Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
MEDYA ETİĞİMİÇD1215062Bahar Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Başak GEZMEN
Dersi VerenlerDoç.Dr. Başak GEZMEN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı ,letişim hürriyeti, etik ve ahlâk kavramı, medya etiği, meslek ilkeleri özdenetim kavramı, özdenetim kuruluşları hakkında öğrencilerin bilgi edinmesini sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Medyada temel ayrımlar ve etiğe ilişkin değerler,Siyasal rejimler ve basında etik,Medya etiği ve özdenetim,Medya Etiğinin Kuramsal Temelleri,Yaygın Medya’da Etik, Özgürlük ve Hesapverebilirlik Bireysel Özgürlük,, Etik ve Haber Değerleri,Medya’da ‘Doğruluk’ ve ‘İçerme’ Etiği ,Etik ve Haber Değerleri,Medya etiğini çevreleyen dışsal/yapısal etkenler ve etik uygulamalar,Medya etiğini çevreleyen dışsal/yapısal etkenler ve etik uygulamalar,Yeni iletişim teknolojileri ve medya etiği,Medya’da Etik Kodlar, İzleyici/Okur Temsilciliği,,Ombudsman ve Meslek Örgütleri ,Türkiye’de basın etiği, sorunlar ve etik uygulamalar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Öğrenciler bu ders kapsamında basılı, görsel-işitsel ve dijital haber ve enformasyon medyasına uygular.4A, E
Etik ve Ahlak kavramlarını ayırt eder.3E, H
Yeni iletişim teknolojilerinin medya metinlerini üretir.4A, H
Medya içeriklerinin sunulmasında sorunları ve etik ihlalleri analiz eder.4A, E
Medya içeriklerindeki etik sorunsalları ortaya koyar.4A, E
Öğretim Yöntemleri:3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Medyada temel ayrımlar ve etiğe ilişkin değerlerilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
2Siyasal rejimler ve basında etikilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
3Medya etiği ve özdenetimilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
4Medya Etiğinin Kuramsal Temelleriilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
5Yaygın Medya’da Etik, Özgürlük ve Hesapverebilirlik Bireysel Özgürlük,ilgili kaynaklardan belirtilen kaynakların okunması
6 Etik ve Haber Değerleriilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
7Medya’da ‘Doğruluk’ ve ‘İçerme’ Etiği ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
8Etik ve Haber Değerleriilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
9Medya etiğini çevreleyen dışsal/yapısal etkenler ve etik uygulamalarilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
10Medya etiğini çevreleyen dışsal/yapısal etkenler ve etik uygulamalarilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
11Yeni iletişim teknolojileri ve medya etiğiilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
12Medya’da Etik Kodlar, İzleyici/Okur Temsilciliği,ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
13Ombudsman ve Meslek Örgütleri ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
14Türkiye’de basın etiği, sorunlar ve etik uygulamalarilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
Kaynak
Gordon, D. & Kittross J.M. (2011). Controversies in Media Ethics. N.Y.:Routledge. Alankuş, Sevda (2005), Medya, Hukuk ve Etik, IPS Eğitim Vakfı Yayınları: 5, Habercinin Elkitabı Dizisi: 2. - Alia, Valerie (2004), Media Ethics and Social Change, Edinburgh: Edinburgh Univ. Press. - Bertrand, Claude-Jean (2004), Medya Etiği, Ankara: BYEGM Yay.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Medya tarihi, haber yazma teknikleri, haber türleri, uygulamalı gazetecilik gibi alanlarda ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Farklı iletişim ortamlarının özelliklerine uygun içerik üretimi sürecini bilir.
X
3
Alanı ile ilgili kuram, yöntem, strateji ve tekniklere ilişkin bilgiye sahiptir.
X
4
Medyanın kişiler ve toplumun düşünce, davranış ve değerleri üzerinde etkisinin bilincindedir.
X
5
Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
X
6
Eleştirel düşünme, analiz ve sentez yapma becerisi geliştirir.
X
7
Alanıyla ilgili yeni yöntem ve teknolojileri takip eder ve kullanır.
X
8
Edindiği bilgilerle özgün bir medya içerik üretimi gerçekleştirme becerisi geliştirir.
X
9
Alanıyla ilgili görsel ve işitsel verileri ve yazınsal metinleri eleştirel yaklaşımla değerlendirir.
X
10
Alanındaki sorunları saptar, bu sorunları çözmek için veri toplar, analiz eder; yorumlar ve çözüm önerileri sunar.
X
11
İçerik üretimi sürecinde demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
X
12
Alanı ile ilgili bireysel ya da grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi yerine getirir ya da bağımsız olarak yürütür.
X
13
Birey ve ekip üyesi olarak mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir.
X
14
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler.
X
15
Alanındaki sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
X
16
Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır.
X
17
İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır.
18
Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme21530
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi21020
Okul Dışı Diğer Faaliyetler6530
Proje Sunumu / Seminer6318
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı21530
Ara Sınav ve Hazırlığı2510
Genel Sınav ve Hazırlığı21530
Performans Görevi, Bakım Planı21530
Toplam İş Yükü (Saat)240
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(240/30)8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
MEDYA ETİĞİMİÇD1215062Bahar Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Başak GEZMEN
Dersi VerenlerDoç.Dr. Başak GEZMEN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı ,letişim hürriyeti, etik ve ahlâk kavramı, medya etiği, meslek ilkeleri özdenetim kavramı, özdenetim kuruluşları hakkında öğrencilerin bilgi edinmesini sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Medyada temel ayrımlar ve etiğe ilişkin değerler,Siyasal rejimler ve basında etik,Medya etiği ve özdenetim,Medya Etiğinin Kuramsal Temelleri,Yaygın Medya’da Etik, Özgürlük ve Hesapverebilirlik Bireysel Özgürlük,, Etik ve Haber Değerleri,Medya’da ‘Doğruluk’ ve ‘İçerme’ Etiği ,Etik ve Haber Değerleri,Medya etiğini çevreleyen dışsal/yapısal etkenler ve etik uygulamalar,Medya etiğini çevreleyen dışsal/yapısal etkenler ve etik uygulamalar,Yeni iletişim teknolojileri ve medya etiği,Medya’da Etik Kodlar, İzleyici/Okur Temsilciliği,,Ombudsman ve Meslek Örgütleri ,Türkiye’de basın etiği, sorunlar ve etik uygulamalar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Öğrenciler bu ders kapsamında basılı, görsel-işitsel ve dijital haber ve enformasyon medyasına uygular.4A, E
Etik ve Ahlak kavramlarını ayırt eder.3E, H
Yeni iletişim teknolojilerinin medya metinlerini üretir.4A, H
Medya içeriklerinin sunulmasında sorunları ve etik ihlalleri analiz eder.4A, E
Medya içeriklerindeki etik sorunsalları ortaya koyar.4A, E
Öğretim Yöntemleri:3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Medyada temel ayrımlar ve etiğe ilişkin değerlerilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
2Siyasal rejimler ve basında etikilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
3Medya etiği ve özdenetimilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
4Medya Etiğinin Kuramsal Temelleriilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
5Yaygın Medya’da Etik, Özgürlük ve Hesapverebilirlik Bireysel Özgürlük,ilgili kaynaklardan belirtilen kaynakların okunması
6 Etik ve Haber Değerleriilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
7Medya’da ‘Doğruluk’ ve ‘İçerme’ Etiği ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
8Etik ve Haber Değerleriilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
9Medya etiğini çevreleyen dışsal/yapısal etkenler ve etik uygulamalarilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
10Medya etiğini çevreleyen dışsal/yapısal etkenler ve etik uygulamalarilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
11Yeni iletişim teknolojileri ve medya etiğiilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
12Medya’da Etik Kodlar, İzleyici/Okur Temsilciliği,ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
13Ombudsman ve Meslek Örgütleri ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
14Türkiye’de basın etiği, sorunlar ve etik uygulamalarilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
Kaynak
Gordon, D. & Kittross J.M. (2011). Controversies in Media Ethics. N.Y.:Routledge. Alankuş, Sevda (2005), Medya, Hukuk ve Etik, IPS Eğitim Vakfı Yayınları: 5, Habercinin Elkitabı Dizisi: 2. - Alia, Valerie (2004), Media Ethics and Social Change, Edinburgh: Edinburgh Univ. Press. - Bertrand, Claude-Jean (2004), Medya Etiği, Ankara: BYEGM Yay.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Medya tarihi, haber yazma teknikleri, haber türleri, uygulamalı gazetecilik gibi alanlarda ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Farklı iletişim ortamlarının özelliklerine uygun içerik üretimi sürecini bilir.
X
3
Alanı ile ilgili kuram, yöntem, strateji ve tekniklere ilişkin bilgiye sahiptir.
X
4
Medyanın kişiler ve toplumun düşünce, davranış ve değerleri üzerinde etkisinin bilincindedir.
X
5
Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
X
6
Eleştirel düşünme, analiz ve sentez yapma becerisi geliştirir.
X
7
Alanıyla ilgili yeni yöntem ve teknolojileri takip eder ve kullanır.
X
8
Edindiği bilgilerle özgün bir medya içerik üretimi gerçekleştirme becerisi geliştirir.
X
9
Alanıyla ilgili görsel ve işitsel verileri ve yazınsal metinleri eleştirel yaklaşımla değerlendirir.
X
10
Alanındaki sorunları saptar, bu sorunları çözmek için veri toplar, analiz eder; yorumlar ve çözüm önerileri sunar.
X
11
İçerik üretimi sürecinde demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
X
12
Alanı ile ilgili bireysel ya da grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi yerine getirir ya da bağımsız olarak yürütür.
X
13
Birey ve ekip üyesi olarak mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir.
X
14
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler.
X
15
Alanındaki sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
X
16
Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır.
X
17
İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır.
18
Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Ekleme Tarihi: 27/01/2023 - 10:34Son Güncelleme Tarihi: 27/01/2023 - 10:35