Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DOĞAL MADDELER TOKSİKOLOJİSİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Gülden Zehra OMURTAG |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Gülden Zehra OMURTAG |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bitkilerdeki, hayvanlardaki, şapkalı mantarlardaki ve küflerdeki doğal kaynaklı toksik maddelerin özellikleri, etkileri ve bitkilerdeki toksik maddelerin ilaçlarla etkileşimleri ile ilgili bilgi vermektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Toksikolojiye Giriş,Doğal Kaynaklı Maddelerin Sınıflandırılması,Bitkisel Zehirler ve Zehirlenmelerde Tedavileri,Bitkisel Zehirler ve Zehirlenmelerde Tedavileri,Bitki-İlaç Etkileşimleri,Mantar Toksinleri,Hayvansal Kaynaklı Toksinler,Mikotoksinlerle Zehirlenmeler,Aflatoksinler,Okratoksinler,Trikotesenlerin Sınıflandırılması ve Toksik Etkileri,Fumonisinler,Besinlerde Bulunabilen Mikrobiyal Toksinler,Besinlerle alınan Zararlı Kimyasalların İnsan Sağlığı Üzerine Etkisi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Doğal kaynaklı maddelerin sınıflandırır. Bitkisel zehirler ve zehirlenmelerde tedavileri hakkında bilgi sahibi olur. Mantar toksinleri, hayvansal Kaynaklı toksinler, mikotoksinler, aflatoksinler, okratoksinler, fumonisinler, trikotesenleri sınıflandırır, tanımlar ve açıklar. Etkileri, besin ve ilaçlarla olan etkileşimleri hakkında bilgi sahibi olur. Besinlerde bulunabilen mikrobiyal toksinleri ve zararlı kimyasalların insan sağlığı üzerine etkisini açıklar. | 10, 16, 19, 4, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Toksikolojiye Giriş | |
2 | Doğal Kaynaklı Maddelerin Sınıflandırılması | |
3 | Bitkisel Zehirler ve Zehirlenmelerde Tedavileri | |
4 | Bitkisel Zehirler ve Zehirlenmelerde Tedavileri | |
5 | Bitki-İlaç Etkileşimleri | |
6 | Mantar Toksinleri | |
7 | Hayvansal Kaynaklı Toksinler | |
8 | Mikotoksinlerle Zehirlenmeler | |
9 | Aflatoksinler | |
10 | Okratoksinler | |
11 | Trikotesenlerin Sınıflandırılması ve Toksik Etkileri | |
12 | Fumonisinler | |
13 | Besinlerde Bulunabilen Mikrobiyal Toksinler | |
14 | Besinlerle alınan Zararlı Kimyasalların İnsan Sağlığı Üzerine Etkisi |
Kaynak |
Ders notu derste öğrencilere verilecektir. T.C. Sağlık Bakanlığı Birinci Basamağa Yönelik Zehirlenmeler Tanı ve Tedavi Rehberleri Saha Uygulaması Çalışması 2006. Aktay G., Hancı H.İ., Balseven A. İlaç Etkileşimleri ve Hekim Sorumluluğu. Sted, 12(7): 261-264 (2003) |
Toksik Maddeler ve Hastalık Kayıt Dairesi (ATSDR) Mesleki ve Çevre Klinikleri Derneği (AOEC) Hastalık Kontrol ve Önleme Merkezleri (CDC) Ulusal Çevre Sağlığı Bilimleri Enstitüsü (NIEHS) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Eczacılık eğitimiyle edindiği bilgi ve becerilere dayalı olarak Farmakognozi ve Fitoterapi alanındaki güncel bilgilere sahiptir. | ||||||
2 | Farklı kromatografik teknikleri kullanarak analiz yapar | ||||||
3 | Farmakognozi konusunda bilginin toplanması, yorumlanması, duyurulmasında ulusal ve uluslar arası çalışmalarda görev alır. | ||||||
4 | Mesleki gelişim ve hayat boyu öğrenmeye önem verir, ulusal/uluslararası gelişmeleri basılı yayınlar, teknolojik araçlar ve veri tabanlarını takip ederek bilgisini derinleştirir. | X | |||||
5 | Meslektaşları ve sağlık alanındaki diğer meslek gruplarıyla iletişim halindedir, güncel konulardaki fikirlerini bu kişiler ve topluma sözlü/yazılı olarak sunar. | X | |||||
6 | Farmakognozi alanında bir çalışmayı tasarlar, çalışmayı bağımsız veya ekip olarak yürütür ve sonuçları eleştirel gözle yorumlayarak rapor halinde sunar. | ||||||
7 | Bitkisel ilaç, drog preparatı, bitkisel çayların ve tıbbi bitkilerin; üretimleri, özellikleri, kaliteleri ve analizleri hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
8 | Farmakognozi ve Fitoterapi alanındaki İngilizce yayınları okur, bu çalışmaları derleyerek “Seminer” dersi kapsamında sunum yapar. | ||||||
9 | Yürüttüğü veya yer aldığı farmakognozik bir çalışmayı bilimsel bir toplantıda sunar, makale haline getirerek bir dergide yayınlar. | ||||||
10 | Farmakognozik yöntemler hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
11 | Tıbbi bitkilerin biyolojik aktiviteleri hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
12 | Bilim etiği hakkında bilgi sahibidir | ||||||
13 | Bilimsel araştırmada etik sorunlar hakkında bilgi sahibidir | ||||||
14 | Ülkemizde bulunan Bazı Zehirli Bitkiler, Özellikleri ve Toksik Etkileri hakkında bilgi edinir | ||||||
15 | Belirli bitkilerle zehirlenmede tedavi konusunda bilgi edinir | ||||||
16 | Bitkilerdeki toksik maddelerin besin destekleri ve ilaçlar ile etkileşimi hakkında bilgi sahibidir | ||||||
17 | Besinlerde bulunabilen mikrobiyal toksinler hakkında bilgi sahibidir | ||||||
18 | Besinlerle alınan zararlı kimyasalların insan sağlığı üzerine etkisi hakkında bilgi edinir |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DOĞAL MADDELER TOKSİKOLOJİSİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Gülden Zehra OMURTAG |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Gülden Zehra OMURTAG |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bitkilerdeki, hayvanlardaki, şapkalı mantarlardaki ve küflerdeki doğal kaynaklı toksik maddelerin özellikleri, etkileri ve bitkilerdeki toksik maddelerin ilaçlarla etkileşimleri ile ilgili bilgi vermektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Toksikolojiye Giriş,Doğal Kaynaklı Maddelerin Sınıflandırılması,Bitkisel Zehirler ve Zehirlenmelerde Tedavileri,Bitkisel Zehirler ve Zehirlenmelerde Tedavileri,Bitki-İlaç Etkileşimleri,Mantar Toksinleri,Hayvansal Kaynaklı Toksinler,Mikotoksinlerle Zehirlenmeler,Aflatoksinler,Okratoksinler,Trikotesenlerin Sınıflandırılması ve Toksik Etkileri,Fumonisinler,Besinlerde Bulunabilen Mikrobiyal Toksinler,Besinlerle alınan Zararlı Kimyasalların İnsan Sağlığı Üzerine Etkisi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Doğal kaynaklı maddelerin sınıflandırır. Bitkisel zehirler ve zehirlenmelerde tedavileri hakkında bilgi sahibi olur. Mantar toksinleri, hayvansal Kaynaklı toksinler, mikotoksinler, aflatoksinler, okratoksinler, fumonisinler, trikotesenleri sınıflandırır, tanımlar ve açıklar. Etkileri, besin ve ilaçlarla olan etkileşimleri hakkında bilgi sahibi olur. Besinlerde bulunabilen mikrobiyal toksinleri ve zararlı kimyasalların insan sağlığı üzerine etkisini açıklar. | 10, 16, 19, 4, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Toksikolojiye Giriş | |
2 | Doğal Kaynaklı Maddelerin Sınıflandırılması | |
3 | Bitkisel Zehirler ve Zehirlenmelerde Tedavileri | |
4 | Bitkisel Zehirler ve Zehirlenmelerde Tedavileri | |
5 | Bitki-İlaç Etkileşimleri | |
6 | Mantar Toksinleri | |
7 | Hayvansal Kaynaklı Toksinler | |
8 | Mikotoksinlerle Zehirlenmeler | |
9 | Aflatoksinler | |
10 | Okratoksinler | |
11 | Trikotesenlerin Sınıflandırılması ve Toksik Etkileri | |
12 | Fumonisinler | |
13 | Besinlerde Bulunabilen Mikrobiyal Toksinler | |
14 | Besinlerle alınan Zararlı Kimyasalların İnsan Sağlığı Üzerine Etkisi |
Kaynak |
Ders notu derste öğrencilere verilecektir. T.C. Sağlık Bakanlığı Birinci Basamağa Yönelik Zehirlenmeler Tanı ve Tedavi Rehberleri Saha Uygulaması Çalışması 2006. Aktay G., Hancı H.İ., Balseven A. İlaç Etkileşimleri ve Hekim Sorumluluğu. Sted, 12(7): 261-264 (2003) |
Toksik Maddeler ve Hastalık Kayıt Dairesi (ATSDR) Mesleki ve Çevre Klinikleri Derneği (AOEC) Hastalık Kontrol ve Önleme Merkezleri (CDC) Ulusal Çevre Sağlığı Bilimleri Enstitüsü (NIEHS) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Eczacılık eğitimiyle edindiği bilgi ve becerilere dayalı olarak Farmakognozi ve Fitoterapi alanındaki güncel bilgilere sahiptir. | ||||||
2 | Farklı kromatografik teknikleri kullanarak analiz yapar | ||||||
3 | Farmakognozi konusunda bilginin toplanması, yorumlanması, duyurulmasında ulusal ve uluslar arası çalışmalarda görev alır. | ||||||
4 | Mesleki gelişim ve hayat boyu öğrenmeye önem verir, ulusal/uluslararası gelişmeleri basılı yayınlar, teknolojik araçlar ve veri tabanlarını takip ederek bilgisini derinleştirir. | X | |||||
5 | Meslektaşları ve sağlık alanındaki diğer meslek gruplarıyla iletişim halindedir, güncel konulardaki fikirlerini bu kişiler ve topluma sözlü/yazılı olarak sunar. | X | |||||
6 | Farmakognozi alanında bir çalışmayı tasarlar, çalışmayı bağımsız veya ekip olarak yürütür ve sonuçları eleştirel gözle yorumlayarak rapor halinde sunar. | ||||||
7 | Bitkisel ilaç, drog preparatı, bitkisel çayların ve tıbbi bitkilerin; üretimleri, özellikleri, kaliteleri ve analizleri hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
8 | Farmakognozi ve Fitoterapi alanındaki İngilizce yayınları okur, bu çalışmaları derleyerek “Seminer” dersi kapsamında sunum yapar. | ||||||
9 | Yürüttüğü veya yer aldığı farmakognozik bir çalışmayı bilimsel bir toplantıda sunar, makale haline getirerek bir dergide yayınlar. | ||||||
10 | Farmakognozik yöntemler hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
11 | Tıbbi bitkilerin biyolojik aktiviteleri hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
12 | Bilim etiği hakkında bilgi sahibidir | ||||||
13 | Bilimsel araştırmada etik sorunlar hakkında bilgi sahibidir | ||||||
14 | Ülkemizde bulunan Bazı Zehirli Bitkiler, Özellikleri ve Toksik Etkileri hakkında bilgi edinir | ||||||
15 | Belirli bitkilerle zehirlenmede tedavi konusunda bilgi edinir | ||||||
16 | Bitkilerdeki toksik maddelerin besin destekleri ve ilaçlar ile etkileşimi hakkında bilgi sahibidir | ||||||
17 | Besinlerde bulunabilen mikrobiyal toksinler hakkında bilgi sahibidir | ||||||
18 | Besinlerle alınan zararlı kimyasalların insan sağlığı üzerine etkisi hakkında bilgi edinir |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |