Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DİJİTAL MEDYA VE VERİ TOPLUMU | MİÇD1213543 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Başak GEZMEN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Başak GEZMEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı dijital teknolojilerin üretim ve yeniden üretim biçimlerine dayalı veri ve analitiğin dijital işin temel bir parçası haline gelme sürecini analiz etmek ve örgütsel bir varlık haline geldiği için, veri okuryazarlığı hakkında bilgi edinerek veri çözümleri yapar. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dijital dünyada veri ve veri analizinin önemi,Veri toplama ve temizlemeye dair temel bilgiler,Veri analizi ve yorumlaması ile ilgili becerilerini geliştirmeleri,,Veri görselleştirme sürecini pratik ve teorik olarak anlamak ,Bilgi edinme hakkını kullanarak açık veri ilişkisi,Araştırma süreci ve araştırma tasarımı tipleri, çok değişkenli veri analizi için gerekli varsayımlar ve çok değişkenli veri analizi yöntemleri ,Verilerden örüntülerin çıkartılması süreci,Veri çalışmaları,Veri gazeteciliğine dair eleştirel bir bakış açısı geliştirmek,Dijital dünyada veri gazeteciliğinin; bilgisayar destekli habercilik ve veri tabanlı haberciliğin gelişmesi,Görselleştirilmiş verileri anlamlandırma uygulamaları,CODAP ile veri analizi çalışmaları,Verilerden anlamlı bilgi üretmek ve yeni beceriler geliştiren proje çalışmaları,Proje çalışmaları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bilgiye, veriye farklı yollardan ulaşır. | 11, 16, 6, 9 | |
Veriye soru sorabilir ve ilgili yanıtlara hakimdir. | 10, 11, 9 | |
Veriyi hedefleri için kullanabileceği bir güce dönüştürür | 5, 8, 9 | F, H |
Büyük veri içinde kategorize ve sınıflandırma yapar. | 4 | A, E |
Veri tanımlamalarından yola çıkarak veri analizleri yapar. | 10, 14 | A, E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dijital dünyada veri ve veri analizinin önemi | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
2 | Veri toplama ve temizlemeye dair temel bilgiler | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
3 | Veri analizi ve yorumlaması ile ilgili becerilerini geliştirmeleri, | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
4 | Veri görselleştirme sürecini pratik ve teorik olarak anlamak | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
5 | Bilgi edinme hakkını kullanarak açık veri ilişkisi | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
6 | Araştırma süreci ve araştırma tasarımı tipleri, çok değişkenli veri analizi için gerekli varsayımlar ve çok değişkenli veri analizi yöntemleri | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
7 | Verilerden örüntülerin çıkartılması süreci | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
8 | Veri çalışmaları | |
9 | Veri gazeteciliğine dair eleştirel bir bakış açısı geliştirmek | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
10 | Dijital dünyada veri gazeteciliğinin; bilgisayar destekli habercilik ve veri tabanlı haberciliğin gelişmesi | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
11 | Görselleştirilmiş verileri anlamlandırma uygulamaları | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
12 | CODAP ile veri analizi çalışmaları | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
13 | Verilerden anlamlı bilgi üretmek ve yeni beceriler geliştiren proje çalışmaları | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
14 | Proje çalışmaları | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
Kaynak |
Veri Gazeteciliğine Başlama ,Claire Miller ,2013 Anderson, T.W. (2003). An Introduction to Multivariate Statistical Analysis, 3rd Edition, SBN: 978-0-471-36091-9, WILEY. Tabachnıck B., Fıdell, L. (2007). Using Multivariate Statistics. 5th Ed. Pearson Education. Inc. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya tarihi, haber yazma teknikleri, haber türleri, uygulamalı gazetecilik gibi alanlarda ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | Farklı iletişim ortamlarının özelliklerine uygun içerik üretimi sürecini bilir. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili kuram, yöntem, strateji ve tekniklere ilişkin bilgiye sahiptir. | X | |||||
4 | Medyanın kişiler ve toplumun düşünce, davranış ve değerleri üzerinde etkisinin bilincindedir. | X | |||||
5 | Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | X | |||||
6 | Eleştirel düşünme, analiz ve sentez yapma becerisi geliştirir. | X | |||||
7 | Alanıyla ilgili yeni yöntem ve teknolojileri takip eder ve kullanır. | X | |||||
8 | Edindiği bilgilerle özgün bir medya içerik üretimi gerçekleştirme becerisi geliştirir. | X | |||||
9 | Alanıyla ilgili görsel ve işitsel verileri ve yazınsal metinleri eleştirel yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
10 | Alanındaki sorunları saptar, bu sorunları çözmek için veri toplar, analiz eder; yorumlar ve çözüm önerileri sunar. | X | |||||
11 | İçerik üretimi sürecinde demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | X | |||||
12 | Alanı ile ilgili bireysel ya da grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi yerine getirir ya da bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
13 | Birey ve ekip üyesi olarak mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | X | |||||
14 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | ||||||
15 | Alanındaki sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | X | |||||
16 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | ||||||
17 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
18 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 3 | 42 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 14 | 3 | 42 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 14 | 3 | 42 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 232 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(232/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DİJİTAL MEDYA VE VERİ TOPLUMU | MİÇD1213543 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Başak GEZMEN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Başak GEZMEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı dijital teknolojilerin üretim ve yeniden üretim biçimlerine dayalı veri ve analitiğin dijital işin temel bir parçası haline gelme sürecini analiz etmek ve örgütsel bir varlık haline geldiği için, veri okuryazarlığı hakkında bilgi edinerek veri çözümleri yapar. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dijital dünyada veri ve veri analizinin önemi,Veri toplama ve temizlemeye dair temel bilgiler,Veri analizi ve yorumlaması ile ilgili becerilerini geliştirmeleri,,Veri görselleştirme sürecini pratik ve teorik olarak anlamak ,Bilgi edinme hakkını kullanarak açık veri ilişkisi,Araştırma süreci ve araştırma tasarımı tipleri, çok değişkenli veri analizi için gerekli varsayımlar ve çok değişkenli veri analizi yöntemleri ,Verilerden örüntülerin çıkartılması süreci,Veri çalışmaları,Veri gazeteciliğine dair eleştirel bir bakış açısı geliştirmek,Dijital dünyada veri gazeteciliğinin; bilgisayar destekli habercilik ve veri tabanlı haberciliğin gelişmesi,Görselleştirilmiş verileri anlamlandırma uygulamaları,CODAP ile veri analizi çalışmaları,Verilerden anlamlı bilgi üretmek ve yeni beceriler geliştiren proje çalışmaları,Proje çalışmaları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bilgiye, veriye farklı yollardan ulaşır. | 11, 16, 6, 9 | |
Veriye soru sorabilir ve ilgili yanıtlara hakimdir. | 10, 11, 9 | |
Veriyi hedefleri için kullanabileceği bir güce dönüştürür | 5, 8, 9 | F, H |
Büyük veri içinde kategorize ve sınıflandırma yapar. | 4 | A, E |
Veri tanımlamalarından yola çıkarak veri analizleri yapar. | 10, 14 | A, E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dijital dünyada veri ve veri analizinin önemi | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
2 | Veri toplama ve temizlemeye dair temel bilgiler | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
3 | Veri analizi ve yorumlaması ile ilgili becerilerini geliştirmeleri, | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
4 | Veri görselleştirme sürecini pratik ve teorik olarak anlamak | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
5 | Bilgi edinme hakkını kullanarak açık veri ilişkisi | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
6 | Araştırma süreci ve araştırma tasarımı tipleri, çok değişkenli veri analizi için gerekli varsayımlar ve çok değişkenli veri analizi yöntemleri | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
7 | Verilerden örüntülerin çıkartılması süreci | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
8 | Veri çalışmaları | |
9 | Veri gazeteciliğine dair eleştirel bir bakış açısı geliştirmek | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
10 | Dijital dünyada veri gazeteciliğinin; bilgisayar destekli habercilik ve veri tabanlı haberciliğin gelişmesi | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
11 | Görselleştirilmiş verileri anlamlandırma uygulamaları | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
12 | CODAP ile veri analizi çalışmaları | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
13 | Verilerden anlamlı bilgi üretmek ve yeni beceriler geliştiren proje çalışmaları | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
14 | Proje çalışmaları | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
Kaynak |
Veri Gazeteciliğine Başlama ,Claire Miller ,2013 Anderson, T.W. (2003). An Introduction to Multivariate Statistical Analysis, 3rd Edition, SBN: 978-0-471-36091-9, WILEY. Tabachnıck B., Fıdell, L. (2007). Using Multivariate Statistics. 5th Ed. Pearson Education. Inc. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya tarihi, haber yazma teknikleri, haber türleri, uygulamalı gazetecilik gibi alanlarda ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | Farklı iletişim ortamlarının özelliklerine uygun içerik üretimi sürecini bilir. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili kuram, yöntem, strateji ve tekniklere ilişkin bilgiye sahiptir. | X | |||||
4 | Medyanın kişiler ve toplumun düşünce, davranış ve değerleri üzerinde etkisinin bilincindedir. | X | |||||
5 | Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | X | |||||
6 | Eleştirel düşünme, analiz ve sentez yapma becerisi geliştirir. | X | |||||
7 | Alanıyla ilgili yeni yöntem ve teknolojileri takip eder ve kullanır. | X | |||||
8 | Edindiği bilgilerle özgün bir medya içerik üretimi gerçekleştirme becerisi geliştirir. | X | |||||
9 | Alanıyla ilgili görsel ve işitsel verileri ve yazınsal metinleri eleştirel yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
10 | Alanındaki sorunları saptar, bu sorunları çözmek için veri toplar, analiz eder; yorumlar ve çözüm önerileri sunar. | X | |||||
11 | İçerik üretimi sürecinde demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | X | |||||
12 | Alanı ile ilgili bireysel ya da grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi yerine getirir ya da bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
13 | Birey ve ekip üyesi olarak mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | X | |||||
14 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | ||||||
15 | Alanındaki sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | X | |||||
16 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | ||||||
17 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
18 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |