Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HABER ANALİZİ | MİÇD1213552 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Yusuf ÖZKIR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Yusuf ÖZKIR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Haber Analizi dersi, dersi alan öğrencilerin medya içeriğini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilmelerini ve toplumsal olayları daha derinlemesine anlayabilmelerini amaçlar. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş ve Değerlendirme,Geleneksel Gazetecilikte Haber ve İçerik,Haber dilinin özellikleri Retorik ve stil analizi,Haber Analizi Nedir?,Söylem ve İçerik Analizi,Haber Analizi Nasıl Yapılır?,Haber Ajansları,Köşe Yazarlığı ve İçerik Analizi,Batı Medyasında İslamofobik ve Türkfobik İçeriklerin Analizi,Öğrenci Sunumu,Öğrenci Sunumu,Öğrenci Sunumu,Öğrenci Sunumu,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğrenci, farklı haber kaynaklarını analiz edebilir ve bu kaynakların güvenilirliğini değerlendirecektir. | 10, 16, 9 | A, E |
Öğrenci, haber metinlerindeki dil kullanımını ve retoriği inceleyebilir ve bu unsurların mesaj üzerindeki etkisini değerlendirecektir. | 10, 16, 9 | A, E |
Öğrenci, medyada sunulan haberlerin objektifliğini ve tarafsızlığını sorgulayabilir ve bu haberlerin toplumsal etkilerini değerlendirecektir. | 10, 16, 9 | A, E |
Öğrenci, güncel olaylara dair haberleri ele alabilir ve bu olayların farklı haber kaynaklarında nasıl sunulduğunu değerlendirecektir. | 10, 16, 9 | A, E |
Öğrenci, haberlerin etik ve yasal yönlerini göz önünde bulundurabilir ve medya etiğine uygun haber yapım süreçlerini değerlendirecektir. | 10, 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
0 | Giriş ve Değerlendirme | Haber analizinin temelleri, dersin hedefleri ve beklentileri hakkında makalelerin okunması. |
0 | Geleneksel Gazetecilikte Haber ve İçerik | Farklı haber kaynakları ve türleri güvenilirlik ve tarafsızlık hakkındaki bir makalenin okunması. |
0 | Haber dilinin özellikleri Retorik ve stil analizi | İlgili kaynaktan belirtilen konuların okunması. |
0 | Haber Analizi Nedir? | İlgili kaynaktan belirtilen konuların okunması. |
0 | Söylem ve İçerik Analizi | İlgili kaynaktan belirtilen konuların okunması. |
0 | Haber Analizi Nasıl Yapılır? | İlgili kaynaktan belirtilen konuların okunması. |
0 | Haber Ajansları | İlgili kaynaktan belirtilen konuların okunması. |
0 | Köşe Yazarlığı ve İçerik Analizi | İlgili kaynaktan belirtilen konuların okunması. |
0 | Batı Medyasında İslamofobik ve Türkfobik İçeriklerin Analizi | İlgili kaynaktan belirtilen konuların okunması. |
0 | Öğrenci Sunumu | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
0 | Öğrenci Sunumu | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
0 | Öğrenci Sunumu | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
0 | Öğrenci Sunumu | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
0 | Genel Değerlendirme | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
Kaynak |
Kitap: Haber Analizi ve Arşiv İncelemeleriyle: Türkiye'de 9 Gazete, Editör: Prof. Dr. Şengül Özerkan. |
Güncel Gazeteler ve TV Yayınları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya tarihi, haber yazma teknikleri, haber türleri, uygulamalı gazetecilik gibi alanlarda ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | Farklı iletişim ortamlarının özelliklerine uygun içerik üretimi sürecini bilir. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili kuram, yöntem, strateji ve tekniklere ilişkin bilgiye sahiptir. | X | |||||
4 | Medyanın kişiler ve toplumun düşünce, davranış ve değerleri üzerinde etkisinin bilincindedir. | X | |||||
5 | Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | X | |||||
6 | Eleştirel düşünme, analiz ve sentez yapma becerisi geliştirir. | X | |||||
7 | Alanıyla ilgili yeni yöntem ve teknolojileri takip eder ve kullanır. | X | |||||
8 | Edindiği bilgilerle özgün bir medya içerik üretimi gerçekleştirme becerisi geliştirir. | X | |||||
9 | Alanıyla ilgili görsel ve işitsel verileri ve yazınsal metinleri eleştirel yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
10 | Alanındaki sorunları saptar, bu sorunları çözmek için veri toplar, analiz eder; yorumlar ve çözüm önerileri sunar. | X | |||||
11 | İçerik üretimi sürecinde demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | X | |||||
12 | Alanı ile ilgili bireysel ya da grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi yerine getirir ya da bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
13 | Birey ve ekip üyesi olarak mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | X | |||||
14 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | X | |||||
15 | Alanındaki sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | X | |||||
16 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | X | |||||
17 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | X | |||||
18 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 3 | 42 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 20 | 2 | 40 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 10 | 4 | 40 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 20 | 1 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 40 | 1 | 40 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 10 | 2 | 20 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 244 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(244/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HABER ANALİZİ | MİÇD1213552 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Yusuf ÖZKIR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Yusuf ÖZKIR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Haber Analizi dersi, dersi alan öğrencilerin medya içeriğini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilmelerini ve toplumsal olayları daha derinlemesine anlayabilmelerini amaçlar. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş ve Değerlendirme,Geleneksel Gazetecilikte Haber ve İçerik,Haber dilinin özellikleri Retorik ve stil analizi,Haber Analizi Nedir?,Söylem ve İçerik Analizi,Haber Analizi Nasıl Yapılır?,Haber Ajansları,Köşe Yazarlığı ve İçerik Analizi,Batı Medyasında İslamofobik ve Türkfobik İçeriklerin Analizi,Öğrenci Sunumu,Öğrenci Sunumu,Öğrenci Sunumu,Öğrenci Sunumu,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğrenci, farklı haber kaynaklarını analiz edebilir ve bu kaynakların güvenilirliğini değerlendirecektir. | 10, 16, 9 | A, E |
Öğrenci, haber metinlerindeki dil kullanımını ve retoriği inceleyebilir ve bu unsurların mesaj üzerindeki etkisini değerlendirecektir. | 10, 16, 9 | A, E |
Öğrenci, medyada sunulan haberlerin objektifliğini ve tarafsızlığını sorgulayabilir ve bu haberlerin toplumsal etkilerini değerlendirecektir. | 10, 16, 9 | A, E |
Öğrenci, güncel olaylara dair haberleri ele alabilir ve bu olayların farklı haber kaynaklarında nasıl sunulduğunu değerlendirecektir. | 10, 16, 9 | A, E |
Öğrenci, haberlerin etik ve yasal yönlerini göz önünde bulundurabilir ve medya etiğine uygun haber yapım süreçlerini değerlendirecektir. | 10, 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
0 | Giriş ve Değerlendirme | Haber analizinin temelleri, dersin hedefleri ve beklentileri hakkında makalelerin okunması. |
0 | Geleneksel Gazetecilikte Haber ve İçerik | Farklı haber kaynakları ve türleri güvenilirlik ve tarafsızlık hakkındaki bir makalenin okunması. |
0 | Haber dilinin özellikleri Retorik ve stil analizi | İlgili kaynaktan belirtilen konuların okunması. |
0 | Haber Analizi Nedir? | İlgili kaynaktan belirtilen konuların okunması. |
0 | Söylem ve İçerik Analizi | İlgili kaynaktan belirtilen konuların okunması. |
0 | Haber Analizi Nasıl Yapılır? | İlgili kaynaktan belirtilen konuların okunması. |
0 | Haber Ajansları | İlgili kaynaktan belirtilen konuların okunması. |
0 | Köşe Yazarlığı ve İçerik Analizi | İlgili kaynaktan belirtilen konuların okunması. |
0 | Batı Medyasında İslamofobik ve Türkfobik İçeriklerin Analizi | İlgili kaynaktan belirtilen konuların okunması. |
0 | Öğrenci Sunumu | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
0 | Öğrenci Sunumu | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
0 | Öğrenci Sunumu | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
0 | Öğrenci Sunumu | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
0 | Genel Değerlendirme | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
Kaynak |
Kitap: Haber Analizi ve Arşiv İncelemeleriyle: Türkiye'de 9 Gazete, Editör: Prof. Dr. Şengül Özerkan. |
Güncel Gazeteler ve TV Yayınları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya tarihi, haber yazma teknikleri, haber türleri, uygulamalı gazetecilik gibi alanlarda ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | Farklı iletişim ortamlarının özelliklerine uygun içerik üretimi sürecini bilir. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili kuram, yöntem, strateji ve tekniklere ilişkin bilgiye sahiptir. | X | |||||
4 | Medyanın kişiler ve toplumun düşünce, davranış ve değerleri üzerinde etkisinin bilincindedir. | X | |||||
5 | Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | X | |||||
6 | Eleştirel düşünme, analiz ve sentez yapma becerisi geliştirir. | X | |||||
7 | Alanıyla ilgili yeni yöntem ve teknolojileri takip eder ve kullanır. | X | |||||
8 | Edindiği bilgilerle özgün bir medya içerik üretimi gerçekleştirme becerisi geliştirir. | X | |||||
9 | Alanıyla ilgili görsel ve işitsel verileri ve yazınsal metinleri eleştirel yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
10 | Alanındaki sorunları saptar, bu sorunları çözmek için veri toplar, analiz eder; yorumlar ve çözüm önerileri sunar. | X | |||||
11 | İçerik üretimi sürecinde demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | X | |||||
12 | Alanı ile ilgili bireysel ya da grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi yerine getirir ya da bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
13 | Birey ve ekip üyesi olarak mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | X | |||||
14 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | X | |||||
15 | Alanındaki sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | X | |||||
16 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | X | |||||
17 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | X | |||||
18 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |