Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EBELİK VE ETİK | 2+0 | 2 | 6 |
Ders Programı | Pazartesi 16:30-17:15 Pazartesi 17:30-18:15 Perşembe 13:30-14:15 Perşembe 14:30-15:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sağlanan ebelik bakımında etik ilkelerin kontrolünü sağlamak ve bakımın kalitesini arttırmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ebelik mesleğinin gelişimini etkileyen toplumsal, felsefi ve tarihi güçler.,Etiğin Önemi,Etik kodlar,Mahremiyet ve Gizlilik,Aydınlatılmış Onam,Hasta Kimdir?Hasta Hakları,Ebelikte Ekip Çalışması,Hasta Uyumsuzluğu,Farklılık, Eşitlik ve Adalet,Etik Kaygıların Belirlenmesi,Etik Düşünme, Bakım ve Karar verme,Kadın Doğumda Hukuki Konular,Etik Karar Verme,Ebelikte Etik Sorunlar ve Çözüm Önerileri; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ebelik mesleğinin gelişimini etkileyen toplumsal, felsefi ve tarihi güçleri tartışabilecektir. | 1, 2, 3 | A |
Etik İlkeleri açıklayabilecektir. | 1, 2, 3 | A |
Etik Karar Verme sürecini açıklayabilecektir. | 1, 3 | A |
Hukuksal Konuları tartışabilecektir. | 1, 3 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Ebelik mesleğinin gelişimini etkileyen toplumsal, felsefi ve tarihi güçler. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Etiğin Önemi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Etik kodlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Mahremiyet ve Gizlilik | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Aydınlatılmış Onam | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Hasta Kimdir?Hasta Hakları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Ebelikte Ekip Çalışması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Hasta Uyumsuzluğu | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Farklılık, Eşitlik ve Adalet | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Etik Kaygıların Belirlenmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Etik Düşünme, Bakım ve Karar verme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Kadın Doğumda Hukuki Konular | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Etik Karar Verme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Ebelikte Etik Sorunlar ve Çözüm Önerileri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Alpar, Ş.E., Bahçecik, N., Karabacak, Ü. (2013) Çağdaş Hemşirelikte Etik. İstanbul Tıp Kitabevi Terakye, G., Ocakçı, A.E. (2013) Etik Konulardan Seçmeler. İstanbul Tıp Kitabevi Başpınar, N. Ö., Çakıroğlu, D. (2014) Meslek Etiği. Nobel Yayıncılık Ermişi,H., Dölen, İ. Kadın Doğumda Hukuki Konular. Abdi İbrahim İlaç'ın Katkılarıyla Ersoy, N., Özcan, M., Ergin,A. (2015) Ebelik Uygulamalarında Profesyonel Etik. Nobel Yayıncılık |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Ebelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, ebelik uygulamaları ve doğum ile ilgili kanıt temelli çalışmaların önemini bilerek yaşama geçirebilmek için yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
0 | Ebelikte uzmanlık alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. Ebelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
0 | Ebelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiye erişme, bilgiyi değerlendirme ve yorumlama yeteneğine sahiptir. | X | |||||
0 | Sağlık bakım teorilerini bilen ve ebelik alanında edindiği bilgilerle bütünleştirerek ebeliğe özgü teori geliştirebilir. | X | |||||
0 | Eğitim becerileri yöntemlerini uygulayabilir. | ||||||
0 | Ebelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir çalışmayı edindiği bilgi ve beceriler ışığında bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
0 | Ebelikle ilgili uzmanlık gerektiren bir sorunu saptamak, çözümü yöntemi belirlemek, soruna yönelik veri toplamak, analiz etmek ve sonuçları değerlenmek için sorumluluk alabilme yetisine sahiptir. | X | |||||
0 | Ebelik mesleği ile ilgili öngörülen ya da öngörülmeyen sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X | |||||
0 | Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
0 | Ebelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve sonuçlarını sistemli olarak aktarabilir. | X | |||||
0 | Ebelik alanında bilimsel çalışmalar yapabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | ||||||
0 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
0 | Mesleki organizasyonların çalışmalarında aktif olarak görev alır. | X | |||||
0 | Ebelik mesleğine ulusal ve uluslar arası kanıtlar sunabilen araştırma projeleri yazabilir. | X | |||||
0 | Bilimsel çalışmalara eleştirel bakış açısı geliştirebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |