Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EBELİKTE KAVRAM VE MODELLER | EBEY1114194 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Ebeliğin kavramsal temeli, kavramların etkileşimi, ebelik felsefesi ve kuramlarına dair bilgi ve bu bilgilerin ebelik uygulamalarına aktarılmasına yönelik becerileri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ebelik ve Felsefe,Kadın Sağlığında Temel Kavramlar (İnsan, Kadın, Sağlık-Hastalık, Güvenlik ve Çevre),Ebeliğin Kavramsallaştırılması,Emzirmenin Psikolojisi ve Motivasyon Teorisi,Sağlık İnanç Modeli ve Ebelikte Uygulaması ,Ebe Liderliğinde Sürekli Bakım Modeli ,Kadın Merkezli Bakım Modeli ,3 Gecikme Modeli,Pozitif Doğum Deneyimi İçin İntrapartum Bakım Modeli,Roy Adaptasyon Modeli ve Ebelik Uygulamaları,Ebelik Bakımında ICM Modeli,Saygılı annelik bakımı modeli,Doğum Alanı Teorisi,Modern Sezaryen Teorisi ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ebeliğin temel kavramlarını, model ve kuramlarını tanımlar | 10, 16, 9 | A |
Ebelik kuramlarının önemini açıklar | 10, 16, 19, 9 | A |
Ebeliğin temel kavram ve kuramları arasındaki ilişkiyi açıklar | 10, 16, 9 | A |
Ebelik bakımını ebelik kuramları çerçevesinde uygular | 10, 16, 6, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ebelik ve Felsefe | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Kadın Sağlığında Temel Kavramlar (İnsan, Kadın, Sağlık-Hastalık, Güvenlik ve Çevre) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Ebeliğin Kavramsallaştırılması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Emzirmenin Psikolojisi ve Motivasyon Teorisi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Sağlık İnanç Modeli ve Ebelikte Uygulaması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Ebe Liderliğinde Sürekli Bakım Modeli | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Kadın Merkezli Bakım Modeli | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | 3 Gecikme Modeli | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Pozitif Doğum Deneyimi İçin İntrapartum Bakım Modeli | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Roy Adaptasyon Modeli ve Ebelik Uygulamaları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Ebelik Bakımında ICM Modeli | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Saygılı annelik bakımı modeli | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Doğum Alanı Teorisi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Modern Sezaryen Teorisi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Ders sunumları Bilimsel makalelerin yer aldığı elektronik veri tabanı (PubMed-Medline, Web of Science, Scopus, Google Scholar, Cochrane E-Library) Electronic database containing scientific articles (PubMed-Medline, Web of Science, Scopus, Google Scholar, Cochrane E-Library) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ebelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, ebelik uygulamaları ve doğum ile ilgili kanıt temelli çalışmaların önemini bilerek yaşama geçirebilmek için yeterli bilgiye sahiptir. | ||||||
2 | Ebelikte uzmanlık alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. Ebelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | Ebelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiye erişme, bilgiyi değerlendirme ve yorumlama yeteneğine sahiptir. | X | |||||
4 | Sağlık bakım teorilerini bilen ve ebelik alanında edindiği bilgilerle bütünleştirerek ebeliğe özgü teori geliştirebilir. | X | |||||
5 | Eğitim becerileri yöntemlerini uygulayabilir. | X | |||||
6 | Ebelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir çalışmayı edindiği bilgi ve beceriler ışığında bağımsız olarak yürütür. | ||||||
7 | Ebelikle ilgili uzmanlık gerektiren bir sorunu saptamak, çözümü yöntemi belirlemek, soruna yönelik veri toplamak, analiz etmek ve sonuçları değerlenmek için sorumluluk alabilme yetisine sahiptir. | X | |||||
8 | Ebelik mesleği ile ilgili öngörülen ya da öngörülmeyen sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X | |||||
9 | Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
10 | Ebelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve sonuçlarını sistemli olarak aktarabilir. | X | |||||
11 | Ebelik alanında bilimsel çalışmalar yapabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | X | |||||
12 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
13 | Mesleki organizasyonların çalışmalarında aktif olarak görev alır. | ||||||
14 | Ebelik mesleğine ulusal ve uluslararası kanıtlar sunabilen araştırma projeleri yazabilir. | ||||||
15 | Bilimsel çalışmalara eleştirel bakış açısı geliştirebilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 30 | 60 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 30 | 30 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 181 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(181/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EBELİKTE KAVRAM VE MODELLER | EBEY1114194 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Ebeliğin kavramsal temeli, kavramların etkileşimi, ebelik felsefesi ve kuramlarına dair bilgi ve bu bilgilerin ebelik uygulamalarına aktarılmasına yönelik becerileri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ebelik ve Felsefe,Kadın Sağlığında Temel Kavramlar (İnsan, Kadın, Sağlık-Hastalık, Güvenlik ve Çevre),Ebeliğin Kavramsallaştırılması,Emzirmenin Psikolojisi ve Motivasyon Teorisi,Sağlık İnanç Modeli ve Ebelikte Uygulaması ,Ebe Liderliğinde Sürekli Bakım Modeli ,Kadın Merkezli Bakım Modeli ,3 Gecikme Modeli,Pozitif Doğum Deneyimi İçin İntrapartum Bakım Modeli,Roy Adaptasyon Modeli ve Ebelik Uygulamaları,Ebelik Bakımında ICM Modeli,Saygılı annelik bakımı modeli,Doğum Alanı Teorisi,Modern Sezaryen Teorisi ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ebeliğin temel kavramlarını, model ve kuramlarını tanımlar | 10, 16, 9 | A |
Ebelik kuramlarının önemini açıklar | 10, 16, 19, 9 | A |
Ebeliğin temel kavram ve kuramları arasındaki ilişkiyi açıklar | 10, 16, 9 | A |
Ebelik bakımını ebelik kuramları çerçevesinde uygular | 10, 16, 6, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ebelik ve Felsefe | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Kadın Sağlığında Temel Kavramlar (İnsan, Kadın, Sağlık-Hastalık, Güvenlik ve Çevre) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Ebeliğin Kavramsallaştırılması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Emzirmenin Psikolojisi ve Motivasyon Teorisi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Sağlık İnanç Modeli ve Ebelikte Uygulaması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Ebe Liderliğinde Sürekli Bakım Modeli | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Kadın Merkezli Bakım Modeli | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | 3 Gecikme Modeli | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Pozitif Doğum Deneyimi İçin İntrapartum Bakım Modeli | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Roy Adaptasyon Modeli ve Ebelik Uygulamaları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Ebelik Bakımında ICM Modeli | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Saygılı annelik bakımı modeli | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Doğum Alanı Teorisi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Modern Sezaryen Teorisi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Ders sunumları Bilimsel makalelerin yer aldığı elektronik veri tabanı (PubMed-Medline, Web of Science, Scopus, Google Scholar, Cochrane E-Library) Electronic database containing scientific articles (PubMed-Medline, Web of Science, Scopus, Google Scholar, Cochrane E-Library) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ebelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, ebelik uygulamaları ve doğum ile ilgili kanıt temelli çalışmaların önemini bilerek yaşama geçirebilmek için yeterli bilgiye sahiptir. | ||||||
2 | Ebelikte uzmanlık alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. Ebelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | Ebelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiye erişme, bilgiyi değerlendirme ve yorumlama yeteneğine sahiptir. | X | |||||
4 | Sağlık bakım teorilerini bilen ve ebelik alanında edindiği bilgilerle bütünleştirerek ebeliğe özgü teori geliştirebilir. | X | |||||
5 | Eğitim becerileri yöntemlerini uygulayabilir. | X | |||||
6 | Ebelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir çalışmayı edindiği bilgi ve beceriler ışığında bağımsız olarak yürütür. | ||||||
7 | Ebelikle ilgili uzmanlık gerektiren bir sorunu saptamak, çözümü yöntemi belirlemek, soruna yönelik veri toplamak, analiz etmek ve sonuçları değerlenmek için sorumluluk alabilme yetisine sahiptir. | X | |||||
8 | Ebelik mesleği ile ilgili öngörülen ya da öngörülmeyen sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X | |||||
9 | Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
10 | Ebelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve sonuçlarını sistemli olarak aktarabilir. | X | |||||
11 | Ebelik alanında bilimsel çalışmalar yapabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | X | |||||
12 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
13 | Mesleki organizasyonların çalışmalarında aktif olarak görev alır. | ||||||
14 | Ebelik mesleğine ulusal ve uluslararası kanıtlar sunabilen araştırma projeleri yazabilir. | ||||||
15 | Bilimsel çalışmalara eleştirel bakış açısı geliştirebilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |