Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KLİNİK BİYOKİMYA | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Rashıda Muhammad UMAR |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ozan Emre EYUPOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hücrede yer alan bütün kimyasal reaksiyonları, moleküler düzeyde tanımlamak ve patolojik durumlarda bu reaksiyonlarda meydana gelen değişiklikleri anlamak, hastalıkların teşhis, tedavi ve önlenmesinde kullanılan biyokimyasal parametreleri açıklamak ve öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1-Biyokimyada genel kavramlar,2- Enerji metabolizmaları,3- Enerji metabolizmaları,4- Klinik biyokimya laboratuvarı nasıl çalışır?,5-Karbonhidrat metabolizması ve ilişkili testlerin yorumlanması,6-Karaciğer fonksiyon testleri,7-Böbrek fonsiyon testleri,8-Ateroskleroz ve lipid metabolizması,9-Anemiler, laboratuvar analizleri ve yorumlama,10-Kardiyak markerlar ve klinik yaklaşım,11.Hormonlar ve klinik tanıya yaklaşım,12-Vitaminler,13-Eser ve ultraeser elementler,14- Eczacı bakış açısı ile biyokimya testlerinin klinik yorumu; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci; | ||
1-Organizma için önemli makro ve mikro moleküllerin yapısını karşılaştırabilir. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.1.Karbonhidratların, lipidlerin, proteinlerin yapılarını, sindirim ve emilimlerini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.2.Makro ve mikro minerallerin karşılaştırabilir ve sınıflandırır. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.3.Hormon ve enzimleri yapısal olarak karşılaştırır sorgular. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2-Makromoleküllerin organizmadaki fonksiyonlarını sorgular. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.1.Makromoleküllerden enerji eldesinde kullanılan yolları ve metabolizmayı karşılaştırabilir. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.2.Makro ve mikro minerallerin ve vitaminlerin metabolizmadaki önemini sorgular. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.3.Hormon, enzim ,karbonhidrat, protein ve yağların metabolizmada kullanımında fonsiyonlarını karşılaştırır. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3-Makro ve mikro moleküllerin normal ve hastalık durumundaki laboratuvar sonuçlarını sorgulayabilir. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.1. Karbonhidrat metabolizmasını değerlendirmede kullanılan testleri (AKŞ, OGTT, HbA1C) sınıflandırır. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.2. Aterosklerozun ve Kan lipidlerinin laboratuvar sonuçlarını sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.3. Laboratuvarda Karaciğer, böbrek fonksiyonlarının ve anemilerin nasıl yorumlandığını sorgular. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.4. Kardiyak belirteçlerin farklarını ve klinik kullanımlarını tartışır. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.5. Hastalıklarda hormonların nasıl etkilendiğini sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4-Klinik biyokimya laboratuvarını tanır. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.1.Klinik biyokimya laboratuvarındaki iş akışını açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.2.Eczacı bakış açısı ile klinik biyokimya test sonuç ilişkisini yorumlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.4. Vitaminlerin ve minerallerin yapısını ve fonksiyonlarını özetler. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.3. laboratuvar kalite kavramları ve laboratuvar hatalarını yorumlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1-Biyokimyada genel kavramlar | 1, 2, 3, 4 |
2 | 2- Enerji metabolizmaları | 1, 2, 3, 4 |
3 | 3- Enerji metabolizmaları | 1, 2, 3, 4 |
4 | 4- Klinik biyokimya laboratuvarı nasıl çalışır? | 1, 2, 3, 4 |
5 | 5-Karbonhidrat metabolizması ve ilişkili testlerin yorumlanması | 1, 2, 3, 4 |
6 | 6-Karaciğer fonksiyon testleri | 1, 2, 3, 4 |
7 | 7-Böbrek fonsiyon testleri | 1, 2, 3, 4 |
8 | 8-Ateroskleroz ve lipid metabolizması | 1, 2, 3, 4 |
9 | 9-Anemiler, laboratuvar analizleri ve yorumlama | 1, 2, 3, 4 |
10 | 10-Kardiyak markerlar ve klinik yaklaşım | 1, 2, 3, 4 |
11 | 11.Hormonlar ve klinik tanıya yaklaşım | 1, 2, 3, 4 |
12 | 12-Vitaminler | 1, 2, 3, 4 |
13 | 13-Eser ve ultraeser elementler | 1, 2, 3, 4 |
14 | 14- Eczacı bakış açısı ile biyokimya testlerinin klinik yorumu | 1, 2, 3, 4 |
Kaynak |
1-Biyokimya Laboratuvarı,Türkan Yiğitbaşı,Nesrin Emekli,Medipol Üniversitesi Yayınları 004,İstanbul,2013. 2-Harper’s Illustrated Bio chemistry, R.K. Murray, D.A. Bender, K.M. Botham, V.W. Rodwell,P.A. Weil, McGrawHill, 2009. 3- Lippincot’s Illustrated Reviews, Biochemistry, P.C. Champ, R.A. Harvey, D.R. Ferrier, LWW, 2008 4.Biyokimya (2. Baskı) Figen Gürdöl, Evin Ademoğlu, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2010 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Klinik eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Hasta profili oluşturmak, hasta eğitimi, ilaç danışmanlığı, hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. | ||||||
3 | PY-3. Klinik eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar. | X | |||||
4 | PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. | X | |||||
5 | PY-5. Klinik eczacılığın, sorumluluğunun olduğu alanlarda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak hastane eczacılığı uygulamalarını gerçekleştirir. | ||||||
6 | PY-6. Klinik eczacılık alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | X | |||||
7 | PY-7. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | ||||||
8 | PY-8. Klinik eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | PY-9. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir. | X | |||||
10 | PY-10. Klinik eczacılık alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
11 | PY-11. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar. | ||||||
12 | PY-12. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. | X | |||||
13 | PY-13. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. | ||||||
14 | PY-14. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
15 | PY-15. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 4 | 56 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 10 | 2 | 20 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 10 | 2 | 20 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 14 | 2 | 28 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 14 | 2 | 28 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 180 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(180/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KLİNİK BİYOKİMYA | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Rashıda Muhammad UMAR |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ozan Emre EYUPOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hücrede yer alan bütün kimyasal reaksiyonları, moleküler düzeyde tanımlamak ve patolojik durumlarda bu reaksiyonlarda meydana gelen değişiklikleri anlamak, hastalıkların teşhis, tedavi ve önlenmesinde kullanılan biyokimyasal parametreleri açıklamak ve öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1-Biyokimyada genel kavramlar,2- Enerji metabolizmaları,3- Enerji metabolizmaları,4- Klinik biyokimya laboratuvarı nasıl çalışır?,5-Karbonhidrat metabolizması ve ilişkili testlerin yorumlanması,6-Karaciğer fonksiyon testleri,7-Böbrek fonsiyon testleri,8-Ateroskleroz ve lipid metabolizması,9-Anemiler, laboratuvar analizleri ve yorumlama,10-Kardiyak markerlar ve klinik yaklaşım,11.Hormonlar ve klinik tanıya yaklaşım,12-Vitaminler,13-Eser ve ultraeser elementler,14- Eczacı bakış açısı ile biyokimya testlerinin klinik yorumu; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci; | ||
1-Organizma için önemli makro ve mikro moleküllerin yapısını karşılaştırabilir. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.1.Karbonhidratların, lipidlerin, proteinlerin yapılarını, sindirim ve emilimlerini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.2.Makro ve mikro minerallerin karşılaştırabilir ve sınıflandırır. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.3.Hormon ve enzimleri yapısal olarak karşılaştırır sorgular. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2-Makromoleküllerin organizmadaki fonksiyonlarını sorgular. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.1.Makromoleküllerden enerji eldesinde kullanılan yolları ve metabolizmayı karşılaştırabilir. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.2.Makro ve mikro minerallerin ve vitaminlerin metabolizmadaki önemini sorgular. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.3.Hormon, enzim ,karbonhidrat, protein ve yağların metabolizmada kullanımında fonsiyonlarını karşılaştırır. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3-Makro ve mikro moleküllerin normal ve hastalık durumundaki laboratuvar sonuçlarını sorgulayabilir. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.1. Karbonhidrat metabolizmasını değerlendirmede kullanılan testleri (AKŞ, OGTT, HbA1C) sınıflandırır. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.2. Aterosklerozun ve Kan lipidlerinin laboratuvar sonuçlarını sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.3. Laboratuvarda Karaciğer, böbrek fonksiyonlarının ve anemilerin nasıl yorumlandığını sorgular. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.4. Kardiyak belirteçlerin farklarını ve klinik kullanımlarını tartışır. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.5. Hastalıklarda hormonların nasıl etkilendiğini sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4-Klinik biyokimya laboratuvarını tanır. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.1.Klinik biyokimya laboratuvarındaki iş akışını açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.2.Eczacı bakış açısı ile klinik biyokimya test sonuç ilişkisini yorumlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.4. Vitaminlerin ve minerallerin yapısını ve fonksiyonlarını özetler. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.3. laboratuvar kalite kavramları ve laboratuvar hatalarını yorumlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1-Biyokimyada genel kavramlar | 1, 2, 3, 4 |
2 | 2- Enerji metabolizmaları | 1, 2, 3, 4 |
3 | 3- Enerji metabolizmaları | 1, 2, 3, 4 |
4 | 4- Klinik biyokimya laboratuvarı nasıl çalışır? | 1, 2, 3, 4 |
5 | 5-Karbonhidrat metabolizması ve ilişkili testlerin yorumlanması | 1, 2, 3, 4 |
6 | 6-Karaciğer fonksiyon testleri | 1, 2, 3, 4 |
7 | 7-Böbrek fonsiyon testleri | 1, 2, 3, 4 |
8 | 8-Ateroskleroz ve lipid metabolizması | 1, 2, 3, 4 |
9 | 9-Anemiler, laboratuvar analizleri ve yorumlama | 1, 2, 3, 4 |
10 | 10-Kardiyak markerlar ve klinik yaklaşım | 1, 2, 3, 4 |
11 | 11.Hormonlar ve klinik tanıya yaklaşım | 1, 2, 3, 4 |
12 | 12-Vitaminler | 1, 2, 3, 4 |
13 | 13-Eser ve ultraeser elementler | 1, 2, 3, 4 |
14 | 14- Eczacı bakış açısı ile biyokimya testlerinin klinik yorumu | 1, 2, 3, 4 |
Kaynak |
1-Biyokimya Laboratuvarı,Türkan Yiğitbaşı,Nesrin Emekli,Medipol Üniversitesi Yayınları 004,İstanbul,2013. 2-Harper’s Illustrated Bio chemistry, R.K. Murray, D.A. Bender, K.M. Botham, V.W. Rodwell,P.A. Weil, McGrawHill, 2009. 3- Lippincot’s Illustrated Reviews, Biochemistry, P.C. Champ, R.A. Harvey, D.R. Ferrier, LWW, 2008 4.Biyokimya (2. Baskı) Figen Gürdöl, Evin Ademoğlu, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2010 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Klinik eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Hasta profili oluşturmak, hasta eğitimi, ilaç danışmanlığı, hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. | ||||||
3 | PY-3. Klinik eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar. | X | |||||
4 | PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. | X | |||||
5 | PY-5. Klinik eczacılığın, sorumluluğunun olduğu alanlarda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak hastane eczacılığı uygulamalarını gerçekleştirir. | ||||||
6 | PY-6. Klinik eczacılık alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | X | |||||
7 | PY-7. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | ||||||
8 | PY-8. Klinik eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | PY-9. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir. | X | |||||
10 | PY-10. Klinik eczacılık alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
11 | PY-11. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar. | ||||||
12 | PY-12. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. | X | |||||
13 | PY-13. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. | ||||||
14 | PY-14. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
15 | PY-15. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |