Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HASTA EĞİTİMİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Büşra Nur ÇATTIK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Büşra Nur ÇATTIK, Dr.Öğr.Üye. Rashıda Muhammad UMAR, Dr.Öğr.Üye. Neda TANER |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hasta eğitimi yöntemleri ve hasta eğitimin etkili iletişimin öğrenilmesi |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş ,İlaç bilgi kaynakları ,Farklı dozaj formların kullanımı ,Hasta eğitiminde iletişim becerileri ,Polifarmasi,Hasta bilgi düzeyi ,Hasta Eğitim Materyalleri,Hasta Uyuncu ve Uyunç değerlendirme yöntemleri,Yaşam kalitesi ve Değerlendirme Ölçekleri,Sağlık okur-yazarlığı ve değerlendirmesi,Kardiyovasküler hastalıklarda öz-yönetim,Diyabet hastalığında öz-yönetim,Kronik Akciğer Hastalıklarında öz-yönetim,Artrit hastalıklarında öz-yönetim; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Hasta eğitimi verir | 10, 14, 16, 9 | E, F |
1.1. Hasta eğitimi bariyerlerini kaldırır | 10, 14, 16, 9 | E, F |
1.2. Hastalarla etkili iletişim kurar | 10, 14, 16, 9 | E, F |
1.3. Hasta eğitimi için gerekli bilgilerin kaynaklarına ulaşır. | 10, 14, 16, 9 | E, F |
2. Polifarmasi durumunu değerlendirir | 10, 14, 16, 9 | E, F |
2.1. Polifarmasiyi engeller | 10, 14, 16, 9 | E, F |
3. Hasta bilgi düzeyini ölçer | 10, 14, 16, 9 | E, F |
3.1. Hasta bilgi düzeyini etkileyen faktörleri değerlendirir. | 10, 14, 16, 9 | E, F |
4. Hasta eğitim materyali hazırlarken dikkat edilecek hususlara uyar. | 10, 14, 16, 9 | E, F |
4.1. Hastaya ve duruma uygun eğitim materyali seçer. | 10, 14, 16, 9 | E, F |
5. Hastanın yaşam kalitesini değerlendirir. | 10, 14, 16, 9 | E, F |
6. Hastanın sağlık okur-yazarlığı seviyesini değerlendirir. | 10, 14, 16, 9 | E, F |
7. Kronik hastalıklarda öz-yönetim konusunda hastayı bilgilendirir. | 10, 14, 16, 9 | E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | yok |
2 | İlaç bilgi kaynakları | 1 |
3 | Farklı dozaj formların kullanımı | 1 |
4 | Hasta eğitiminde iletişim becerileri | 1, 2 |
5 | Polifarmasi | 1 |
6 | Hasta bilgi düzeyi | 1, 2, 4 |
7 | Hasta Eğitim Materyalleri | 2, 4 |
8 | Hasta Uyuncu ve Uyunç değerlendirme yöntemleri | 2, 4 |
9 | Yaşam kalitesi ve Değerlendirme Ölçekleri | 4 |
10 | Sağlık okur-yazarlığı ve değerlendirmesi | 4 |
11 | Kardiyovasküler hastalıklarda öz-yönetim | 3 |
12 | Diyabet hastalığında öz-yönetim | 3 |
13 | Kronik Akciğer Hastalıklarında öz-yönetim | 3 |
14 | Artrit hastalıklarında öz-yönetim | 3 |
Kaynak |
1. Ders notları 2. CPPE (2014) Consultation skills for pharmacy practice: taking a patient-centered approach, Manchester 3. Çeşitli kronik hastalıkların yönetimine dair güncel kılavuzları 4. www.pubmed.com |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Klinik eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Hasta profili oluşturmak, hasta eğitimi, ilaç danışmanlığı, hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Klinik eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar. | X | |||||
4 | PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. | X | |||||
5 | PY-5. Klinik eczacılığın, sorumluluğunun olduğu alanlarda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak hastane eczacılığı uygulamalarını gerçekleştirir. | X | |||||
6 | PY-6. Klinik eczacılık alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | X | |||||
7 | PY-7. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | X | |||||
8 | PY-8. Klinik eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | PY-9. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir. | X | |||||
10 | PY-10. Klinik eczacılık alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
11 | PY-11. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar. | X | |||||
12 | PY-12. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. | X | |||||
13 | PY-13. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. | X | |||||
14 | PY-14. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
15 | PY-15. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 4 | 56 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 6 | 5 | 30 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 40 | 40 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 184 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(184/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HASTA EĞİTİMİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Büşra Nur ÇATTIK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Büşra Nur ÇATTIK, Dr.Öğr.Üye. Rashıda Muhammad UMAR, Dr.Öğr.Üye. Neda TANER |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hasta eğitimi yöntemleri ve hasta eğitimin etkili iletişimin öğrenilmesi |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş ,İlaç bilgi kaynakları ,Farklı dozaj formların kullanımı ,Hasta eğitiminde iletişim becerileri ,Polifarmasi,Hasta bilgi düzeyi ,Hasta Eğitim Materyalleri,Hasta Uyuncu ve Uyunç değerlendirme yöntemleri,Yaşam kalitesi ve Değerlendirme Ölçekleri,Sağlık okur-yazarlığı ve değerlendirmesi,Kardiyovasküler hastalıklarda öz-yönetim,Diyabet hastalığında öz-yönetim,Kronik Akciğer Hastalıklarında öz-yönetim,Artrit hastalıklarında öz-yönetim; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Hasta eğitimi verir | 10, 14, 16, 9 | E, F |
1.1. Hasta eğitimi bariyerlerini kaldırır | 10, 14, 16, 9 | E, F |
1.2. Hastalarla etkili iletişim kurar | 10, 14, 16, 9 | E, F |
1.3. Hasta eğitimi için gerekli bilgilerin kaynaklarına ulaşır. | 10, 14, 16, 9 | E, F |
2. Polifarmasi durumunu değerlendirir | 10, 14, 16, 9 | E, F |
2.1. Polifarmasiyi engeller | 10, 14, 16, 9 | E, F |
3. Hasta bilgi düzeyini ölçer | 10, 14, 16, 9 | E, F |
3.1. Hasta bilgi düzeyini etkileyen faktörleri değerlendirir. | 10, 14, 16, 9 | E, F |
4. Hasta eğitim materyali hazırlarken dikkat edilecek hususlara uyar. | 10, 14, 16, 9 | E, F |
4.1. Hastaya ve duruma uygun eğitim materyali seçer. | 10, 14, 16, 9 | E, F |
5. Hastanın yaşam kalitesini değerlendirir. | 10, 14, 16, 9 | E, F |
6. Hastanın sağlık okur-yazarlığı seviyesini değerlendirir. | 10, 14, 16, 9 | E, F |
7. Kronik hastalıklarda öz-yönetim konusunda hastayı bilgilendirir. | 10, 14, 16, 9 | E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | yok |
2 | İlaç bilgi kaynakları | 1 |
3 | Farklı dozaj formların kullanımı | 1 |
4 | Hasta eğitiminde iletişim becerileri | 1, 2 |
5 | Polifarmasi | 1 |
6 | Hasta bilgi düzeyi | 1, 2, 4 |
7 | Hasta Eğitim Materyalleri | 2, 4 |
8 | Hasta Uyuncu ve Uyunç değerlendirme yöntemleri | 2, 4 |
9 | Yaşam kalitesi ve Değerlendirme Ölçekleri | 4 |
10 | Sağlık okur-yazarlığı ve değerlendirmesi | 4 |
11 | Kardiyovasküler hastalıklarda öz-yönetim | 3 |
12 | Diyabet hastalığında öz-yönetim | 3 |
13 | Kronik Akciğer Hastalıklarında öz-yönetim | 3 |
14 | Artrit hastalıklarında öz-yönetim | 3 |
Kaynak |
1. Ders notları 2. CPPE (2014) Consultation skills for pharmacy practice: taking a patient-centered approach, Manchester 3. Çeşitli kronik hastalıkların yönetimine dair güncel kılavuzları 4. www.pubmed.com |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Klinik eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Hasta profili oluşturmak, hasta eğitimi, ilaç danışmanlığı, hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Klinik eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar. | X | |||||
4 | PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. | X | |||||
5 | PY-5. Klinik eczacılığın, sorumluluğunun olduğu alanlarda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak hastane eczacılığı uygulamalarını gerçekleştirir. | X | |||||
6 | PY-6. Klinik eczacılık alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | X | |||||
7 | PY-7. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | X | |||||
8 | PY-8. Klinik eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | PY-9. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir. | X | |||||
10 | PY-10. Klinik eczacılık alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
11 | PY-11. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar. | X | |||||
12 | PY-12. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. | X | |||||
13 | PY-13. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. | X | |||||
14 | PY-14. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
15 | PY-15. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |