Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DİJİTAL MEDYA VE VERİ TOPLUMUMİÇD1213543Bahar Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Başak GEZMEN
Dersi VerenlerDoç.Dr. Başak GEZMEN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı dijital teknolojilerin üretim ve yeniden üretim biçimlerine dayalı veri ve analitiğin dijital işin temel bir parçası haline gelme sürecini analiz etmek ve örgütsel bir varlık haline geldiği için, veri okuryazarlığı hakkında bilgi edinerek veri çözümleri yapar.
Dersin İçeriğiBu ders; Dijital dünyada veri ve veri analizinin önemi,Veri toplama ve temizlemeye dair temel bilgiler,Veri analizi ve yorumlaması ile ilgili becerilerini geliştirmeleri,,Veri görselleştirme sürecini pratik ve teorik olarak anlamak ,Bilgi edinme hakkını kullanarak açık veri ilişkisi,Araştırma süreci ve araştırma tasarımı tipleri, çok değişkenli veri analizi için gerekli varsayımlar ve çok değişkenli veri analizi yöntemleri ,Verilerden örüntülerin çıkartılması süreci,Veri çalışmaları,Veri gazeteciliğine dair eleştirel bir bakış açısı geliştirmek,Dijital dünyada veri gazeteciliğinin; bilgisayar destekli habercilik ve veri tabanlı haberciliğin gelişmesi,Görselleştirilmiş verileri anlamlandırma uygulamaları,CODAP ile veri analizi çalışmaları,Verilerden anlamlı bilgi üretmek ve yeni beceriler geliştiren proje çalışmaları,Proje çalışmaları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bilgiye, veriye farklı yollardan ulaşır.11, 16, 6, 9
Veriye soru sorabilir ve ilgili yanıtlara hakimdir.10, 11, 9
Veriyi hedefleri için kullanabileceği bir güce dönüştürür5, 8, 9F, H
Büyük veri içinde kategorize ve sınıflandırma yapar.4A, E
Veri tanımlamalarından yola çıkarak veri analizleri yapar.10, 14A, E, F
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dijital dünyada veri ve veri analizinin önemiilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
2Veri toplama ve temizlemeye dair temel bilgilerilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
3Veri analizi ve yorumlaması ile ilgili becerilerini geliştirmeleri,ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
4Veri görselleştirme sürecini pratik ve teorik olarak anlamak ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
5Bilgi edinme hakkını kullanarak açık veri ilişkisiilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
6Araştırma süreci ve araştırma tasarımı tipleri, çok değişkenli veri analizi için gerekli varsayımlar ve çok değişkenli veri analizi yöntemleri ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
7Verilerden örüntülerin çıkartılması süreciilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
8Veri çalışmaları
9Veri gazeteciliğine dair eleştirel bir bakış açısı geliştirmekilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
10Dijital dünyada veri gazeteciliğinin; bilgisayar destekli habercilik ve veri tabanlı haberciliğin gelişmesiilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
11Görselleştirilmiş verileri anlamlandırma uygulamalarıilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
12CODAP ile veri analizi çalışmalarıilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
13Verilerden anlamlı bilgi üretmek ve yeni beceriler geliştiren proje çalışmalarıilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
14Proje çalışmalarıilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
Kaynak
Veri Gazeteciliğine Başlama ,Claire Miller ,2013 Anderson, T.W. (2003). An Introduction to Multivariate Statistical Analysis, 3rd Edition, SBN: 978-0-471-36091-9, WILEY. Tabachnıck B., Fıdell, L. (2007). Using Multivariate Statistics. 5th Ed. Pearson Education. Inc.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Medya tarihi, haber yazma teknikleri, haber türleri, uygulamalı gazetecilik gibi alanlarda ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Farklı iletişim ortamlarının özelliklerine uygun içerik üretimi sürecini bilir.
X
3
Alanı ile ilgili kuram, yöntem, strateji ve tekniklere ilişkin bilgiye sahiptir.
X
4
Medyanın kişiler ve toplumun düşünce, davranış ve değerleri üzerinde etkisinin bilincindedir.
X
5
Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
X
6
Eleştirel düşünme, analiz ve sentez yapma becerisi geliştirir.
X
7
Alanıyla ilgili yeni yöntem ve teknolojileri takip eder ve kullanır.
X
8
Edindiği bilgilerle özgün bir medya içerik üretimi gerçekleştirme becerisi geliştirir.
X
9
Alanıyla ilgili görsel ve işitsel verileri ve yazınsal metinleri eleştirel yaklaşımla değerlendirir.
X
10
Alanındaki sorunları saptar, bu sorunları çözmek için veri toplar, analiz eder; yorumlar ve çözüm önerileri sunar.
X
11
İçerik üretimi sürecinde demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
X
12
Alanı ile ilgili bireysel ya da grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi yerine getirir ya da bağımsız olarak yürütür.
X
13
Birey ve ekip üyesi olarak mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir.
X
14
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler.
15
Alanındaki sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
X
16
Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır.
17
İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır.
18
Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme14114
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi14342
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer14342
Proje Sunumu / Seminer14342
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12020
Genel Sınav ve Hazırlığı13030
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)232
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(232/30)8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DİJİTAL MEDYA VE VERİ TOPLUMUMİÇD1213543Bahar Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Başak GEZMEN
Dersi VerenlerDoç.Dr. Başak GEZMEN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı dijital teknolojilerin üretim ve yeniden üretim biçimlerine dayalı veri ve analitiğin dijital işin temel bir parçası haline gelme sürecini analiz etmek ve örgütsel bir varlık haline geldiği için, veri okuryazarlığı hakkında bilgi edinerek veri çözümleri yapar.
Dersin İçeriğiBu ders; Dijital dünyada veri ve veri analizinin önemi,Veri toplama ve temizlemeye dair temel bilgiler,Veri analizi ve yorumlaması ile ilgili becerilerini geliştirmeleri,,Veri görselleştirme sürecini pratik ve teorik olarak anlamak ,Bilgi edinme hakkını kullanarak açık veri ilişkisi,Araştırma süreci ve araştırma tasarımı tipleri, çok değişkenli veri analizi için gerekli varsayımlar ve çok değişkenli veri analizi yöntemleri ,Verilerden örüntülerin çıkartılması süreci,Veri çalışmaları,Veri gazeteciliğine dair eleştirel bir bakış açısı geliştirmek,Dijital dünyada veri gazeteciliğinin; bilgisayar destekli habercilik ve veri tabanlı haberciliğin gelişmesi,Görselleştirilmiş verileri anlamlandırma uygulamaları,CODAP ile veri analizi çalışmaları,Verilerden anlamlı bilgi üretmek ve yeni beceriler geliştiren proje çalışmaları,Proje çalışmaları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bilgiye, veriye farklı yollardan ulaşır.11, 16, 6, 9
Veriye soru sorabilir ve ilgili yanıtlara hakimdir.10, 11, 9
Veriyi hedefleri için kullanabileceği bir güce dönüştürür5, 8, 9F, H
Büyük veri içinde kategorize ve sınıflandırma yapar.4A, E
Veri tanımlamalarından yola çıkarak veri analizleri yapar.10, 14A, E, F
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dijital dünyada veri ve veri analizinin önemiilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
2Veri toplama ve temizlemeye dair temel bilgilerilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
3Veri analizi ve yorumlaması ile ilgili becerilerini geliştirmeleri,ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
4Veri görselleştirme sürecini pratik ve teorik olarak anlamak ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
5Bilgi edinme hakkını kullanarak açık veri ilişkisiilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
6Araştırma süreci ve araştırma tasarımı tipleri, çok değişkenli veri analizi için gerekli varsayımlar ve çok değişkenli veri analizi yöntemleri ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
7Verilerden örüntülerin çıkartılması süreciilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
8Veri çalışmaları
9Veri gazeteciliğine dair eleştirel bir bakış açısı geliştirmekilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
10Dijital dünyada veri gazeteciliğinin; bilgisayar destekli habercilik ve veri tabanlı haberciliğin gelişmesiilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
11Görselleştirilmiş verileri anlamlandırma uygulamalarıilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
12CODAP ile veri analizi çalışmalarıilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
13Verilerden anlamlı bilgi üretmek ve yeni beceriler geliştiren proje çalışmalarıilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
14Proje çalışmalarıilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
Kaynak
Veri Gazeteciliğine Başlama ,Claire Miller ,2013 Anderson, T.W. (2003). An Introduction to Multivariate Statistical Analysis, 3rd Edition, SBN: 978-0-471-36091-9, WILEY. Tabachnıck B., Fıdell, L. (2007). Using Multivariate Statistics. 5th Ed. Pearson Education. Inc.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Medya tarihi, haber yazma teknikleri, haber türleri, uygulamalı gazetecilik gibi alanlarda ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Farklı iletişim ortamlarının özelliklerine uygun içerik üretimi sürecini bilir.
X
3
Alanı ile ilgili kuram, yöntem, strateji ve tekniklere ilişkin bilgiye sahiptir.
X
4
Medyanın kişiler ve toplumun düşünce, davranış ve değerleri üzerinde etkisinin bilincindedir.
X
5
Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
X
6
Eleştirel düşünme, analiz ve sentez yapma becerisi geliştirir.
X
7
Alanıyla ilgili yeni yöntem ve teknolojileri takip eder ve kullanır.
X
8
Edindiği bilgilerle özgün bir medya içerik üretimi gerçekleştirme becerisi geliştirir.
X
9
Alanıyla ilgili görsel ve işitsel verileri ve yazınsal metinleri eleştirel yaklaşımla değerlendirir.
X
10
Alanındaki sorunları saptar, bu sorunları çözmek için veri toplar, analiz eder; yorumlar ve çözüm önerileri sunar.
X
11
İçerik üretimi sürecinde demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
X
12
Alanı ile ilgili bireysel ya da grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi yerine getirir ya da bağımsız olarak yürütür.
X
13
Birey ve ekip üyesi olarak mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir.
X
14
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler.
15
Alanındaki sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
X
16
Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır.
17
İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır.
18
Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 27/01/2023 - 10:34Son Güncelleme Tarihi: 27/01/2023 - 10:35