Dersin temel amacı hukuk ve tıbbi uygulamalar arasındaki ilişkiyi son gelişmeler kapsamında ayrıntılı olarak ele almaktır.
Ders kapsamında tıp hukuku ve etiğinin temel kavramları açıklanarak, hekimin ve diğer sağlık çalışanlarının hukuki sorumluluğunun uluslararası bildirgelere ve tıp etiğine uygun bir şekilde ele alınması ve anlaşılmasının sağlanması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders; hasta hakları ve gelişimi,genel olarak tıp hukuku ve temel kavramları,sağlık çalışanları ve hasta ilişkisinin hukuki niteliği,sağlık çalışanlarının hukuki sorumluluğu, sağlık çalışanlarına yönelik davalar,aydınlatılmış onam,özerklik ve paternalizm.,tıbbi kayıtlar,organ ve doku nakli,kamu sağlığı,klinik araştırmalar,klinik araştırma etik kurulları,olgu tartışması,olgu tartışması,genel değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
- Tıbbi uygulamalarda ortaya çıkması muhtemel temel hukuki ve etik ikilemlerin anlaşılması sağlanır.
- Tıp uygulaması ve hukuku bakımından, tıbbi kötü uygulama kavramı ve yapısı hakkında fikir sahibi olur.
13, 9
A
-Sağlık çalışanların özel hukuk sorumluluğu hakkında bilgi sahibi olur.
10
A, E
-Hastanede çalışan hekimlerin sözleşmesel sorumlulukları hakkında bilgi sahibi olur.
10, 9
A, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
hasta hakları ve gelişimi
öğretim üyesinin ders notları, powerpoint sunumlar
2
genel olarak tıp hukuku ve temel kavramları
öğretim üyesinin ders notları, powerpoint sunumlar
3
sağlık çalışanları ve hasta ilişkisinin hukuki niteliği
öğretim üyesinin ders notları, powerpoint sunumlar
4
sağlık çalışanlarının hukuki sorumluluğu, sağlık çalışanlarına yönelik davalar
öğretim üyesinin ders notları, powerpoint sunumlar
5
aydınlatılmış onam
öğretim üyesinin ders notları, powerpoint sunumlar
6
özerklik ve paternalizm.
öğretim üyesinin ders notları, powerpoint sunumlar
7
tıbbi kayıtlar
öğretim üyesinin ders notları, powerpoint sunumlar
8
organ ve doku nakli
öğretim üyesinin ders notları, powerpoint sunumlar
9
kamu sağlığı
öğretim üyesinin ders notları, powerpoint sunumlar
10
klinik araştırmalar
öğretim üyesinin ders notları, powerpoint sunumlar
11
klinik araştırma etik kurulları
öğretim üyesinin ders notları, powerpoint sunumlar
12
olgu tartışması
öğretim üyesinin ders notları, powerpoint sunumlar
13
olgu tartışması
öğretim üyesinin ders notları, powerpoint sunumlar
14
genel değerlendirme
Kaynak
Power point sunumlar, konuya ilişkin önerilen çalışma metinleri
Ders notları, ele alınan konuya ilişkin önerilecek olan makale, kitap veya elektronik ortamdaki kaynaklar.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
PY1) Sağlık Hukuku alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında kamu hukukuyla ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilerini geliştirir ve derinleştirir.
X
2
PY2) Sağlık Hukuku alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kullanarak, bu bilgileri analiz eder, değerlendirir ve buradan hareketle özgün sonuç ve düşüncelere ulaşır.
X
3
PY3) Sağlık Hukuku alanındaki bilimsel bilgiyi kuramsal ve sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır.
X
4
PY4) Sağlık Hukukuna dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştırır.
X
5
PY5) Hukuk kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları hukuk alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler.
X
6
PY6) Sağlık Hukukuna dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştıran bağımsız bir çalışma ortaya koyar.
X
7
PY7) Sağlık Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
X
8
PY8) Sağlık Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
X
9
PY9) Sağlık hukuku alanında ve alt disiplinlerinde uzman olan kişiler ile bu alanlara ilişkin konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar.
X
10
PY10) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar ve tartışır.
X
11
PY11) Hukuk kuram ve uygulamasından kaynaklanan ve toplumsal yaşamı etkileyen sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar.
X
12
PY12) Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir.
X
13
PY13) Hukuk alanındaki değerleri topluma tanıtarak, toplumda hukuk ve adalet bilincinin yerleşmesine ve bunun sürdürülebilmesi sürecine katkıda bulunur.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
3
42
Rehberli Problem Çözme
6
6
36
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
10
3
30
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
1
20
20
Proje Sunumu / Seminer
1
20
20
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
47
47
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
53
53
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
248
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(248/30)
8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
SAĞLIK ÇALIŞANLARININ HUKUKİ SORUMLULUĞU I
SHKD1119570
Güz Dönemi
3+0
3
8
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Doktora
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Prof.Dr. Fulya İlçin GÖNENÇ
Dersi Verenler
Prof.Dr. Fulya İlçin GÖNENÇ
Dersin Yardımcıları
Ar. Gör. Sinem Taştekin
Dersin Amacı
Dersin temel amacı hukuk ve tıbbi uygulamalar arasındaki ilişkiyi son gelişmeler kapsamında ayrıntılı olarak ele almaktır.
Ders kapsamında tıp hukuku ve etiğinin temel kavramları açıklanarak, hekimin ve diğer sağlık çalışanlarının hukuki sorumluluğunun uluslararası bildirgelere ve tıp etiğine uygun bir şekilde ele alınması ve anlaşılmasının sağlanması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders; hasta hakları ve gelişimi,genel olarak tıp hukuku ve temel kavramları,sağlık çalışanları ve hasta ilişkisinin hukuki niteliği,sağlık çalışanlarının hukuki sorumluluğu, sağlık çalışanlarına yönelik davalar,aydınlatılmış onam,özerklik ve paternalizm.,tıbbi kayıtlar,organ ve doku nakli,kamu sağlığı,klinik araştırmalar,klinik araştırma etik kurulları,olgu tartışması,olgu tartışması,genel değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
- Tıbbi uygulamalarda ortaya çıkması muhtemel temel hukuki ve etik ikilemlerin anlaşılması sağlanır.
- Tıp uygulaması ve hukuku bakımından, tıbbi kötü uygulama kavramı ve yapısı hakkında fikir sahibi olur.
13, 9
A
-Sağlık çalışanların özel hukuk sorumluluğu hakkında bilgi sahibi olur.
10
A, E
-Hastanede çalışan hekimlerin sözleşmesel sorumlulukları hakkında bilgi sahibi olur.
10, 9
A, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
hasta hakları ve gelişimi
öğretim üyesinin ders notları, powerpoint sunumlar
2
genel olarak tıp hukuku ve temel kavramları
öğretim üyesinin ders notları, powerpoint sunumlar
3
sağlık çalışanları ve hasta ilişkisinin hukuki niteliği
öğretim üyesinin ders notları, powerpoint sunumlar
4
sağlık çalışanlarının hukuki sorumluluğu, sağlık çalışanlarına yönelik davalar
öğretim üyesinin ders notları, powerpoint sunumlar
5
aydınlatılmış onam
öğretim üyesinin ders notları, powerpoint sunumlar
6
özerklik ve paternalizm.
öğretim üyesinin ders notları, powerpoint sunumlar
7
tıbbi kayıtlar
öğretim üyesinin ders notları, powerpoint sunumlar
8
organ ve doku nakli
öğretim üyesinin ders notları, powerpoint sunumlar
9
kamu sağlığı
öğretim üyesinin ders notları, powerpoint sunumlar
10
klinik araştırmalar
öğretim üyesinin ders notları, powerpoint sunumlar
11
klinik araştırma etik kurulları
öğretim üyesinin ders notları, powerpoint sunumlar
12
olgu tartışması
öğretim üyesinin ders notları, powerpoint sunumlar
13
olgu tartışması
öğretim üyesinin ders notları, powerpoint sunumlar
14
genel değerlendirme
Kaynak
Power point sunumlar, konuya ilişkin önerilen çalışma metinleri
Ders notları, ele alınan konuya ilişkin önerilecek olan makale, kitap veya elektronik ortamdaki kaynaklar.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
PY1) Sağlık Hukuku alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında kamu hukukuyla ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilerini geliştirir ve derinleştirir.
X
2
PY2) Sağlık Hukuku alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kullanarak, bu bilgileri analiz eder, değerlendirir ve buradan hareketle özgün sonuç ve düşüncelere ulaşır.
X
3
PY3) Sağlık Hukuku alanındaki bilimsel bilgiyi kuramsal ve sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır.
X
4
PY4) Sağlık Hukukuna dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştırır.
X
5
PY5) Hukuk kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları hukuk alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler.
X
6
PY6) Sağlık Hukukuna dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştıran bağımsız bir çalışma ortaya koyar.
X
7
PY7) Sağlık Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
X
8
PY8) Sağlık Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
X
9
PY9) Sağlık hukuku alanında ve alt disiplinlerinde uzman olan kişiler ile bu alanlara ilişkin konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar.
X
10
PY10) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar ve tartışır.
X
11
PY11) Hukuk kuram ve uygulamasından kaynaklanan ve toplumsal yaşamı etkileyen sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar.
X
12
PY12) Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir.
X
13
PY13) Hukuk alanındaki değerleri topluma tanıtarak, toplumda hukuk ve adalet bilincinin yerleşmesine ve bunun sürdürülebilmesi sürecine katkıda bulunur.