Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TIBBİ MÜDAH. CEZA HUKUK. BAKIM. DEĞERLEN. | SHKD1213709 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ders Programı | Çarşamba 19:30-20:15 Çarşamba 20:30-21:15 Çarşamba 21:30-22:15 Perşembe 16:30-17:15 Perşembe 17:30-18:15 Perşembe 18:30-19:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Esra ALAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Esra ALAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilere tıbbi müdahalelerin ceza hukuku bağlamında değerlendirilmesini sağlayacak hukuki muhakeme yeteneği kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ceza Sorumluluğu - Kasten ve Taksirle İşlenen Suçlar,Hekimlerin Kasten İşlediği Suçlar - Taksirle İşlenen Suçlar,Suç Teorisi ve Ceza Hukuku,Tıbbi Müdahale Kavramı,Ceza Hukukunda Hukuka Aykırılık,Ceza Hukukunda Kusurluluk,Hastayı Aydınlatma Yükümlülüğü,Hastanın Rızası (Aydınlatılmış Onam),Acil Hastalarda Hekimin Sorumluluğu,Şikayet,İhbar Yükümlülüğü,Memur Doktorlarla İlgili Suçlar,Hekimin Tedavi Hatası Nedeniyle Sorumluluğu,İspat Yükü; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler; tıbbi müdahale, hukuka aykırılık, kusurluluk ve suç teorisi gibi konularda bilgi sahibi olur. | 10, 13, 14, 16, 4, 9 | E |
Tıbbi müdahalenin hukuka uygunluk nedenlerini analiz eder. | 16, 9 | A, E |
Kast ve taksir sorumluluğunu sınıflar | 10 | A, E |
Tıbbi müdahalelerine ilişkin sorunları, ceza hukuku esaslarına göre analiz eder. | 10, 16, 9 | A |
Ceza hukuku açısından sorumluluğun esasları hususunda bilgi sahibi olur. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ceza Sorumluluğu - Kasten ve Taksirle İşlenen Suçlar | önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması, çalışılması |
2 | Hekimlerin Kasten İşlediği Suçlar - Taksirle İşlenen Suçlar | önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması, çalışılması |
3 | Suç Teorisi ve Ceza Hukuku | önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması, çalışılması |
4 | Tıbbi Müdahale Kavramı | önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması, çalışılması |
5 | Ceza Hukukunda Hukuka Aykırılık | önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması, çalışılması |
6 | Ceza Hukukunda Kusurluluk | önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması, çalışılması |
7 | Hastayı Aydınlatma Yükümlülüğü | önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması, çalışılması |
8 | Hastanın Rızası (Aydınlatılmış Onam) | önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması, çalışılması |
9 | Acil Hastalarda Hekimin Sorumluluğu | önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması, çalışılması |
10 | Şikayet | önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması, çalışılması |
11 | İhbar Yükümlülüğü | önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması, çalışılması |
12 | Memur Doktorlarla İlgili Suçlar | önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması, çalışılması |
13 | Hekimin Tedavi Hatası Nedeniyle Sorumluluğu | önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması, çalışılması |
14 | İspat Yükü | önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması, çalışılması |
Kaynak |
Hasan Tahsin Gökcan, Tıbbi Müdahaleden Doğan Hukuki ve Cezai Sorumluluk, 4. Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara 2022. Esra ALAN, Alaaddin EGEMENOĞLU, Ceza Hukuku Temel Kavramlar, Seçkin Yayıncılık, Ankara 2023. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1) Sağlık Hukuku alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında kamu hukukuyla ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilerini geliştirir ve derinleştirir. | X | |||||
2 | PY2) Sağlık Hukuku alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kullanarak, bu bilgileri analiz eder, değerlendirir ve buradan hareketle özgün sonuç ve düşüncelere ulaşır. | X | |||||
3 | PY3) Sağlık Hukuku alanındaki bilimsel bilgiyi kuramsal ve sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | X | |||||
4 | PY4) Sağlık Hukukuna dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştırır. | X | |||||
5 | PY5) Hukuk kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları hukuk alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | ||||||
6 | PY6) Sağlık Hukukuna dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştıran bağımsız bir çalışma ortaya koyar. | X | |||||
7 | PY7) Sağlık Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | ||||||
8 | PY8) Sağlık Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | ||||||
9 | PY9) Sağlık hukuku alanında ve alt disiplinlerinde uzman olan kişiler ile bu alanlara ilişkin konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | X | |||||
10 | PY10) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar ve tartışır. | X | |||||
11 | PY11) Hukuk kuram ve uygulamasından kaynaklanan ve toplumsal yaşamı etkileyen sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | X | |||||
12 | PY12) Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir. | X | |||||
13 | PY13) Hukuk alanındaki değerleri topluma tanıtarak, toplumda hukuk ve adalet bilincinin yerleşmesine ve bunun sürdürülebilmesi sürecine katkıda bulunur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 4 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 6 | 6 | 36 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 10 | 10 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 20 | 40 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 38 | 38 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 200 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(200/30) | 7 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TIBBİ MÜDAH. CEZA HUKUK. BAKIM. DEĞERLEN. | SHKD1213709 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ders Programı | Çarşamba 19:30-20:15 Çarşamba 20:30-21:15 Çarşamba 21:30-22:15 Perşembe 16:30-17:15 Perşembe 17:30-18:15 Perşembe 18:30-19:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Esra ALAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Esra ALAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilere tıbbi müdahalelerin ceza hukuku bağlamında değerlendirilmesini sağlayacak hukuki muhakeme yeteneği kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ceza Sorumluluğu - Kasten ve Taksirle İşlenen Suçlar,Hekimlerin Kasten İşlediği Suçlar - Taksirle İşlenen Suçlar,Suç Teorisi ve Ceza Hukuku,Tıbbi Müdahale Kavramı,Ceza Hukukunda Hukuka Aykırılık,Ceza Hukukunda Kusurluluk,Hastayı Aydınlatma Yükümlülüğü,Hastanın Rızası (Aydınlatılmış Onam),Acil Hastalarda Hekimin Sorumluluğu,Şikayet,İhbar Yükümlülüğü,Memur Doktorlarla İlgili Suçlar,Hekimin Tedavi Hatası Nedeniyle Sorumluluğu,İspat Yükü; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler; tıbbi müdahale, hukuka aykırılık, kusurluluk ve suç teorisi gibi konularda bilgi sahibi olur. | 10, 13, 14, 16, 4, 9 | E |
Tıbbi müdahalenin hukuka uygunluk nedenlerini analiz eder. | 16, 9 | A, E |
Kast ve taksir sorumluluğunu sınıflar | 10 | A, E |
Tıbbi müdahalelerine ilişkin sorunları, ceza hukuku esaslarına göre analiz eder. | 10, 16, 9 | A |
Ceza hukuku açısından sorumluluğun esasları hususunda bilgi sahibi olur. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ceza Sorumluluğu - Kasten ve Taksirle İşlenen Suçlar | önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması, çalışılması |
2 | Hekimlerin Kasten İşlediği Suçlar - Taksirle İşlenen Suçlar | önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması, çalışılması |
3 | Suç Teorisi ve Ceza Hukuku | önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması, çalışılması |
4 | Tıbbi Müdahale Kavramı | önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması, çalışılması |
5 | Ceza Hukukunda Hukuka Aykırılık | önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması, çalışılması |
6 | Ceza Hukukunda Kusurluluk | önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması, çalışılması |
7 | Hastayı Aydınlatma Yükümlülüğü | önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması, çalışılması |
8 | Hastanın Rızası (Aydınlatılmış Onam) | önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması, çalışılması |
9 | Acil Hastalarda Hekimin Sorumluluğu | önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması, çalışılması |
10 | Şikayet | önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması, çalışılması |
11 | İhbar Yükümlülüğü | önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması, çalışılması |
12 | Memur Doktorlarla İlgili Suçlar | önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması, çalışılması |
13 | Hekimin Tedavi Hatası Nedeniyle Sorumluluğu | önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması, çalışılması |
14 | İspat Yükü | önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması, çalışılması |
Kaynak |
Hasan Tahsin Gökcan, Tıbbi Müdahaleden Doğan Hukuki ve Cezai Sorumluluk, 4. Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara 2022. Esra ALAN, Alaaddin EGEMENOĞLU, Ceza Hukuku Temel Kavramlar, Seçkin Yayıncılık, Ankara 2023. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1) Sağlık Hukuku alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında kamu hukukuyla ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilerini geliştirir ve derinleştirir. | X | |||||
2 | PY2) Sağlık Hukuku alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kullanarak, bu bilgileri analiz eder, değerlendirir ve buradan hareketle özgün sonuç ve düşüncelere ulaşır. | X | |||||
3 | PY3) Sağlık Hukuku alanındaki bilimsel bilgiyi kuramsal ve sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | X | |||||
4 | PY4) Sağlık Hukukuna dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştırır. | X | |||||
5 | PY5) Hukuk kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları hukuk alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | ||||||
6 | PY6) Sağlık Hukukuna dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştıran bağımsız bir çalışma ortaya koyar. | X | |||||
7 | PY7) Sağlık Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | ||||||
8 | PY8) Sağlık Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | ||||||
9 | PY9) Sağlık hukuku alanında ve alt disiplinlerinde uzman olan kişiler ile bu alanlara ilişkin konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | X | |||||
10 | PY10) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar ve tartışır. | X | |||||
11 | PY11) Hukuk kuram ve uygulamasından kaynaklanan ve toplumsal yaşamı etkileyen sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | X | |||||
12 | PY12) Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir. | X | |||||
13 | PY13) Hukuk alanındaki değerleri topluma tanıtarak, toplumda hukuk ve adalet bilincinin yerleşmesine ve bunun sürdürülebilmesi sürecine katkıda bulunur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |