İpoteğin paraya çevrilmesi yoluyla takibin esaslarının, ipotek teminatının maddi hukuk temelleri ile birlikte kavranması sağlanarak uygulamadaki sorunlara yönelik bir bakış açısının geliştirilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders; 1.Taşınmaz rehinleri ve ipoteğin taşınmaz rehinleri içindeki yeri,2.İpoteğin türleri ve bu türlere göre sağladığı teminatın kapsamı,3.İpoteğe hakim olan ilkeler ve özellikle “alacakta belirlilik” ilkesi ve bu ilkenin uygulamadaki sorunlar çerçevesinde değerlendirilmesi,4.İpoteğin paraya çevrilmesi yoluyla takibin temeli olarak “lex comissoria yasağı”,5.İpoteğin özel yollardan paraya çevrilmesi sorunu,6.İİK m.45 ve “önce rehne müracaat” kuralı,7.İİK çerçevesinde ipoteğin paraya çevrilmesi yoluyla takibin türleri,8.İpoteğin paraya çevrilmesi yoluyla ilamsız takip,9.Kredi kurumları için ipoteğin paraya çevrilmesi yoluyla ilamsız takip bakımından öngörülen özel düzenlemeler,10.İpoteğin paraya çevrilmesi yoluyla ilamlı takip,11.İİK m.150/h uyarınca yapılan ilamlı takip,12.İİK m.149 uyarınca yapılan ilamlı takip,13.İİK m.150/ı uyarınca yapılan ve kredi kurumları için öngörülen ilamlı takip,14.Paraya çevirmeye ilişkin ortak hükümler; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Taşınmaz rehinlerini anlatabilecektir.
13, 14, 16, 4, 9
A, D, E
Taşınmaz rehinlerini tasnif eder.
13, 14, 16, 19, 4, 9
A, D
Taşınmaz rehinlerinin hükümlerini anlar.
13, 14, 16, 19, 4, 9
A, D
Taşınmaz rehnine hakim olan ilkeleri saptar.
13, 16, 19, 9
A, D
İpoteğin paraya çevrilmesi yoluyla takibi analiz edebilecektir.
13, 19, 4, 9
A, D
İpoteğin paraya çevrilmesi yoluyla ilamlı takibi anlar.
13, 16, 19, 4, 9
A, D
İpoteğin paraya çevrilmesi yoluyla ilamsız takibi anlar.
13, 16, 19, 4, 9
A, D
İpoteğin türünün takibin türüne etkilerini analiz eder.
12, 13, 16, 19, 4, 9
A, D
İİK'daki özel hükümleri tanıyabilecektir.
12, 13, 16, 19, 4, 9
A, D
İİK m.149'u analiz edebilecektir.
13, 16, 19, 4, 9
A, D
İİK m.150/ı'yi analiz edebilecektir.
12, 13, 16, 19, 4, 9
A, D
İİK'daki özel hükümleri eleştirebilecektir.
12, 13, 16, 19, 9
A, D
Öğretim Yöntemleri:
12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
1.Taşınmaz rehinleri ve ipoteğin taşınmaz rehinleri içindeki yeri
2
2.İpoteğin türleri ve bu türlere göre sağladığı teminatın kapsamı
3
3.İpoteğe hakim olan ilkeler ve özellikle “alacakta belirlilik” ilkesi ve bu ilkenin uygulamadaki sorunlar çerçevesinde değerlendirilmesi
4
4.İpoteğin paraya çevrilmesi yoluyla takibin temeli olarak “lex comissoria yasağı”
5
5.İpoteğin özel yollardan paraya çevrilmesi sorunu
6
6.İİK m.45 ve “önce rehne müracaat” kuralı
7
7.İİK çerçevesinde ipoteğin paraya çevrilmesi yoluyla takibin türleri
8
8.İpoteğin paraya çevrilmesi yoluyla ilamsız takip
9
9.Kredi kurumları için ipoteğin paraya çevrilmesi yoluyla ilamsız takip bakımından öngörülen özel düzenlemeler
10
10.İpoteğin paraya çevrilmesi yoluyla ilamlı takip
11
11.İİK m.150/h uyarınca yapılan ilamlı takip
12
12.İİK m.149 uyarınca yapılan ilamlı takip
13
13.İİK m.150/ı uyarınca yapılan ve kredi kurumları için öngörülen ilamlı takip
14
14.Paraya çevirmeye ilişkin ortak hükümler
Kaynak
Ders notu verilmeyecektir.
Ali Cem Budak, İpoteğin Paraya Çevrilmesi Yoluyla Takip, İstanbul 2009.
Müjgan Tunç Yücel, Banka Alacaklarının İpoteğin Paraya Çevrilmesi Yoluyla Takibi, İstanbul 2010.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
PY1) Özel Hukuk alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında özel hukukla ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilerini geliştirir ve derinleştirir.
X
2
PY2) Özel Hukuk alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kullanarak, bu bilgileri analiz eder, değerlendirir ve buradan hareketle özgün sonuç ve düşüncelere ulaşır.
X
3
PY3) Özel Hukuk alanındaki bilimsel bilgiyi kuramsal ve sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır.
X
4
PY4) Özel Hukuka dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştırır.
X
5
PY5) Hukuk kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları hukuk alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler.
X
6
PY6) Özel Hukuka dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştıran bağımsız bir çalışma ortaya koyar.
X
7
PY7) Özel Hukuk alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
X
8
PY8) Özel Hukuk alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
X
9
PY9) Özel Hukuk alanında ve alt disiplinlerinde uzman olan kişiler ile bu alanlara ilişkin konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar.
X
10
PY10) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar ve tartışır.
X
11
PY11) Hukuk kuram ve uygulamasından kaynaklanan ve toplumsal yaşamı etkileyen sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar.
X
12
PY12) Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir.
X
13
PY13) Hukuk alanındaki değerleri topluma tanıtarak, toplumda hukuk ve adalet bilincinin yerleşmesine ve bunun sürdürülebilmesi sürecine katkıda bulunur.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
30
Genel Sınavın Başarıya Oranı
70
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
3
42
Rehberli Problem Çözme
14
3
42
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
14
3
42
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
8
6
48
Genel Sınav ve Hazırlığı
14
6
84
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
258
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(258/30)
9
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
İPOTEĞİN PARAYA ÇEVRİLMESİ YOLUYLA TAKİP
-
Bahar Dönemi
3+0
3
8
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Doktora
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Prof.Dr. Müjgan TUNÇ YÜCEL
Dersi Verenler
Prof.Dr. Müjgan TUNÇ YÜCEL
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
İpoteğin paraya çevrilmesi yoluyla takibin esaslarının, ipotek teminatının maddi hukuk temelleri ile birlikte kavranması sağlanarak uygulamadaki sorunlara yönelik bir bakış açısının geliştirilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders; 1.Taşınmaz rehinleri ve ipoteğin taşınmaz rehinleri içindeki yeri,2.İpoteğin türleri ve bu türlere göre sağladığı teminatın kapsamı,3.İpoteğe hakim olan ilkeler ve özellikle “alacakta belirlilik” ilkesi ve bu ilkenin uygulamadaki sorunlar çerçevesinde değerlendirilmesi,4.İpoteğin paraya çevrilmesi yoluyla takibin temeli olarak “lex comissoria yasağı”,5.İpoteğin özel yollardan paraya çevrilmesi sorunu,6.İİK m.45 ve “önce rehne müracaat” kuralı,7.İİK çerçevesinde ipoteğin paraya çevrilmesi yoluyla takibin türleri,8.İpoteğin paraya çevrilmesi yoluyla ilamsız takip,9.Kredi kurumları için ipoteğin paraya çevrilmesi yoluyla ilamsız takip bakımından öngörülen özel düzenlemeler,10.İpoteğin paraya çevrilmesi yoluyla ilamlı takip,11.İİK m.150/h uyarınca yapılan ilamlı takip,12.İİK m.149 uyarınca yapılan ilamlı takip,13.İİK m.150/ı uyarınca yapılan ve kredi kurumları için öngörülen ilamlı takip,14.Paraya çevirmeye ilişkin ortak hükümler; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Taşınmaz rehinlerini anlatabilecektir.
13, 14, 16, 4, 9
A, D, E
Taşınmaz rehinlerini tasnif eder.
13, 14, 16, 19, 4, 9
A, D
Taşınmaz rehinlerinin hükümlerini anlar.
13, 14, 16, 19, 4, 9
A, D
Taşınmaz rehnine hakim olan ilkeleri saptar.
13, 16, 19, 9
A, D
İpoteğin paraya çevrilmesi yoluyla takibi analiz edebilecektir.
13, 19, 4, 9
A, D
İpoteğin paraya çevrilmesi yoluyla ilamlı takibi anlar.
13, 16, 19, 4, 9
A, D
İpoteğin paraya çevrilmesi yoluyla ilamsız takibi anlar.
13, 16, 19, 4, 9
A, D
İpoteğin türünün takibin türüne etkilerini analiz eder.
12, 13, 16, 19, 4, 9
A, D
İİK'daki özel hükümleri tanıyabilecektir.
12, 13, 16, 19, 4, 9
A, D
İİK m.149'u analiz edebilecektir.
13, 16, 19, 4, 9
A, D
İİK m.150/ı'yi analiz edebilecektir.
12, 13, 16, 19, 4, 9
A, D
İİK'daki özel hükümleri eleştirebilecektir.
12, 13, 16, 19, 9
A, D
Öğretim Yöntemleri:
12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
1.Taşınmaz rehinleri ve ipoteğin taşınmaz rehinleri içindeki yeri
2
2.İpoteğin türleri ve bu türlere göre sağladığı teminatın kapsamı
3
3.İpoteğe hakim olan ilkeler ve özellikle “alacakta belirlilik” ilkesi ve bu ilkenin uygulamadaki sorunlar çerçevesinde değerlendirilmesi
4
4.İpoteğin paraya çevrilmesi yoluyla takibin temeli olarak “lex comissoria yasağı”
5
5.İpoteğin özel yollardan paraya çevrilmesi sorunu
6
6.İİK m.45 ve “önce rehne müracaat” kuralı
7
7.İİK çerçevesinde ipoteğin paraya çevrilmesi yoluyla takibin türleri
8
8.İpoteğin paraya çevrilmesi yoluyla ilamsız takip
9
9.Kredi kurumları için ipoteğin paraya çevrilmesi yoluyla ilamsız takip bakımından öngörülen özel düzenlemeler
10
10.İpoteğin paraya çevrilmesi yoluyla ilamlı takip
11
11.İİK m.150/h uyarınca yapılan ilamlı takip
12
12.İİK m.149 uyarınca yapılan ilamlı takip
13
13.İİK m.150/ı uyarınca yapılan ve kredi kurumları için öngörülen ilamlı takip
14
14.Paraya çevirmeye ilişkin ortak hükümler
Kaynak
Ders notu verilmeyecektir.
Ali Cem Budak, İpoteğin Paraya Çevrilmesi Yoluyla Takip, İstanbul 2009.
Müjgan Tunç Yücel, Banka Alacaklarının İpoteğin Paraya Çevrilmesi Yoluyla Takibi, İstanbul 2010.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
PY1) Özel Hukuk alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında özel hukukla ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilerini geliştirir ve derinleştirir.
X
2
PY2) Özel Hukuk alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kullanarak, bu bilgileri analiz eder, değerlendirir ve buradan hareketle özgün sonuç ve düşüncelere ulaşır.
X
3
PY3) Özel Hukuk alanındaki bilimsel bilgiyi kuramsal ve sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır.
X
4
PY4) Özel Hukuka dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştırır.
X
5
PY5) Hukuk kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları hukuk alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler.
X
6
PY6) Özel Hukuka dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştıran bağımsız bir çalışma ortaya koyar.
X
7
PY7) Özel Hukuk alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
X
8
PY8) Özel Hukuk alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
X
9
PY9) Özel Hukuk alanında ve alt disiplinlerinde uzman olan kişiler ile bu alanlara ilişkin konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar.
X
10
PY10) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar ve tartışır.
X
11
PY11) Hukuk kuram ve uygulamasından kaynaklanan ve toplumsal yaşamı etkileyen sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar.
X
12
PY12) Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir.
X
13
PY13) Hukuk alanındaki değerleri topluma tanıtarak, toplumda hukuk ve adalet bilincinin yerleşmesine ve bunun sürdürülebilmesi sürecine katkıda bulunur.