Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YÖNETSEL EPİDEMİYOLOJİ | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ayşe DOST |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Ayşe DOST |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Epidemiyolojinin temel stratejilerini değerlendirmek ve epidemiyolojik çalışmaları bir yönetim aracı olarak kullanma becerilerini öğrenmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ders Konu başlıkları,1-Epidemiyolojiye giriş: Tanım ve kullanım alanları,2-Kanıta Dayalı Yönetim ve Epidemiyoloji,3-Değişken, Veri, Enformasyon, Bilgi,4-Epidemiyolojik araştırma türleri: Gözlemsel araştırmalar,5-Epidemiyolojik araştırma türleri: Deneysel araştırmaları,6-Nedensellik ve risk kavramları,7-Sağlık, hastalık kavramları ve belirleyicileri,8-Sağlık durumu ve sağlık düzeyi ölçütleri,9-Hastalanma ve ölüm ölçütleri,10-Ölçütlerin standardizasyonu,11-Yaşam Kalitesi ve Hastalık Yükü kavramları,12-Sağlık hizmetlerini değerlendirme: TKY ölçütleri,13-Sağlık hizmetlerini değerlendirme: Hizmet kullanım ölçütleri,14-Epidemiyolojik ve Demografik Geçiş Teorileri; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci: | ||
1. Epidemiyolojinin tanımını, önemini, yöntemlerini ve kullanım alanlarını tartışabilecektir. | 1, 10, 14, 2, 3 | A, C |
1.1. Epidemiyolojiyi ve önemini tanır, kullanım alanlarını ve veri kaynaklarını belirler. | 1, 10, 14, 2, 3 | A, C |
1.2. Epidemiyolojideki neden-sonuç ilişkisini ve nedensellik faktörlerini açıklar. | 1, 10, 14, 2, 3 | A, C |
1.3. Epidemiyolojik araştırma yöntemlerini ve araştırma tiplerini ayırt edebilir. | 1, 10, 14, 2, 3 | A, C |
2. Farklı sağlık sorunlarının incelenmesinde epidemiyolojik yaklaşımı değerlendirebilecektir. | 1, 10, 14, 2, 3 | A, C |
2.1. Sağlık ve hastalığın belirleyicilerinin değerlendirilmesinde epidemiyolojik yöntemleri kullanır. | 1, 10, 14, 2 | A, C |
2.2. Bulaşıcı hastalıklar kontrol programlarını değerlendirir. | 1, 10, 14, 2, 3 | A, C |
2.3. Bulaşıcı olmayan hastalıkların ve kronik hastalıkların kontrolü programlarını değerlendirir. | 1, 10, 14, 2, 3 | A, C |
3. Epidemiyoloji ile sağlık politikaları arasındaki ilişkiyi tartışabilecektir. | 1, 10, 14, 2, 3 | A, C |
3.1. Sağlık hizmetlerinin planlanması ve programların değerlendirilmesinde epidemiyolojik prensipleri uygular. | 1, 10, 14, 2, 3 | A, C |
3.2. Sağlık göstergelerini yorumlar ve sağlığı ölçer. | 1, 10, 14, 2, 3 | A, C |
3.3. Sağlık politikalarının oluşturulması, uygulanması ve değerlendirilmesinde epidemiyolojik yöntemleri kullanır. | 1, 10, 14, 2, 3 | A, C |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 10: Beyin Fırtınası, 14: Bireysel Çalışma, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav, C: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Ders Konu başlıkları | |
2 | 1-Epidemiyolojiye giriş: Tanım ve kullanım alanları | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
3 | 2-Kanıta Dayalı Yönetim ve Epidemiyoloji | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
4 | 3-Değişken, Veri, Enformasyon, Bilgi | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
5 | 4-Epidemiyolojik araştırma türleri: Gözlemsel araştırmalar | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
6 | 5-Epidemiyolojik araştırma türleri: Deneysel araştırmaları | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
7 | 6-Nedensellik ve risk kavramları | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
8 | 7-Sağlık, hastalık kavramları ve belirleyicileri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
9 | 8-Sağlık durumu ve sağlık düzeyi ölçütleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
10 | 9-Hastalanma ve ölüm ölçütleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
11 | 10-Ölçütlerin standardizasyonu | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
12 | 11-Yaşam Kalitesi ve Hastalık Yükü kavramları | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
13 | 12-Sağlık hizmetlerini değerlendirme: TKY ölçütleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
14 | 13-Sağlık hizmetlerini değerlendirme: Hizmet kullanım ölçütleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
15 | 14-Epidemiyolojik ve Demografik Geçiş Teorileri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
Kaynak |
Ders Notları, Powerpoint Sunular, Konu ile ilgili web sayfaları |
1-“Managerial epidemiology for health care organizations” Peter J. Fos, David J. Fine., 2nd ed., 2005, Jossey-Bass, San Francisco, ABD. 2-“Sağlık bilimlerinde araştırma ve istatistik yöntemler” Osman Hayran, Nobel Tıp Kitabevleri, 2012, İstanbul, Türkiye. 3-“Temel Epidemioloji” R. Bonita, R. Beaglehole, T. Kjellström. 2. baskı. Dünya Sağlık Örgütü Yayını, 2006, Tercüme yayın: T.C. Sağlık Bakanlığı Türkiye Sağlık Kurumu, 2009. 4-“Epidemiology: Principles and Practical Guidelines” Jan Van den Broeck, Jonathan R. Brestoff, Eds., 2013, Springer. 5-“Epidemiology and Demography in Public Health” Japhet Killewo (Ed. In Chief), H. Kristian Heggenhougen, Stella R. Quah (Eds.), 2010, Elsevier. 6-“Modern Methods for Epidemiology” Yu-Kang Tu, Darren C. Greenwood (Eds.), Springer, 2012. 7-“Sağlık Yönetimi Yazıları” Osman Hayran, SAGEYA Yayınevi, 2012. 8-“Hastane Yönetimi” Haydar Sur, Tunçay Palteki (editörler), Nobel Tıp Kitabevleri, 2013. 9-“Managerial Epidemiology: Practice, Methods, and Concepts” G. E. Alan Dever, Jones and Bartlett Publishers, 2006. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | 1. Sağlık yönetimi lisans programında edindiği bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | X | |||||
0 | 2. Sağlık yönetimi ile ilişkili olan disiplinlerle etkileşimi kavrar ve açıklar. | X | |||||
0 | 3. Sağlık yönetiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanma ve çalışanlara aktarma becerisine sahiptir. | X | |||||
0 | 4. Sağlık yönetimine ilişkin bilgileri ilişkili olduğu diğer disiplinlerde oluşturulmuş bilgilerle birleştirerek olayları analiz eder, yorumlar ve değerlendirir. | X | |||||
0 | 5. Sağlık yönetimi ile ilgili sorun alanlarını bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
0 | 6. Gerektiği zaman bir çalışmayı tek başına yürütür ve bununla ilgili kararları alır. | X | |||||
0 | 7. Çalıştığı kurumun stratejik planlamasında yer alan misyon, vizyon, amaç ve hedeflerini belirlemede yer alır. | X | |||||
0 | 8. Sağlık yönetimi alanında öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik çözümler üretir. | X | |||||
0 | 9. Yaşam boyu öğrenme ilkesini benimsediği için sağlık yönetimi alanında edindiği bilgilerin güncel olup olmadığını eleştirel olarak değerlendirir, öğrenmesini yönlendirir ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
0 | 10. Sağlık yönetimi ile ilgili güncel gelişmeleri ve kendi düşünce ve önerilerini çalıştığı kurumun iç ve dış paydaşlarıyla yazılı veya sözlü olarak paylaşır. | X | |||||
0 | 11. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak yazılı ve sözlü olarak iletişim kurar. | X | |||||
0 | 12. Çalışmaları ile ilgili analiz yapabilecek düzeyde bilgisayar yazılımını bilir, sağlık bilişimi ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
0 | 13. Sağlık yönetimi ile ilgili stratejiler geliştirir, bu stratejilerin uygulanabilmesi için politikalar ve eylem planları yapar ve stratejik yönetim süreci çerçevesinde periyodik izlemeler ve düzeltmelerde bulunur. | X | |||||
0 | 14. Ulusal sağlık politikalarını oluşturma çalışmaları yanında uluslararası sağlık politikaları çalışmalarına da katkıda bulunur. | X | |||||
0 | 15. Sağlık yönetimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretir ve denetler. | X | |||||
0 | 16. Sağlık yönetimi alanında edindiği bilgiyi ve beceriyi alanla ilişkili disiplinlerarası çalışmalarda uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |