Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
ULUSLARARASI YATIRIM SÖZLEŞ. DOĞAN UYUŞ. TAHKİM YOLUYLA ÇÖZÜMÜ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Milletlerarası ticari uyuşmazlıkların çözümünde başvurulan Milletlerarası Tahkim konusunda yeterli bilgiye sahip hukukçuları yetiştirmek amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Milletlerarası tahkim ve milletlerarası hakem kararı;temel dayanaklar,Yerli tahkim-yabancı tahkim-milletlerarası tahkim; farklılıkları ve ayrımın uygulamadaki önemi,Tahkim anlaşması ve geçerliliği, tahkime elverişlilik,4686 sayılı Milletlerarası Tahkim Kanunu; uygulama alanı,Milletlerarası hakem mahkemesinin oluşması; hakemlerin seçimi,Yargılama faaliyetine ilişkjin usul kurallarının belirlenmesi,Hakemlerin uyuşmazlığın esasına uygulayacakları hukukun belirlenmesi,Hakem kararı; karara karşı başvuru yolları: iptal davası-temyiz,Yabancı-milletlerarası hakem kararlarının tanınması ve tenfizi,İki taraflı yatırım sözleşmelerinde tahkime ilişkin düzenlemeler,Ad hoc ve kurumsal tahkim, Devlet yargısı-özel yargı: Anayasal sorunlar, Milletlerarası tahkimde hakemlerin tarafsızlığı ve bağımsızlığı,Tahkim yargılamasında egemenlik sorunu; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci; | 10, 14, 9 | E |
1. Tahkim kavramını inceleyecek ve anlatabilecektir. | 9 | |
1.1. Milletlerarası tahkimi tanımlar. | 10, 16, 9 | |
1.2. Hakem kararının niteliklerini açıklar. | 9 | |
1.3. Yerli-yabancı-milletlerarası tahkimin farklılıklarını sıralar. | 9 | |
2. Yerli ve milletlerarası tahkine ilişkin mevzuat ve uygulama alanlarını saptayabilecektir. | 14, 9 | E |
2.1. Milletlerarası Tahkim Kanunu ve HMK arasındaki farkları gösterir. | 14, 9 | E |
2.2. Milletlerarası tahkimde yargılama sürecini anlatır. | 14 | E |
2.3. Milletlerarası tahkime ilişkin Yargıtay kararlarını yorumlar. | 9 | |
3. Hakem kararlarının icrasına ilişkin işlemleri uygulayabilecektir. | 9 | |
3.1. Yerli hakem kararlarının icrasını gerçekleştirir. | 9 | |
3.2. Yabancı hakem kararlarının Türkiye'de tanınması ve tenfizini gerçekleştirir. | 14, 9 | E |
3.3. Milletlerarası hakem kararlarının Türkiye'de tanınması ve tenfizini inceleyerek ve uyuşmazlıkların çözümüne uygular. | 14, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Milletlerarası tahkim ve milletlerarası hakem kararı;temel dayanaklar | |
2 | Yerli tahkim-yabancı tahkim-milletlerarası tahkim; farklılıkları ve ayrımın uygulamadaki önemi | |
3 | Tahkim anlaşması ve geçerliliği, tahkime elverişlilik | |
4 | 4686 sayılı Milletlerarası Tahkim Kanunu; uygulama alanı | |
5 | Milletlerarası hakem mahkemesinin oluşması; hakemlerin seçimi | |
6 | Yargılama faaliyetine ilişkjin usul kurallarının belirlenmesi | |
7 | Hakemlerin uyuşmazlığın esasına uygulayacakları hukukun belirlenmesi | |
8 | Hakem kararı; karara karşı başvuru yolları: iptal davası-temyiz | |
9 | Yabancı-milletlerarası hakem kararlarının tanınması ve tenfizi | |
10 | İki taraflı yatırım sözleşmelerinde tahkime ilişkin düzenlemeler | |
11 | Ad hoc ve kurumsal tahkim | |
12 | Devlet yargısı-özel yargı: Anayasal sorunlar | |
13 | Milletlerarası tahkimde hakemlerin tarafsızlığı ve bağımsızlığı | |
14 | Tahkim yargılamasında egemenlik sorunu | |
Kaynak |
Yücel Sayman tarafından düzenlenen ders notları. |
Ziya Akıncı; Milletlerarası Tahkim. Seçkin yayınları, Ankara.
Turgut Kalpsüz;Milletlerarası Tahkim. Ankara. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | PY1) Özel Hukuk alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında özel hukukla ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilerini geliştirir ve derinleştirir. | | | | | X |
2 | PY2) Özel Hukuk alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kullanarak, bu bilgileri analiz eder, değerlendirir ve buradan hareketle özgün sonuç ve düşüncelere ulaşır. | | | | | X |
3 | PY3) Özel Hukuk alanındaki bilimsel bilgiyi kuramsal ve sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | | | | X | |
4 | PY4) Özel Hukuka dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştırır. | | | | X | |
5 | PY5) Hukuk kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları hukuk alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | | | | X | |
6 | PY6) Özel Hukuka dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştıran bağımsız bir çalışma ortaya koyar. | | | | X | |
7 | PY7) Özel Hukuk alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | | | | X | |
8 | PY8) Özel Hukuk alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | | | | | X |
9 | PY9) Özel Hukuk alanında ve alt disiplinlerinde uzman olan kişiler ile bu alanlara ilişkin konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | | | X | | |
10 | PY10) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar ve tartışır. | | X | | | |
11 | PY11) Hukuk kuram ve uygulamasından kaynaklanan ve toplumsal yaşamı etkileyen sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | | X | | | |
12 | PY12) Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir. | X | | | | |
13 | PY13) Hukuk alanındaki değerleri topluma tanıtarak, toplumda hukuk ve adalet bilincinin yerleşmesine ve bunun sürdürülebilmesi sürecine katkıda bulunur. | X | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Rehberli Problem Çözme | 6 | 6 | 36 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 3 | 42 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 20 | 20 |
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 27 | 27 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 43 | 43 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 230 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(230/30) | 8 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
ULUSLARARASI YATIRIM SÖZLEŞ. DOĞAN UYUŞ. TAHKİM YOLUYLA ÇÖZÜMÜ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Milletlerarası ticari uyuşmazlıkların çözümünde başvurulan Milletlerarası Tahkim konusunda yeterli bilgiye sahip hukukçuları yetiştirmek amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Milletlerarası tahkim ve milletlerarası hakem kararı;temel dayanaklar,Yerli tahkim-yabancı tahkim-milletlerarası tahkim; farklılıkları ve ayrımın uygulamadaki önemi,Tahkim anlaşması ve geçerliliği, tahkime elverişlilik,4686 sayılı Milletlerarası Tahkim Kanunu; uygulama alanı,Milletlerarası hakem mahkemesinin oluşması; hakemlerin seçimi,Yargılama faaliyetine ilişkjin usul kurallarının belirlenmesi,Hakemlerin uyuşmazlığın esasına uygulayacakları hukukun belirlenmesi,Hakem kararı; karara karşı başvuru yolları: iptal davası-temyiz,Yabancı-milletlerarası hakem kararlarının tanınması ve tenfizi,İki taraflı yatırım sözleşmelerinde tahkime ilişkin düzenlemeler,Ad hoc ve kurumsal tahkim, Devlet yargısı-özel yargı: Anayasal sorunlar, Milletlerarası tahkimde hakemlerin tarafsızlığı ve bağımsızlığı,Tahkim yargılamasında egemenlik sorunu; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci; | 10, 14, 9 | E |
1. Tahkim kavramını inceleyecek ve anlatabilecektir. | 9 | |
1.1. Milletlerarası tahkimi tanımlar. | 10, 16, 9 | |
1.2. Hakem kararının niteliklerini açıklar. | 9 | |
1.3. Yerli-yabancı-milletlerarası tahkimin farklılıklarını sıralar. | 9 | |
2. Yerli ve milletlerarası tahkine ilişkin mevzuat ve uygulama alanlarını saptayabilecektir. | 14, 9 | E |
2.1. Milletlerarası Tahkim Kanunu ve HMK arasındaki farkları gösterir. | 14, 9 | E |
2.2. Milletlerarası tahkimde yargılama sürecini anlatır. | 14 | E |
2.3. Milletlerarası tahkime ilişkin Yargıtay kararlarını yorumlar. | 9 | |
3. Hakem kararlarının icrasına ilişkin işlemleri uygulayabilecektir. | 9 | |
3.1. Yerli hakem kararlarının icrasını gerçekleştirir. | 9 | |
3.2. Yabancı hakem kararlarının Türkiye'de tanınması ve tenfizini gerçekleştirir. | 14, 9 | E |
3.3. Milletlerarası hakem kararlarının Türkiye'de tanınması ve tenfizini inceleyerek ve uyuşmazlıkların çözümüne uygular. | 14, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Milletlerarası tahkim ve milletlerarası hakem kararı;temel dayanaklar | |
2 | Yerli tahkim-yabancı tahkim-milletlerarası tahkim; farklılıkları ve ayrımın uygulamadaki önemi | |
3 | Tahkim anlaşması ve geçerliliği, tahkime elverişlilik | |
4 | 4686 sayılı Milletlerarası Tahkim Kanunu; uygulama alanı | |
5 | Milletlerarası hakem mahkemesinin oluşması; hakemlerin seçimi | |
6 | Yargılama faaliyetine ilişkjin usul kurallarının belirlenmesi | |
7 | Hakemlerin uyuşmazlığın esasına uygulayacakları hukukun belirlenmesi | |
8 | Hakem kararı; karara karşı başvuru yolları: iptal davası-temyiz | |
9 | Yabancı-milletlerarası hakem kararlarının tanınması ve tenfizi | |
10 | İki taraflı yatırım sözleşmelerinde tahkime ilişkin düzenlemeler | |
11 | Ad hoc ve kurumsal tahkim | |
12 | Devlet yargısı-özel yargı: Anayasal sorunlar | |
13 | Milletlerarası tahkimde hakemlerin tarafsızlığı ve bağımsızlığı | |
14 | Tahkim yargılamasında egemenlik sorunu | |
Kaynak |
Yücel Sayman tarafından düzenlenen ders notları. |
Ziya Akıncı; Milletlerarası Tahkim. Seçkin yayınları, Ankara.
Turgut Kalpsüz;Milletlerarası Tahkim. Ankara. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | PY1) Özel Hukuk alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında özel hukukla ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilerini geliştirir ve derinleştirir. | | | | | X |
2 | PY2) Özel Hukuk alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kullanarak, bu bilgileri analiz eder, değerlendirir ve buradan hareketle özgün sonuç ve düşüncelere ulaşır. | | | | | X |
3 | PY3) Özel Hukuk alanındaki bilimsel bilgiyi kuramsal ve sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | | | | X | |
4 | PY4) Özel Hukuka dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştırır. | | | | X | |
5 | PY5) Hukuk kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları hukuk alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | | | | X | |
6 | PY6) Özel Hukuka dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştıran bağımsız bir çalışma ortaya koyar. | | | | X | |
7 | PY7) Özel Hukuk alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | | | | X | |
8 | PY8) Özel Hukuk alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | | | | | X |
9 | PY9) Özel Hukuk alanında ve alt disiplinlerinde uzman olan kişiler ile bu alanlara ilişkin konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | | | X | | |
10 | PY10) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar ve tartışır. | | X | | | |
11 | PY11) Hukuk kuram ve uygulamasından kaynaklanan ve toplumsal yaşamı etkileyen sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | | X | | | |
12 | PY12) Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir. | X | | | | |
13 | PY13) Hukuk alanındaki değerleri topluma tanıtarak, toplumda hukuk ve adalet bilincinin yerleşmesine ve bunun sürdürülebilmesi sürecine katkıda bulunur. | X | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 27/01/2023 - 14:06Son Güncelleme Tarihi: 27/01/2023 - 14:08