Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SİSTEMLER FİZYOLOJİSİ 2TFİY1221710Bahar Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER
Dersi VerenlerProf.Dr. Gürkan ÖZTÜRK, Doç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı sindirim sistemi fizyolojisi, merkezi ve periferik sinir sistemi, boşaltım sistem fizyolojisi, endokrin sistem fizyolojisi, ürogenital sistem fizyolojisi ve duyu fizyolojini öğrenmektedir.
Dersin İçeriğiBu ders; Gastrointestinal sisteme giriş,Protein, yağ ve karbonhidratların sindirimi,Metabolizma,Merkezi sinir sistem hücreleri ve görevleri,Merkezi sinir sistemi-Beyin,Periferik sinir sistemi,Endokrin sistem-I,Endokrin sistem-II,Boşaltım sistemi-I,Boşaltım sistemi-II,Erkek üreme sistemi,Kadın üreme sistemi,Duyu fizyolojisi-I,Duyu fizyolojisi-II; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Gastrointestinal sistemin temel anatomik yapısı ve fizyolojik işlevleri ile sindirim süreçlerini açıklar.10, 16, 9A, D, E
Karbonhidrat, yağ ve protein metabolizması arasındaki ilişkilerin enerji üretimine nasıl etkisi olduğunu açıklar.10, 16, 9A, D, E
Gastrointestinal sistemle enerji metabolizması arasındaki entegrasyonu açıklar.10, 16, 9A, D, E
Merkezi sinir sisteminin temel anatomik bileşenlerini ve beyin ile omuriliği içeren fonksiyonlarını açıklar.10, 16, 9A, D, E
Duyusal ve motor süreçlerde yer alan sinir yollarını ve etkileşimleri ve bilgi işleme süreçlerini merkezi sinir sistemi içinde nasıl gerçekleştiğini açıklar.10, 16, 9A, D, E
Öğrenme ve bellek gibi yüksek bilişsel fonksiyonların entegrasyonunu ve bu süreçlerin temelinde yatan sinir mekanizmalarını açıklar.10, 16, 21, 9A, D, E
Çevresel sinir sisteminin temel anatomik yapısını ve fizyolojisini spinal ve kranial sinirler şeklinde tanımlar.10, 16, 9A, D, E
Somatik ve otonom sinir sisteminin temel işlevlerini ve bu sistemlerin vücuttaki farklı rol ve etkileşimlerini açıklar.10, 16, 9A, D, E
Çevresel sinir sisteminin duyusal ve motor işlemlerdeki kontrolünü açıklar.10, 16, 9A, D, E
Endokrin sistemin ana bileşenleri olan bezlerin temel işlevlerini ve bu bezlerin vücuttaki hormonal dengeye olan katkısını açıklar.10, 16, 9A, D, E
Endokrin sistemdeki sinyal iletiminin temel prensiplerini hormonların sentezi, salınımı ve taşınması şeklinde açıklar.10, 13, 16, 9A, D, E
Endokrin sistem ile diğer vücut sistemleri arasındaki etkileşimleri analiz eder.10, 16, 21, 9A, D, E
Böbreklerdeki glomerüler filtrasyon, tubuler geri emilim ve sekresyon süreçlerini açıklar.10, 13, 16, 21, 9A, D, E
İdrarın konsantre edilmesi, dilüsyonu ve diüretiklerin etkileri üzerindeki fizyolojik mekanizmaları açıklar.10, 16, 9A, D, E
Ürogenital sistem anatomisinin temel bileşenlerini ve bu yapıların fonksiyonlarını açıklar.10, 16, 9A, D, E
Üreme sistemi organlarının gelişimi, olgunlaşması ve işlevselliği üzerindeki hormonal etkileşimleri açıklar.10, 16, 9A, D, E
Duyu organlarının anatomik yapılarını ve spesifik duyu modalitelerine olan adaptasyon mekanizmalarını açıklar.10, 16, 9A, D, E
Duyusal sinir yollarının işleyişini ve duyusal bilginin merkezi sinir sistemi tarafından nasıl işlendiğini açıklar.10, 16, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Gastrointestinal sisteme girişGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 771-806
2Protein, yağ ve karbonhidratların sindirimiGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 829-857
3MetabolizmaGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 881-887
4Merkezi sinir sistem hücreleri ve görevleriGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 555-583
5Merkezi sinir sistemi-BeyinGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 555-583
6Periferik sinir sistemiGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 572-583
7Endokrin sistem-IGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 905-942
8Endokrin sistem-IIGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 942-994
9Boşaltım sistemi-IGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 291-325
10Boşaltım sistemi-IIGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 327-414
11Erkek üreme sistemiGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 996-1009
12Kadın üreme sistemiGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 1011-1024
13Duyu fizyolojisi-IGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 613-649
14Duyu fizyolojisi-IIGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 651-668
Kaynak
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği), Guyton Tıbbi Fizyoloji, Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi
Dijital kaynaklar, online dersler, makaleler, web tabanlı fizyoloji simülasyonları, seminer ve konferanslar

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Fizyolojinin temelleri, insanda işleyişi ve mekanizmalarını bilir.
X
2
Patofizyolojik süreçler hakkında bilgi ve yorumlama becerisine sahip olur.
X
3
Fizyolojik parametrelerin ölçülmesine yönelik teknolojilerin prensiplerini bilir.
X
4
Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular.
X
5
Fizyoloji ile ilgili güncel literatür takibi yapar ve bilimsel soru sormanın yanında yeni hipotezler karma yeteneğine sahiptir. Kurduğu hipotezleri projelendirmesini ve takibini nasıl yapılacağını bilir.
X
6
Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir
X
7
Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir
X
8
Etik kuralların ve sosyal sorumlulukların gerekliliklerine göre davranır.
X
9
Bilimsel toplantılara katılır, veri paylaşımı için poster veya sözlü bildiri sunumu yapar, konferanslar verir ve bilimsel tartışmalara katılır.
X
10
Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir.
X
11
Temel araştırma yöntemlerinin yanında alanıyla ilgili güncel araştırma yöntemlerine hakim olur. Yaptığı araştırmaların klinik uygulanabilirliği olmasına ve/veya faydalı olmasına dikkat eder.
X
12
Bilimsel ve teknik sorunların nasıl çözülesi gerektiğini bilir.
X
13
Ekip çalışmasında uyumlu çalışmasını bilir ve gerekli durumlarda sorumluluk alma kabiliyetine sahiptir. Ayrıca bilimsel bir ekibin nasıl yönetilmesi gerektiğini bilir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme14684
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12020
Genel Sınav ve Hazırlığı13434
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)180
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(180/30)6
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SİSTEMLER FİZYOLOJİSİ 2TFİY1221710Bahar Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER
Dersi VerenlerProf.Dr. Gürkan ÖZTÜRK, Doç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı sindirim sistemi fizyolojisi, merkezi ve periferik sinir sistemi, boşaltım sistem fizyolojisi, endokrin sistem fizyolojisi, ürogenital sistem fizyolojisi ve duyu fizyolojini öğrenmektedir.
Dersin İçeriğiBu ders; Gastrointestinal sisteme giriş,Protein, yağ ve karbonhidratların sindirimi,Metabolizma,Merkezi sinir sistem hücreleri ve görevleri,Merkezi sinir sistemi-Beyin,Periferik sinir sistemi,Endokrin sistem-I,Endokrin sistem-II,Boşaltım sistemi-I,Boşaltım sistemi-II,Erkek üreme sistemi,Kadın üreme sistemi,Duyu fizyolojisi-I,Duyu fizyolojisi-II; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Gastrointestinal sistemin temel anatomik yapısı ve fizyolojik işlevleri ile sindirim süreçlerini açıklar.10, 16, 9A, D, E
Karbonhidrat, yağ ve protein metabolizması arasındaki ilişkilerin enerji üretimine nasıl etkisi olduğunu açıklar.10, 16, 9A, D, E
Gastrointestinal sistemle enerji metabolizması arasındaki entegrasyonu açıklar.10, 16, 9A, D, E
Merkezi sinir sisteminin temel anatomik bileşenlerini ve beyin ile omuriliği içeren fonksiyonlarını açıklar.10, 16, 9A, D, E
Duyusal ve motor süreçlerde yer alan sinir yollarını ve etkileşimleri ve bilgi işleme süreçlerini merkezi sinir sistemi içinde nasıl gerçekleştiğini açıklar.10, 16, 9A, D, E
Öğrenme ve bellek gibi yüksek bilişsel fonksiyonların entegrasyonunu ve bu süreçlerin temelinde yatan sinir mekanizmalarını açıklar.10, 16, 21, 9A, D, E
Çevresel sinir sisteminin temel anatomik yapısını ve fizyolojisini spinal ve kranial sinirler şeklinde tanımlar.10, 16, 9A, D, E
Somatik ve otonom sinir sisteminin temel işlevlerini ve bu sistemlerin vücuttaki farklı rol ve etkileşimlerini açıklar.10, 16, 9A, D, E
Çevresel sinir sisteminin duyusal ve motor işlemlerdeki kontrolünü açıklar.10, 16, 9A, D, E
Endokrin sistemin ana bileşenleri olan bezlerin temel işlevlerini ve bu bezlerin vücuttaki hormonal dengeye olan katkısını açıklar.10, 16, 9A, D, E
Endokrin sistemdeki sinyal iletiminin temel prensiplerini hormonların sentezi, salınımı ve taşınması şeklinde açıklar.10, 13, 16, 9A, D, E
Endokrin sistem ile diğer vücut sistemleri arasındaki etkileşimleri analiz eder.10, 16, 21, 9A, D, E
Böbreklerdeki glomerüler filtrasyon, tubuler geri emilim ve sekresyon süreçlerini açıklar.10, 13, 16, 21, 9A, D, E
İdrarın konsantre edilmesi, dilüsyonu ve diüretiklerin etkileri üzerindeki fizyolojik mekanizmaları açıklar.10, 16, 9A, D, E
Ürogenital sistem anatomisinin temel bileşenlerini ve bu yapıların fonksiyonlarını açıklar.10, 16, 9A, D, E
Üreme sistemi organlarının gelişimi, olgunlaşması ve işlevselliği üzerindeki hormonal etkileşimleri açıklar.10, 16, 9A, D, E
Duyu organlarının anatomik yapılarını ve spesifik duyu modalitelerine olan adaptasyon mekanizmalarını açıklar.10, 16, 9A, D, E
Duyusal sinir yollarının işleyişini ve duyusal bilginin merkezi sinir sistemi tarafından nasıl işlendiğini açıklar.10, 16, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Gastrointestinal sisteme girişGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 771-806
2Protein, yağ ve karbonhidratların sindirimiGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 829-857
3MetabolizmaGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 881-887
4Merkezi sinir sistem hücreleri ve görevleriGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 555-583
5Merkezi sinir sistemi-BeyinGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 555-583
6Periferik sinir sistemiGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 572-583
7Endokrin sistem-IGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 905-942
8Endokrin sistem-IIGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 942-994
9Boşaltım sistemi-IGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 291-325
10Boşaltım sistemi-IIGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 327-414
11Erkek üreme sistemiGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 996-1009
12Kadın üreme sistemiGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 1011-1024
13Duyu fizyolojisi-IGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 613-649
14Duyu fizyolojisi-IIGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 651-668
Kaynak
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği), Guyton Tıbbi Fizyoloji, Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi
Dijital kaynaklar, online dersler, makaleler, web tabanlı fizyoloji simülasyonları, seminer ve konferanslar

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Fizyolojinin temelleri, insanda işleyişi ve mekanizmalarını bilir.
X
2
Patofizyolojik süreçler hakkında bilgi ve yorumlama becerisine sahip olur.
X
3
Fizyolojik parametrelerin ölçülmesine yönelik teknolojilerin prensiplerini bilir.
X
4
Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular.
X
5
Fizyoloji ile ilgili güncel literatür takibi yapar ve bilimsel soru sormanın yanında yeni hipotezler karma yeteneğine sahiptir. Kurduğu hipotezleri projelendirmesini ve takibini nasıl yapılacağını bilir.
X
6
Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir
X
7
Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir
X
8
Etik kuralların ve sosyal sorumlulukların gerekliliklerine göre davranır.
X
9
Bilimsel toplantılara katılır, veri paylaşımı için poster veya sözlü bildiri sunumu yapar, konferanslar verir ve bilimsel tartışmalara katılır.
X
10
Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir.
X
11
Temel araştırma yöntemlerinin yanında alanıyla ilgili güncel araştırma yöntemlerine hakim olur. Yaptığı araştırmaların klinik uygulanabilirliği olmasına ve/veya faydalı olmasına dikkat eder.
X
12
Bilimsel ve teknik sorunların nasıl çözülesi gerektiğini bilir.
X
13
Ekip çalışmasında uyumlu çalışmasını bilir ve gerekli durumlarda sorumluluk alma kabiliyetine sahiptir. Ayrıca bilimsel bir ekibin nasıl yönetilmesi gerektiğini bilir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 15/11/2023 - 16:49Son Güncelleme Tarihi: 15/11/2023 - 16:57