Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HABER VE HABERCİLİK | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Yusuf ÖZKIR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Müge DEMİR AYRAL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Haber ve Habercilik dersi, öğrencilere haber yazımı, toplama ve yayınlama süreçleri hakkında bilgi ve beceri kazandırır. Bu ders, gazetecilik etiği, haber kaynaklarının değerlendirilmesi, haber yazım teknikleri ve medya hukuku gibi konuları öğretir. Ayrıca, öğrencilerin medya sektöründe karşılaşabilecekleri pratik durumlarla başa çıkma becerilerini geliştirir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin amacı ve içeriği,Habercilik ve gazeteciliğin temel kavramları ,Haber yazımının temel unsurları ve yapıları,Güvenilir kaynakların belirlenmesi ,Gazetecilik dilinin özellikleri ,Etik ikilemler ve çözüm yolları ,Haberlerin düzenlenmesi ve yayın öncesi hazırlıklar ,Görsel tasarım ilkeleri ,Dijital medyanın habercilikteki yeri ,Araştırmacı haber yazımı ,Güncel haberlerin analizi ,Medya trendleri ve etkileri ,Öğrencilerin haber yazımı veya araştırmacı projeleri ,Sınıf içi sunumlar ve değerlendirmeler ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Derinlemesine haber araştırması yapar, kaynak bulma ve değerlendirir, veri analizi ve araştırmacı haber yazımı konularında beceriler geliştirir. | A, E | |
Dijital medyanın habercilikteki rolünü ve sosyal medya platformlarını haber yayma aracı olarak kullanma yollarını öğrenir. | A, E | |
Habercilik etiği, tarafsızlık, doğruluk ve güvenilirlik konularında bilgi edinir. Medya sektöründeki etik sorunları tanır ve bunlarla nasıl başa çıkılacağını öğrenir. | A, E | |
Görsel ve işitsel materyalleri haberlerde nasıl kullanılacağını öğrenerek, multimedya haber içerikleri oluşturabilir. | 10 | A, E |
Uluslararası haber kaynaklarını değerlendirerek, global perspektiften haber yapabilir. | 10 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin amacı ve içeriği | İlgili konu hakkında okunacak makale. |
2 | Habercilik ve gazeteciliğin temel kavramları | İlgili konu hakkında okunacak makale. |
3 | Haber yazımının temel unsurları ve yapıları | İlgili konu hakkında okunacak makale. |
4 | Güvenilir kaynakların belirlenmesi | İlgili konu hakkında okunacak makale. |
5 | Gazetecilik dilinin özellikleri | İlgili konu hakkında okunacak makale. |
6 | Etik ikilemler ve çözüm yolları | İlgili konu hakkında okunacak makale. |
7 | Haberlerin düzenlenmesi ve yayın öncesi hazırlıklar | İlgili konu hakkında okunacak makale. |
8 | Görsel tasarım ilkeleri | İlgili konu hakkında okunacak makale. |
9 | Dijital medyanın habercilikteki yeri | İlgili konu hakkında okunacak makale. |
10 | Araştırmacı haber yazımı | İlgili konu hakkında okunacak makale. |
11 | Güncel haberlerin analizi | İlgili konu hakkında okunacak makale. |
12 | Medya trendleri ve etkileri | İlgili konu hakkında okunacak makale. |
13 | Öğrencilerin haber yazımı veya araştırmacı projeleri | İlgili konu hakkında okunacak makale. |
14 | Sınıf içi sunumlar ve değerlendirmeler | İlgili konu hakkında okunacak makale. |
Kaynak |
"Modern Digital and Analog Communication Systems" Yazarlar: B.P. Lathi ve Z. Ding Yayınevi: Oxford University Press Baskı: 4. Baskı |
Digital Communications Yazar: B. Sklar Yayınevi: Prentice Hall Baskı: 2. Baskı |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya tarihi, haber yazma teknikleri, haber türleri, uygulamalı gazetecilik gibi alanlarda ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | Farklı iletişim ortamlarının özelliklerine uygun içerik üretimi sürecini bilir. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili kuram, yöntem, strateji ve tekniklere ilişkin bilgiye sahiptir. | X | |||||
4 | Medyanın kişiler ve toplumun düşünce, davranış ve değerleri üzerinde etkisinin bilincindedir. | X | |||||
5 | Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | ||||||
6 | Eleştirel düşünme, analiz ve sentez yapma becerisi geliştirir. | X | |||||
7 | Alanıyla ilgili yeni yöntem ve teknolojileri takip eder ve kullanır. | X | |||||
8 | Edindiği bilgilerle özgün bir medya içerik üretimi gerçekleştirme becerisi geliştirir. | X | |||||
9 | Alanıyla ilgili görsel ve işitsel verileri ve yazınsal metinleri eleştirel yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
10 | Alanındaki sorunları saptar, bu sorunları çözmek için veri toplar, analiz eder; yorumlar ve çözüm önerileri sunar. | X | |||||
11 | İçerik üretimi sürecinde demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | X | |||||
12 | Alanı ile ilgili bireysel ya da grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi yerine getirir ya da bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
13 | Birey ve ekip üyesi olarak mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | X | |||||
14 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | X | |||||
15 | Alanındaki sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | X | |||||
16 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | X | |||||
17 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | X | |||||
18 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 3 | 42 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 20 | 2 | 40 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 10 | 4 | 40 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 20 | 1 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 40 | 1 | 40 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 10 | 2 | 20 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 244 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(244/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HABER VE HABERCİLİK | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Yusuf ÖZKIR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Müge DEMİR AYRAL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Haber ve Habercilik dersi, öğrencilere haber yazımı, toplama ve yayınlama süreçleri hakkında bilgi ve beceri kazandırır. Bu ders, gazetecilik etiği, haber kaynaklarının değerlendirilmesi, haber yazım teknikleri ve medya hukuku gibi konuları öğretir. Ayrıca, öğrencilerin medya sektöründe karşılaşabilecekleri pratik durumlarla başa çıkma becerilerini geliştirir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin amacı ve içeriği,Habercilik ve gazeteciliğin temel kavramları ,Haber yazımının temel unsurları ve yapıları,Güvenilir kaynakların belirlenmesi ,Gazetecilik dilinin özellikleri ,Etik ikilemler ve çözüm yolları ,Haberlerin düzenlenmesi ve yayın öncesi hazırlıklar ,Görsel tasarım ilkeleri ,Dijital medyanın habercilikteki yeri ,Araştırmacı haber yazımı ,Güncel haberlerin analizi ,Medya trendleri ve etkileri ,Öğrencilerin haber yazımı veya araştırmacı projeleri ,Sınıf içi sunumlar ve değerlendirmeler ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Derinlemesine haber araştırması yapar, kaynak bulma ve değerlendirir, veri analizi ve araştırmacı haber yazımı konularında beceriler geliştirir. | A, E | |
Dijital medyanın habercilikteki rolünü ve sosyal medya platformlarını haber yayma aracı olarak kullanma yollarını öğrenir. | A, E | |
Habercilik etiği, tarafsızlık, doğruluk ve güvenilirlik konularında bilgi edinir. Medya sektöründeki etik sorunları tanır ve bunlarla nasıl başa çıkılacağını öğrenir. | A, E | |
Görsel ve işitsel materyalleri haberlerde nasıl kullanılacağını öğrenerek, multimedya haber içerikleri oluşturabilir. | 10 | A, E |
Uluslararası haber kaynaklarını değerlendirerek, global perspektiften haber yapabilir. | 10 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin amacı ve içeriği | İlgili konu hakkında okunacak makale. |
2 | Habercilik ve gazeteciliğin temel kavramları | İlgili konu hakkında okunacak makale. |
3 | Haber yazımının temel unsurları ve yapıları | İlgili konu hakkında okunacak makale. |
4 | Güvenilir kaynakların belirlenmesi | İlgili konu hakkında okunacak makale. |
5 | Gazetecilik dilinin özellikleri | İlgili konu hakkında okunacak makale. |
6 | Etik ikilemler ve çözüm yolları | İlgili konu hakkında okunacak makale. |
7 | Haberlerin düzenlenmesi ve yayın öncesi hazırlıklar | İlgili konu hakkında okunacak makale. |
8 | Görsel tasarım ilkeleri | İlgili konu hakkında okunacak makale. |
9 | Dijital medyanın habercilikteki yeri | İlgili konu hakkında okunacak makale. |
10 | Araştırmacı haber yazımı | İlgili konu hakkında okunacak makale. |
11 | Güncel haberlerin analizi | İlgili konu hakkında okunacak makale. |
12 | Medya trendleri ve etkileri | İlgili konu hakkında okunacak makale. |
13 | Öğrencilerin haber yazımı veya araştırmacı projeleri | İlgili konu hakkında okunacak makale. |
14 | Sınıf içi sunumlar ve değerlendirmeler | İlgili konu hakkında okunacak makale. |
Kaynak |
"Modern Digital and Analog Communication Systems" Yazarlar: B.P. Lathi ve Z. Ding Yayınevi: Oxford University Press Baskı: 4. Baskı |
Digital Communications Yazar: B. Sklar Yayınevi: Prentice Hall Baskı: 2. Baskı |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya tarihi, haber yazma teknikleri, haber türleri, uygulamalı gazetecilik gibi alanlarda ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | Farklı iletişim ortamlarının özelliklerine uygun içerik üretimi sürecini bilir. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili kuram, yöntem, strateji ve tekniklere ilişkin bilgiye sahiptir. | X | |||||
4 | Medyanın kişiler ve toplumun düşünce, davranış ve değerleri üzerinde etkisinin bilincindedir. | X | |||||
5 | Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | ||||||
6 | Eleştirel düşünme, analiz ve sentez yapma becerisi geliştirir. | X | |||||
7 | Alanıyla ilgili yeni yöntem ve teknolojileri takip eder ve kullanır. | X | |||||
8 | Edindiği bilgilerle özgün bir medya içerik üretimi gerçekleştirme becerisi geliştirir. | X | |||||
9 | Alanıyla ilgili görsel ve işitsel verileri ve yazınsal metinleri eleştirel yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
10 | Alanındaki sorunları saptar, bu sorunları çözmek için veri toplar, analiz eder; yorumlar ve çözüm önerileri sunar. | X | |||||
11 | İçerik üretimi sürecinde demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | X | |||||
12 | Alanı ile ilgili bireysel ya da grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi yerine getirir ya da bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
13 | Birey ve ekip üyesi olarak mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | X | |||||
14 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | X | |||||
15 | Alanındaki sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | X | |||||
16 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | X | |||||
17 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | X | |||||
18 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |