Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SİSTEMLER FİZYOLOJİSİ 2 | TFİY1221710 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Gürkan ÖZTÜRK, Doç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı sindirim sistemi fizyolojisi, merkezi ve periferik sinir sistemi, boşaltım sistem fizyolojisi, endokrin sistem fizyolojisi, ürogenital sistem fizyolojisi ve duyu fizyolojini öğrenmektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Gastrointestinal sisteme giriş,Protein, yağ ve karbonhidratların sindirimi,Metabolizma,Merkezi sinir sistem hücreleri ve görevleri,Merkezi sinir sistemi-Beyin,Periferik sinir sistemi,Endokrin sistem-I,Endokrin sistem-II,Boşaltım sistemi-I,Boşaltım sistemi-II,Erkek üreme sistemi,Kadın üreme sistemi,Duyu fizyolojisi-I,Duyu fizyolojisi-II; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Gastrointestinal sistemin temel anatomik yapısı ve fizyolojik işlevleri ile sindirim süreçlerini açıklar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Karbonhidrat, yağ ve protein metabolizması arasındaki ilişkilerin enerji üretimine nasıl etkisi olduğunu açıklar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Gastrointestinal sistemle enerji metabolizması arasındaki entegrasyonu açıklar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Merkezi sinir sisteminin temel anatomik bileşenlerini ve beyin ile omuriliği içeren fonksiyonlarını açıklar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Duyusal ve motor süreçlerde yer alan sinir yollarını ve etkileşimleri ve bilgi işleme süreçlerini merkezi sinir sistemi içinde nasıl gerçekleştiğini açıklar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Öğrenme ve bellek gibi yüksek bilişsel fonksiyonların entegrasyonunu ve bu süreçlerin temelinde yatan sinir mekanizmalarını açıklar. | 10, 16, 21, 9 | A, D, E |
Çevresel sinir sisteminin temel anatomik yapısını ve fizyolojisini spinal ve kranial sinirler şeklinde tanımlar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Somatik ve otonom sinir sisteminin temel işlevlerini ve bu sistemlerin vücuttaki farklı rol ve etkileşimlerini açıklar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Çevresel sinir sisteminin duyusal ve motor işlemlerdeki kontrolünü açıklar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Endokrin sistemin ana bileşenleri olan bezlerin temel işlevlerini ve bu bezlerin vücuttaki hormonal dengeye olan katkısını açıklar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Endokrin sistemdeki sinyal iletiminin temel prensiplerini hormonların sentezi, salınımı ve taşınması şeklinde açıklar. | 10, 13, 16, 9 | A, D, E |
Endokrin sistem ile diğer vücut sistemleri arasındaki etkileşimleri analiz eder. | 10, 16, 21, 9 | A, D, E |
Böbreklerdeki glomerüler filtrasyon, tubuler geri emilim ve sekresyon süreçlerini açıklar. | 10, 13, 16, 21, 9 | A, D, E |
İdrarın konsantre edilmesi, dilüsyonu ve diüretiklerin etkileri üzerindeki fizyolojik mekanizmaları açıklar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Ürogenital sistem anatomisinin temel bileşenlerini ve bu yapıların fonksiyonlarını açıklar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Üreme sistemi organlarının gelişimi, olgunlaşması ve işlevselliği üzerindeki hormonal etkileşimleri açıklar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Duyu organlarının anatomik yapılarını ve spesifik duyu modalitelerine olan adaptasyon mekanizmalarını açıklar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Duyusal sinir yollarının işleyişini ve duyusal bilginin merkezi sinir sistemi tarafından nasıl işlendiğini açıklar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Gastrointestinal sisteme giriş | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 771-806 |
2 | Protein, yağ ve karbonhidratların sindirimi | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 829-857 |
3 | Metabolizma | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 881-887 |
4 | Merkezi sinir sistem hücreleri ve görevleri | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 555-583 |
5 | Merkezi sinir sistemi-Beyin | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 555-583 |
6 | Periferik sinir sistemi | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 572-583 |
7 | Endokrin sistem-I | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 905-942 |
8 | Endokrin sistem-II | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 942-994 |
9 | Boşaltım sistemi-I | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 291-325 |
10 | Boşaltım sistemi-II | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 327-414 |
11 | Erkek üreme sistemi | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 996-1009 |
12 | Kadın üreme sistemi | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 1011-1024 |
13 | Duyu fizyolojisi-I | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 613-649 |
14 | Duyu fizyolojisi-II | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 651-668 |
Kaynak |
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği), Guyton Tıbbi Fizyoloji, Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi |
Dijital kaynaklar, online dersler, makaleler, web tabanlı fizyoloji simülasyonları, seminer ve konferanslar |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Fizyolojinin temelleri, insanda işleyişi ve mekanizmalarını bilir. | X | |||||
2 | Patofizyolojik süreçler hakkında bilgi ve yorumlama becerisine sahip olur. | X | |||||
3 | Fizyolojik parametrelerin ölçülmesine yönelik teknolojilerin prensiplerini bilir. | X | |||||
4 | Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular. | X | |||||
5 | Fizyoloji ile ilgili güncel literatür takibi yapar ve bilimsel soru sormanın yanında yeni hipotezler karma yeteneğine sahiptir. Kurduğu hipotezleri projelendirmesini ve takibini nasıl yapılacağını bilir. | X | |||||
6 | Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir | X | |||||
7 | Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir | X | |||||
8 | Etik kuralların ve sosyal sorumlulukların gerekliliklerine göre davranır. | X | |||||
9 | Bilimsel toplantılara katılır, veri paylaşımı için poster veya sözlü bildiri sunumu yapar, konferanslar verir ve bilimsel tartışmalara katılır. | X | |||||
10 | Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir. | X | |||||
11 | Temel araştırma yöntemlerinin yanında alanıyla ilgili güncel araştırma yöntemlerine hakim olur. Yaptığı araştırmaların klinik uygulanabilirliği olmasına ve/veya faydalı olmasına dikkat eder. | X | |||||
12 | Bilimsel ve teknik sorunların nasıl çözülesi gerektiğini bilir. | X | |||||
13 | Ekip çalışmasında uyumlu çalışmasını bilir ve gerekli durumlarda sorumluluk alma kabiliyetine sahiptir. Ayrıca bilimsel bir ekibin nasıl yönetilmesi gerektiğini bilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 6 | 84 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 34 | 34 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 180 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(180/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SİSTEMLER FİZYOLOJİSİ 2 | TFİY1221710 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Gürkan ÖZTÜRK, Doç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı sindirim sistemi fizyolojisi, merkezi ve periferik sinir sistemi, boşaltım sistem fizyolojisi, endokrin sistem fizyolojisi, ürogenital sistem fizyolojisi ve duyu fizyolojini öğrenmektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Gastrointestinal sisteme giriş,Protein, yağ ve karbonhidratların sindirimi,Metabolizma,Merkezi sinir sistem hücreleri ve görevleri,Merkezi sinir sistemi-Beyin,Periferik sinir sistemi,Endokrin sistem-I,Endokrin sistem-II,Boşaltım sistemi-I,Boşaltım sistemi-II,Erkek üreme sistemi,Kadın üreme sistemi,Duyu fizyolojisi-I,Duyu fizyolojisi-II; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Gastrointestinal sistemin temel anatomik yapısı ve fizyolojik işlevleri ile sindirim süreçlerini açıklar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Karbonhidrat, yağ ve protein metabolizması arasındaki ilişkilerin enerji üretimine nasıl etkisi olduğunu açıklar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Gastrointestinal sistemle enerji metabolizması arasındaki entegrasyonu açıklar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Merkezi sinir sisteminin temel anatomik bileşenlerini ve beyin ile omuriliği içeren fonksiyonlarını açıklar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Duyusal ve motor süreçlerde yer alan sinir yollarını ve etkileşimleri ve bilgi işleme süreçlerini merkezi sinir sistemi içinde nasıl gerçekleştiğini açıklar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Öğrenme ve bellek gibi yüksek bilişsel fonksiyonların entegrasyonunu ve bu süreçlerin temelinde yatan sinir mekanizmalarını açıklar. | 10, 16, 21, 9 | A, D, E |
Çevresel sinir sisteminin temel anatomik yapısını ve fizyolojisini spinal ve kranial sinirler şeklinde tanımlar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Somatik ve otonom sinir sisteminin temel işlevlerini ve bu sistemlerin vücuttaki farklı rol ve etkileşimlerini açıklar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Çevresel sinir sisteminin duyusal ve motor işlemlerdeki kontrolünü açıklar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Endokrin sistemin ana bileşenleri olan bezlerin temel işlevlerini ve bu bezlerin vücuttaki hormonal dengeye olan katkısını açıklar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Endokrin sistemdeki sinyal iletiminin temel prensiplerini hormonların sentezi, salınımı ve taşınması şeklinde açıklar. | 10, 13, 16, 9 | A, D, E |
Endokrin sistem ile diğer vücut sistemleri arasındaki etkileşimleri analiz eder. | 10, 16, 21, 9 | A, D, E |
Böbreklerdeki glomerüler filtrasyon, tubuler geri emilim ve sekresyon süreçlerini açıklar. | 10, 13, 16, 21, 9 | A, D, E |
İdrarın konsantre edilmesi, dilüsyonu ve diüretiklerin etkileri üzerindeki fizyolojik mekanizmaları açıklar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Ürogenital sistem anatomisinin temel bileşenlerini ve bu yapıların fonksiyonlarını açıklar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Üreme sistemi organlarının gelişimi, olgunlaşması ve işlevselliği üzerindeki hormonal etkileşimleri açıklar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Duyu organlarının anatomik yapılarını ve spesifik duyu modalitelerine olan adaptasyon mekanizmalarını açıklar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Duyusal sinir yollarının işleyişini ve duyusal bilginin merkezi sinir sistemi tarafından nasıl işlendiğini açıklar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Gastrointestinal sisteme giriş | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 771-806 |
2 | Protein, yağ ve karbonhidratların sindirimi | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 829-857 |
3 | Metabolizma | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 881-887 |
4 | Merkezi sinir sistem hücreleri ve görevleri | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 555-583 |
5 | Merkezi sinir sistemi-Beyin | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 555-583 |
6 | Periferik sinir sistemi | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 572-583 |
7 | Endokrin sistem-I | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 905-942 |
8 | Endokrin sistem-II | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 942-994 |
9 | Boşaltım sistemi-I | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 291-325 |
10 | Boşaltım sistemi-II | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 327-414 |
11 | Erkek üreme sistemi | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 996-1009 |
12 | Kadın üreme sistemi | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 1011-1024 |
13 | Duyu fizyolojisi-I | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 613-649 |
14 | Duyu fizyolojisi-II | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 651-668 |
Kaynak |
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği), Guyton Tıbbi Fizyoloji, Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi |
Dijital kaynaklar, online dersler, makaleler, web tabanlı fizyoloji simülasyonları, seminer ve konferanslar |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Fizyolojinin temelleri, insanda işleyişi ve mekanizmalarını bilir. | X | |||||
2 | Patofizyolojik süreçler hakkında bilgi ve yorumlama becerisine sahip olur. | X | |||||
3 | Fizyolojik parametrelerin ölçülmesine yönelik teknolojilerin prensiplerini bilir. | X | |||||
4 | Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular. | X | |||||
5 | Fizyoloji ile ilgili güncel literatür takibi yapar ve bilimsel soru sormanın yanında yeni hipotezler karma yeteneğine sahiptir. Kurduğu hipotezleri projelendirmesini ve takibini nasıl yapılacağını bilir. | X | |||||
6 | Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir | X | |||||
7 | Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir | X | |||||
8 | Etik kuralların ve sosyal sorumlulukların gerekliliklerine göre davranır. | X | |||||
9 | Bilimsel toplantılara katılır, veri paylaşımı için poster veya sözlü bildiri sunumu yapar, konferanslar verir ve bilimsel tartışmalara katılır. | X | |||||
10 | Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir. | X | |||||
11 | Temel araştırma yöntemlerinin yanında alanıyla ilgili güncel araştırma yöntemlerine hakim olur. Yaptığı araştırmaların klinik uygulanabilirliği olmasına ve/veya faydalı olmasına dikkat eder. | X | |||||
12 | Bilimsel ve teknik sorunların nasıl çözülesi gerektiğini bilir. | X | |||||
13 | Ekip çalışmasında uyumlu çalışmasını bilir ve gerekli durumlarda sorumluluk alma kabiliyetine sahiptir. Ayrıca bilimsel bir ekibin nasıl yönetilmesi gerektiğini bilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |