzenlemeler |
5 | ÜREMEYE YARDIMCI TEDAVİLER | öğretim üyesinin ders notları, deontoloji ile ilgili ulusal ve uluslarası düzenlemeler |
6 | İNSAN ÜZERİNDE ARAŞTIRMA | öğretim üyesinin ders notları, deontoloji ile ilgili ulusal ve uluslarası düzenlemeler |
7 | ÖTANAZİ | öğretim üyesinin ders notları, deontoloji ile ilgili ulusal ve uluslarası düzenlemeler |
8 | SAĞLIKTA ÖZEL YAŞAM | öğretim üyesinin ders notları, deontoloji ile ilgili ulusal ve uluslarası düzenlemeler |
9 | HASTA HAKLARI | öğretim üyesinin ders notları, deontoloji ile ilgili ulusal ve uluslarası düzenlemeler |
10 | CİNSEL HAKLAR VE ÜREME HAKLARI | öğretim üyesinin ders notları, deontoloji ile ilgili ulusal ve uluslarası düzenlemeler |
11 | ZORUNLU TIBBİ GİRİŞİMLER | öğretim üyesinin ders notları, deontoloji ile ilgili ulusal ve uluslarası düzenlemeler |
12 | YARGI KARAR ÖRNEKLERİ | öğretim üyesinin ders notları, deontoloji ile ilgili ulusal ve uluslarası düzenlemeler |
13 | OLGU TARTIŞMASI I | öğretim üyesinin ders notları, deontoloji ile ilgili ulusal ve uluslarası düzenlemeler |
14 | GENEL DEĞERLENDİRME | öğretim üyesinin ders notları, deontoloji ile ilgili ulusal ve uluslarası düzenlemeler |
Kaynak |
power point sunumlar, ele alınan konuya ilişkin olarak önerilecek çalışma metinleri |
Ders notları, ele alınan konuya ilişkin önerilecek olan makale, kitap veya elektronik ortamdaki kaynaklar. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1) Sağlık Hukuku alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında kamu hukukuyla ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilerini geliştirir ve derinleştirir. | X | |||||
2 | PY2) Sağlık Hukuku alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kullanarak, bu bilgileri analiz eder, değerlendirir ve buradan hareketle özgün sonuç ve düşüncelere ulaşır. | X | |||||
3 | PY3) Sağlık Hukuku alanındaki bilimsel bilgiyi kuramsal ve sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | X | |||||
4 | PY4) Sağlık Hukukuna dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştırır. | X | |||||
5 | PY5) Hukuk kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları hukuk alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | X | |||||
6 | PY6) Sağlık Hukukuna dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştıran bağımsız bir çalışma ortaya koyar. | X | |||||
7 | PY7) Sağlık Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | |||||
8 | PY8) Sağlık Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | X | |||||
9 | PY9) Sağlık hukuku alanında ve alt disiplinlerinde uzman olan kişiler ile bu alanlara ilişkin konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | X | |||||
10 | PY10) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar ve tartışır. | X | |||||
11 | PY11) Hukuk kuram ve uygulamasından kaynaklanan ve toplumsal yaşamı etkileyen sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | X | |||||
12 | PY12) Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir. | X | |||||
13 | PY13) Hukuk alanındaki değerleri topluma tanıtarak, toplumda hukuk ve adalet bilincinin yerleşmesine ve bunun sürdürülebilmesi sürecine katkıda bulunur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 16 | 3 | 48 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 15 | 3 | 45 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 16 | 3 | 48 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 225 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(225/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TIP HUKUKU VE ETİĞİNİN TEMEL KAVRAMLARI II | SHKD1211165 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı | Salı 16:30-17:15 Salı 17:30-18:15 Salı 18:30-19:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Esra ALAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Gürkan SERT |
Dersin Yardımcıları | Ar. Gör. Sinem Taştekin |
Dersin Amacı | Tıp etiği ve tıp hukukunda temel kavramlar ve bunların ulusal mevzuattaki durumunun belirlenmesi |
Dersin İçeriği | Bu ders; TIBBİ MÜDAHALE KAVRAMI, ÖZERKLİK HAKKI VE AYDINLATILMIŞ ONAM,ORGAN VE DOKU AKTARIMI, İSTEMLİ DÜŞÜK,ÜREMEYE YARDIMCI TEDAVİLER, İNSAN ÜZERİNDE ARAŞTIRMA,ÖTANAZİ,SAĞLIKTA ÖZEL YAŞAM,HASTA HAKLARI,CİNSEL HAKLAR VE ÜREME HAKLARI,ZORUNLU TIBBİ GİRİŞİMLER, YARGI KARAR ÖRNEKLERİ,OLGU TARTIŞMASI I,GENEL DEĞERLENDİRME; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Tıbbi Müdahale Kavramını etik ve yasal çerçevede tanımlar. | 13, 9 | A |
2.Tıbbi müdahaleyi Tıp etiğine ve hukukuna aykırı hale getiren yaklaşımları tartışır. | 13, 9 | A |
3.Hasta Hakları kavramını tıp hukuku ve etiği açısından değerlendirir. | 13, 9 | A |
4.Hasta haklarının tarihsel gelişimini ve konu ile ilgili önemli gelişmeleri analiz eder. | 13, 9 | A |
5.Hasta hakları ile ilgili Ulusal ve Uluslararası belgeleri karşılaştırır. | 13, 9 | A |
6.Hasta haklarının uygulanmasında karşılaşılan etik sorunları belirler. | 13, 9 | A |
7.Organ/doku ve kök hücre aktarımı, İstemli Düşük, Üremeye Yardımcı Teknikler, gibi tıbbi girişimleri etik ve yasal çerçevesi ile analiz eder. | 13, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | TIBBİ MÜDAHALE KAVRAMI | öğretim üyesinin ders notları, deontoloji ile ilgili ulusal ve uluslarası düzenlemeler |
2 | ÖZERKLİK HAKKI VE AYDINLATILMIŞ ONAM | öğretim üyesinin ders notları, deontoloji ile ilgili ulusal ve uluslarası düzenlemeler |
3 | ORGAN VE DOKU AKTARIMI | öğretim üyesinin ders notları, deontoloji ile ilgili ulusal ve uluslarası düzenlemeler |
4 | İSTEMLİ DÜŞÜK | öğretim üyesinin ders notları, deontoloji ile ilgili ulusal ve uluslarası düzenlemeler |
5 | ÜREMEYE YARDIMCI TEDAVİLER | öğretim üyesinin ders notları, deontoloji ile ilgili ulusal ve uluslarası düzenlemeler |
6 | İNSAN ÜZERİNDE ARAŞTIRMA | öğretim üyesinin ders notları, deontoloji ile ilgili ulusal ve uluslarası düzenlemeler |
7 | ÖTANAZİ | öğretim üyesinin ders notları, deontoloji ile ilgili ulusal ve uluslarası düzenlemeler |
8 | SAĞLIKTA ÖZEL YAŞAM | öğretim üyesinin ders notları, deontoloji ile ilgili ulusal ve uluslarası düzenlemeler |
9 | HASTA HAKLARI | öğretim üyesinin ders notları, deontoloji ile ilgili ulusal ve uluslarası düzenlemeler |
10 | CİNSEL HAKLAR VE ÜREME HAKLARI | öğretim üyesinin ders notları, deontoloji ile ilgili ulusal ve uluslarası düzenlemeler |
11 | ZORUNLU TIBBİ GİRİŞİMLER | öğretim üyesinin ders notları, deontoloji ile ilgili ulusal ve uluslarası düzenlemeler |
12 | YARGI KARAR ÖRNEKLERİ | öğretim üyesinin ders notları, deontoloji ile ilgili ulusal ve uluslarası düzenlemeler |
13 | OLGU TARTIŞMASI I | öğretim üyesinin ders notları, deontoloji ile ilgili ulusal ve uluslarası düzenlemeler |
14 | GENEL DEĞERLENDİRME | öğretim üyesinin ders notları, deontoloji ile ilgili ulusal ve uluslarası düzenlemeler |
Kaynak |
power point sunumlar, ele alınan konuya ilişkin olarak önerilecek çalışma metinleri |
Ders notları, ele alınan konuya ilişkin önerilecek olan makale, kitap veya elektronik ortamdaki kaynaklar. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1) Sağlık Hukuku alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında kamu hukukuyla ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilerini geliştirir ve derinleştirir. | X | |||||
2 | PY2) Sağlık Hukuku alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kullanarak, bu bilgileri analiz eder, değerlendirir ve buradan hareketle özgün sonuç ve düşüncelere ulaşır. | X | |||||
3 | PY3) Sağlık Hukuku alanındaki bilimsel bilgiyi kuramsal ve sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | X | |||||
4 | PY4) Sağlık Hukukuna dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştırır. | X | |||||
5 | PY5) Hukuk kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları hukuk alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | X | |||||
6 | PY6) Sağlık Hukukuna dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştıran bağımsız bir çalışma ortaya koyar. | X | |||||
7 | PY7) Sağlık Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | |||||
8 | PY8) Sağlık Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | X | |||||
9 | PY9) Sağlık hukuku alanında ve alt disiplinlerinde uzman olan kişiler ile bu alanlara ilişkin konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | X | |||||
10 | PY10) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar ve tartışır. | X | |||||
11 | PY11) Hukuk kuram ve uygulamasından kaynaklanan ve toplumsal yaşamı etkileyen sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | X | |||||
12 | PY12) Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir. | X | |||||
13 | PY13) Hukuk alanındaki değerleri topluma tanıtarak, toplumda hukuk ve adalet bilincinin yerleşmesine ve bunun sürdürülebilmesi sürecine katkıda bulunur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |