Dersin amacı sağlık ve hukuk kavramlarını Avrupa Birliği (AB) müktesebatı çerçevesinde insan hakları merceğinden ele almaktadır. Bu kapsamda AB'nin ilk zamanlarından günümüze sağlık hukukunun insan hakları ile ilişkisi irdelenerek incelenmekte, Avrupa Birliği'nin ve kurumlarının sağlık alanında nasıl ve ne şekilde bir tutum sergilediği; sağlık hakkının bir insan hakkı olarak kabul edilmesinde Birlik kurumsal kapasitenin katkısı ve yetki çerçevesi tespit edilerek Avrupa Birliği'nde yaşayan kişilere sağlanan sağlık haklarının her bir hak boyutunda açıklanarak öğretilmesi hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Avrupa Birliği Kurumlarının tanıtılması,Avrupa Birliği'nde hasta haklarının gelişimi ve Hasta Haklarına İlişkin Avrupa Statüsü ile Avrupa Birliği Temel Haklar Şartın'na ilişkin genel açıklama,Koruyucu tedbirler alınması hakkı,Bilgi hakkı ve rıza hakkı,Özgür seçim hakkı,Özel ve Gizlilik Hakkı,Hastaların vaktine saygı,Kalite standartları hakkı,Yenilik Hakkı,Gereksiz ağrı, acı ve sıkıntıdan sakınma hakkı ,Kişisel tedavi hakkı,Şikayet Hakkı,Tazminat Hakkı,Avrupa Birliği Temel Haklar Şartı ve Sınır Ötesi sağlık Direktifi hakkında genel açıklamalar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Avrupa Birliği Kurumlarının yapısı ve görevlerini analiz eder
14, 9
A
Avrupa Birliği'nde hasta haklarının gelişimi, Hasta Haklarına İlişkin Avrupa Statüsü ve Avrupa Birliği Temel Haklar Şartının sağlık hukukuna ilişkin kısımlarını değerlendirir
14, 16, 9
A
Hasta Haklarına İlişkin Avrupa Statüsü'nde yer alan haklar tek tek açıklar
14, 16, 4, 9
A, E
Avrupa Birliği Temel Haklar Şartı ve Sınır Ötesi sağlık Direktifini analiz eder
10, 16, 19, 9
A
Avrupa Birliği Kurumlarını tanımlar
10, 14, 16, 19, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Avrupa Birliği Kurumlarının tanıtılması
Konu hakkında okuma yapma
2
Avrupa Birliği'nde hasta haklarının gelişimi ve Hasta Haklarına İlişkin Avrupa Statüsü ile Avrupa Birliği Temel Haklar Şartın'na ilişkin genel açıklama
Konu hakkında okuma
3
Koruyucu tedbirler alınması hakkı
Konu hakkında okuma yapma
4
Bilgi hakkı ve rıza hakkı
Konu hakkında okuma
5
Özgür seçim hakkı
Konu hakkında okuma yapma ve pratik çalışma
6
Özel ve Gizlilik Hakkı
Konu hakkında okuma yapma
7
Hastaların vaktine saygı
Konu hakkında okuma yapma
8
Kalite standartları hakkı
Konu hakkında okuma yapma
9
Yenilik Hakkı
Konu hakkında okuma yapma
10
Gereksiz ağrı, acı ve sıkıntıdan sakınma hakkı
Konu hakkında okuma yapma
11
Kişisel tedavi hakkı
Konu hakkında okuma yapma
12
Şikayet Hakkı
Konu hakkında okuma yapma
13
Tazminat Hakkı
Konu hakkında okuma yapma
14
Avrupa Birliği Temel Haklar Şartı ve Sınır Ötesi sağlık Direktifi hakkında genel açıklamalar
Konu hakkında okuma yapma
Kaynak
Ders notu verilmeyecektir.
Sultan Üzeltürk Tahmazoğlu, Ulusal ve Uluslararası Boyutuyla Anayasa Hukuku Açısından Sağlık Hakkı, Legal Yayınları, İstanbul, 2012; Cihan Yüzbaşıoğlu, İdare ve Personel Yönüyle Sağlık Hizmetlerinden Kaynaklanan Sorumluluk, On İki Levha Yayıncılık, İstanbul , 2020; Ed. Özge Yücel ve Gürkan Sert, Sağlık ve Tıp Hukukunda Sormluluk ve İnsan Hakları, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2018; Avrupa Birliği Temel Haklar Bildirgesi; Hasta Haklarına İlişkin Avrupa Statüsü
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
PY1) Sağlık Hukuku alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında kamu hukukuyla ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilerini geliştirir ve derinleştirir.
X
2
PY2) Sağlık Hukuku alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kullanarak, bu bilgileri analiz eder, değerlendirir ve buradan hareketle özgün sonuç ve düşüncelere ulaşır.
X
3
PY3) Sağlık Hukuku alanındaki bilimsel bilgiyi kuramsal ve sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır.
X
4
PY4) Sağlık Hukukuna dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştırır.
X
5
PY5) Hukuk kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları hukuk alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler.
X
6
PY6) Sağlık Hukukuna dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştıran bağımsız bir çalışma ortaya koyar.
X
7
PY7) Sağlık Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
X
8
PY8) Sağlık Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
X
9
PY9) Sağlık hukuku alanında ve alt disiplinlerinde uzman olan kişiler ile bu alanlara ilişkin konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar.
X
10
PY10) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar ve tartışır.
X
11
PY11) Hukuk kuram ve uygulamasından kaynaklanan ve toplumsal yaşamı etkileyen sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar.
X
12
PY12) Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir.
X
13
PY13) Hukuk alanındaki değerleri topluma tanıtarak, toplumda hukuk ve adalet bilincinin yerleşmesine ve bunun sürdürülebilmesi sürecine katkıda bulunur.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
3
42
Rehberli Problem Çözme
5
3
15
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
2
10
20
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
2
3
6
Proje Sunumu / Seminer
2
14
28
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
42
42
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
44
44
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
197
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(197/30)
7
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
AVRUPA BİRLİĞİNDE SAĞLIK HAKKI
SHKD1114468
Güz Dönemi
3+0
3
7
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Doktora
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. Mehmet Akif POROY
Dersi Verenler
Dr.Öğr.Üye. Mehmet Akif POROY
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Dersin amacı sağlık ve hukuk kavramlarını Avrupa Birliği (AB) müktesebatı çerçevesinde insan hakları merceğinden ele almaktadır. Bu kapsamda AB'nin ilk zamanlarından günümüze sağlık hukukunun insan hakları ile ilişkisi irdelenerek incelenmekte, Avrupa Birliği'nin ve kurumlarının sağlık alanında nasıl ve ne şekilde bir tutum sergilediği; sağlık hakkının bir insan hakkı olarak kabul edilmesinde Birlik kurumsal kapasitenin katkısı ve yetki çerçevesi tespit edilerek Avrupa Birliği'nde yaşayan kişilere sağlanan sağlık haklarının her bir hak boyutunda açıklanarak öğretilmesi hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Avrupa Birliği Kurumlarının tanıtılması,Avrupa Birliği'nde hasta haklarının gelişimi ve Hasta Haklarına İlişkin Avrupa Statüsü ile Avrupa Birliği Temel Haklar Şartın'na ilişkin genel açıklama,Koruyucu tedbirler alınması hakkı,Bilgi hakkı ve rıza hakkı,Özgür seçim hakkı,Özel ve Gizlilik Hakkı,Hastaların vaktine saygı,Kalite standartları hakkı,Yenilik Hakkı,Gereksiz ağrı, acı ve sıkıntıdan sakınma hakkı ,Kişisel tedavi hakkı,Şikayet Hakkı,Tazminat Hakkı,Avrupa Birliği Temel Haklar Şartı ve Sınır Ötesi sağlık Direktifi hakkında genel açıklamalar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Avrupa Birliği Kurumlarının yapısı ve görevlerini analiz eder
14, 9
A
Avrupa Birliği'nde hasta haklarının gelişimi, Hasta Haklarına İlişkin Avrupa Statüsü ve Avrupa Birliği Temel Haklar Şartının sağlık hukukuna ilişkin kısımlarını değerlendirir
14, 16, 9
A
Hasta Haklarına İlişkin Avrupa Statüsü'nde yer alan haklar tek tek açıklar
14, 16, 4, 9
A, E
Avrupa Birliği Temel Haklar Şartı ve Sınır Ötesi sağlık Direktifini analiz eder
10, 16, 19, 9
A
Avrupa Birliği Kurumlarını tanımlar
10, 14, 16, 19, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Avrupa Birliği Kurumlarının tanıtılması
Konu hakkında okuma yapma
2
Avrupa Birliği'nde hasta haklarının gelişimi ve Hasta Haklarına İlişkin Avrupa Statüsü ile Avrupa Birliği Temel Haklar Şartın'na ilişkin genel açıklama
Konu hakkında okuma
3
Koruyucu tedbirler alınması hakkı
Konu hakkında okuma yapma
4
Bilgi hakkı ve rıza hakkı
Konu hakkında okuma
5
Özgür seçim hakkı
Konu hakkında okuma yapma ve pratik çalışma
6
Özel ve Gizlilik Hakkı
Konu hakkında okuma yapma
7
Hastaların vaktine saygı
Konu hakkında okuma yapma
8
Kalite standartları hakkı
Konu hakkında okuma yapma
9
Yenilik Hakkı
Konu hakkında okuma yapma
10
Gereksiz ağrı, acı ve sıkıntıdan sakınma hakkı
Konu hakkında okuma yapma
11
Kişisel tedavi hakkı
Konu hakkında okuma yapma
12
Şikayet Hakkı
Konu hakkında okuma yapma
13
Tazminat Hakkı
Konu hakkında okuma yapma
14
Avrupa Birliği Temel Haklar Şartı ve Sınır Ötesi sağlık Direktifi hakkında genel açıklamalar
Konu hakkında okuma yapma
Kaynak
Ders notu verilmeyecektir.
Sultan Üzeltürk Tahmazoğlu, Ulusal ve Uluslararası Boyutuyla Anayasa Hukuku Açısından Sağlık Hakkı, Legal Yayınları, İstanbul, 2012; Cihan Yüzbaşıoğlu, İdare ve Personel Yönüyle Sağlık Hizmetlerinden Kaynaklanan Sorumluluk, On İki Levha Yayıncılık, İstanbul , 2020; Ed. Özge Yücel ve Gürkan Sert, Sağlık ve Tıp Hukukunda Sormluluk ve İnsan Hakları, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2018; Avrupa Birliği Temel Haklar Bildirgesi; Hasta Haklarına İlişkin Avrupa Statüsü
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
PY1) Sağlık Hukuku alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında kamu hukukuyla ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilerini geliştirir ve derinleştirir.
X
2
PY2) Sağlık Hukuku alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kullanarak, bu bilgileri analiz eder, değerlendirir ve buradan hareketle özgün sonuç ve düşüncelere ulaşır.
X
3
PY3) Sağlık Hukuku alanındaki bilimsel bilgiyi kuramsal ve sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır.
X
4
PY4) Sağlık Hukukuna dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştırır.
X
5
PY5) Hukuk kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları hukuk alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler.
X
6
PY6) Sağlık Hukukuna dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştıran bağımsız bir çalışma ortaya koyar.
X
7
PY7) Sağlık Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
X
8
PY8) Sağlık Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
X
9
PY9) Sağlık hukuku alanında ve alt disiplinlerinde uzman olan kişiler ile bu alanlara ilişkin konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar.
X
10
PY10) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar ve tartışır.
X
11
PY11) Hukuk kuram ve uygulamasından kaynaklanan ve toplumsal yaşamı etkileyen sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar.
X
12
PY12) Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir.
X
13
PY13) Hukuk alanındaki değerleri topluma tanıtarak, toplumda hukuk ve adalet bilincinin yerleşmesine ve bunun sürdürülebilmesi sürecine katkıda bulunur.