Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TÜRK TIP TARİHİ | 2+0 | 2 | 8 |
Ders Programı | Perşembe 07:00-07:45 Perşembe 08:00-08:45 Cuma 07:00-07:45 Cuma 08:00-08:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Ayten ALTINTAŞ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Ayten ALTINTAŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Türk Tarihindeki tıbbı anlamak için gereken tarihi bilgileri vermek, Orta Asya, Selçuklular, Beylikler dönemindeki tıbbı tanımak. Uzun süre Türk tıbbını etkilemiş olan Şaman, onun teşhis ve tedavisini kavramak, Anadolu Selçuklu dönemi tıbbını, tıp kitaplarını öğrenerek Osmanlı Tıbbındaki yerini kavramak. Anadolu Selçukluları ve Beylikleri dönemindeki tıbbın daha sonraki dönemlerine etkisi bilmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Türklerin genel tarihi, Orta Asya Türk devletleri,Orta Asya Türk devletlerinde yaşayış, hijyen ve sağlıklı yaşam,Şamanlar, kimlikleri, teşhis ve tedavileri ,Şamanların kullandıkları ilaçlar ve tedavi şekilleri,Anadolu’da Türk Boyları, tarihi ve yaşayışları,Büyük Selçuklular devleti ve Anadolu’daki uzantıları,Vize,Anadolu Selçuklular Döneminde Tıp,Anadolu Selçuklular döneminde Şifahaneler,Selçuklular döneminde hastalık ve sağlık,Anadolu Selçukluları döneminde hekimler ve tıp kitapları,Beylikler Döneminde tabipler ve Tıp ,Beylikler döneminde Türkçe tıp kitapları,Final; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Türk Tarihindeki tıbbı anlamak için gereken tarihi bilgileri vermek, Orta Asya, Selçuklular, Beylikler dönemindeki tıbbı tanımak. Uzun süre Türk tıbbını etkilemiş olan Şaman, onun teşhis ve tedavisini kavramak, Anadolu Selçuklu dönemi tıbbını, tıp kitaplarını öğrenerek Osmanlı Tıbbındaki yerini kavramak. Anadolu Selçukluları ve Beylikleri dönemindeki tıbbın daha sonraki dönemlerine etkisi bilmek. | 1, 2, 3 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Türklerin genel tarihi, Orta Asya Türk devletleri | |
2 | Orta Asya Türk devletlerinde yaşayış, hijyen ve sağlıklı yaşam | |
3 | Şamanlar, kimlikleri, teşhis ve tedavileri | |
4 | Şamanların kullandıkları ilaçlar ve tedavi şekilleri | |
5 | Anadolu’da Türk Boyları, tarihi ve yaşayışları | |
6 | Büyük Selçuklular devleti ve Anadolu’daki uzantıları | |
7 | Vize | |
8 | Anadolu Selçuklular Döneminde Tıp | |
9 | Anadolu Selçuklular döneminde Şifahaneler | |
10 | Selçuklular döneminde hastalık ve sağlık | |
11 | Anadolu Selçukluları döneminde hekimler ve tıp kitapları | |
12 | Beylikler Döneminde tabipler ve Tıp | |
13 | Beylikler döneminde Türkçe tıp kitapları | |
14 | Final |
Kaynak |
Aksakal, H. İ. (2017). Dr. Refik Saydam Önderliğinde Cumhuriyet Dönemi Sağlık Hizmetlerini Modernleştirme Çabaları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 27(1), 219–232. https://doi.org/10.18069/firatsbed.346458 Aydın, E. (2002). Türkiye Cumhuriyeti’nin Kuruluş Yıllarında Sağlık Hizmetleri. Ankara Ecz. Fak. Derg., 31(3), 183–192. Bayat, A. H. (2016). Tıp Tarihi. In M. D. Çekin (Ed.), Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (SAUIFD) (3rd ed., Vol. 5, Issue 8). Zeytinburnu Belediyesi Kültür Yayınları. https://doi.org/10.17335/suifd.12776 Şehsuvaroğlu, B. N. (1961). Eşref bin Muhammed - Hazâ’inü’s Saâdât 1460 (H. 864). Türk Tarih Kurumu. Tokaç, M. (n.d.). Osmanlı Dönemi Türkçe Tıp Yazmaları. In C. Yılmaz & N. Yılmaz (Eds.), Osmanlılarda Sağlık I (pp. 166–185). biofarma. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Tarihin genel çerçevesi içinde tıbbın gelişimini bilir. | X | |||||
0 | Tarihin ilk devirlerinden itibaren hastalıkların tedavisi için yapılanları öğrenir. | X | |||||
0 | Tarihin en eski dönemlerinden itibaren hekimin kimliğini ve eğitimini öğrenir. | X | |||||
0 | Türk Tıp Tarihi ve Osmanlı Tıp tarihini öğrenir. | X | |||||
0 | Deontoloji ve Etik kavramlarını bilir, ilkelerini öğrenir. | ||||||
0 | Hekimin sorumluluğu ve bunun için uyulacak kuralları öğrenir. | ||||||
0 | Seminere hazırlanma, ödev yapma, tez hazırlanma metotlarını öğrenir ve uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |