Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KLİNİK ARAŞTIRMALAR VE ETİK KURULLAR | SHKD1219640 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Fulya İlçin GÖNENÇ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Fulya İlçin GÖNENÇ |
Dersin Yardımcıları | Ar. Gör. Sinem Taştekin |
Dersin Amacı | Dersin temel amacı hukuk ve tıbbi uygulamalar arasındaki ilişkiyi son gelişmeler kapsamında ayrıntılı olarak ele almaktır. Ders kapsamında tıp hukuku ve etiğinin temel kavramları açıklanarak, klinik araştırmalar ve etik kurullara ilişkin temel konuların uluslararası bildirgelere ve tıp etiğine uygun bir şekilde ele alınması ve anlaşılmasının sağlanması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tıbbi araştırmalar ve klinik denemelerin tarihçesi,Konuya ilişkin temel kavram ve tanımlar, etik normlar ve prosedürler,Klinik araştırmaların kapsam ve amaçları,İnsan üzerindeki araştırmalara ilişkin, hukuki ve etik kılavuzlar,Klinik araştırmalarda şeffaflık,İlaç klinik araştırmalarının safhaları (Faz 1,2,3,4),Araştırmaya iştirak edecek gönüllülerin korunması, sigortalanması, araştırma için onam alınması ve sorumluluk,Araştırmaya iştirak edeceklerin seçimi: sağlıklı gönüllüler, kadınların, çocukların, kısıtlıların araştırmalarda yer alması,Araştırmada aydınlatılmış onamın hukuki ve etik standartları,Araştırmada mahremiyet, gizlilik ve adalet ilkeleri,Etik Kurulların Yapısı, çalışma usul ve esasları ile görevleri,Araştırma etik kurullarının oluşumu, üyelik, standart çalışma prosedürleri,Olgu tartışması,Genel değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
- Klinik araştırmalarda ortaya çıkması muhtemel temel hukuki ve etik ikilemleri analiz eder. | 10, 14, 16, 9 | A, E |
- Klinik araştırmalarda kişiliğin korunması çerçevesinde, şeffaflık, özerklik ve aydınlatılmış onam kavramlarını değerlendirir. | 13, 14, 9 | A, E |
-Bu dersin sonunda öğrenciler aynı zamanda klinik araştırmanın ne olduğunu ve hukuken nasıl düzenlendiğini kavrar. | 10, 9 | A, E |
-Klinik araştırmalar hakkında ulusal ve uluslararası alandaki hukuki düzenlemeler hakkında bilgi sahibi olur. | 10, 9 | A, E |
-Klinik araştırmaların etik çerçevede nasıl yürütüldüğü hakkında bilgi sahibi olur. | 10, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tıbbi araştırmalar ve klinik denemelerin tarihçesi | öğretim üyesinin derse dair notları |
2 | Konuya ilişkin temel kavram ve tanımlar, etik normlar ve prosedürler | öğretim üyesinin derse dair notları |
3 | Klinik araştırmaların kapsam ve amaçları | öğretim üyesinin derse dair notları |
4 | İnsan üzerindeki araştırmalara ilişkin, hukuki ve etik kılavuzlar | öğretim üyesinin derse dair notları |
5 | Klinik araştırmalarda şeffaflık | öğretim üyesinin derse dair notları |
6 | İlaç klinik araştırmalarının safhaları (Faz 1,2,3,4) | öğretim üyesinin derse dair notları |
7 | Araştırmaya iştirak edecek gönüllülerin korunması, sigortalanması, araştırma için onam alınması ve sorumluluk | öğretim üyesinin derse dair notları |
8 | Araştırmaya iştirak edeceklerin seçimi: sağlıklı gönüllüler, kadınların, çocukların, kısıtlıların araştırmalarda yer alması | öğretim üyesinin derse dair notları |
9 | Araştırmada aydınlatılmış onamın hukuki ve etik standartları | öğretim üyesinin derse dair notları |
10 | Araştırmada mahremiyet, gizlilik ve adalet ilkeleri | öğretim üyesinin derse dair notları |
11 | Etik Kurulların Yapısı, çalışma usul ve esasları ile görevleri | öğretim üyesinin derse dair notları |
12 | Araştırma etik kurullarının oluşumu, üyelik, standart çalışma prosedürleri | öğretim üyesinin derse dair notları |
13 | Olgu tartışması | öğretim üyesinin derse dair notları |
14 | Genel değerlendirme | öğretim üyesinin derse dair notları |
Kaynak |
Power point sunumlar, konuya ilişkin önerilen çalışma metinleri |
Ders notları, ele alınan konuya ilişkin önerilecek olan makale, kitap veya elektronik ortamdaki kaynaklar. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1) Sağlık Hukuku alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında kamu hukukuyla ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilerini geliştirir ve derinleştirir. | X | |||||
2 | PY2) Sağlık Hukuku alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kullanarak, bu bilgileri analiz eder, değerlendirir ve buradan hareketle özgün sonuç ve düşüncelere ulaşır. | X | |||||
3 | PY3) Sağlık Hukuku alanındaki bilimsel bilgiyi kuramsal ve sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | X | |||||
4 | PY4) Sağlık Hukukuna dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştırır. | X | |||||
5 | PY5) Hukuk kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları hukuk alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | X | |||||
6 | PY6) Sağlık Hukukuna dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştıran bağımsız bir çalışma ortaya koyar. | X | |||||
7 | PY7) Sağlık Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | |||||
8 | PY8) Sağlık Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | X | |||||
9 | PY9) Sağlık hukuku alanında ve alt disiplinlerinde uzman olan kişiler ile bu alanlara ilişkin konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | X | |||||
10 | PY10) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar ve tartışır. | X | |||||
11 | PY11) Hukuk kuram ve uygulamasından kaynaklanan ve toplumsal yaşamı etkileyen sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | X | |||||
12 | PY12) Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir. | X | |||||
13 | PY13) Hukuk alanındaki değerleri topluma tanıtarak, toplumda hukuk ve adalet bilincinin yerleşmesine ve bunun sürdürülebilmesi sürecine katkıda bulunur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 10 | 6 | 60 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 2 | 28 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 10 | 3 | 30 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 12 | 3 | 36 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 196 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(196/30) | 7 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KLİNİK ARAŞTIRMALAR VE ETİK KURULLAR | SHKD1219640 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Fulya İlçin GÖNENÇ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Fulya İlçin GÖNENÇ |
Dersin Yardımcıları | Ar. Gör. Sinem Taştekin |
Dersin Amacı | Dersin temel amacı hukuk ve tıbbi uygulamalar arasındaki ilişkiyi son gelişmeler kapsamında ayrıntılı olarak ele almaktır. Ders kapsamında tıp hukuku ve etiğinin temel kavramları açıklanarak, klinik araştırmalar ve etik kurullara ilişkin temel konuların uluslararası bildirgelere ve tıp etiğine uygun bir şekilde ele alınması ve anlaşılmasının sağlanması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tıbbi araştırmalar ve klinik denemelerin tarihçesi,Konuya ilişkin temel kavram ve tanımlar, etik normlar ve prosedürler,Klinik araştırmaların kapsam ve amaçları,İnsan üzerindeki araştırmalara ilişkin, hukuki ve etik kılavuzlar,Klinik araştırmalarda şeffaflık,İlaç klinik araştırmalarının safhaları (Faz 1,2,3,4),Araştırmaya iştirak edecek gönüllülerin korunması, sigortalanması, araştırma için onam alınması ve sorumluluk,Araştırmaya iştirak edeceklerin seçimi: sağlıklı gönüllüler, kadınların, çocukların, kısıtlıların araştırmalarda yer alması,Araştırmada aydınlatılmış onamın hukuki ve etik standartları,Araştırmada mahremiyet, gizlilik ve adalet ilkeleri,Etik Kurulların Yapısı, çalışma usul ve esasları ile görevleri,Araştırma etik kurullarının oluşumu, üyelik, standart çalışma prosedürleri,Olgu tartışması,Genel değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
- Klinik araştırmalarda ortaya çıkması muhtemel temel hukuki ve etik ikilemleri analiz eder. | 10, 14, 16, 9 | A, E |
- Klinik araştırmalarda kişiliğin korunması çerçevesinde, şeffaflık, özerklik ve aydınlatılmış onam kavramlarını değerlendirir. | 13, 14, 9 | A, E |
-Bu dersin sonunda öğrenciler aynı zamanda klinik araştırmanın ne olduğunu ve hukuken nasıl düzenlendiğini kavrar. | 10, 9 | A, E |
-Klinik araştırmalar hakkında ulusal ve uluslararası alandaki hukuki düzenlemeler hakkında bilgi sahibi olur. | 10, 9 | A, E |
-Klinik araştırmaların etik çerçevede nasıl yürütüldüğü hakkında bilgi sahibi olur. | 10, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tıbbi araştırmalar ve klinik denemelerin tarihçesi | öğretim üyesinin derse dair notları |
2 | Konuya ilişkin temel kavram ve tanımlar, etik normlar ve prosedürler | öğretim üyesinin derse dair notları |
3 | Klinik araştırmaların kapsam ve amaçları | öğretim üyesinin derse dair notları |
4 | İnsan üzerindeki araştırmalara ilişkin, hukuki ve etik kılavuzlar | öğretim üyesinin derse dair notları |
5 | Klinik araştırmalarda şeffaflık | öğretim üyesinin derse dair notları |
6 | İlaç klinik araştırmalarının safhaları (Faz 1,2,3,4) | öğretim üyesinin derse dair notları |
7 | Araştırmaya iştirak edecek gönüllülerin korunması, sigortalanması, araştırma için onam alınması ve sorumluluk | öğretim üyesinin derse dair notları |
8 | Araştırmaya iştirak edeceklerin seçimi: sağlıklı gönüllüler, kadınların, çocukların, kısıtlıların araştırmalarda yer alması | öğretim üyesinin derse dair notları |
9 | Araştırmada aydınlatılmış onamın hukuki ve etik standartları | öğretim üyesinin derse dair notları |
10 | Araştırmada mahremiyet, gizlilik ve adalet ilkeleri | öğretim üyesinin derse dair notları |
11 | Etik Kurulların Yapısı, çalışma usul ve esasları ile görevleri | öğretim üyesinin derse dair notları |
12 | Araştırma etik kurullarının oluşumu, üyelik, standart çalışma prosedürleri | öğretim üyesinin derse dair notları |
13 | Olgu tartışması | öğretim üyesinin derse dair notları |
14 | Genel değerlendirme | öğretim üyesinin derse dair notları |
Kaynak |
Power point sunumlar, konuya ilişkin önerilen çalışma metinleri |
Ders notları, ele alınan konuya ilişkin önerilecek olan makale, kitap veya elektronik ortamdaki kaynaklar. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1) Sağlık Hukuku alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında kamu hukukuyla ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilerini geliştirir ve derinleştirir. | X | |||||
2 | PY2) Sağlık Hukuku alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kullanarak, bu bilgileri analiz eder, değerlendirir ve buradan hareketle özgün sonuç ve düşüncelere ulaşır. | X | |||||
3 | PY3) Sağlık Hukuku alanındaki bilimsel bilgiyi kuramsal ve sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | X | |||||
4 | PY4) Sağlık Hukukuna dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştırır. | X | |||||
5 | PY5) Hukuk kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları hukuk alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | X | |||||
6 | PY6) Sağlık Hukukuna dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştıran bağımsız bir çalışma ortaya koyar. | X | |||||
7 | PY7) Sağlık Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | |||||
8 | PY8) Sağlık Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | X | |||||
9 | PY9) Sağlık hukuku alanında ve alt disiplinlerinde uzman olan kişiler ile bu alanlara ilişkin konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | X | |||||
10 | PY10) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar ve tartışır. | X | |||||
11 | PY11) Hukuk kuram ve uygulamasından kaynaklanan ve toplumsal yaşamı etkileyen sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | X | |||||
12 | PY12) Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir. | X | |||||
13 | PY13) Hukuk alanındaki değerleri topluma tanıtarak, toplumda hukuk ve adalet bilincinin yerleşmesine ve bunun sürdürülebilmesi sürecine katkıda bulunur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |